Gå til innhold
Fiskersiden

Er du "imot" trolling ?


ovejan
 Share

Recommended Posts

har fått forståelse for at det er en del som er i mot en eller flere former for fiske. Garn, ruser, ståsnører, trolling o.s.v.

Håper folk her inne står frem nå med sitt sanne jeg :lol:

1: Er du imot Trolling og måten fisket foregår på ( forutsatt at regler overholdes) ?

2: Hvis JA på spørsmål 1, hvorfor ?

3: Har du noen gang vært med på trolling ?

edit: det måtte bli en edit her også <_< skriveleif i overskriften + litt til

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

1.Nei

Uansett metode (lovlig) er det sunt vett og glede over hobbyen som regulerer uttak og beskatning, trolling eller fluefisker-det er holdningene som betyr noe.

2.--

3.Dessverre, dorget mye men ikke skikkelig trolling. Håper å få prøvd etterhvert, er flere i distriktet som rigger til med dyprigger mm vet jeg <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 - Nei

2 -

3 - Ja

4 - Det vil jeg ikke svare på, frykter at det vil bli oppfattet som griseprat

5 - Knappe 0,3 sekund

6 - Vet ikke helt men det var veldig bratt der

7 - Svinesund

8 - Ligner på kringle, smaker som kringle, men er ikke kringle

9 - Sannsynligvis havørn

10 - Barbermaskin

11 - Bjørn Sundquist

12 - Det latinske ordet for "skrubbsår"

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hell no!

2. ...

3. Har vært med ordentlig trolling flere ganger. Sist gang i august i 2006 (Bandak med ruov). Er vel ikke lenge til vårfisket på Norsjø begynner heller. Tenker Tomas tar opp dette senere.

"Mange" snakker om trolling som det skulle vært enkelt å ta de store. Vel, trolling er specimenfiske, ja, men etter endel timer med opp til seks stenger ute samtidig vet jeg at det skal veldig mye til å komme i kontakt med de store eksemplarene, og selv med (så mange som) seks stenger ute, biter det ikke veldig ofte på fisk fordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1). Er ikke i mot trolling, men anser det ikke som aktivt sportsfiske.

2). Er oter/ stang-oter et sportsfiskeredskap? Er vanlig håndholdt makrellhekle et sportsfiskeredskap? Er juksa det?

Slik JEG definerer sportsfiske foregår dette med ÉN håndholdt stang/ stikke.

3). Har dorget sjørøye, røye, ørret, sjøørret med stang samt mye sei med vanlig seidorg.

Trolling ser spennende ut, men det gjør "pil & bue-fiske" og harpunfiske også......

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1). Er ikke i mot trolling, men anser det ikke som aktivt sportsfiske.

2). Er oter/ stang-oter et sportsfiskeredskap? Er vanlig håndholdt makrellhekle et sportsfiskeredskap? Er juksa det?

Slik JEG definerer sportsfiske foregår dette med ÉN håndholdt stang/ stikke.

3). Har dorget sjørøye, røye, ørret, sjøørret med stang samt mye sei med vanlig seidorg.

Trolling ser spennende ut, men det gjør "pil & bue-fiske" og harpunfiske også......

Hmmm, er havfiske sportsfiske? Meite? Harling? Statisk laksefiske med flue, wobbler eller mark? Tørrfluefiske?

Bare lurer jeg. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1). Er ikke i mot trolling, men anser det ikke som aktivt sportsfiske.

2). Er oter/ stang-oter et sportsfiskeredskap? Er vanlig håndholdt makrellhekle et sportsfiskeredskap? Er juksa det?

Slik JEG definerer sportsfiske foregår dette med ÉN håndholdt stang/ stikke.

3). Har dorget sjørøye, røye, ørret, sjøørret med stang samt mye sei med vanlig seidorg.

Trolling ser spennende ut, men det gjør "pil & bue-fiske" og harpunfiske også......

:lol: sitat fra landbruksdepartementet:sportsfiske er alt fiske som blir drevet på fritida uavhengig av hva for type redskap som blir brukt,og som blir drevet uten sikte på og skaffe inntekter(ikke næringsfiske)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1). Er ikke i mot trolling, men anser det ikke som aktivt sportsfiske.

Enig i det, pleier å sette på autopiloten ved Lillehammer, og så legge meg til å sove, for så å håpe på at jeg blir vekket av nappalarmen før jeg kjører på land ved Minnesund :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: sitat fra landbruksdepartementet:sportsfiske er alt fiske som blir drevet på fritida uavhengig av hva for type redskap som blir brukt,og som blir drevet uten sikte på og skaffe inntekter(ikke næringsfiske)

Men Kirke- og Kulturdepartementet sier derimot at fisketurer med varighet kortere enn 1t og 30 min ikke skal regnes som sportsfiske, men i det utvidede kulturbegrepet. Og Barne- og Familiedepartementet bare sier at fiske er gøy så lenge alle får være med. Helse- og sosialdepartemetet sier videre at fisketurer under 1,5 t er et tydelig rop om hjelp fra det offentlige helsevern. Mye rart fra departementene der, ja.

Fiskeri- og kystdepartementet regner derimot din definisjon som fritidsfiske. Og fritidsfiske innbefatter også fiske med garn, line og teine. Som altså ikke er sportsfiske, men fritidsfiske med faststående redskap. Og jeg vil bare tilføye at dorging er gøy, men trolling litt kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

1. nei

2. ...........

3. ja, trollet i 16 år, blir noen timer det :-)

ang, at trolling ikke er aktivt fiske tror jeg man skulle blitt med en tur før man uttaler seg, er nok mange fiskemåter her på forumet som er mindre aktive enn trolling.....leting, oppsøking,krokskifting, dybdeskifting, skal si deg det går unna til tider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1). Er ikke i mot trolling, men anser det ikke som aktivt sportsfiske.

2). Er oter/ stang-oter et sportsfiskeredskap? Er vanlig håndholdt makrellhekle et sportsfiskeredskap? Er juksa det?

Slik JEG definerer sportsfiske foregår dette med ÉN håndholdt stang/ stikke.

3). Har dorget sjørøye, røye, ørret, sjøørret med stang samt mye sei med vanlig seidorg.

Trolling ser spennende ut, men det gjør "pil & bue-fiske" og harpunfiske også......

Jøss, godt skreddersydd for ditt eget fiske dette altså. Er jo greit og definere sportsfiske som NØYAKTIG det man selv driver med, istedenfor å motsatt?

BTW:

1. Nei

2. -

3. Nei

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i mot Trolling her heller, men er en gren innenfor sportsfiske som aldri kommer til å tiltale meg. Man mister det essensielle innenfor fiske, nemlig krokingen. Med unntak av svært store fisk mister man mye av fighten og når båten fortsatt må gå fremover på grunn av det grose antall stenger som er ute. Fisken går etterhvert i sirkler etter båten. Alle andre sportsfiskemetoder får man med seg krokingen og hele fighten. Med unntak av div karperigger, men man setter fortsatt kroken godt når man slår over baitrunneren og gir tilslaget.

Ja, har vært med på trolling en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.