Gå til innhold
Fiskersiden

Velge riktig båt!!


Jørgen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 177
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

12eller13 proppel tror jeg noe rundt der.

En troller prioriterer ikke maks fart på maks turtall....tar heller en propell det går an å dorge med så får helle taper en pr tre knop i topp hastighet.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag gikk turen for å se nærmere på Antares 650, og jeg ble ikke akkurat skuffet. Dette var en utrolig gjennomført båt som var særdeles familievennlig i tillegg til fiskevennlig. Likte egentlig alle løsningene i denne båten, det eneste jeg kommer på var at det kunne virke litt trangt akkurat ved utgangen i skyvedøren. Akterdekket var stort nok i massevis til det fisket man normalt bedriver, samt at det var mye plass til en famile på overnattingstur - tipper dette kommer til å bli konas favoritt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fikk dere i dorgefart med den 60 hk med to 0,1 tonns klubb medlemmer ombord med basen da?

Hvilken propell brukte dere?

På 60hk brukte jeg 10 3/4" stigning ca 1,6-1,8 i dorgefart med paravanene ute. 22,8 knop i topp fart med 6 stk i båten. Fikk ikke no mer toppfart med 1 person. 22,8 knop ca 6000 i turtall

Prøvde ogsa 12 stigning ca 1,9-2,0 i dorgefart med paravanene ute, ca 24-25 knop med 2 stk i båten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 60hk brukte jeg 10 3/4" stigning ca 1,6-1,8 i dorgefart med paravanene ute. 22,8 knop i topp fart med 6 stk i båten. Fikk ikke no mer toppfart med 1 person. 22,8 knop ca 6000 i turtall

Prøvde ogsa 12 stigning ca 1,9-2,0 i dorgefart med paravanene ute, ca 24-25 knop med 2 stk i båten

Glimrende, tusen takk for svar! :angry:

Endret av J.P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de jeg har i kikkerten:

Ocqueteau 485

Ocqueteau 575 (Link til alle Ocqueteau modeller her)

Quicksilver 500

Quicksilver 580 (Link til alle Quicksilver modeller her)

(Benetau antares 650 - denne blir muligens i største laget men fin er den gitt ;))

Våre behov: Vi trenger en båt som fungerer som familiebåt samt. fiskebåt. Den vil nok bli brukt mest til fiske, så fiskevennlighet vil nok bli mest vektlagt. Den skal brukes til dorging og sjø/havfiske, ønsker også å kunne ta med båten på henger når vi reiser nordover. Derfor er vekt et poeng som blir vektlagt. Fordi den også skal brukes mye til dorging er drivstofforbruket viktig.

Hvis noen forumsfolk er innehaver av de nevnte modeller setter jeg stor pris på grundig svar!!

Sjøerfaring: Jeg har vært endel på sjøen de siste årene, men mest med bruk av åpen båt. For det meste ranaplast 14".

Hvis noen har andre forslag jeg burde vurdere er det bare å komme med dem:-)

Har nettopp kjøpt en Quicksilver Pilothouse 500 fra Båt-Holm/Halden.Solid båt og firma.

Vurderte bl.a Qcgetau 485 ,som er en bra båt men kostbar, og leverandør Topp Fritid/Sarpsborg,krever forskuddsbetaling uten bankgaranti,noe som er helt useriøs gambling med kjøpers penger pga konkursrisiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du overveier Sunday Fishing, bør du også ta en kikk på AcuaTim.

Var i kontakt med Trollingadventure før jeg kjøpte meg båt og de er veldig godt fornøyde med sine to AquaTimer. AcquaTim er litt bredere enn Dragoen og har høyere byggekvalitet. AcquaTim ble forkastet av meg pga av for lav takhøyde (182cm).

Trollingadventure sin AcquaTim

Til dere som overveier Quicksilver, ta en tur og kikk på kvaliteten på disse båtene, så kommer dere nok på bedre tanker :rolleyes: Har også blitt fortalt at et par av dsisse båtene har gått ned på Vaneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du overveier Sunday Fishing, bør du også ta en kikk på AcuaTim.

Var i kontakt med Trollingadventure før jeg kjøpte meg båt og de er veldig godt fornøyde med sine to AquaTimer. AcquaTim er litt bredere enn Dragoen og har høyere byggekvalitet. AcquaTim ble forkastet av meg pga av for lav takhøyde (182cm).

Trollingadventure sin AcquaTim

Til dere som overveier Quicksilver, ta en tur og kikk på kvaliteten på disse båtene, så kommer dere nok på bedre tanker :blink: Har også blitt fortalt at et par av dsisse båtene har gått ned på Vaneren.

Har du noen bra nettsider til denne båten ?

- Send det gjerne på PM.

Endret av bsperrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Veldig vanskelig å finne fakta på båten når man ikke skjønner en dritt av Italiensk :D Har ikke teampower samme båt ?

det stemmer, Team Power og Svein Engebretsen har samme......kjempebåt....stødig og rettningsstabil...mangler bare skikkelige stoler i den, er bare ei plate og sitte på for styrmann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanskelig å finne fakta på båten når man ikke skjønner en dritt av Italiensk B) Har ikke teampower samme båt ?

Den ene av linkene var på fransk ikke italiensk, forstod du ikke det :) :

Aquatim 550 (Fransk)

Har fransk sjef så det var ikke noe problem med å få hjelp til å finne ut hva som stod der da jeg funderte på båten for et års tid siden.

Antar at det må finnes endel franskkyndige her på forumet, så hvis noen ville forbarme seg og oversette den korte teksten, er det nok noen som ville sette stor pris på det.

Den ene av Trollingadventure båtene hadde satt inn to skikkelige stoler, så bra ut det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.