Gå til innhold
Fiskersiden

Verdens beste laksesluk


Hidralaksen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Eller prøv dette:Gå ut på en kortklippt gressplen når det har blitt mørkt og det har regnet bra,duggmarken kommer opp da,bruk en lommelykt til å lyse med,men vær rask og trå forsiktig,de er kjappe med å stikke ned i jord igjen og ikke dra for hardt i de når du har tak ,de ryker fort.....Dette fungerer,jeg gjør nesten ikke annet for å få tak i marken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men makk er det vanskelig å få tak i.. Har hørt at det går ann og sette strøm i jorda. Hvordan gjør vi dette? Er klar over at det er farlig, og trenger det detaljert :(

Takk på forhånd :mellow:

Er det jordfeilbryter i huset så glem det.

Hvis ikke bør du enten være elektriker eller ha god peiling på hvordan strøm og spenning fungerer.

Ellers fungerer det svært bra å "grille mark". Marken tyter opp av jorda og det er bare å plukke de opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster er en "spesialsluk" som er min favoritt til fiske i deler av Drammenselva under normal vannføring, akkurat som jeg foretrekker Toby og Salamander foran Møresilda i grunne Finnmarkselver som Tanaelva (Ja, jeg har hatt lov til å fiske med sluk der). Og Tasmanian Devil i Akerselva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Møresilda er nok en klassiker, og mange bruker defor denne. Har sluttet med Møresilda for mange år siden, vet ikke hvorfor, kanskje synes jeg den er for "kjedelig". Kjenner liksom ikke at den strammer til lina ordentlig ! Samme med Viking Herring (død sluk).

Men i Sør-Trøndelag, og spesielt Gaula er Trønderskeia alltid en klassiker under de fleste forhold.

Liker å kjenne at sluken drar seg ned i vannlaget og strammer opp skikkelig umiddelbart. Og vingler/går perfekt, også i ganske sterk strøm.

Men kjære Hitralaksen, tilpass sluken etter forholdene !

Jeg bruker også mye Pirat 30gr. (blank) på blank elv. Buch Spesial 30gr (blank) når elva blir varmere da den vingler mere og provoserer laksen til hugg. Skal du kaste langt (sterk motvind) er Koster 30 eller 40gr. god å ha. Eller rett og slett Stingsilda eller Atomsilda. Kobbersluker på lys brun elv og blanke sluker på klar elv. Utpå sensommeren når alt virker håpløst (pissvarm elv) har faktisk Sølvkroken Spesial (blank med røde prikker) i 12-20gr. vært en fantastisk sluk i Gaula. Bare så synd at 20gr. ikke finnes lengre.

:) Men når elva er meget varm kan du jo bruke andre sluker, men de skal være små !! Spinnere f.eks.

Hammer-sluken i kobber med hot-oransje striper er også en fantastisk sluk på rolig strøm.

Et godt tips: Bytt ut krokene til Stinger. Og bruk alltid 2 slukringer ved treblekroken !!!

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter eg til denne ja. Ingen over, ingen ved siden men alle milevis unna.

DEnne leder min statestikk vannvittig

Vil ikke anbefale det..

En jeg kjente døde når han prøvde. Litt uvitenhet selvfølgelig inne i bildet her..

Dessuten har jeg hørt at marken blir veldig slapp og ikke til og bruke etter å ha satt strøm i bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har studert det med to ringer foran treblekroken - har aldri funnet ut hvorfor man skal ha det..kan Sølvreven kanskje fortelle hvorfor han foretrekker to ringer?

Er det ikke fordi laksen sitter bedre. Får ikke brukt krok og sluk som brekstang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt den teorien ja - men jeg kan ikke fatte hvordan det er mulig for en fisk å bruke sluken som brekkstang.. ta tak i en sluk og tenk deg situasjonen for hvor presset kommer fra (stanga) og tenk alle tenkelige krumspring fisken gjør, men husk at du har en swivel i forkant av sluken. Jeg har aldri funnet ut hvordan fisken kan bruke sluken som brekkstang - men så er jo jeg bare meg og da..mulig andre har mer rett enn meg.

Jeg har prøvd dette med to ringer på sluken mange ganger - og fått like lite eller mye fisk opp og jeg har merka meg at med to ringer har treblekroken en tendens til å sitte litt lenger ned i gapet på fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg/vi begynte med 2 ringer foran treblekroken har tapsprosenten minsket betraktelig.

Det er riktig at laksen svært ofte får kroken litt lenger inn i kjeften. I tillegg blir det mindre bryting av festet under kjøringen. Kombinert med gode, og riktig størrelse på kroker vil tapsprosenten bedres.

Har mange eksempler på at kompiser hadde mistet 7-8 storlakser på rad, og når de byttet kroker pluss 2 ringer ble tapsprosenten under 20%. Noe som er meget bra på sluk. Men de som vil praktisere C&R og fiske på "limiten" bør jo selvsagt ta litt mere sjanser slik at ikke fisken blir skadet.

Stinger-krokene er herdet og er meget kvasse. Skal de originale krokene brukes (f.eks. Møresilda) har jeg villet rettet ut krokene ørlite grann slik at de peker en liten tanke utover i tillegg til at jeg har brynet dem på spissen litt. Det gjør jeg også alltid med mine mark-kroker !

Kroken skal være så kvass at den fester seg i skinnet ved den minste berøring. (Hånd-test)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.