Gå til innhold
Fiskersiden

Er jerkbaits for dyre?


Recommended Posts

Neida, det er klart.

Men det jeg prøvde å foklare de andre (sytepavene) er at det kan være en grunn til at utstyr er dyrt. Og at det er en grunn til at du kanskje kan selge det billigere enn dem. Foruten at du er ærlig... :)

Ok så de har ikke lønn i USA alså, aha det forklarer jo litt.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Neida, det er klart.

Men det jeg prøvde å foklare de andre (sytepavene) er at det kan være en grunn til at utstyr er dyrt. Og at det er en grunn til at kanskje kan selge det billigere enn dem. Foruten at du er ærlig... :)

Sytepavene? Er kanskje naiv, for jeg liker nemlig å holde liv i de lokale utstyrspusherne som holder en viss kvalitet - men i enkelte tilfeller har jeg rett og slett ikke råd til å sponse lokalt næringsliv og surfer selvsagt over dammen etter gull..!

Et kundeforhold er "gi og ta". I Norge har vi f. eks. ingen kultur på pruting. Butikkene er utmerket klar over sine marginer, jeg er klar over mine, så diskusjon om rett pris burde være helt legitimt. Rett pris for meg og akseptabel inntjening for butikken; det er en done deal!

Avkroken har for alt jeg vet en ok prispolitikk, men marginene varierer unektelig fra leverandør til leverandør. Det er lett å trekke fram eks på ting som stort sett koster det samme på begge sider av dammen, men det er jo på småtingene som baits og andre duppeditter avansene blir vel dryge..?

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i det du skriver PerH,noen av småtingene er for dyre. Hvis man tjener 300kr på en stang til 1000kr,så virker det rart at man skal tjene 100kr på en jerkbait til 300kr(hvis så er tilfelle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i det du skriver PerH,noen av småtingene er for dyre. Hvis man tjener 300kr på en stang til 1000kr,så virker det rart at man skal tjene 100kr på en jerkbait til 300kr(hvis så er tilfelle).

Bare for å konkretisere så har FOX bæitza det samme regnestykket og kalkyle.

På f.eks Jerksa til CWC, strike pro, Bandit mm er prispolitikken noe anderledes.

Her har grossisten en fortjenete før varene kommer ut i butikkhyllene, hva avansen til grissistene er vet jeg ikke.

Prislisten grossistene gir til butikkene har en 2 gang, minus evt rabatt og da er kanskje varen 4 dobblet før den ligger i butikkhyllene (forutsatt at grossisten har en 2 gang).

Jeg vet at de større amerikanske og engelske butikkene får handle inn varer til grossistpris (dvs uten mellomledd), dette pga av at de er så store at fabrikanten ikke tør å la være.

Da kan man snakke om helt andre priser ut til kunde.

Det som irriterer meg mest i dette landet er at stenger og sneller er overpriset fordi enkelte butikker (nevner ikke navn) krever å kunne kjøre en 1/2 pris kampanje på høsten og likevel tjene penger.

Så ser du et skilt med 50% avslag i butikkvinduene, vet du at du ble lurt tidligere i sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg mest i dette landet er at stenger og sneller er overpriset fordi enkelte butikker (nevner ikke navn) krever å kunne kjøre en 1/2 pris kampanje på høsten og likevel tjene penger.

Så ser du et skilt med 50% avslag i butikkvinduene, vet du at du ble lurt tidligere i sommer :)

Hvilken db kjører butikkene på da? Er det forskjell på baits, stenger og sneller? Vet selv at i mobilbransjen så er det dårlig fortjeneste på telefonene.. Det er ekstrautstyret vi tjener på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg mest i dette landet er at stenger og sneller er overpriset fordi enkelte butikker (nevner ikke navn) krever å kunne kjøre en 1/2 pris kampanje på høsten og likevel tjene penger.

Så ser du et skilt med 50% avslag i butikkvinduene, vet du at du ble lurt tidligere i sommer :)

Ikke sikkert man er blitt lurt - endel forretninger inngår spesiell avtale med grossisten om å kjøpe grossistens lager av utgående varer - inneværende år, fordi neste års varer er på vei inn til grossist. Derfor får de ofte en særs hyggelig pris - selger med opptil 50% og allikvel tjene greie penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes::) sitter her med en katalog fra en stor grossist av fiskeutstyr.

havfiskeutstyr samt det meste av annet.for det meste så ligger grossistpris 60 % under veil.utsalgspris.

men den som sitter med utstyr til tusener,ja kanskje titusener av kroner bør vel ikke klage på om et jerkbaits koster 110 eller 140 kroner?det blir vel som mannen som kjøpte seg flott mercedes for deretter og nekte ungene og drikke melk fordi den var dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du driver sikkert mere med havfiske smøla. Tenker du kansje hadde rynket litt på nesen hvis vanlige pilker kosta 80-100kr stykke og speedjigs(ny type pilk) hadde kosta 250kr. Hvis du fikk kjøpt 4-5 pilker for like mye som stanga de kosta,da hadde du kansje også reagert. Speedjigs er jo også en "nyhet" i Norge,men i stede for å ta overpris,så prøver de heller å få folk til å kjøpe det. Kansje er jerkfiske for sært og utstyrskrevende til at folk begynner med det. Kansje vil vi bare forbli en liten gruppe "raringer" som må tåle at jerkbaits koster mye.Men jeg liker uansett å diskutere det, og jeg synes denne tråden har blitt ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P nei,jeg driver ikke kun med havfiske.jeg er heldigvis i en slik situasjon at ,dersom jeg vil og har anledning,kan drive med all slags fiske.

men som du selv sier så er det vel bare en liten gruppe som driver med dette fisket,og forbruket av utstyr til dette fisket er vel deretter nokså lavt.jeg synes selv at en del utstyr er priset nokså høyt.hva i all verden tilsier at enkelte enhånds fluestenger koster opp mot 8-10000? produksjonsmetode kan vel kanskje være et svar.bare lurer på hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes selv at en del utstyr er priset nokså høyt.hva i all verden tilsier at enkelte enhånds fluestenger koster opp mot 8-10000? produksjonsmetode kan vel kanskje være et svar.bare lurer på hvorfor?

Godt spørsmål, selv om det er på siden av tråden. Dyre stenger er jo dyre overalt; en GLoomis Native Run GLX 9,6 #7 koster 650$ (kr. 4.127,50) fra Cabelas.com, mens Baardsen.no tar kr. 6.999. Begge er nettbutikker. En differanse på kr. 2.871,50 - eller i overkant av 40%. Er det bare grossistleddet som beriker seg her? Likevel, stanga er dyr nok selv i USA, så noe må det jo være. Dyre materialer, førsteklasses komponenter, reelt håndverk og fantastisk finish koster tydeligvis flesk, og alle vet jo at flesket er dyrest i Norge...

Men prisforskjellene mellom inn- og utland på Jerkbaits og wobblere er relativt sett ennå større enn 40% - hvorfor fatter ikke jeg... :rolleyes:

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baardsen.no tar kr. 6.999. Begge er nettbutikker

Baardsen er vel pr.defininsjon ikke en nettbutikk da de er en butikk med netthandel... knotete ja, men poenget er at de har en fysisk butikk (har bare hatt netthandel siden i juni 2006 eller deromkring.) Og har vel eksistert i snart 100

MEN når det er sagt så er det ingen tvil om at en del ting er altfor dyre kontra USA, men det er nok grossistene. Og der stiller vel Aktiv Fritid og BIOS i særklasse !!! (G.Loomis og Daiwa)

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

'..the guys there from sweden buying lures.......these guys must have spent $2000 on lures!!! everywhere i saw them they were buying alot of lures.'

Sitat fra Tri Esox Show i Chicago, som er i helgen. Som du ser så kjøpes det baits rett fra folk, og det er ikke tilbuds priser her, men gjerne vanlige, mulig de får litt kvantumrabat, men ikke innkjøpspriser. Så da skjønner man kanskje prisene som er her...

Om det er gutta fra AB eller PA fra Lundberg det snakkes om vites ikke, men holder en knapp på AB.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attitudebaits, ja vad börjar jag? Jo, först var det en ifrån Kalmar som heter Anders (kallas för Hebbe) och Robert (kallas för Jenk) som startade denna nätbutik på fritiden, började parallellimportera Ambassadeurer, Bomber, lite jerkar och mjukbeten som inte fanns i Sverige då ifrån USA. Attitudebaits var uppdelat i två olika företag, ena

var ett Svenskt bolag som Anders drev och Robert drev en företag i USA. Efter ett tag så blev det så mycket

bråk kring rullarna bl.a att dom slutade sälja ambassadeurer (jag har en 5500 C3 som jag köpt av dom

precis i början)

och fokuserade på grejor som inte fanns i Sverige, Cobbs och Delong t.ex

Sen efter ett tag så insåg dom att det tog för mycket tid och värvade helt enkelt en annan som fick ta över

verksamheten, "Dansken" som drivit Sporting (tror jag det är). Sen dess har hemsidan och sortimentet vuxit med lite vanliga beten som Salmo Slider och Buster Jerk. Hurvida dom tjänat pengar eller inte på firman, det vet väl bara dom själva och skattemyndigheterna i Sverige och USA som vet?

Hur priserna har varit kan ni kolla på i internet arkivet, http://web.archive.org/web/*/http://www.attitudebaits.com

Endret av Alessandro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

'..the guys there from sweden buying lures.......these guys must have spent $2000 on lures!!! everywhere i saw them they were buying alot of lures.'

Sitat fra Tri Esox Show i Chicago, som er i helgen. Som du ser så kjøpes det baits rett fra folk, og det er ikke tilbuds priser her, men gjerne vanlige, mulig de får litt kvantumrabat, men ikke innkjøpspriser. Så da skjønner man kanskje prisene som er her...

Om det er gutta fra AB eller PA fra Lundberg det snakkes om vites ikke, men holder en knapp på AB.

Michael

Hørtes bra ut,gleder meg til å se hva de har funnet. Det var det generelle prisnivået på jerkbaits jeg synes var høyt,bare tilfeldig at jeg brukte Mantaen og Attetude som eksempel.Ellers synes jeg Attetude har en fin pris på sine "pakke-salg",synes det er en bra måte å selge på. Kansje kunne det vært slik at hvis man kjøpte 4-6 dyre jerkbaits,så fikk man en på kjøpet eller litt rabatt. Å for å ha sagt det Michael,både du,jeg og sikkert noen andre,hadde med glede dratt til USA for å kjøpe jerkbaits,selv om det var lite å tjene på det. Håper de får nok i overskudd til å dekke reisen,lønn osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Et kundeforhold er "gi og ta". I Norge har vi f. eks. ingen kultur på pruting. Butikkene er utmerket klar over sine marginer, jeg er klar over mine, så diskusjon om rett pris burde være helt legitimt. Rett pris for meg og akseptabel inntjening for butikken; det er en done deal!

Dette med pruting varierer fra bransje til bransje. Min erfaring er at det er fult mulig å prute i fiskeutstyrsbutikker, med unntak for kjedene. Beste utganspunktet er da å kjøpe mye samtidig/flere samtidig. Selv i nettbutikker er det mulig å prute når det er utganspunktet.

Eks 1: Utstyrsbutikk i Bergen. Vi var tre stykker som kjøpte havfiskeutstyr, fikk veldig gode priser på hele pakka hele gjengen. (Tipper rundt 30% avslag ifht. standardpriser, da ikke fiktivt høye "før" priser). Dog var dette gjennom en "bekjent" som jobba i butikken. Vi la vel igjen oppunder 10 000,- i butikken.

Eks 2: Fiskeutstyrsbutikken på kaia Måløy. Her handler vi en gang i året, da rauser vi inn hele gjengen, stemningen blir god og prisene lave. Drar ned mot halv pris på en del ting. Denne butikken er ikke billigst i utganspunktet, men de har svært godt utvalg (ikke så bra på stenger og sneller) og fantastisk ekspertise. Vi bruker noen tusen hver gang vi kommer innom.

Eks 3: Lettaste Døsen sin e-post med diger handleliste til diverse nettbutikker. Påfølgende korrenspondanse og solide avslag hos Baardsen. Husker ikke prisen totalt, men det var en del tusen.

Eks 4: Jeg og en kompis stakk innom skittfiske.no ved Torp flyplass før vi skulle ta flyet til Dublin. Siden det er en (i all hovedsak) nettbutikk var innehaver svært fornøyd med besøk, igjen ble stemningen god og prisene lave, selv om vi bare handlet for småpenger. Forresten en svært god selger med mye kunnskap, vi skulle bare kikke men kom jammen ut med fiskestang, jigger og sluker i godt utvalg :-) Han fikk full pris for jigger og sluker, og vi fikk en SØ stang til halv pris.

Men hvis jeg går til XXL/G-sport osv i håp om få avslag så blir jeg nok fort skuffa. (Har faktisk opplevd god ekspertise på XXL i Oslo sentrum, men det er vel eneste gangen..). Strategien er vel, greit oppsummert, handle for mye på en gang, gi selger en god opplevelse, noen gode fiskeskrøner og et løfte om å komme tilbake siden service, priser og opplevelsen var så positiv. Løst snakk om kommende innkjøp er også av det gode ;-)

Men det er altid noen som er billigere, spørsmålet er hvor mye arbeid man skal gidde å legge det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅnn ifht pruting... Da jeg jobbet i utstyrsbutikk i fjor forventet jeg at folk pruta. De som ikke gjorde det fikk selvfølgelig kjøpe til veiledende pris, men da lo vi ganske mye av dem etterpå, og gned oss i hendene... I en spesialistforretning (ikke sportskjedene, de er tjukke i huet) bør man rett og slett prute. Butikken har alltid endel å gå på (som det kommer frem tidligere i tråden), og man har ofte muligheten til å gjøre gode kjøp, i alle fall om man handler mye på en gang.

Så be om en god pris, noe på kjøpet, avslag+++ Man taper ikke på det, og man er i grunn litt dum om man lar vær...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅnn ifht pruting... Da jeg jobbet i utstyrsbutikk i fjor forventet jeg at folk pruta. De som ikke gjorde det fikk selvfølgelig kjøpe til veiledende pris, men da lo vi ganske mye av dem etterpå, og gned oss i hendene... I en spesialistforretning (ikke sportskjedene, de er tjukke i huet) bør man rett og slett prute. Butikken har alltid endel å gå på (som det kommer frem tidligere i tråden), og man har ofte muligheten til å gjøre gode kjøp, i alle fall om man handler mye på en gang.

Så be om en god pris, noe på kjøpet, avslag+++ Man taper ikke på det, og man er i grunn litt dum om man lar vær...

Mvh Oz

Tull og tøys ! Hva mener du med "alltid noe å gå på " ? "Tjukke i hodet " ? Kjenner du noen som er blitt rike av å selge fiskeutstyr ?? Jeg forstår ikke at folk gidder å selge det jeg ! Men husk : Skal en prute bør en jo legge igjen noen kroner !!! Folk handler for tusenvis i klær og sko .....men kommer det til fiskeutstyr er det annerledes :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys ! Hva mener du med "alltid noe å gå på " ? "Tjukke i hodet " ? Kjenner du noen som er blitt rike av å selge fiskeutstyr ?? Jeg forstår ikke at folk gidder å selge det jeg ! Men husk : Skal en prute bør en jo legge igjen noen kroner !!! Folk handler for tusenvis i klær og sko .....men kommer det til fiskeutstyr er det annerledes :D

Trur ikkje det stemmer heilt, gitt...

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys ! Hva mener du med "alltid noe å gå på " ? "Tjukke i hodet " ? Kjenner du noen som er blitt rike av å selge fiskeutstyr ?? Jeg forstår ikke at folk gidder å selge det jeg ! Men husk : Skal en prute bør en jo legge igjen noen kroner !!! Folk handler for tusenvis i klær og sko .....men kommer det til fiskeutstyr er det annerledes :)

Nei, jeg kjenner ingen som har blitt rike av å selge fiskeutstyr, men med de prisene utstyret ligger på, tjener butikkene fremdeles penger om man får avslag. Les hele tråden og se hva avansen egentlig er. Butikkene i Norge tar i utgangspunktet minst 2x veiledende innkjøpspris (som regel endel mer), og i tillegg til det må man tenke på de rabattene butikken får fra forhandler. Det er svært få andre bransjer som har en slik bruttofortjeneste. "tjukke i huet" er vel satt på spissen. Det jeg mener er at sportskjedene (da tenker jeg på G-sport, Intersport++) Sjelden vil gi avslag, og de får gode rabatter.l Veldig gode.

Jeg kjenner litt til bransjen, jeg vet hva innpris er på veldig mye, og hvilke rabatter butikkene får fra forhandler. På bakgrunn av det vet jeg at de ansatte fremdeles kan være fornøyd med seg selv selv om de har gitt bra avslag og gode priser til en kunde.

Jeg snakker da ikke om brødvarer som sluker, kroker+++, men de dyrere varene som stenger og sneller og slikt. Og på disse varene har de alltid noe å gå på ifht veildende. Hvis ikke snakker vi om en butikksjef som er temmelig dårlig på forhandling under innsalgsmøtene. Det hender det blir endel pils ;)

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kjenner ingen som har blitt rike av å selge fiskeutstyr, men med de prisene utstyret ligger på, tjener butikkene fremdeles penger om man får avslag. Les hele tråden og se hva avansen egentlig er. Butikkene i Norge tar i utgangspunktet minst 2x veiledende innkjøpspris (som regel endel mer), og i tillegg til det må man tenke på de rabattene butikken får fra forhandler. Det er svært få andre bransjer som har en slik bruttofortjeneste. "tjukke i huet" er vel satt på spissen. Det jeg mener er at sportskjedene (da tenker jeg på G-sport, Intersport++) Sjelden vil gi avslag, og de får gode rabatter.l Veldig gode.

Jeg kjenner litt til bransjen, jeg vet hva innpris er på veldig mye, og hvilke rabatter butikkene får fra forhandler. På bakgrunn av det vet jeg at de ansatte fremdeles kan være fornøyd med seg selv selv om de har gitt bra avslag og gode priser til en kunde.

Jeg snakker da ikke om brødvarer som sluker, kroker+++, men de dyrere varene som stenger og sneller og slikt. Og på disse varene har de alltid noe å gå på ifht veildende. Hvis ikke snakker vi om en butikksjef som er temmelig dårlig på forhandling under innsalgsmøtene. Det hender det blir endel pils ;)

Mvh Oz

Dette tror jeg ikke du har greie på desverre :) Du kjenner kanskje innpriser og utpriser men jeg tror ikke du kjenner kostnadene ellers ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg ikke du har greie på desverre :) Du kjenner kanskje innpriser og utpriser men jeg tror ikke du kjenner kostnadene ellers ?

Jo. Og jeg vet hvor mye vi satt igjen med etter årets slutt. De som ikke prøver å prute hos en norsk fiskeutstyrspesialist lar seg lure. Sånn er det.

Mvh Oz

Endret av Oz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Og jeg vet hvor mye vi satt igjen med etter årets slutt. De som ikke prøver å prute hos en norsk fiskeutstyrspesialist lar seg lure. Sånn er det.

Mvh Oz

Hvor var dette ? Hvor mye omsatte dere for og hvor mye satt dere igjen med ? De seriøse har ikke hemmeligheter når det gjelder dette !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.