Gå til innhold
Fiskersiden

-----Knudsen`s fisketråd 2007--------


knudsen
 Share

Recommended Posts

Ble ikke så mye fisking som jeg hadde håpet 2006 pga diverse saker, men dette året skal bli et artig fiskeår.

Vi er noen kompiser som tar turen til Smøla første helge i februar. Blir nok litt snack derfra.

Vi skal filme hele turen så noe skal ok bli redigert ut. I tillegg skal arter til pers i år. Vi har først satt som må å nå 71 arter. Blir nok ikke så mange flere.

Så vi får se åssen det går:-)

Ha et godt fiskeår alle sammen.

Endret av knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da var endelig årets første tur over. Lang fiskehelg med mange gode mner og ikke minst gode resultater.

Vi startet turen oppover på Torsdag kveld. En tur som skulle vise seg å bli lang. Meget lang.

Vi lempet inn alt av utstyr og proviant fylte opp tanken og satt kursen for Smøla og Hopen Brygge.

Skulle vise seg å ikke være lett å komme fram på nordvest landet. Måte vel ta 3 ferger for å komme ut.

Når vi da i tillegg stod 1 time på en kai som var nedlagt begynte det å gå på humøret. Har nå bevist seg at en ikke kan stole 100% på GPS. Til slutt fant vi kaien og siste båt før vi entret Smøla. Etter 40 minutter kjøring kunne vi endlig se målet. Hopen Brygge.

Må ærlig inrømme at det ikke ristet så veldig med fiske etter 14 timer kjøring i strekk, men tiden skulle utnyttes godt. Vi planla fiske i et vann på fredagen for så ta tur på havet på lørdag. Alt ettersom hvordan været var.

Vi lesset inn utstyret i leiligheten og kastet oss inn i klærne. Nå var det på tide med fiske.

Fredag:

Etter mye tips fra diverse folk så valgte vi å fiske i et vann som het Litlvatten. Det skulle vise seg å være et godt valg. Det blåste ganske godt og vi rigget oss opp etter hvordan forholdene var.

Selv forsøkte jeg meg med flue, men måtte kaste inn årene da det viste seg at jeg hadde glemt fluene hjemme

Jeg skulle akkurat til å bytte til kastestang da Karl A fikk turens første SØ. Flott fisk ar det. Første fiskble dagens største med sine 1020 kg. Har desverre bilde på et annet kamera, men flere andre bilder kommer senere. Rett etter første fisk kom nr to. Det var Andre som fikk denne. Dette var en fin fisk på 650 g som selvsagt fikk friheten tilbake. Undertgnede forsøkte å finne en god plass, men som innimellom skjer så ble det blank tur på meg. Vi fikk tilsammn 5 fisk denne dagen. I tillegg til de to første fikk vi også tre til.

Total fangst denne dag ble:

SØ:

1020 g

1000 g

900 g

750 g

650 g

De to på kiloen ble en flott middag for sultne fiskere. Bilde kommer beklagligvis litt senere.

Etter middag ble det planlegging av lørdagen. Nå skulle endelig perser ryke og monsterfisken skulle opp.

Vi hadde booket tur med en lokal fisker som het Ingar. Han var meget godt kjent i området.

Vi var i seng litt oppspillte kl 02.00.

Lørdag:

Endelig havfisketur. Har lenge hatt lyst til å prøve dette og i dag skulle vi ut. For en relativt ny fiskeklubb var dette meget spennende. Internt var konkurransen stor. Vi hadde meget store forhåpninger, men som sagt så befant vi oss på et sted som ikke er kjent for å være vindstille. Det blåste stiv kuling med storm i kastene på natten og en tur ut på havet var utelukket. Alikevel ble det tur, men innaskjærs.

Ingar mente vi kunne få bra fisk der også, men undertegnede var skeptisk.

18991_s.jpg

Her er båten vi skulle tilbringe fisket i.

Kommer oss ut i 9 tiden etter en kjapp frokost. Turen ut tok ikke mer enn 20 minutter og da han sa vi kunne forsøke å fiske var vi vel egentlig ute med snørene allerede B):lol:

Tok 5 minutter før dagens første var i båten. Ble en fin Torsk på 3810 g. Var Morten som fikk denne.

Ja, ja, tenkte vi. Nå er standeren satt og alt kunne bare bli bedre. Plutselig skjedde det noe med snørene våre. 3 av oss fikk samtidig. Opp kom det relativt greie Torsk på rundt 3 kg alle sammen.

Etter dtte flyttet vi oss litt lenger nord og forsøkte oss ved noen skjær. Har desverre ikke bilde av dette enda da jeg selv ikke hadde med kamera, men bildene vil komme.

18988_s.jpg

Morten med sin største Torsk. 3810 g

Etter noen minutter ved skjæra bet det endelig skikkelig på min stang. Kjente at det var en større fisk enn hva jeg har fått tidligere. Og rett hadde jeg. Opp kom en fin Torsk på 4500 g. Ny pers for min del.

Bilde av denne kommer senere.

Etter litt begynte det å blåse godt igjen. Var meldt dårlig vær utover dagen. Vi flyttet oss til en plass som lå litt mer i le. Etter en liten båttur kunne vi omsider kaste ut igjen. Stille var det. Jeg tenkte inni meg at vi sikkert var ferdig for dagen og at alt jeg hadde sett for meg ville bli noen Torsk på rundt 3-4 kg.

Smøla skulle jo være bra. Var det pga været eller pga t vi ikke kunne fiske utaskjærs?

Ikke hadde jeg anelse, men så endelig.... Fisk skriker Andre. En kunne se allerede med en gang at dette var en fisk vi var på jakt etter. Den lille stive hvastanga sto bøyd ned i sjøen og enn kunne se ansiktsutrykket på fiskeren at dette var noe stort. Ikke hadde han heller tidligere kjent noe slikt.

Veldig artig allerede. Etter 3-4 minutter viser endelig fisken seg ved siden av båten og FY FA.... sa vi.

Turen var reddet. Sikkert ikke mye for dere som er vandt med stor fisk til daglig, men for østfoldinger er dette for lofottorsk å være.

18989_s.jpg

Turens gladgutt med NY PERS. Torsk 14100 g.

Etter dette ble det stille i sjøen. Ikke oppå og vi bestemte oss for å dra inn. Vår fisketid var også ute så det paset bra B)B)

Vel inne igjen var det tid for sløying av fisk og med lokal hjelp lærte vi oss også å sløye på riktig måte.

Ikke bare å begynne å skjære i en jævel på 14 kg:-)

I tillegg til sine over 14 kg var Torsken også full av rogn. Noe som vi lærte var en delikatesse i området.

Rognen i seg selv veide også over 1 kg. Etter Sløying gikk vi inn en tur for å hive i oss mat. Vi var nå ganske så gira og bestemte oss for å dra opp i ørretvannet igjen.

Før vi dro ringte vi til betjeningen på Hopen Brygge for å fortelle om fangsten og kom ut av det rimelig godt.

Det ble bestemt at vi skulle levere fisken og rognen så skulle hun ( Oddrun) lage en skikkelig vestlands middag til oss. Utrolig bra service og ikke minst oppvarting. Det skal sies.

Vi hiver oss i bilen og kjører inn til vannet. Rigger oss opp og kaster ut slukene. Fisk skriker Karl A. Og det etter 1!! kast. Med sneipen på skjeve i kjeften styrer han inn fisken som om dette var helt vanlig.

Må faktisk le litt av det. Vi har alt på film. En film som vil bli redigert ferdig og lagt inn her når den er klar.

Da fisken endelig kommr til syne får vi se hva det er som henger på. Hmm. Stor fisk var det.

18990_s.jpg

Flott ørret på 2200 g, 61,5cm .Vi er litt usikkre på om det er brunørret eller SØ?

Etter denne ble det litt rolig, men ikke så alt for lenge. Andre fikk en fisk som veide 700 g og den fikk svømme videre. Det bet egentlig jevnt og trutt og etter en liten pause

18993_s.jpg

var det igjen dags for å hive ut i igjen. Og opp kom relatvt kjapt nok en flott ørret på 1710 g.

Etter denne ble det rolig. klokka nærma seg halv 6 og v bestemte oss for å dra tilbake. To av oss ( Andre og Karl A) var meget godt fornøyde. Morten og undertegnede var ikke fullt så glade. Vi hadde prestert en slik tur uten å få en eneste j....... ørret. Var det mulig-? Ja, det var det.

Vel tilbake snakker vi om dagens fiske og kommer fram til som gode lagkammerater vi er at vi fisker for laget. Ikke oss selv :lol:;) Pilsen renner også forholdsvis greit rett ned nå. Nå var det klart for middeag.

Hvilken middag. Jeg må nok en gang gi stående applaus til vertene på Hopen Brygge. Makan til bevartning har ikke jeg vært borti. Vi har blitt tatt utrolig godt vare på fra dagen vi kom til dagen vi dro.

Stooor takk til Oddrun som disket opp denne Torskemiddagen. Den vil bli laget i fremtiden.

Hvordan hun fikk torskekjøttet så hvitt er det bare vi og hun som vet nå :P I tillegg til bacon med sjy og flott smørsaus var dette et utsøkt måltid. Åsså rogna da. hehe, det var det som jeg ble mest imponert over. Ovnsbakt rogn som ble servert som biffskiver. Vannvittig godt. Får vann i munn her jeg sitter å skriver nå.

Etter middagen og diversi inntak av pils, linje og portvin var det dags å trekke seg tilbake. En flott fisketur var over og søndagen skulle brukes på hjemovertur. Rute hjemover ble ikke Oppdal som på vei oppover, men Atlanterhavsveien skulle prøves. Må si inntrykket jeg sitter igjen med fra vestlandet og dens natur og naturkrefter er rett og slett utrolig flott. Dette er en tur jeg anbefler alle som leser dette til å prøve.

Ikke bare er Smøla et vakkert sted, men det er all venligheten som satt mest spor. Utrolig hyggelige folk.

Hopen Brygge må også sies å ha en stadard som overgår veldig mange steder. For å i det mildt.

Og det værste kommer sist. Det kostet 1200, pr hue. Går det ann??

Ja, det gjør det:-)

Total fangst denne turen:

10 SØ/ørret

11 Torsk (40 kg)

Jeg vil fortløpende legge inn video av fiskingen. I første omg vil dt kun være mobilfilming.

Redigeringen av selve turen tar tid og vil komme senere.

Takk for flott tur guttær.

Endret av knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Etter mye problemer med data er det endelig på tide med raport med noen bilder. Har fisket endel den siste tiden og er vel i år oppe i 13 SØ nå, men det skal forbedres betraktlig.

Tok i går turen til Strømstad for å prøve den faste plassen, samt forsøke å finne nye plasser.

Ettersom jeg ikke fikk startet før ved 14 tiden så gikk jeg rett på wobbel. Tok ikke lange tiden før det smalt til på stanga. Etter et minutt så ville skjebnen det annerledes. Fisken fikk svømme videre.

Hev opp snørene for å kjøre lenger nordover. Det fristet mer med flue og jeg hadde god følelse.

Etter en 10 min kjøring var det dags for å lade fluestanga. Kjørt til en grunne jeg mang en gang har fått tidligere. Ettersom det blåste sør/øst vind måtte jeg komme sørfra og regnet med 4 minutter fiske før jeg hadde sveipet over stedet. Så flere ganger SØ i overflate og lurte fælt på hva jeg skulle bruke. Det ble rett og slett en sildeimitasjon :o

Første kast blir alltid så som så, men på andre kastet satt den. Ikke store bjessen, men deilig å kjenne den på flue. Noe helt spesiellt med det der. Tok ikke tid til å veie fisken, men flott (liten) SØ var det.

23928_s.jpg

23931_s.jpg

Etter at fisken hadde fått tilbake pusten og svømte videre vel vitende at vi møtes igjen, satt jeg kursen for noen holmer. Litt vanskelig å finne rette dybder rundt disse holmene da ekkkoloddd og GPS ikke sammarbeider. Forsøkte alikevell ved et sted som så mer eller mindre perfekt ut. Jaggu var det det også.

Samme type fisk som den forige og den likt som broren fikk svømme videre også den vel vitende at jeg følger med på han.

23930_s.jpg

23929_s.jpg

Det begynnte å blåse mer og regnet kom også så jeg brukte heller litt tid på å kjøre rundt å markere potensielle plasser. Kjenner jeg meg selv rett blir nok disse prøvd allerede i dag :lol::lol:

Får håpe en litt eldre og fetere tar turen opp neste gang..

Endret av knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.