Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret farsund


Michael Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal en tur til Farsund neste uke, og torsdagen ser ut til å bli fiskedag for meg :D

Jeg har sett meg ut to-tre plasser, som ser glimrende ut, rundt lyngdal, og en kanal lignende sak utover mot ytre steinslandsvannet(er ikke kjent, så jeg tok bare nærmeste stedsnavn på kartet)

Noen som har fisket her, eller som har noen gromplasser de kunne tenke seg å dele med en stakkars vestlending :lol:

Endret av Michael Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spindsodden du mener, før jeg kommer inn i farsund?

Ser at veien går langs optafjoden et stykke, er det greie plasser å fiske her, eller må en leite litt for å finne auren?

Har kikka på kart, er ikke kjent i området.

Ville du heller prøvd disse plassene, en inne rundt lyngdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spindsfjorden er et godt valg.Tranevåg som er ei bukt mellom spinsfjorden og rosfjorden er også en bra plass.Greit å fiske der og da det er molo med svaberg på baksiden.Har fått noen SØ her,men det er også gode muligheter for større Lyr,Sei og Torsk.

Straumen mellom framvaren og helviksfjorden er også en plass du bør oppsøke.

Austad og Svennevik i Rosfjorden,og Kvavik og strekningen Åmdalsstrand-laksesteinen i Kvaviksfjorden kan du også gi et forsøk.

Dette er noen av de plassene som er lettest å komme til på,og som jeg pleier å oppsøke når SØ trangen blir stor B)

Endret av Mossmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er såpass dårlig kjent med navn der inne at jeg ikke vet helt nøyaktig hvor spindsodden er..

tranevåg har jeg også fisket i. men det er vanskelig å finne steder å stå her , er min oppfatning..

når du kjører mot farsund ta til venstre før farsund mot rødland. så kjører du inn mot kirken og gjennom et gardstun.. så kommer du til sjøen etterhvert.. dette er min favorittspot i farsundsområdet.. fikk flere fine her i fjor de gangene jeg var her.

lyngdalsfjorden er bra, men fryktelig mange støinger desverre.

framvaren og helviksfjorden er også gode steder. har dog ikke fisket her før i april og jeg vet derfor ikke hvordfan fisket er nå. men jeg har tatt mye her, både fra land og dorg. mye smått men noen pene innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er såpass dårlig kjent med navn der inne at jeg ikke vet helt nøyaktig hvor spindsodden er..

tranevåg har jeg også fisket i. men det er vanskelig å finne steder å stå her , er min oppfatning..

når du kjører mot farsund ta til venstre før farsund mot rødland. så kjører du inn mot kirken og gjennom et gardstun.. så kommer du til sjøen etterhvert.. dette er min favorittspot i farsundsområdet.. fikk flere fine her i fjor de gangene jeg var her.

lyngdalsfjorden er bra, men fryktelig mange støinger desverre.

framvaren og helviksfjorden er også gode steder. har dog ikke fisket her før i april og jeg vet derfor ikke hvordfan fisket er nå. men jeg har tatt mye her, både fra land og dorg. mye smått men noen pene innimellom.

Det går ihvertfall ann å stå i tranevåg,men det er begrenset plass.

Kan være enig i at det er for mye støinger i Lyngdalsfjorden.

Skal ned i straumen i morgen tidlig/formiddag for å teste SØ'en,kommer an på været(blåser sinnsvakt mye for tiden),og min fantastiske vilje til å stå opp tidlig :D

På Spindsodden(odden som brua over til farsund begyner på) kan man stå under nordsundsbrua og litt utover mot havet.Tidvis sterk strøm,men pleier å bli tatt en del fisk her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en fin tur til sørlandet denne gangen, værvarslinga lovte snø og vind, men værgudene stod meg bi, og det var sol og vindstille hele dagen :D

Fisketuren starta i området ved Framvaren, men her var det rimlig stille på fiskefronten (en liten ørret etter), så jeg tok turen videre mot ErikR sitt tips "når du kjører mot farsund ta til venstre før farsund mot rødland. så kjører du inn mot kirken og gjennom et gardstun.. så kommer du til sjøen etterhvert.. dette er min favorittspot i farsundsområdet.. fikk flere fine her i fjor de gangene jeg var her." jeg tror jeg fant denne plassen, var ikke mye plass å fiske på, hus og hytter overalt, men fisk var det her, smått og tynt, men iallefall litt action :D Fikk vel tre små og to tynne, og var borti bra med fisk, men ble lei og kjørte videre.

Nå stod Lyngdalsfjorden for tur, men her likte jeg meg ikke, så jeg satte snart nesa mot Bjørnevåg ( var ikke hit jeg trodde jeg skulle, men iallefall her jeg endte :D ), her så jeg flere fisk i overflata ( de eneste jeg så i overflata hele dagen) men de var ikke på hugget, flyttet meg et stykke og hadde plutselig flere fine fisker etter, den ene tok, men tilslaget var for kjapt, og fisken stakk :D

For å avslutte dagen, tok jeg turen mot Agnefest, litt utover langs fjorden, til Svenevik, og her fikk jeg turens største fisk, tippa den på i underkant av 1,5 kg, blank og fin :D , det var godt å endelig få fisk over kiloen, det er jo allerede blitt 19 Januar :D

Dagen ble avslutta inderst i bukta i Agnefest, her var det liv, på første kaste følgte det etter flere fine fisker, og det beit tilslutt på en fisk på 800-900 gram, smellfeit og sølvblank aure, som også klart å gi meg en fin fight. Etter dette fiska jeg på en stim på ca 15 aurer som krusa rundt på grunna, men fisken bare fulgte etter, uten å ville ta, så de er der sikkert ennå :lol:

Vil igjen benytte muligheten til å takke for tipsene jeg fikk før jeg reiste, det er alltid kjekkere å fiske på nye plasser når en vet en ikke er helt på vilspor :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra at noen av tipsene funka...hørte ut som du hadde en bra tur!

ja det er sant at det ikke er så mange steder å fiske innover der ved rødland. fisket du ved det nybygde huset som ligger ca 50 meter fra sjøen?

si ifra om du skal nedover en gang senere..joiner deg gjerne da.

men hvor er bildene?:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du det huset som stod ytterst på odden? Nei, jeg stod helt innerst i bukta. Så ganske raskt at sørlandet er befengt med endel privat vei, og fisking forbudt skilt på kaianlegg og lignende :lol: så jeg var forholdsvis forsiktig med hvor jeg fisket.

Kameraet ble som vanlig liggende hjemme :lol: , det var meldt så dårlig vær at jeg ikke så poenget i å ta det med, men det skulle jo vise seg at værmeldingene som vanlig ikke stemte...

Hadde vært humor med en tur engang, skal gi beskjed neste gang jeg tar turen, så får vi se hva vi får til.

Endret av Michael Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nede på kvavik i går.Fikk 2 undermålere,men et par "Lovlige var etter sluken.Fisket 3 ganger på kvavik i forrige uke og hver eneste gang var det SØ av litt størrelse som bommet på sluken noen meter fra land :lol::)

Nå frister det med en tur ned til svennevik ihvertfall.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skitt fiske!

michael: ja jeg mener det huset ytterst. en "kan" parkere inn en liten vei som går opp mot de husene her. da er det kort vei ned. her fikk jeg relativt mange i fjor. hadde braksuksess med brune/gråe børstemarkfluer på 10-15 cm..de gikk bananas når disse traff vannet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det så snadder ut der ute på neset, får prøve der neste gang :D

Mossmann: I Svennvik hadde jeg også, utenom den jeg fikk, fin fisk etter flere ganger ut på neset i den først bukta. Du bør vel også teste Agnefest, midt i bukta, på campingen, de var endel flott fisk som stod der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det så snadder ut der ute på neset, får prøve der neste gang :D

Mossmann: I Svennvik hadde jeg også, utenom den jeg fikk, fin fisk etter flere ganger ut på neset i den først bukta. Du bør vel også teste Agnefest, midt i bukta, på campingen, de var endel flott fisk som stod der!

Hvilken Camping plass er det snakk om...vet at det er en bra plass bortforbi rosfjord camping(følger en liten vei som begynner før skomrakbakken,følg denne til enden og du har ei bukt å boltre deg på) :)

Litt vanskelig å fiske for øyeblikket da gradestokken viser gjennomsnittlig -5 grader.

Fiska i går for å få en tur før isen legger seg.Endte opp med islagte stangringer og snøre B)

Eneste livstegn i går var et par Sel som plasket rundt midtfjords :P

Må vel belage meg på litt venting nå for å fiske SØ,men jeg kan nå alltids prøve meg på Torsken imens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minus tar litt av gleden bort fra fisket ja :)

Jeg mente campingen ( var det bibelcamp?) midt i bukta, inderst i Agnefest. Det var langgrundt her, og fisken stod inne på grunna, i kant med noe siv. Jeg parkerte på campingplassen, og gikk ut på en pir som lå midt i bukta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minus tar litt av gleden bort fra fisket ja :)

Jeg mente campingen ( var det bibelcamp?) midt i bukta, inderst i Agnefest. Det var langgrundt her, og fisken stod inne på grunna, i kant med noe siv. Jeg parkerte på campingplassen, og gikk ut på en pir som lå midt i bukta.

Stemmer det,Bibelcampen er stedet.....får prøve noen kast i friminutt/fritimer da jeg går på skole rett over veien.... :D (Isen må bare smelte først----)

Blir nok ei stund til det blir noe fisking,det var 11-grader i dag morges ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Stemmer det,Bibelcampen er stedet.....får prøve noen kast i friminutt/fritimer da jeg går på skole rett over veien.... :lol: (Isen må bare smelte først----)

Blir nok ei stund til det blir noe fisking,det var 11-grader i dag morges :)

Var nede i Lyngdal og prøvde lykken i helgen.

Bodde på en hytte innerst i Lenefjorden (Molandsli), har hørt det omtrent skal være fisketomt her, men måtte gi det et forsøk fra verandaen på hytta når jeg kom ned fredag ettermiddag. Landet 2 SØ, 1 napp + en følger på 90 min, så syntes turen begynt greit.

Lørdag tok dro vi først til Bjørnevåg, men her kjente vi ingenting, dro så videre til Agnefest, prøvde først ved fiskemottaket, men det var jo fiskeforbudt skilt på alle bryggene, så vi dro fort inn til bibelcampen. Her var vi vel ikke mere enn 15 min før vi ga opp, fikk jo søppel (plast, garnrester, plank +++ på annetvert kast, og det så ut som vi fisket midt i søppeldynga. Dro så til Kvavik, her var det mye finere omgivelser, var også bra med liv, men fikk bare landet 3, hvorav en var utrolig slank og fikk friheten tilbake.

Søndag fisket vi bare litt fra verandaen på hytta, men var dødt, kjente bare en bortpå.

Er det forresten noen som vet noe om fisket i Lenefjorden???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 15 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.