Gå til innhold
Fiskersiden

Her kan dere diskutere støinger i rapporter


tryta
 Share

Recommended Posts

Når dere ser utgytt fisk eller andre som "dere" ikke hadde kakket selv så limer dere inn linken til den aktuelle fiske rapporten i denne tråden.

Eventuelt Kom dere ut å fisk,så "vi" andre kan komme med sure kommentarer i deres fiske rapporter...

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når en viser frem døde avmagra gytefisk, må en forvente å få kommentarer om k-faktor. Det er en uting å drepe disse, det tror jeg alle har forståelse for.

Som det ble nevnt, er det jo selvsagt unntak om de sluker betet eller liknende, men i slike tilfeller blir det ofte nevnt av fiskeren.

Alle kan ikke bare smile og si flott fangst hver gang det vises bilder av døde slips. I de fleste tilfeller tåler vel også fiskeren at det stilles spørsmål om fangsten. Hvis fangstrapporter skulle vært klinisk fri for annet enn godord og smileys, så hadde det blitt kjedelig tror jeg.

Dette mener jeg generelt, håper ikke LTPoppe tar seg altfor nær av dette. Fangsten er selvsagt imponerende, men siden det er vinterstøinger det er snakk om, er det naturlig at det kommer tilbakemeldinger om akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en viser frem døde avmagra gytefisk, må en forvente å få kommentarer om k-faktor. Det er en uting å drepe disse, det tror jeg alle har forståelse for.

Som det ble nevnt, er det jo selvsagt unntak om de sluker betet eller liknende, men i slike tilfeller blir det ofte nevnt av fiskeren.

Alle kan ikke bare smile og si flott fangst hver gang det vises bilder av døde slips. I de fleste tilfeller tåler vel også fiskeren at det stilles spørsmål om fangsten. Hvis fangstrapporter skulle vært klinisk fri for annet enn godord og smileys, så hadde det blitt kjedelig tror jeg.

Dette mener jeg generelt, håper ikke LTPoppe tar seg altfor nær av dette. Fangsten er selvsagt imponerende, men siden det er vinterstøinger det er snakk om, er det naturlig at det kommer tilbakemeldinger om akkurat det.

Selvsagt er jeg enig i at 2 av fiskene burde fått friheten tilbake.

Den første jeg lå ut for poppe var tagbar synes nå jeg. Den til venstre når han holder 2 fisk er langt unna hva jeg hadde tatt med hjem.

Hva jeg har fått av sø siden november:17 turer 25sø - kun 4 kakket.

I enkelte rapporter er det mye uvettig kakking,men det holder med noen enkle kommentarer. Da har fiskeren oppfattet det,og kansje velger anderledes ved neste fisketur. Når over halvparten av kommentarene gjelder c&r mht utgytt fisk så holder det. Det er i allefall min mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å låne et gullkorn fra et annet forum: "Jeg synes folk bør sette ut sin egen fisk - ikke alle andres!"

GENIALT! :):):P

i tråden med vinterstøinger vet jeg lite om fangstmann, men hvis noen av de jeg kjenner godt hadde tatt opp støinger, ville jeg nok gitt beskjed.

regner faktisk med at fiskerne i den nevnte tråden ikke hadde erfaring nok til å vite at dette var støinger, der for ser jeg ingen grunn til å "lynsje"fiskerne...

tror det er viktigere at det er en diskusjon rundt støinger uten at det det er en fangstrapport som lager "sure oppstøt".

kan ikke en som har skikkelig peiling på dette (jeg har ikke peiling), lage en artikkel her på siden, som og sendes videre til AOF ol. tror dette vil forebygge slikt fiske..... :lol:

Tryta: flott at du trekker diskusjonen over hit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi ikke glemme at å ta en støing faktisk ikke er ulovlig. Og hvis noen syntes den smaker like godt som en feit fisk - syntes jeg det er helt greit at den taes. Om man kakker en feit fiske eller en slank en er jo på en måte den samme saken - ingen av de kommer til å gyte igjen for å si det sånn.

Jeg har full forståelse for de som praktiserer CR på støinger, men pr. idag er det fullt lovlig å ta seg en "slank" en til middag også:-)

Men hvis det viser seg at en lovendring må til for å bevare bestanden er vel det kanskje veien å gå?

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff :) Kan dere ikke opprette en egen tråd hva angår: Sykkelslanger,slips,utgytt fisk,støinger O.S.V.

I hver forbanna fiskerapport blir det kommentert k-faktor :)

Nå har dere fått egen tråd som dere kan diskutere videre her:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=20860

Men ka i kælvete når nån dræg opp sykkelsklanga så må det kommenteres :P

Selv om vi er på fiskersiden.no så betyr det vel ikke at vi ukritisk skal trekke på land det som biter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi ikke glemme at å ta en støing faktisk ikke er ulovlig. Og hvis noen syntes den smaker like godt som en feit fisk - syntes jeg det er helt greit at den taes. Om man kakker en feit fiske eller en slank en er jo på en måte den samme saken - ingen av de kommer til å gyte igjen for å si det sånn.

Jeg har full forståelse for de som praktiserer CR på støinger, men pr. idag er det fullt lovlig å ta seg en "slank" en til middag også:-)

ENIG !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I enkelte rapporter er det mye uvettig kakking,men det holder med noen enkle kommentarer. Da har fiskeren oppfattet det,og kansje velger anderledes ved neste fisketur. Når over halvparten av kommentarene gjelder c&r mht utgytt fisk så holder det. Det er i allefall min mening...

Dette er jeg veldig enig i. Greit at vi tar det her og ikke i fangstrapportene.

Og hvis noen syntes den smaker like godt som en feit fisk - syntes jeg det er helt greit at den taes.

Det er vel ytterst få støinger som smaker særlig godt. Det er selvsagt ikke ulovlig å ta støinger, men siden det er en såpass innarbeida norm å slippe ut igjen disse, skal det endel til at slike fangster ikke blir satt spørsmålstegn ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GJESP!

C&R nå igjen, hver gang dette kommer opp, er jeg så glad for at jeg ikke legger ut fangstrapporter. Stakkars lykkelige fiskere som skal bli utsatt for massiv motstand mot den gleden de har oppnådd med sitt fiske.

Støtter meg helt og fullt til denne: "Jeg synes folk bør sette ut sin egen fisk - ikke alle andres!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som mener at all "tynn" fisk skal settes ut igjen! Hvor går grensen for når man har lov å kakke den ?Hvor feit må den være ?

Finnes det andre grunner enn den "smaksmessige" som gjør at dere ikke kakker tynn fisk ?

Jeg kjenner flere som synes mager fisk smaker kjempegodt....tar de feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på mager fisk, som en kan finne hele året, og vinterstøinger. Vinterstøinger har brukt all energien på å produsere gameter, og nesten ingenting på vekst og vedlikehold. Derfor har de lite delikat kjøtt.

En tynn fisk som ikke er vinterstøing kan smake godt, men en vinterstøing gjør sjelden det.

Finnes det andre grunner enn den "smaksmessige" som gjør at dere ikke kakker tynn fisk ?

Hvis du med tynn fisk mener vinterstøinger, så er en annen grunn at de skal ha sjans til å hente seg inn etter gytinga. Selvom det er en evig debatt om det er mer umoralsk å kakke en viril gjeldfisk, som skal gyte. Derfor er det uansett matverdien som ligger til grunn for at en bør la støinger gå. Man kakker da ikke fisk bare for å vise de fram, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I langevannet i bamble hender det at noen utgytte laks tar spinneren i mai måned. Under ett kort kvelds bett fikk jeg 4stk. alle veide rundt kiloen å var veldig tynne. Den ene blødde kraftig fra gjellene,så den kakket jeg. Vel hjemme endte den i panna. delikat mørkerødt kjøtt. Forventningene var så som så.

Etter nesten 20min i stekepanna var kjøttet mykt.Nesten som en svamp. Kjøttet løsnet ikke fra hverandre.

Kort sagt uappetittelig. Derfor har jeg visse betenkligheter om folks erfaring når det gjelder svar som:fisken var helt herlig :huh:

Det er vel kansje en indikasjon om hvor ofte fiskeren faktisk eter fisken sin?eller om den ender i fryseren,for så å bli kastet etter ett år :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde litt høyere forventing til fisken på 2,1 kg jeg fikk i vår. Selvom denne hadde kommet ned fra bekken noen måneder før, var den rukket å bli feit og fin (K på 1,05). Men, den smakte dessverre ikke spesielt godt. Ganske lik konsistens som tryta beskriver. Vi ba heldigvis ikke svigermor til den middagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi ikke glemme at å ta en støing faktisk ikke er ulovlig. Og hvis noen syntes den smaker like godt som en feit fisk - syntes jeg det er helt greit at den taes. Om man kakker en feit fiske eller en slank en er jo på en måte den samme saken - ingen av de kommer til å gyte igjen for å si det sånn.

Ikke ulovlig å kakke karpe heller, ei heller ulovlig å spise dem... samme logikk ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det vel er matverdien som bestemmer om man skal ta en "tynn" fisk så må det vel være opp til hver enkelt hva man gjør,eller ?

Smaken er vel som baken....delt :huh:

Ang.karper så er det vel noen som spiser disse også, og synes de smaker godt :-)

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å låne et gullkorn fra et annet forum: "Jeg synes folk bør sette ut sin egen fisk - ikke alle andres!"
Århundrets beste kommentar :huh:

Her har visse folk (fanatikere) noe å lære

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo de BØR diskuteres i hvær fangstraport! ellers kommer ingen til å lære.

:huh:

Helt enig, støinger bør kommenteres, hvis ikke blir det bare de som ikke vet hvordan en skikkelig fisk skal se ut som kommer med sine kommentarer om hvor flott fisken er.

At det er tilatt å ta støinger anser jeg som helt uinteresant. Vi kan ikke forby all oppførsel vi ikke liker i dette landet, selv om visse politiske partier tror det er mulig. Det er bedre at vi innen sportsfiskemiljøet diskuterer dette og sørger for at nye fiskere forstår hvorfor støinger ikke skal kakkes og at det ikke anses som stuerent blandt seriøse fiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi ikke glemme at å ta en støing faktisk ikke er ulovlig. Og hvis noen syntes den smaker like godt som en feit fisk - syntes jeg det er helt greit at den taes. Om man kakker en feit fiske eller en slank en er jo på en måte den samme saken - ingen av de kommer til å gyte igjen for å si det sånn.
Kunne ikke vært mer enig her altså! Godt sagt!

Velger å låne et gullkorn fra et annet forum: "Jeg synes folk bør sette ut sin egen fisk - ikke alle andres!"

Hehe enig her også!

Liker ikke fundementalister om det skulle være muslimske eller C&R're.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke fundementalister om det skulle være muslimske eller C&R're.

Jeez. Poenget er at vi ønsker å forvalte sjøørretstammen, ikke sant? Det skal da gå an å diskutere hvordan det gjøres best!? En ting er sikkert, det gjøres IKKE ved å kakke all fisk man får på kroken.

Det er bedre at vi innen sportsfiskemiljøet diskuterer dette og sørger for at nye fiskere forstår hvorfor støinger ikke skal kakkes og at det ikke anses som stuerent blandt seriøse fiskere.

Nettopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dette forumet så reagerer man voldsomt om noen kakker en 2 kilos abbor eller en karpe men når noen kakker mange store sø så er det ikke lov å komentere at fisken de har drept er støinger eller at fisken som ble sluppet ut kommer til å dø pga ødelagte gjeller?

Og vi er utrolig flinke til å skrive dritt om yrkesfiskere for de soper opp all fisken som vi kunne kakket i steden?

En dag kommer vi til å innse at ALLE har et annsvar for at fiskebestandene skal bestå og at det kansje er på tide å tenke seg om et par ganger før man fyller fryseren.

Jeg er en fanatisk c&r mann, en av grunnene til dette er at jeg vel at det er alt for mange som ikke er istand til å slippe ut noe, det finnes alt for mange som dreper fisken bare for å fryse/kaste den i søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.