Gå til innhold
Fiskersiden

Her kan dere diskutere støinger i rapporter


tryta
 Share

Recommended Posts

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ifjor vinter var jeg , KIS og ThorEH på meitetur i en fjord her i nærheten, en fluefisker som vi studerte hele dagen på andre siden av bukta kom utpå dagen "Stolt" med den fine fangsten sin...

(fiskeren er en relativt "aktiv" fluefisker på Haugalandet......og tar nok endel fisk iløpet av en sesong)

Jeg anntydet da at dette var en støing og at den burde få svømt videre, noe fiskeren var sterkt uenig i. og protesterte på det........:P .....

døm selv :blink:

17335_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/6930/17335.jpg

17336_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/6930/17336.jpg

dette er et skoleeksempel på hvordan en Sjøørret ikke skal se ut ..

(at det var 50 meter til nærmeste bekk gjør ikke saken mindre tragisk) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dog laks du har her...

Vet det.

Bildet er fra spørsmål til aof om det var en brøye,siden det var det første slipset jeg fikk på spinner i det faste vannet mitt. Laks er rett.

Edit:Den la buken i været etter en uvanlig god fight(regnet ikke med å få laks) brukte glx5,5"+0,12mono. ikke rart at jeg pinte den syltynne fisken til døde. Nå bruker jeg 0,16 så det går kjappere m kjøring og c&r. Man lærer så lenge man lever.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Mortensen

Ifjor vinter var jeg , KIS og ThorEH på meitetur i en fjord her i nærheten, en fluefisker som vi studerte hele dagen på andre siden av bukta kom utpå dagen "Stolt" med den fine fangsten sin...

(fiskeren er en relativt "aktiv" fluefisker på Haugalandet......og tar nok endel fisk iløpet av en sesong)

Jeg anntydet da at dette var en støing og at den burde få svømt videre, noe fiskeren var sterkt uenig i. og protesterte på det........:P .....

døm selv :blink:

17335_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/6930/17335.jpg

17336_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/6930/17336.jpg

dette er et skoleeksempel på hvordan en Sjøørret ikke skal se ut ..

(at det var 50 meter til nærmeste bekk gjør ikke saken mindre tragisk) ;)

For meg ser dette ut som en sterkt luseskadd sjøaure snarere enn støing, den forteller tydelig om problemene auren har på Vestlandet. Tipper denne uansett ikke hadde overlevd til neste gyting. Ikke en pen fisk i det hele tatt- slike syn er bare nedbrytende :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske det ble sagt fisken hadde tatt kroken styggt eller husker jeg feil nå Aasmund?

Var vel en heller "tynn" unnskylning tror jeg... (den kom jo først etter litt kritikk)

Fiskeren mente dette var en Fin fisk, men rett skal være rett, den var styggelig luseskadd, men den var tatt i en fjord som ikke er særlig befengt med lus/oppdrettsannlegg (Nedstrandsfjorden)

Men at det var snakk om en gytefisk er hevet over enhver tvil. (var helt "svart")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ørreten der kan best sammenlignes med en "svimer" i et oppdrettsanlegg!

Den har tydelige luseskader (en slik fisk er tross alt luse-magnet).

Hvis dere studerer fisken ser dere at det er en kj.moden skottelus på den (Mellom ryggfinne og nakkegrop, venstre side).

Ved påslag av skottelus opptrer disse ofte i hopetall, er hissige og flytter seg fort mellom individene.

Disse kommer ofte samtidig som vintertorsk/ sei kommer inn på grunnene/ i fjordene.

Befengte fisker som dette kommer seg heller sjelden og bør derfor destrueres for å minke "smittepresset".

Ser ut som det sitter flere lus rundt/ i bakkant av gattfinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I og med at jeg indirekte er årsak til denne tråden, får jeg påpeke et par ting (jeg har vært uten nett et par uker, derfor sen oppfølging)

Undertegnede tok ingen av fiskene definert som "støinger", og oppfordret ei heller til det. I og med at det ble en del kluss med bildene, fikk jeg heller ikke lagt ut kommentar, som ville gått noe a la:

"de største fiskene er i tynneste laget, men jeg legger ut bilder fordi det er sjeldent med såpass mye stor SØ på en dag, samt at de langt fra er av de verste tilfellene."

3,5kilosen er ikke avbildet såvidt jeg husker, men det var uansett en ganske pen fisk.

Grunnen til at jeg la dem ut tross min egen strenge definisjon av støinger, er altså at jeg mener disse ikke er av de verste (men jeg ville likevel ikke tatt dem), og at folk får gjøre seg sin egen mening om hva som er moralsk og biologisk fornuftig.

Selv tar jeg aldri fisk i tvilstilfeller, ei heller fisk over 1/1,5 kg. Dette fordi jeg er enig i at stor fisk bør bevares, og det er vel ikke nevnt tidligere i tråden at jo større fisken er, jo større sjanse har den til å overleve og føre genene videre en gang til.

En annen viktig sak som ikke er påpekt, er at bilder kan lyve! En ørret skal ikke ligge lenge på land eller i pose før fargen falmer, i tillegg ser buken fort innsunken ut. Vinkelen mot kameraet er også avgjørende. Dette er tilfelle på bildet der jeg holder 2 fisk, men jeg har sett mange liknende eksempler både her og andre steder. Noe å tenke på!

Når det gjelder nye rfangstrapporter, så er jeg nok ikke avskrekket fra å legge ut disse. Negativ kritikk tar jeg med stor ro, jeg er tilhenger av individets frihet. Verdien av en del kommentarer er en annen sak..

Så jeg legger nok ut neste fangst også. Hvis jeg får noe i 2007..

Resten av støing/C&R-debatten er tatt på de foregående 5 sidene, så den lar jeg ligge!

-Lars Thomas Poppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.