Gå til innhold
Fiskersiden

Her kan dere diskutere støinger i rapporter


tryta
 Share

Recommended Posts

Synes det er greit at det kritiseres når store fisker som er støinger kverkes..

burde være holdningsskapende for kommende fiskere. de skal jo skjønne at dette ikke er greit.

på den annen side er ikke disse fiskene så ur-klassiske ekspempler på støinger. støingene jeg får er mye tynnere ofte enn de på bildet. er langtfra sikkert at fiskene smaker vondt av den grunn.

har smakt sjøørret tynnere enn de på bildene. de var blodrøde i kjøttet og smakte nydelig.

gratulerer med fangst poppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kona er av og til inne på et forum for foreldre (husker ikke navnet), og jaggu passer denne tråden inn der :P:angry::( makan til fornærma folk skal man leite lenge etter!

MEN, så til saken. tro det kan være lurt å sette seg inn i den onde(?) fiskeren som fisker bevisst etter støinger:

gjør han dette med vilje?

vet han hva en støing er?

bør vi kommentere dette på en informativ måte, slik at fiskeren forstår hva en støing er?

eller skal vi kjøre på med sinte innlegg og hudfletting?

personlig så regner jeg med at SØ fiskeren i tråden som det her diskuteres, har hatt sin livs tur, uten å vite at dette er støinger. NÅ tror jeg all glede er trampet ned i støvet, og det kommer neppe noen rapport fra den kanten igjen (håper virkelig jeg tar feil...... :) )

jeg synes at det er dumt å kakke støinger, og det virker som de fleste er enige i det. jeg lærte dette av en annen SØ-fisker, som sa på en fin måte at: "hvis den fisken der får leve, så blir det en flott Sø, nå er den ikke noe god matfisk".....klart jeg slapp ut fisken! 16år gammel, og hadde ikke peiling på C&R og støinger...

flott med en diskusjon rundt dette, jeg leser og lærer noe for hver post, av og til ler jeg høyt, mens andre ganger blir jeg litt lei meg av hva folk skriver......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN, så til saken. tro det kan være lurt å sette seg inn i den onde(?) fiskeren som fisker bevisst etter støinger:

gjør han dette med vilje?

vet han hva en støing er?

bør vi kommentere dette på en informativ måte, slik at fiskeren forstår hva en støing er?

eller skal vi kjøre på med sinte innlegg og hudfletting?

personlig så regner jeg med at SØ fiskeren i tråden som det her diskuteres, har hatt sin livs tur, uten å vite at dette er støinger. NÅ tror jeg all glede er trampet ned i støvet, og det kommer neppe noen rapport fra den kanten igjen (håper virkelig jeg tar feil...... :P )

jeg synes at det er dumt å kakke støinger, og det virker som de fleste er enige i det. jeg lærte dette av en annen SØ-fisker, som sa på en fin måte at: "hvis den fisken der får leve, så blir det en flott Sø, nå er den ikke noe god matfisk".....klart jeg slapp ut fisken! 16år gammel, og hadde ikke peiling på C&R og støinger...

flott med en diskusjon rundt dette, jeg leser og lærer noe for hver post, av og til ler jeg høyt, mens andre ganger blir jeg litt lei meg av hva folk skriver......

Bra sagt! Ville latt dette stå som en fasit! Forklar på en venlig og hyggelig måte, ikke forbann den som har hatt sin livs tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i det Laksefiskern skriver, bruke hodet blir sjelden feil.

Som kim andre skriver, vi lærer litt for hver tråd, og da er den nyttig, ikke sant?

Synes fettfinneforskern Rigor Mortis har rett i at slike tråder er viktige for å bøte med uvitenhet rundt støinger.

Å spre kunnskap blant folket (her: sportsfiskere) er veldig viktig, slike tråder hjelper til med dette. Jeg synes nettopp det er viktigere enn at det kommer kritikk i en fangstrapport i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting en må gta med i betraktningen er at det er stor forskjell på på hvor mye folk fisker-og hvor mange fisk de får.

Nå fisker jo jeg relativt mye-121 døgn ifjor, men samme når jeg er på tur er som oftest Øystein og Frode M det også :P Hvor mange turer de har i året vet jeg ikke men det er MYE -og de fisker kun fettfinnefisk.

De har derfor et meget godt grunnlag for å vurdere fisken, og ikke minst har de "råd" til å la fisk gå.

Men hva med de som ikke fisker så ofte, eller ikke får så mye fisk? Da er det ikke like lett å la sø på 700gram gå ut igjen kanskje, selv om man ser den er slank.

Jeg har selv tatt fisk jeg synes så ok ut, for så å se på bildene etterpå og tenke at-uff, den var litt tynn ja.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at folk har fokus på dette temaet da det hersker liten tvil om at det er en del usikkerhet rundt omkring hva støinger og regelverk angår.

Det poseres desverre alt for ofte med slips av SØ, -også farget gytefisk (det hjelper ikke med argumenter som at fisken går tidlig på elva, eller blir farget i sjøen)!

Når det gjelder fangsten til Poppe & co synes jeg at de som ble kakket fremstår som relativt greie fisker. Det var blank SØ med k-fator over 0,9. Behandlingen av C&R-fisken kan nok diskuteres....

Jeg kjenner Poppe og kan med sikkerhet si at vedkommende ikke hadde avlivet fisk som ikke er godt gangbar mat. (Har fiskehelse og -kvalitet som daglig yrke).

Når alt dette er sagt synes jeg enkelte er litt snar å kritisere andres fangster negativt.

Kan linke sesong-oppsummeringer til enkelte debattanter her som gliser bredt med langt "tristere" fangster.

Slunkne halvbrune lakser med k-faktor som ser alt annet enn høy ut osv...

Hadde disse blitt kakket i mindre flueelver i Finnmark måtte nok fiskeren belaget seg på en aldri så liten svømmetur :P

Gratulerer Poppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fangsten Poppe!

Har lyst å komme med noen teorier til ettertanke her.

For det første så mener jeg at det egentlig ikke spiller NOEN rolle om man tar en sø som ser ut som ett slips eller om den er feit. Dreper man en fisk enten den er tynn , tykk liten eller stor så er den død uansett.

Det er opp til fiskeren selv å avgjøre om fisken vil egne seg til mat eller slippes ut,men den gjengse oppfatning er vel at støinger ikke er god mat.

Det samme gjelder for fisk som er nærmer seg gyting nemlig at det ikke spiller noen rolle NÅR man dreper den enten det er før under eller etter gyting.

Det er ingen forskjell om man dreper en fisk 6 mnd, 3 mnd eller en uke før gyting den får uansett ikke gytt . Hvis man dreper den 3 mnd eller 9mnd etter gyting så får den heller ikke gytt neste høst igjen osv.Vil man att fisken skal gyte så lar man den leve.

En fordel derimot med å ta fisken før eller etter selve gytingen når den er i toppkondisjon er at den er mye bedre egnet som mat.

Har også lest av og til at det er dumt å ta de store individene fordi de har så bra gener.

De små sjøørrettene kan jo ha like gode gener som en store da de kan være avkom av store individer bare at de ikke har rukket å bli store enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig at en del forhold rundt sjøørretfiske bør diskuteres. men man bør også ha tunga rett i munnen, sett ut i fra et bestand messig synspunkt er det bedre å kakke en fisk som har gytt, (og noen av de flotte fiskene som Poppe fikk, var jo i tillegg store, og har mest sannsynlig sørget for sitt videre avkom) enn å kakke en feit kilosfisk som ikke har gytt. At de ikke smaker så godt finner man vel ut etterhvert, jeg vet faktisk ikke om de smaker dritt. Jeg trodde at brun laks også smakte dritt helt jeg fikk min første store laks ( stor for meg 7,2 kilo) Den var brun, og det er jo en debatt som drier seg om estetikk, ikke helt ulik denne om smak på fisk, men uansett den smakte godt den, og jeg kommer fortsatt til å ta brun fisk hvis jeg vil ha mat. Jeg får ikke så mye laks at jeg setter ut noe særlig. Så folk bør få vurdere om de vil spise fisken, og om de syns den smaker bra, hvis ikke setter de nok ut igjen i fremtiden.

Bare til orientering, så gadd ikke jeg å lage noen rapport på min laks her på fiskersiden, da jeg visste at diskusjon om brun fisk ville komme. Nei, støtter meg til laksefiskeren, og det ordtaket om å sette ut egen fisk og ikke andres. Flotte fisker Poppe, og legg gjerne ut rapport neste gang også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud folkens. Her er det et par sportsfiskere som har vært i sjøen (merk dere det). De har fått mange sjøørret av en størrelse de fleste av oss bare kan drømme om. De ser at noen av fiskene er tynne etter å ha gytt i fjor høst og setter dem ut igjen. Andre fisk vurderer de til å ha spist seg såpass opp at de kan bli med hjem til middag. Er ikke dette akkurat slik vi ønsker det da?

Og til dette snakket om støinger. Dette er da ikke støinger. En (vinter)støing er en eksgytefisk som overvintrer i elva og følger smolten ut om våren. Fiskene i dette tilfellet har vært i fjorden et par måneder og er i ferd med å spise seg opp. De er altså per def. ikke støinger. Jeg har sett mye tynnere fisk i Oslofjorden i både mai og juni, men dette er heller ikke støinger.

Dr.Fish

Endret av Dr.Fish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud folkens. Her er det et par sportsfiskere som har vært i sjøen (merk dere det). De har fått mange sjøørret av en størrelse de fleste av oss bare kan drømme om. De ser at noen av fiskene er tynne etter å ha gytt i fjor høst og setter dem ut igjen. Andre fisk vurderer de til å ha spist seg såpass opp at de kan bli med hjem til middag. Er ikke dette akkurat slik vi ønsker det da?

Og til dette snakket om støinger. Dette er da ikke støinger. En (vinter)støing er en eksgytefisk som overvintrer i elva og følger smolten ut om våren. Fiskene i dette tilfellet har vært i fjorden et par måneder og er i ferd med å spise seg opp. De er altså per def. ikke støinger. Jeg har sett mye tynnere fisk i Oslofjorden i både mai og juni, men dette er heller ikke støinger.

Dr.Fish

Vel talt!!

Tror nok neppe vi slipper unna slike debatter. Det er sunt med diskusjoner, samt lærerikt.

Folk har og vil ha individuelle oppfatninger av ting.

Personlig synes jeg trolling og meitefiske med flere rigger/stenger er like forkastelig som garn-/oterfiske.

Samtidig synes jeg ikke det er værre å ta en fisk på garn enn på stang hvis formålet er en middag.

Er det verre at en kystlaksefisker tar ti sølvblanke lakser enn at en elvefisker tar disse, litt brunere noen måneder senere??

Så lenge vi bruker hodet og viser litt moderasjon er det plass til de fleste ;-)

Skitt Fiske!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget, Dr. Fish, er at man ikke bør oppmuntre til fiske etter slik utgytt fisk. Disse, dersom man vet om plassene, er ekstremt lette å få. Støingen opptrer ofte i stim når de går ut, enten det skjer på høsten eller våren. Treffer du borti disse, kan du ta ut en god del av høstens gytefisk.

Din bokdefinisjon på støing må revurderes. Milde vintre osv kan føre til at fisken går ut i sjøen på høsten vinteren der den ellers (før) ville ha ventet til våren.

Tidspunktet for når en fisk ikke kan kalles støing lenger skal ikke jeg ta en avgjørelse på. Poenget er at fisk bruker ulik tid på å hente seg inn etter gyting, og variasjonen i tid for når den forlater elva er også selvsagt avgjørende. Om dette skjer i desember, februar eller juni kan være det samme.

Videre er det viktig å ikke drive kritikk av fiskere som får støing. Mine innlegg om dette teamet har aldri hatt dette som mål eller mening. Derfor er det litt tafatt av enkelte å påstå at debatten dreier seg om misunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig synes jeg ikke det er værre å ta en fisk på garn enn på stang hvis formålet er en middag.

Er det verre at en kystlaksefisker tar ti sølvblanke lakser enn at en elvefisker tar disse, litt brunere noen måneder senere??

Så lenge vi bruker hodet og viser litt moderasjon er det plass til de fleste ;-)

Skitt Fiske!!

Bare et lite stikk til denne kommentaren : Det er økonomisk sett ganske stor forskjell om mesteparten av fisken tas i not\garn eller i elva av oss noble sportsfiskere!

Til de forskjellige dalene med gode elver tilfaller det betydelige summer i form av handel, overnatting, fiskekort etc. i tillegg til "kilosprisen" på laks!

Hvis man trekker det ned til formålet middag, er alt dette mindre interessant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D ærlig talt folkens! vi har vel alle tatt opp fisk som egentlig skulle vært der den kom ifra og ikke i panna.la hver enkelt fisker ta denne avgjørelsen,ikke alle andre som er spredt rundt i landet.hver enkelt av oss har et ansvar i utøvelsen av fisket,noe se fleste tilegner seg etter hvert.la ikke dette forum være en ,,domstol,, der alle som sier eller gir uttrykk for sine meninger blir kneblet og tråkket på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget, Dr. Fish, er at man ikke bør oppmuntre til fiske etter slik utgytt fisk. Disse, dersom man vet om plassene, er ekstremt lette å få. Støingen opptrer ofte i stim når de går ut, enten det skjer på høsten eller våren. Treffer du borti disse, kan du ta ut en god del av høstens gytefisk.

Hvorfor ikke? Hvis man fisker for å hive fisken på sjøen igjen så er det vel ikke noe værre å gjøre det på tynn fisk enn tjukk fisk??? Finnes vel en kjangs for å få feite fisker også på sånne steder?

Btw, er nok redd for at Ola Pottitt på generelt grunnlag har LITT for lett for å bli misunnelig på andres lykke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw, er nok redd for at Ola Pottitt på generelt grunnlag har LITT for lett for å bli misunnelig på andres lykke...

Svært uheldig å blande misunnelse inne i dette. Tviler på at noen i denne diskusjonen er misunnelig i ordets rette forstand.

Dette er et aktuelt og engasjerende tema, derfor debatteres det. Og poengteringer om støing osv, kommer ikke som følge av misunnelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw, er nok redd for at Ola Pottitt på generelt grunnlag har LITT for lett for å bli misunnelig på andres lykke...

Bingo, blink og bullseye!

Er langt fra uvanlig med beskyldninger om juks hvis noen er "flinkere" enn andre eller rett og slett har hatt tidenes lykketreff. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig at vi trenger debatter - men ikke i en persons fangstrapport!

På generell basis - ja!

Og til orientering - i sjøen er det lov å trolle(dorge) med kun to - 2 stenger.

og fra LAND etter fettfinne er det kun 1 stang :D...men dette kan avike fra sted til sted Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg trolling og meitefiske med flere rigger/stenger er like forkastelig som garn-/oterfiske.

Er dette virkelig din personlige, velfunderte oppfatning om trolling og meite eller prøver du bare å spore av debatten om vinterstøinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingo og bullseye??? Langt derifra!

Hvis dere hadde litt biologikunnskaper i ballasten, hadde dere visst at både gytemoden fisk og uygytt fisk er MYE skjørere enn fisk i toppkondisjon :D

Gytefisk har brukt de siste mnd før den når elva på å utvikle rogn\melke og når den i tillegg har stått i elva i 1.5-2mnd er den veldig sårbar for ytre påvirkninger! Det samme gjelder utgytt fisk som har minimalt overskudd til å takle stress. Gyteklar fisk kan faktisk tilbakedanne rogn\melke om den blir for stresset. Kan nevne at jeg selv har utført forsøk ang. stress på smolt og postsmolt ved UiB.

I tillegg synes jeg at vi, som lystplagere, bør tenke på vår neste.. Litt som Jeezus ;) For meg ville det vært en glede å gjenutsette en støing på 3kg for å vite at en annen lystplager ville få gleden av å ta den 6mnd senere i elva da den veide 4.8kg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne fisken må da komme i kategorien sterkt farget gytefisk og vel så det...ja ja..da er jeg vel useriøs da men morro var det ihvertfall. Enda mer useriøs hadde jeg vel vært om jeg kakket den....ups kanskje gjorde jeg det :)

Jeg skrev noe mer enn sterkt farget gytefisk, nemlig sent på høsten. I elva der jeg fisker er det i det viktigste området lov å fiske fram til utgangen av august. Det finnes områder lenger opp i elva hvor det ikke finnes forbud mot å fiske på gytefelt i oktober.

Noe av det sørgeligste jeg ser er fiskene i fra Vorma som hver vinter er avbildet i fiskebladene.

Har ikke noe problem med at noen tar en farget ørret i den vanlige sesongen, i august er den forsatt grei som røykfisk. Det jeg har problemer med er de som fisker fortsetter fisket etter de mørke slipsene utover høsten.

Og av en eller annen merkelig årsak ser det ofte ut til å være de samme fiskerne som tar støinger, fisker store mengder fisk like over minstemål (dette er heldigvis litt mindre aktuellt nå da minstemålet på Mjøsa er økt i fra 40 til 50cm) og fisker på gytefeltene sent på høsten.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.