Gå til innhold
Fiskersiden

Her kan dere diskutere støinger i rapporter


tryta
 Share

Recommended Posts

Hva lurer du egentlig på?

legge ut fangstrapporter med tynne slips og etterpåfølgende negative kommentarer, seriøse eller useriøse sportsfiskere, matnytten av tynne slips, C&R av sjøørret - hvorfor?... jeg har tydeligvis ikke fått med meg den opprinnelige tråden dette startet i!

Lurte på om noen kunne gi meg den opprinnelige tråden her - så jeg kan få sett sammenhengen!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Svaret fra meg er et klart NEI, jeg drar ikke på fisking med noen som tar støinger.

Du blir ikke akseptert som seriøs sportsfisker i miljøet der jeg kommer fra hvis du tar støinger. Det samme gjelder for de som fisker etter sterkt farget gytefisk sent på høsten selv om det er lovlig. Kan sikkert slenge på de som tar opp store mengder liten fisk selv om den er over minstemålet.

Mulig hva som anses som akkseptabel oppførsel varierer mellom områder og forskjellige miljøer.

Det er i hvertfall sammenfall mellom hva som anses som akseptabelt i Mjøsområdet og i områdene rundt de store sjøørret og lakseelvene på Nordvestlandet og Trøndelag.

Denne fisken må da komme i kategorien sterkt farget gytefisk og vel så det...ja ja..da er jeg vel useriøs da men morro var det ihvertfall. Enda mer useriøs hadde jeg vel vært om jeg kakket den....ups kanskje gjorde jeg det :)

11433_s.jpg

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hadde jeg 100% sikkert kakket :) Helt ærlig.

Det jeg ønsker å oppnå: Litt kritikk er alltids greit når fisken på bildet ser ut som en unge fra somalia,men det er nok.

Fiskeren forstår med sunt folkevett(pluss LITT konstruktiv kritikk) at det neste gang går ann å praktisere c&r på de slankeste individene.

Man behøver ikke å ødelegge hver bidige tråd med massevis av kritikk-noen kommentarer holder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker - og da føler jeg meg rimelig oppdatert på hva dette greide seg om!

Jeg syns og det er totalt unødvendig å kommentere negativt om en sjøørret er tynn eller ikke og om den burde vært sluppet ut igjen eller ikke - dette skaper bare utrivsel på forumet og kan fort skremme bort folk fra å bli medlemmer eller utelate å skrive fangstrapporter. Men dette har vi vel diskutert før?

Jeg mener at admin/skribenter/mod burde heller ha laget et informativt og prioritert innlegg i sjøørretforumet med en saklig vinkling, som belyste årsak og virkning på en informativ og hyggelig måte.

Skjønner godt at man blir drit lei alle kommentarer som dukker opp om en sjøørettfisker har kakka et slips. De fleste som uttaler seg kritisk sier i neste åndedrag; "jeg har også kakka et slips - smakte ikke godt!" ... ja så la andre få gjøre seg opp sin egen erfaring på å prøve å spise en da...

-Og inntil vi får endrede regler er det dagens regler som gjelder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere skjer hvis dere henger ut en som er så "uheldig" å få en støing og skriver om det i FS, gang på gang? Efekten blir at det ikke legges ut slike raporter mer på FS. Ingen som vil ha ei bøtte med dritt vel. Det har blitt såpas betent allerede at medlemmer unskylder seg for å å kakke en SØ eller annen fisk for den saks skyld.

Kommer til å fryde meg hjertlig når noen av de værste Krøsamaiane her inne snubbler i glorian sin.

Kjøp heller ei pakke Disperil og begynn å bruke hodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så stor forskjell på gjedde og SØ?

Man oppfordres til å ta små gjedder(hvis man skal spise dem) og sette ut de store.

Burde vært litt fokus på å sette ut de store SØene også.

Rent genetisk er det vel bedre at en stor SØ sprer genene videre, enn tre småfisk??

YYYEEESSSSSSSSS!!!!!!!!

Now we talk....thank you very much

:mellow::(;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Kommer til å fryde meg hjertlig når noen av de værste Krøsamaiane her inne snubbler i glorian sin.

Det skjer i mai tror jeg...

Det er da Walmann skal ta med meg på SØ fiske med fangstgaranti.

ALT skal kakkes og avkrokingsmatte blir igjen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere skjer hvis dere henger ut en som er så "uheldig" å få en støing og skriver om det i FS, gang på gang? Efekten blir at det ikke legges ut slike raporter mer på FS. Ingen som vil ha ei bøtte med dritt vel. Det har blitt såpas betent allerede at medlemmer unskylder seg for å å kakke en SØ eller annen fisk for den saks skyld.

Kommer til å fryde meg hjertlig når noen av de værste Krøsamaiane her inne snubbler i glorian sin.

Kjøp heller ei pakke Disperil og begynn å bruke hodet!

Et av målene med mine komentarer er at deltakere i dette forumet aldrig kommer til å legge ut slike raporter med bilder av døde støinger, det er ingen som har kommentert at fiskeren i tråden det gjelder har tatt livet av mange store sjøørreter, det jeg og andre deltakere har prøvd å få fremm er at man ikke bør ta livet av støinger og at man skal behandle fisken riktig når den skal settes ut igjen.

Forstår egentlig ikke hvorfår noen av deltagerene på dette forumet tar seg nær av at slike bilder blir kommentert når de selv sier at de ikke verken liker smaken av støinger og at de selv slipper støinger utigjen.

Endret av øystein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er måten/formen kommentaren kommer på/i.

Dersom det er meningen å være belærende slik at kakking av fisk som ikke skal brukes skjer minst mulig (herunder støinger, karper, store gjedder osv.) er sure oppstøtt ikke helt den rette måten å nå frem på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Hadde fisken som ble kakket vært FEIT så hadde det vært helt greit å kakket den da??

Eg ser ikke helt logikken i det. Nå skal det sies at eg ikke kakker noen fisk nesten med mindre de blør men så å si 90% av fisken eg får slippes ut. Just for the record. :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Hadde fisken som ble kakket vært FEIT så hadde det vært helt greit å kakket den da??

Ja. Det hadde nok vært mer akseptabelt blant den gemene hop her inne fordi da ville matverdien vært større (eller flere ville vært enig i at det var god mat da...)

:mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår egentlig ikke hvorfår noen av deltagerene på dette forumet tar seg nær av at slike bilder blir kommentert når de selv sier at de ikke verken liker smaken av støinger og at de selv slipper støinger utigjen.

dette tror jeg har en sammenheng med at det er ikke alle her på forumet som mener at det de selv gjør er fasiten, det korrekte og det eneste riktige. Noen her inne har innsett at det kan være mange måter å drive fiske, matauk og c&r på.

Det er noen her inne som har funnet ut at andre kan være seriøse fiskere, og at de ikke kan fordømme andre fordi om de ikke praktiserer alt på samme måten som en selv. :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette tror jeg har en sammenheng med at det er ikke alle her på forumet som mener at det de selv gjør er fasiten, det korrekte og det eneste riktige. Noen her inne har innsett at det kan være mange måter å drive fiske, matauk og c&r på.

Det er noen her inne som har funnet ut at andre kan være seriøse fiskere, og at de ikke kan fordømme andre fordi om de ikke praktiserer alt på samme måten som en selv. :mellow:

Det er vel et ganske annerkjent faktum at man ikke bør stappe fingrene inn i gjellene ved c&r og er det er vel ganske utbredt at man slipper utigjen støinger på av smak og andre etiske hensyn?

Jeg fordømmer ingen men jeg synest det bør være lov å si i fra når vi mener at noen gjør noe på en gal måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi stikke fingeren i jorda her. Det er kjempemessig at vi tar opp dette emnet rundt støinger.

Uvitenheten er stor rundt omkring på dette, og slike tråder gjør mange mer bevisst på dette med støing.

Når det gjelder sø-støing, så bør man være litt forsiktig med å applaudere og skryte slike fangster opp i skyene. Det ER fullstendig feil å oppmuntre til fiske etter støing. At man av og til tilfeldigvis får en støing er seffen noe helt annet, men dersom man går inn for det og vet om plassene / riktig tidspunkt, er det mulig å gjøre ganske store innhogg i sø-stammer ved å beskatte disse utgytte fiskene. Enorme ansamlinger med fisk (støing og undersized gjeldfisk) kan rote rundt i munninger av elver, brakkvanssområder, etc.

Fredningsonen rundt oser er der ikke uten grunn.

Ja til fiske etter sø med sjeldne innslag av støing, nei til fiske etter støing med sjeldne innslag av sø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skal vaffal få bestemme hva jeg dreper enten det er torsk, sjøørret, mort, gjedde eller noe annet! Utover lover og regler er jeg sjefen for hva som spreller i snøret mitt! :mellow: Om jeg vil spise fisken jeg får så gjør jeg det. Og; siden det diskuteres c&r, hva med det unødvendige stresset man påfører fisken bare for moro skyld? Etisk riktig det? Etisk riktig å fiske i det hele tatt om man ikke fisker mat?

Fisking er jo en folketradisjon og det er ikke opp til noen få personer på et forum å bestemme om Bertulf i Lillesand skal få spise fisken sin eller ikke, smake åssen det vil.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skal vaffal få bestemme hva jeg dreper enten det er torsk, sjøørret, mort, gjedde eller noe annet! Utover lover og regler er jeg sjefen for hva som spreller i snøret mitt! :( Om jeg vil spise fisken jeg får så gjør jeg det. Og; siden det diskuteres c&r, hva med det unødvendige stresset man påfører fisken bare for moro skyld? Etisk riktig det? Etisk riktig å fiske i det hele tatt om man ikke fisker mat?

Fisking er jo en folketradisjon og det er ikke opp til noen få personer på et forum å bestemme om Bertulf i Lillesand skal få spise fisken sin eller ikke, smake åssen det vil.....

Vel talte ord :mellow:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Synes hele denne tråden er ufattelig kjedelig... :mellow:

Ta opp saken på pm-folkens....

det er vel enklere for deg å hoppe over denne tråden siden den kjeder deg slik ;)

Ingen skal vaffal få bestemme hva jeg dreper enten det er torsk, sjøørret, mort, gjedde eller noe annet! Utover lover og regler er jeg sjefen for hva som spreller i snøret mitt! B) Om jeg vil spise fisken jeg får så gjør jeg det. Og; siden det diskuteres c&r, hva med det unødvendige stresset man påfører fisken bare for moro skyld? Etisk riktig det? Etisk riktig å fiske i det hele tatt om man ikke fisker mat?

Fisking er jo en folketradisjon og det er ikke opp til noen få personer på et forum å bestemme om Bertulf i Lillesand skal få spise fisken sin eller ikke, smake åssen det vil.....

Helt enig ! det er bare et lite problem, Bertullf i Lillesand er ikke en seriøs fisker da og blir lite verdsatt :( av en del andre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det av bestandsmessige eller etiske grunner man ikke skal kakke et slips? Mange vil nok svare etiske - fordi den ikke egner seg som matfisk allikevel. Ok!

Hva med å forslå bestandsmessige grunner da?

Neppe - for sånn jeg ser det er det fortsatt slik at 2 - 1 =1

Og jeg vil hevde at gjennom et år er det faktisk mer "dødssynd" å drepe en oppvandrende gyter av en sjøørret, som har til hensikt å øke bestanden ved en vellykket gyting enn å drepe den senvinteren ETTER gytingen.

Nå vil vel sikkert noen her inne ha det til at jeg forsvarer å drepe de eventuelle slips man får - nei, jeg gjør ikke det tenk! Jeg prøver bare å si noe om skadevirkningen ved å drepe fisk som har til hensikt å gyte - at de som dreper de fiskene kanskje gjør større skade for bestanden, isolert sett dette året. Men ikke skrik høyt om jeg legger ut et fangstbilde av en gytefarget laks fra Drammenselva en gang - der har det nemlig ikke særlig betydning - noe som er tatt med av hensyn til å vise at man heller ikke bør generalisere og begynne å skrike høyt uten å ha satt seg inn i de faktiske forhold!

Men det er lov å bruke hodet og være ansvarsfull - drep ikke fisk du ikke benytter deg av.

Takk for oppmerksomheten - dette er ingen påstander..bare mine tanker. :P

editen gikk ut på å rette skrivefeil

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ettertanke.

Jeg gjentar meg selv: Det er greit med LITT konstruktiv kritikk i en tråd.

Av mine sø turer denne vinteren så har jeg kun lagt ut en rapport i Birk variant,det er en grunn til at det ikke har blitt flere :P

Vær så snille å begrens dere med direkte kritikk hver gang dere ser at enkelte fisker godt kunne vært satt tilbake.

Jeg synes synd på Poppe som hadde stor glede av fisketuren,de minnene han vil huske fra den turen er hvordan folk rakket ned på fangsten hans.

Ett tankekors neste gang en lykkelig fisker ønsker å dele sine fiske opplevelser med oss.

Om det da blir en neste gang...

Om frustrasjonen over at noen har valgt å benytte fisken som mat uansett kondisjon,så vennligst ta diskusjonen en annen plass enn i fangstrapporten. Pm er også lov å bruke.

mvh Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.