Gå til innhold
Fiskersiden

Verdens beste laksesluk


Hidralaksen
 Share

Recommended Posts

Takker for svar. Også fisker jeg litt med dupp og makk. Men makk er det vsnaskelig å få tak i.. Har hørt at det går ann og sette strøm i jorda. Hvordan gjør vi dette? Er klar over at det er farlig, og trenger det detaljert :D

Takk på forhånd :D

:D skaff deg to stive ståltråder,f.eks eiker fra et sykkelhjul.i enden setter du fast to litt store sukkerbiter.i disse setter du fast en litt tykk ledning.disse to ledningene kobler du til en av/på-bryter.ut fra denne igjen en ledning(jeg har den på ca.1 mtr) med en stikk.sukkerbitene innkapsler du med f.eks vulkaniseringstape.

jeg har innkapslet mine med et trehåndtak.sett pinnene med en avstand på 1,5-2 mtr og slå på strømmen.

de minste kommer opp først,og venter man så kommer de store.har brukt dette i mange år uten problemer.

kjerringa var helt i fistel første gang,trodde jeg drepte blomstene.de fleste kommer opp kun rundt den ene av polene.lykke til.husk og være tørr på føttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter at jeg/vi begynte med 2 ringer foran treblekroken har tapsprosenten minsket betraktelig.

klippet litt av i siteringen av deg..

Jeg prøver på ingen måte å motbevise at du har rett - jeg kan imidlertid ikke forstå - etter utallige ganger å ha prøvd det ut for hånd, brekkstangprinsippet jeg har hørt så mange uttale seg om..

Men noe av det som er viktig midt oppe i hobbyen er jo å få noen teorier, prøve dem ut - enten holder teorien eller så gjør den ikke det... og ingenting er bedre om teorier holder!

Jeg bruker ikke lenger to ringer og et år fikk jeg 23 laks på sluk - kun to mistet.. hva tapsprosenten blir vil jeg ikke regne ut - men jeg HAR måttet korrigere andre ting som tilslag eller ikke, når og når ikke - for å miste minst mulig fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og en annen ting er om fisken er nygått eller ikke...

er den forholdsvis blank er den svært så laus i kjeften pg da mister man flere fisk. det er et faktum.. selv mister jeg endel fisk på sluk, men det er stort sett blank fisk. kanskje noe for seg her..?sier seg selv at man ikke kan være for hard me disse..

beklager avsporingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klippet litt av i siteringen av deg..

Jeg prøver på ingen måte å motbevise at du har rett - jeg kan imidlertid ikke forstå - etter utallige ganger å ha prøvd det ut for hånd, brekkstangprinsippet jeg har hørt så mange uttale seg om..

Ofte så setter treblekroken seg fast i munnviken på laksen, med selve sluken (jernplata) rett utenfor kjeften. Sluken vil da forandre vinkel mange ganger i kjeften på en laks under kjøringen. Spesielt en heftig kamp med storlaks. Og med flere ringer bak vil det jo bli mindre bryting av krokfestet. Prøv dette med en sluk i en knyttet hånd, med kroken inne i hånda, med 1 eller 2 ringer. Sluken legger seg bedre rundt hånda i alle vinkler uten at kroken inne i hånda vrides unødvendig. Og ofte når elva er iskald tidlig i sesongen kan laksen såvidt gape over treblekroken enkelte ggr. Da er det ofte viktig med 6-8mm ekstra slik at kroken går litt lenger inn i kjeften.

Har sett utallige fiskere bruke tradisjonell måte på slukfiske og mistet utrolig mye laks. Enkelte oppimot 10-15 lakser etter hverandre. De fikk seg en positiv overraskelse etter at kroker ble byttet og påsatt 2 ringer.

Men dette er bare våres erfaring.

Og i det lange løp bruker jeg alltid å fiske sluken på samme måte som fluefiske. Dvs. løs clutch, uten noe mothugg, og kjenner tyngden på laksen før jeg strammer opp. I og med at jeg vet at jeg bruker sylkvasse kroker og at de fester seg godt nok akkurat i hugget.

Men den største kunsten med å fiske med sluk er å avslutte slukfisket når det er tid for det :D

Eller gå over til små sluker med små kvasse kroker.

I juli med mye smålaks på elva er tapsprosenten formidabel på sluk blant fiskerne.

Har sett spesielt mange dansker fiske frenetisk med sluk og mister 20 laks på rad og skjønner ikke hvorfor laksen ikke vil gape skikkelig over jernplata :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D skaff deg to stive ståltråder,f.eks eiker fra et sykkelhjul.i enden setter du fast to litt store sukkerbiter.i disse setter du fast en litt tykk ledning.disse to ledningene kobler du til en av/på-bryter.ut fra denne igjen en ledning(jeg har den på ca.1 mtr) med en stikk.sukkerbitene innkapsler du med f.eks vulkaniseringstape.

jeg har innkapslet mine med et trehåndtak.sett pinnene med en avstand på 1,5-2 mtr og slå på strømmen.

de minste kommer opp først,og venter man så kommer de store.har brukt dette i mange år uten problemer.

kjerringa var helt i fistel første gang,trodde jeg drepte blomstene.de fleste kommer opp kun rundt den ene av polene.lykke til.husk og være tørr på føttene.

IKKE bruk begge polene! Det er livsfarlig.

Det holder lenge med en pol og marken kommer opp i en omkrets på ca 2 meter. Bruk en vanlig skjøteledning og ta av stikkontakten (hunndelen). Koble den ene lederen til ei greip eller lignende (bor hull i greipa og bruk kabelsko) og isoler den andre lederen og eventuelt jordingen. Så er det bare å plugge i stikkontakten og du er igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vi får hvermannsen til å leke elektriker på et farlig nivå her tror jeg jeg trygt kan anbefale å bruke et bilbatteri som kilde. All den tid "frivillig" jordfeil heller ikke er tillatt og vil bli påtalt av stedlig tilsyn som vel i de fleste tilfeller er e-verket.

Bilbatteri fungerer selvsagt utmerket det også og du gjør ikke noe ulovlig og risikerer ikke ufrivillig selvmord....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vi får hvermannsen til å leke elekrtiker på et farlig nivå her tror jeg jeg trygt kan anbefale å bruke et bilbatteri som kilde. All den tid "frivillig" jordfeil heller ikke er tillatt og vil bli påtalt av stedlig tilsyn som vel i de fleste tilfeller er e-verket.

Bilnatteri fungerer selvsagt utmerket det også og du gjør ikke noe ulovlig og risikerer ikke ufrivillig selvmord....

Helt enig, Espen. Hvis en ikke veit hva en driver med så er det beste å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kleppesluken i 15, 18 og 24 gram. Fantastiske sluker alle som en, tar tak i vannet og du kjenner dem jobbe i strømmen. Ellers Koster når jeg trenger sluk med konsentrert vekt. En splittring og Ownerkroker - mister noen, men ikke mange. Gjør som Sølvreven - gir fisken tid, tror hemmeligheten ligger der. Det nytter ikke å røske til før fisken snur. Dog er jeg ofte "litt heit" på tidligfisket og gir rene sjokktilslagene mot bedre vitende. Fiske og overivrige reflekser gir dårlig betalt, men det viser jo bare at man er menneskelig... :D

Møresilda er fin til sitt bruk, for meg helst ved oppstrømsfiske i noe varmere elv der du sveiver det snella går over potensielle standplasser. Du synes kanskje selv det går altfor fort, men jeg kan hilse og si at laksen er raskere når den bare vil. Helt utrolig så voldsomt fisken snur, stiger og tar - anbefales for dem som ennå ikke har prøvd :angry:

Ellers bruker jeg mye små wobblere på tre-fem cm når fisken er "umulig", eller 7 cm's varianter (eks. Rapala Jointed GFR eller Salmo Teno). Foretrekker Rapalas GFR farger eller Hot Orange lignende varianter. Liker jeg wobblerens gange men ikke fargen lakkerer jeg den på ryggsiden med noen strøk rødorange fluolakk fra Biltema. Da ser du nøyaktig hvor wobbleren befinner seg i elva, men siden wobbleren vises så godt ser du også all fisken som stiger og tar eller snur etter å ha inspisert sakene. Såpass lett fiske krever tynn sene og lang stang for å kontrollere og styre wobbleren slik at du får den til å "henge" over standplassene (bruker selv 0.28-0.30 og en stang på 14 fot). Her som ellers bør du være fløyelsmyk på hånda når du kjenner fisken ta, fordi dette ofte skjer rett nedstrøms når wobbleren henger i strømkanter, brekk, under hvitskum o.l. Tilslag da er IKKE tillatt!!! Gi laksen noen sekunder til å bringe "byttet" ned mot bunnen og stram rolig opp - da mister du ikke fisk så lett selv om den tar rett nedstrøms :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette med reflekstilslag er ganske vanlig, spesielt på fluefiske. Man skal nok være "cool" og garvet for å hindre det. Jeg har faktisk så løs clutch på fluesnella eller sluksnella at det er på grensen til at det går ut line pga. strømmen under avfisking. Og strammer litt opp før jeg sveiver inn sluken. Fluesnella kan jo fortsatt ha meget løs clutch da man tar tak i lina for nytt kast. Og ved bruk av dupp og lang fortom justerer jeg alltid clutch slik at det er på grensen til at det "knarrer" når jeg trekker inn duppen. Og dette kan jo variere etterhvert som man beveger seg nedover elva !

Men et voldsomt tilslag kan av og til være bra, men det spørs hvordan fisken tar, og det vet man ikke før fisken er på land :P

Har nok sett mang en fisker havne langt inn i skogen etter tilslag, og mister stadig fisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd Kleppesluken sporadisk, både til laks og ørret, men har aldri hatt noe suksess med den. Er det noe spesiell teknikk for å få den til å fiske bra? Eller er det bare tilfeldighetene som har spilt med et puss?

Har lest om nattfiske med den i Vestlandselvene. Hva er det som gjør at akkurat den er så bra til slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

si fra hvor mange du skal ha, du så skal jeg sende noen oppover til deg :)

Dette tar vi privat. Jeg kontakter deg.

Var hos Agdar`s i byen idag og tittet litt etter denne sluken i små format. Og oransje hegrefjær.

Men alt det jeg vil ha, finnes ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Ser det er en gammel tråd, men si meg denne Kleppesluken synes jeg var dyr, men vet dere om denne sluken er like bra som kleppesluken? Ser jo veldig lik ut denne HANSEN NAMSOS http://lystfisk.dk/default.asp?pageload=serievis&gruppeID=2&serieID=1014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er en gammel tråd, men si meg denne Kleppesluken synes jeg var dyr, men vet dere om denne sluken er like bra som kleppesluken? Ser jo veldig lik ut denne HANSEN NAMSOS http://lystfisk.dk/d...=2&serieID=1014

Kleppesluken er dyr fordi den er håndlaget i Norge (Grønneviken, Bergen), noe som i seg selv er et argument for å bruke den. Den er dessuten belagt med ekte sølv. Du finner billigere kopier som Hansen Namsos, eller for så vidt den banale "Beiarnsluken" som er et plagiat av Kleppen fra Marinor og er tilgjengelig på dine trakter, men jeg synes ikke disse fisker like godt. De "graver" ikke som Kleppen, og fønker ikke like godt til "jiggfiske" der du lar den rulle over bunn. Bevegelsen på Kleppen er rett og slett bedre både oppstrøms, tverrstrøms og nedstrøms. Rett og slett en utrolig all-round sluk!

Men kvalitet koster - den "Beiarnsluken" koster kun kr. 49 for 2 stk i Fauske på "Båt og Fritid" eller hva de nå heter, mens originalen er 4 ganger så dyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kleppesluken er dyr fordi den er håndlaget i Norge (Grønneviken, Bergen), noe som i seg selv er et argument for å bruke den. Den er dessuten belagt med ekte sølv. Du finner billigere kopier som Hansen Namsos, eller for så vidt den banale "Beiarnsluken" som er et plagiat av Kleppen fra Marinor og er tilgjengelig på dine trakter, men jeg synes ikke disse fisker like godt. De "graver" ikke som Kleppen, og fønker ikke like godt til "jiggfiske" der du lar den rulle over bunn. Bevegelsen på Kleppen er rett og slett bedre både oppstrøms, tverrstrøms og nedstrøms. Rett og slett en utrolig all-round sluk!

Men kvalitet koster - den "Beiarnsluken" koster kun kr. 49 for 2 stk i Fauske på "Båt og Fritid" eller hva de nå heter, mens originalen er 4 ganger så dyr...

Sorry PerH. men det stemmer ikke. Her brukes det stanse og formverktøy, dog i flere etaper og verktøy av den gamle typen, samt mange steg i fremstillingen. Så lenge det brukes stanse verktøy er sluken ikke 100% håndlaget.

Om man ser bort i fra 1. steget (verktøy) er alle sluker håndlagede og det er også grunnen til at det meste er flyttet til Østen, der håndkraft er betydelig billigere en i vår kjære Norge( og vesten).

Det kom en liten klipp på Norge rundt av en pensjonert gullsmed jeg kjenner som lagde lakse sluker for hånd ( klipte, banket , formet, punslet , polerte og ...prøvde i vannet) Disse er 100% håndlagede.

Det blir som å samenlikne en wobler som er spiket for hånd og en som er støpt i støpeformer.Selv om begge krever dyktige hender for å avslute overflatebehandling.

Prisen som Kleppe sluken har er mer begrunnet småserie produksjon og mange steg i prosessen grunnet gamle verktøy. Å bruke sølv som overflatebehandling er heller ikke uvanlig. Mange sluker har sølv.( som forresten er en lett prosses)

Dette hindre ikke at man kan kalle Kleppe for en pen håndverk.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg har selv besøkt Grønneviken og sett Kleppen blitt til. Er jo en vernabedrift med kaffebord "midt i" industrihallen, som preges av svært gammelt utstyr som må betjenes manuelt, så ting tar tid. Uansett betaler jeg heller dobbelt så mye for en heilnorsk sluk enn for en billig kopi. Man går ikke konk av å slite noen sluker uansett om de koster 50 eller 100 kroner...

Men dere skulle sett ansiktene til de mer eller mindre funksjonshemmede arbeiderne når jeg viste mobilbilder av Kleppelakser - da var de stolte da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.