Gå til innhold
Fiskersiden

Er jerkbaits for dyre?


Recommended Posts

Hvor mye vil du betale for en bra jerkbait?Vanlig pris på amerikanske baits(pig,manta osv.) er jo 180-300kr,mens "europeiske" baits(buster,savagear freestyler osv.) koster 120-150kr. Skjønner jo at man ikke selger så mange baits,og at prisen derfor er høy.Men jeg synes ikke prisene i Sverige har sunket,selv om det selges mye baits.Så senest i dag Manta til 325kr,hvem f##n betaler det for en manta :)

Så hva synes du? Hvem baits er overprisa,og hva burde de koste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kommer helt ann på hva du heter og for feit lommebok du har egentlig. :)

Men generalt så synes jeg vel mye av fiskeutstyret er dyrt, om det er for dyrt er ikke godt å si. Men i utgangspunktet har jeg ikke tenkt så mye over at jerkbaits er så mye dyrer en andre baits.

Hvis et bait er håndlagt så synes jeg det fortjener en höy pris og höy pris gir ofte et bedre bait, både når det gjelder holdbarhet og hvordan det er å fiskes. Man har masse etterligninger som er billigere men disse er ofte så dårlige at de kan kastes etter förste gangs bruk.

Det er også svärt skjelden man mister jerkbaits, hvis det skjer så er det ofte fiskerens feil. Viktig å sjekke knuter,liner og hurtigkobblinger. Så et bait kan man ha i mange mange år, hvis man som fisker er flink til å ta vare på sine ting.

Så jeg kan ikke svare ja eller nei Oskar.

Jeg föler jeg har gjort en feil når det gjelder mine bait og det var at jeg fylte opp med Buster og big bandit, noe jeg i dag angrer litt på. Hadde jeg värt smart ville jeg i tillegg til en eller to av BJ BB bestilt meg noen bait fra USA. Nå ligger det mange buster og banditer i skuffen som jeg ikke har med meg ut mer. Altså bortkastede penger........ Og da kan det fort bli dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Erik.

Men jeg synes da ikke håndlagede baits er så dyre (jeg handler vel og merke ikke i Scandinavia) en 150.- for en Cobbs, Phantom eller whatever er ikke dyrt, se på en lakseflue, hva koster de 50-60-70kr... Og med de flueprisene så er jo nesten Norsk/Svensk pris på jerks rettferdiggjort det og...

Som jeg og har sagt før, prisene her i Norge er uforholdsmessig høye.

Ang priser i vårt broderland, på jerkbaits, så har gutta i Attitudebaits prøvd å holde litt greie priser. Men de har og blitt hindra av andre aktører som mente de paralellimporterte, de var da en nettbasert butikk som sendte varene direkte fra USA, hvor innehaveren bodde i USA, men siden han var svensk, så var det paralell import...

De baitsa som er dyre på AB, er nettopp de som har en importør i Sverige, På AB er feks en Cobbs Roundnose glider (som de tar inn selv) billligere enn nevnte manta, som har en annen importør, og dette er handcraft(cobbs) vs injection molding(manta). I USA er cobbsen 25% dyrere enn Mantan, go figure...

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes da ikke håndlagede baits er så dyre (jeg handler vel og merke ikke i Scandinavia) en 150.- for en Cobbs, Phantom eller whatever er ikke dyrt, se på en lakseflue, hva koster de 50-60-70kr... Og med de flueprisene så er jo nesten Norsk/Svensk pris på jerks rettferdiggjort det og...

Som jeg og har sagt før, prisene her i Norge er uforholdsmessig høye.

Michael

Har kjøpt en del håndlagde laksewobblere av noen "gamlinger" i Finland. De sitter der i kjellerne sine og legger kjærlighet i hvert paintbrush-strøk. Dessuten vet de hvordan sakene oppfører seg i vannet og kan gi deg eller lage deg akkurat det du trenger. Alle er litt forskjellige, men det er litt av sjarmen. Som regel har produsentene dette som hobby, en dårlig betalt sådan regnet etter timepris, så de må gjerne ta en hundrelapp mer enn det det koster for tilsvarende masseprodusert plastdings. Kan noen forresten fatte hvorfor en støpt, upersonlig plastsak skal koste 100-150 kr eller mer..? :P

Det samme gjelder en velbundet flue. Ingen blir rike av å produsere og selge slikt, så liker man flua betaler man det den koster!

DOG - sportsforretningene har en syk avanse på alle mulige slags masseproduserte artikler. De kan gjerne selge deg ting til halv pris, men tro ikke at de er "snille" - de tjener selvsagt penger likevel!

Når jeg nå likevel kjøper det meste lokalt i noen få, utvalgte forretninger, er det fordi:

- Ekspeditørene fisker mye selv, er serviceinnstilt og bunn ærlige på hva som fønker og ikke = færre bomkjøp som opptar plass i wobblerskrinet!

- En god forretning låner ut utstyr (dvs stang/sneller) til utprøving = færre bomkjøp

- Reklamasjoner eller bytter går alltid lettere hos folk man kjenner

Hvis forretningen ikke oppfyller disse kriteriene legger jeg ikke penger igjen der. Man skal bli litt klokere hos forhandleren og ha mer igjen for et besøk hos utstyrspusheren enn kun et produkt i handa. Ingen service, ingen deal! Da kjøper jeg heller samme utstyr på nett til en langt lavere pris, selv om det resulterer i et og annet bomkjøp... :)

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg ang håndarbeid osv. gjør at en flue eller jerkbait blir dyrere, men kommentaren om laksefluer var litt for å få frem at et håndlaget jerkbait ikke er såå dyrt.

Kan nevne at et par av basementbaitmakerne over there har kar med forskjellig vann fra de store sjøene, for vann ditt har en annen densitet enn vann datt, så hvis du fisker mye i vann ditt så blyer han baitet etter vannet derfra... galskap :) eller dedikasjon.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg ang håndarbeid osv. gjør at en flue eller jerkbait blir dyrere, men kommentaren om laksefluer var litt for å få frem at et håndlaget jerkbait ikke er såå dyrt.

Kan nevne at et par av basementbaitmakerne over there har kar med forskjellig vann fra de store sjøene, for vann ditt har en annen densitet enn vann datt, så hvis du fisker mye i vann ditt så blyer han baitet etter vannet derfra... galskap :P eller dedikasjon.

Michael

Nå varierer jo vannets densitet med dets temperatur - men du verden for en detaljfiksering, har ikke hørt på makan... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå varierer jo vannets densitet med dets temperatur - men du verden for en detaljfiksering, har ikke hørt på makan... :angry:

Haha det skal jeg opplyse ham om, slik at han nmå ha kara stående på kokeplater/i kjøleskap, om han ikke har det alerede da

Men nok om det, slik at tråden ikke sklir helt bort fra Oskars fråga.

Michael

Endret av Pikopath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo litt rart at de selger Salmo fatso og Manta til samme pris i USA(18-20$/130kr). Skulle de fulgt samme prismønster som "oss",så skulle jo en Fatso kosta 50$ i USA. Mulig det er valutaomregningen som skurrer,1$ =6kr og ikke 10kr.

Tar vi f.eks. kjøpe til walmann på 283$ for 10 baits,får vi en pris med frakt på 190kr pr. bait. Hvordan blir de da å koste 250-300kr i svenske og norske butikker? Selger alle amerikanske nettbutikker dem til spottpris,eller har svenske og norske butikker ræva innkjøpspriser?Hum...tenker du kansje også at 2+2=7.

Synes ikke at såkalte basementbaits er spesielt dyre med "tanken" på hvor mye arbeid som ligger bak de. Men nå koster jo slike baits typisk 40-70$+,mere vanlige baits koster jo 10-25$ Men det jeg vil diskutere er hva prisene i Norge burde være på jerkbaits,ikke hva jeg synes de som lager baitsa skal tjene. De får sikkert det samme uansett hvem de selger til. Mener jo ikke at de som selger jerkbaits ikke skal tjene noe på det,men de bør jo heller ikke ta så mye i fortjeneste at de konkurerer ut seg selv av markedet :angry: For kansje blir alle jerkfiskere selv å bestille fra USA.Skal vell ikke mere til enn at en shop legger litt mere til rette for det, og vips kjøper ikke folk baits i Sverige eller Norge lenger. Og har vi bestilt en gang og var fornøyd,så nøler vi vell ikke med å bestille igjen. Eller hva mener du Erik,kommer du til å bestille flere baits fra USA? For innse det,utvalge i norden kommer aldri til å bli det samme som i USA. Og med både "dårlig" utvalg og dyre priser.... hvor lenge er vi lojale mot vår "lokale" sjappe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm - det er mange eksempler: i Norge koster en gammel laksetraver som Rapala Org Jointed (J9 GFR) kr. 119 hos flere forretninger, har også sett dem til kr. 129. Disse kjøper jeg derfor fra Cabelas der prisen er $ 5,79, altså kr. 36,77 beregnet etter nåværende dollarkurs på 6,35. Dette gir en prisforskjell på kr. 82,23 for en butikkpris på kr. 119 - samme produkt er altså tilnærmet 70% dyrere i Norge...! :angry::angry:

At man ved bestilling må legge på ca 45% ekstra i frakt og toll er ikke poenget her. Mitt poeng er at Cabelas faktisk tjener penger på å selge samme produkt 70% rimeligere enn utstyrshaiene her til lands. Vel nok skal leie av lokaler og ansatte dekkes inn, men 70% prisforskjell??? Mulig dette "går opp" for en profittsøkende BI-broiler, men det gjør det slett ikke i mitt hode! <_<

Rådet må jo bli å kalkulere hva tilsvarende produkt koster på nettet FØR du konsulterer din lokale utstyrspusher. Hvis de da ikke evner å gi såpass avslag at det begynner å bli noenlunde konkurransedyktig, dvs. noe i overkant av nettpris, så la varene ligge! :blink:

Tror nok litt mer prisbevisste og prutende kunder - kanskje i form av et lite "forbrukeropprør" fra Fiskersidens medlemmer, kunne bidratt i positiv retning. Burde vi kanskje tipse hverandre om steder der de yter service samtidig som pruting går greitt, forutsatt at moderatorer holder fingrene av fatet..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo litt rart at de selger Salmo fatso og Manta til samme pris i USA(18-20$/130kr). Skulle de fulgt samme prismønster som "oss",så skulle jo en Fatso kosta 50$ i USA. Mulig det er valutaomregningen som skurrer,1$ =6kr og ikke 10kr.

Tar vi f.eks. kjøpe til walmann på 283$ for 10 baits,får vi en pris med frakt på 190kr pr. bait. Hvordan blir de da å koste 250-300kr i svenske og norske butikker? Selger alle amerikanske nettbutikker dem til spottpris,eller har svenske og norske butikker ræva innkjøpspriser?Hum...tenker du kansje også at 2+2=7.

Synes ikke at såkalte basementbaits er spesielt dyre med "tanken" på hvor mye arbeid som ligger bak de. Men nå koster jo slike baits typisk 40-70$+,mere vanlige baits koster jo 10-25$ Men det jeg vil diskutere er hva prisene i Norge burde være på jerkbaits,ikke hva jeg synes de som lager baitsa skal tjene. De får sikkert det samme uansett hvem de selger til. Mener jo ikke at de som selger jerkbaits ikke skal tjene noe på det,men de bør jo heller ikke ta så mye i fortjeneste at de konkurerer ut seg selv av markedet :angry: For kansje blir alle jerkfiskere selv å bestille fra USA.Skal vell ikke mere til enn at en shop legger litt mere til rette for det, og vips kjøper ikke folk baits i Sverige eller Norge lenger. Og har vi bestilt en gang og var fornøyd,så nøler vi vell ikke med å bestille igjen. Eller hva mener du Erik,kommer du til å bestille flere baits fra USA? For innse det,utvalge i norden kommer aldri til å bli det samme som i USA. Og med både "dårlig" utvalg og dyre priser.... hvor lenge er vi lojale mot vår "lokale" sjappe?

Butikkene her hjemme skal jo tjene de og.

Utprisnings-spøkelset hviler nok på Emil's skuldre, og prisene direkte fra Emil i Snickarboden er nok ikke så veldig langt i fra det man ser i butikk...

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikkene her hjemme skal jo tjene de og.

Utprisnings-spøkelset hviler nok på Emil's skuldre, og prisene direkte fra Emil i Snickarboden er nok ikke så veldig langt i fra det man ser i butikk...

Michael

Mener du at prisene Emil selger for selv ikke er så langt fra prisene i norske butikker? Eller mener du at prisene Emil selv selger for ikke er så langt fra prisene i Småland?

Gitt følgende:

1:Emil spikker ett bait og selger det til Muskyshop for 10$.Muskyshop selger det så til meg for 20$+frakt.

Eller:

2:Emil spikker ett bait og selger det til f.eks. Attitude baits(les Sporting) for 12$.Attitude baits betaler så frakt og toll på 5$ og selger det til deg for 40$(250kr)+frakt. Da tjener de 23$(150kr) på å selge ett bait.

Eller:

3:Emil spikker ett bait og selger det til f.eks. Attitude baits(les Sporting) for 20$.Attitude baits betaler så frakt og toll på 10$ og selger det til deg for 40$(250kr)+frakt.De tjener da 10$ pr. bait.

Hva stemmer,tilfelle 1,2,3 eller ingen av delene?Hvem skummer fløten,en eller alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil abonnerer kanskje på Dagens Næringsliv han også... :blink:

Norskproduserte ting som f. eks. Kleppesluken har en innpris på omtrent halvparten av det den selges for, slik at marginene bare blir ca. 25% for forretningene. Det kan jeg absolutt leve med, men i mitt tidligere regneeks. der det er 70% forskjell i utsalgpris - da blir jeg kun forbannet..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at prisene Emil selger for selv ikke er så langt fra prisene i norske butikker? Eller mener du at prisene Emil selv selger for ikke er så langt fra prisene i Småland?

Gitt følgende:

1:Emil spikker ett bait og selger det til Muskyshop for 10$.Muskyshop selger det så til meg for 20$+frakt.

Eller:

2:Emil spikker ett bait og selger det til f.eks. Attitude baits(les Sporting) for 12$.Attitude baits betaler så frakt og toll på 5$ og selger det til deg for 40$(250kr)+frakt. Da tjener de 23$(150kr) på å selge ett bait.

Eller:

3:Emil spikker ett bait og selger det til f.eks. Attitude baits(les Sporting) for 20$.Attitude baits betaler så frakt og toll på 10$ og selger det til deg for 40$(250kr)+frakt.De tjener da 10$ pr. bait.

Hva stemmer,tilfelle 1,2,3 eller ingen av delene?Hvem skummer fløten,en eller alle?

Noen har fortalt meg om hva de tjener, denne personen selger ikke til butikker, men via forum, og han selger ganske bra, han har faktisk litt vanskelig for å holde tritt. Men han vil ikke selge i butikk, ikke vet jeg hvorfor... Men det var ikke mange dollarne han satt igjen med, når de tilogmed klager på at prisen på stål går opp med 1%... :blink:

Vet og at Todd C som lager Phantoms, tapte $30000 i året etter at Odyssey var inne i bildet, så noe penger er det nok i det.

Men på bait som feks Manta, så tror jeg det er i Sverige det tjenes mest på baitet.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forretninger og kjeder i Norge FORLANGER minst 2 ganger'n - MINST! og da finner vi vel endel av svaret der...?

Synd men sant,men med all handelen over internett,må de jo tilpasse seg litt. De burde jo i alle fall klare å selge til samme prisene som man selv "importerer" i små skala. Jerkbaits burde da koste US utsalgspris+det du betaler i frakt.MAO burde de vanlige amerikanske baitsa koste rundt 180-220kr og ikke 250-350kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten redegjørelse for hvordan det funker for meg.

Et eksempel fra FOX. Her tar jeg direkte fra FOX uten noen fordyrende mellomledd, men jeg har kun butikkinnkjøpspris og ikke angropris fra FOX.

En Warrior karpestang koster ut til kunde kr 900,-

FOX selger denne til meg for 500,-

Jeg har 5% rabatt hos FOX.

Ergo betaler jeg 475,- for stanga og har da en avanse på kr 425,-, men det er før stanga er i butikken!

Frakt og dokumentbehandling på varer fra FOX kommer på ca 20%, trekker man dette av på avansen sitter jeg igjen med kr 350,-

Av dette skal det betales 25% MVA av diffen mellom kjøp og salg, på dette salget blir MVA'en på ca 100 kr, da sitter jeg igjen med 250,-

Av de 250 kr skal den norske stat ha ca 30% i skatt, noe som gjør at nettofortjenesten på dette produket blir kr 175 kr.

Dette er ca utregning.

Det må legges til at Engelske butikker har fri frakt av varer de kjøper i hjemlandet.

Med varer som handles fra norske grossister er det riktig at alle ledd skal ha en 2 gang, dette gjør at varene ofte blir uforholdmessig dyre.

For å rette litt på dette har jeg alltid latt min rabatt hos grossistene gå direkte til kunden.

Endret av avkroken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd men sant,men med all handelen over internett,må de jo tilpasse seg litt. De burde jo i alle fall klare å selge til samme prisene som man selv "importerer" i små skala. Jerkbaits burde da koste US utsalgspris+det du betaler i frakt.MAO burde de vanlige amerikanske baitsa koste rundt 180-220kr og ikke 250-350kr.

I mine øyne er vel internett butikkens verste kunde, ikke nabobutikken...

Se på attitudebaits da Oskar, der ligger baitsa på den prisen, skjønt du må jo betale frakt til norge og... men gitt at du bodde i sverige :) Jenk og Dansken har aldri tjent noe på den sjappa, men vil gjerne tilby svenskene rett produkt til rett pris.

Sånn som TO skisserer er bra! Men cluet er jo at fox Produkter koster like mye i UK som de gjør her og jeg sparer ikke så mye på å bestille den i england. Har egentlig ikke sjekka, men en utstyr som brukes i USA, brukes det gjerne mye av, butikkene tar inn STORE kvanta og prisene blir deretter. Det at en av de store kjedene slutter med Abu produkter, resulterer i 20% oppsigelser på fabrikken i Svangsta, sier jo litt.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du betaler ikke leie og lønn til noen Tom Ole, det gjør de fleste butikker...

Er seff klar over det :) , men før butikken hadde jeg leieboer som la igjen 6500,- i måneden, dette må salget dekke nå.

Antar de fleste butikker har bedre rabattordning hos grossistene også.

Endret av avkroken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er klart at du også skal tjene på dette, evt dekke inn leie.

Men det erjo ett poeng at butikker nødvendvis m¨å ta større avanse for dekke utgifter som butikker slik som din ikke har.

Og ja, de har nok større rabattordnigner, men det er jo en naturlig konsekvens av at de handler mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er klart at du også skal tjene på dette, evt dekke inn leie.

Men det erjo ett poeng at butikker nødvendvis m¨å ta større avanse for dekke utgifter som butikker slik som din ikke har.

Og ja, de har nok større rabattordnigner, men det er jo en naturlig konsekvens av at de handler mer.

Har aldri nekta på det jeg???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.