Gå til innhold
Fiskersiden

fiskegal jeg?!


Atle M
 Share

Recommended Posts

Jeg kan vel si det med en gang,….jeg er gal….komplett fiskegal…jeg tenker sportsfiske, snakker sportsfiske, har teorier om sportsfiske og kan glatt fiske hver dag uten og bli litt lei!

Min kjære far som også liker fiske men som begrenser seg til og pilke torsk på grunna har vel engang spurt om jeg ikke noen gang blir lei…noe som selvfølgelig var som og sette ild i tørt gress, jeg overøste han med teorier og fakta om det som svømmer og hva en kan få bare ved og modernisere seg litt osv….Min far har aldri stilt meg det spørsmålet igjen…

Han pilker fortsatt sine taretorsk og titter innom internettsiden vår for og se hva nå hans gale fiskesønn har foretatt seg.

Når det gjelder min mor så var vel hun den første som så at dette var uhelbredelig. Hun nøyer seg med: ”jøss” og ”så fint da” når poden hennes ringer og febrilsk prøver og snakke sportsfiske med sin gamle mor.

Broder’n er litt over middels interessert i sportsfiske men er stadig og finne på tur etter storfisk, men med samboer og 2 barn så begrenser det seg naturlig.

Søsteren min derimot…der er det virkelig en som liker fiske! Jeg har vel alltid trodd at hun var en liten jåle (unnskyld Heidi) men neida,hun svinger støtt og stadig fiskestanga når hun har fri fra en hektisk jobb. Jeg liker faktisk og fiske med søstera mi da hun er tålmodig og faktisk tør og ta i fisk uten og skjære grimaser og hyle: ”ooooooæææææ den røøøører på seeeeg!”

Samboeren min Anita har forleeeeengst gitt opp og prøve og nekte meg en fisketur. Hun leser meg som en åpen bok, så når jeg begynner og trave rundt og titte på vær og utstyr så skjønner hun glatt hvor dette bærer hen. Hun liker også og fiske til en viss grad men jeg har vel enkelte ganger terget hun med at ”tålmodighet” IKKE er en by i Frankrike!

Jeg satt en dag og tittet gjennom havfiskeutstyret mitt og jeg tenkte med meg selv: ”hva i alle skal du med alt dette??!” mange 100 blekkspruter lyste mot meg i alskens farger, noen som sikkert ville frambringt krampelatter hos enhver fisk som hadde sett de! Men jo da, mister Atle kjøper stadig flere for en vet jo aldri??

Pilker….bare ordet får øynene til min samboer til og bli svarte…De kjekke dingsene finner jeg igjen i stort sett alle rom og gliser stort hver gang en pilk dukker opp. Jeg bruker de nesten aldri men 50 kilo pilk er jo ett must?!

Fiskestenger er også ett ord som kan frambringe rykninger i munnvikene til min samboer. Selvfølgelig rykker de nedover hvis noen skulle tvile på den saken…For antall fiskestenger har jeg gitt opp og telle for lenge siden. Men når samboeren spør meg når jeg skal på havfisketur ”hvor mange stenger har du EGENTLIG??!!” Jo, da kan jeg svare kjekt: ”Jeg har 2 stenger…..havfiskestenger…” men da nevner jeg selvfølgelig ikke alle fluestenger,slukstenger,isfiskestenger osv.osv. Ikke nevner jeg at jeg har planer om og kjøpe meg 2 nye havfiskestenger heller….ikke før etter januar i alle fall!

Kroker…alle fasonger, farger, størrelser….kjekt og ha og helst ennå mer en de eskene jeg allerede har for gudene skal vite at jeg aldri skal gå tom for kroker på en fisketur!! Jeg innrømmer aldri at jeg bruker kun 2…maks 3 agnkroker på en havfisketur…

Sånn kan jeg fortsette men du får meg aaaaaldri til og innrømme at jeg har alt for mye utstyr. Jeg liker å være forberedt på det uventede bruker jeg og si..Og hvem ler sist da??!...Jeg sier som Øystein Sunde: ”Kjekt og ha!” ….(en smart mann han derre Sunde gitt!)

Når man er uhelbredelig fiskegal så treffer en ofte likesinnede og jeg kan vel si at jeg har fisket med flere som er MYE verre enn meg (hvis det går an). Jeg treffer også nye fiskekompiser på tvers av landegrenser og vi har hatt det utrolig moro på våre ekspedisjoner…Jeg ler ennå når jeg tenker på min danske fiskekamerat Lars (som for øvrig er fiskeriinspektør) som var med oss på havfiske i sommer. Han dro opp en fisk på 20 sekunder og brukte resten av turen på og mate resten av fiskeslekta med det han hadde spist til frokost!

Lars kommer på besøk i sommer igjen men denne gangen tror jeg nok vi står på land og fisker hehe!

Man kan si hva man vil om sportsfiskere, jeg tror faktisk vi er de ENESTE som gliser når folk kaller oss gal…

Skitt fiske!

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som er så fiskegal at han ble sjukemeldt...klarte ikke å gå på jobb...helt forstyrra....fiska fra seg hjem og familie

MÅTTE fiske gitt....i 2005 hadde han gjennomsnittlig fisketid pr dag på 4.5 timer.

I dag ern uføretrygda (32 år gammel)

Og hva bedriver han dagene med?? jo FISKER!!.

Nå harn leid ut kåken og bor i bil/hytte og fisker og fisker.

helt sykt spør du meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som er så fiskegal at han ble sjukemeldt...klarte ikke å gå på jobb...helt forstyrra....fiska fra seg hjem og familie

MÅTTE fiske gitt....i 2005 hadde han gjennomsnittlig fisketid pr dag på 4.5 timer.

I dag ern uføretrygda (32 år gammel)

Og hva bedriver han dagene med?? jo FISKER!!.

Nå harn leid ut kåken og bor i bil/hytte og fisker og fisker.

helt sykt spør du meg

Har du fått det fint på hytta da? :):D:D

Jada, vet du er 5 år eldre, men tror nå dette kunne vært veldi mange av oss!

Jeg kjente meg iallefall veldig godt igjen! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.