Gå til innhold
Fiskersiden

Er du "imot" trolling ?


ovejan
 Share

Recommended Posts

Eg er ikkje imot trolling, men eg registrerar at det vert tatt opp ein del (stor) aure i til dømes Mjøsa. Er ikkje denne så full av akkumulerte miljøgifter at den er ueigna som mat? Eller tek eg feil? Er det forsvarleg å setje ut att aure som er pumpa opp frå 20 meters djup?

Det som er mest teit med "trolling" er at det heiter "trolling", og ikkje dorging :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jøss, godt skreddersydd for ditt eget fiske dette altså. Er jo greit og definere sportsfiske som NØYAKTIG det man selv driver med, istedenfor å motsatt?

BTW:

1. Nei

2. -

3. Nei

He, he!! Spørsmålet var enkelt, svaret likeså. Det er bare min mening...

Som Remy sier her blir det ikke det samme som å holde i ei stang, sette tilslaget når det napper og springe ned langs elva for å berge dyret.

Når man ser en båt rigget med inntil 8-10 stenger, autopilot og alskens dippedutter tenker jeg helst på yrkesfiske.

Jeg har en liten stang (snørefører) på juksa (som forøvrig minner mye om ei forvokst hørgård fluesnelle) mi. Ofte fisker jeg med kun med agnet svenskpilk.

Får titt og ofte torsker på mellom 10-20 kg. Kan jeg melde disse inn til storfisk-konken på forumet?

:):)

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør da helt klart:

1: Er du imot Trolling og måten fisket foregår på ( forutsatt at regler overholdes) ?

2: Hvis JA på spørsmål 1, hvorfor ?

Og om man er ja i spørsmpl en bes det begrunnes i nr 2.

hvis noen svarer ja på 1 og begrunner det med at de ikke anser trolling som sportsfiske, så er det helt i orden det. Men jeg ønsket ikke en masse argumentasjon/diskusjon rundt det i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så du burde formelert det slik:

har fått forståelse for at det er en del som er i mot en eller flere former for fiske. Garn, ruser, ståsnører, trolling o.s.v.

Håper folk her inne står frem nå med sitt sanne jeg . OBS! Kun de som anser trolling for sportsfiske, eller anser trolling som skikkelig fiske kan svare, de som mener noe annet om trolling kan la være å svare :)

1: Er du imot Trolling og måten fisket foregår på ( forutsatt at regler overholdes) ? (og at du karakteriserer det som sportsfiske)

2: Hvis JA på spørsmål 1, hvorfor ?

3: Har du noen gang vært med på trolling ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du misforstår dette litt Remy, jeg kunne gjerne formulert det litt annerledes, men ikke slik som du skriver det der.

Min hensikt var å få frem svarene på mine spørsmål, og at alle som vil kan svare, og som sagt at noen ikke anser trolling som sportsfiske er helt i orden og kan være en grunn til å være i mot trolling. Jeg syns at de svarene som har kommet er bra svar, og har ikke reagert på hverken dine eller andre sine svar.

Det som jeg reagerte på var at noen begynnte å diskutere andre sine svar i denne tråden derfor henviste jeg til den posten som jeg gjorde.

Hvis jeg ønsker noe lignende tråd en annen gang så skal jeg rådføre meg med deg på forhånd, både med tanke på hensikt og formulering

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Kirke- og Kulturdepartementet sier derimot at fisketurer med varighet kortere enn 1t og 30 min ikke skal regnes som sportsfiske, men i det utvidede kulturbegrepet. Og Barne- og Familiedepartementet bare sier at fiske er gøy så lenge alle får være med. Helse- og sosialdepartemetet sier videre at fisketurer under 1,5 t er et tydelig rop om hjelp fra det offentlige helsevern. Mye rart fra departementene der, ja.

Fiskeri- og kystdepartementet regner derimot din definisjon som fritidsfiske. Og fritidsfiske innbefatter også fiske med garn, line og teine. Som altså ikke er sportsfiske, men fritidsfiske med faststående redskap. Og jeg vil bare tilføye at dorging er gøy, men trolling litt kjedelig.

:) har kun en ting og si om dette:jeg fisker med hva det måtte være når jeg har lyst og anledning,og jeg gir meg ***** i om det kalles sport eller fritidsfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i mot Trolling her heller, men er en gren innenfor sportsfiske som aldri kommer til å tiltale meg. Man mister det essensielle innenfor fiske, nemlig krokingen.

I trolling kroker fisken seg sjæl...og hele spenni gen er jo smellet som oppstår i sena når det biter på planer og hylende knarr. som tilsier kondisjon/str på fisken

Og donket som slår i båten når storfisk hugger på riggen med tilhørende hyl på knarr og stang som truer med brekkasje

essensielt?? ja... hvert sitt type fiske har sitt esensnielle måte å kroke og ikke minst glede stakkarn som utøver SITT fiske

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lite imot trolling, eller enhver form for fiske med krok som får folk ut av sofaen, men undrer meg litt når disse blodtrimmede pinnsvinene sviver forbi. Hvor mange stenger har man egentlig lov til å ha ute på en gang? Noen har jo holdere til 10-15 stenger på båtene sine, downriggere og planerboards og what not? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lite imot trolling, eller enhver form for fiske med krok som får folk ut av sofaen, men undrer meg litt når disse blodtrimmede pinnsvinene sviver forbi. Hvor mange stenger har man egentlig lov til å ha ute på en gang? Noen har jo holdere til 10-15 stenger på båtene sine, downriggere og planerboards og what not? :)
Du er nok litt på trynet her.

Jeg har 28 stangholdere i båten. Det betyr ikke at det skal fiskes med 28 stenger.

6 av de er "arbeids stasjon", dvs der jeg setter fra med når det skal knytes om osv.

Mange er rene transport holdere bare

Hvis man fisker i et vann der er lov til med 4 stenger, og det er 10 stenger på stangbaren. Er det dermed IKKE sagt at det skal fiskes med 10 stenger.

4 stenger ute og så gjør man klar 4 andre for hurtig utskiftning, dette er er meeeget vanlig.

Slik slipper man å knote med stang for stang.

Bli med en tur så skjønner du nok litt mer hvorfor det er "pinnsvin".

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Nei

3. nei, ikke ordentlig trolling

Sportsfiske er det absolutt! Akkurat som meite med flere stenger, nappvarslere osv er det!

Hva om man fisker med dupp og mark etter ørret, og legger fra seg stanga på bakken mens man venter. Er ikke dette sportsfiske fordi man ikke holder i stanga hele tida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man fisker i et vann der er lov til med 4 stenger, og det er 10 stenger på stangbaren. Er det dermed IKKE sagt at det skal fiskes med 10 stenger.

4 stenger ute og så gjør man klar 4 andre for hurtig utskiftning, dette er er meeeget vanlig.

Bli med en tur så skjønner du nok litt mer hvorfor det er "pinnsvin".

:D

Akkurat ja! Hadde litt vanskelig for å forstå hvordan så mange stenger kunne holdes rede på av en enkelt trolletype. 4 stenger er jo faktisk ikke mer enn vi selv styrer med årene under harling etter laks & SØ i elv, gjerne to fluerigger på kantene og et par wobblere i midten. Kan bli kaos nok når laksen tar ut likevel, spesielt hvis elva er stri og du er alene i baljen :D

Takk for invitasjon! Hadde vært artig å lære litt mer om slikt "high-tech" fiske - ekkolodd, autopiloter, downriggere, utløsere og alt det der. Har bare prøvd diverse paravaner eller bare dorget wobblere uten, men det er jo milevidt unna... :)

For å si det slik - i førpubertal alder dorget vi SØ med flue, der stengene var av langbambus og lagt ut på hver sin side av båten med ca 10- 15 meters fortom knyttet i toppen. Fønket det også, for vi manglet ikke matfisk... Skal ofte ikke mye til, enkle ting fønker det også, men flueslepingen var jo relativt langt fra "trolling" da. Som å sammenligne steinalder med nåtid... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ja! Hadde litt vanskelig for å forstå hvordan så mange stenger kunne holdes rede på av en enkelt trolletype. 4 stenger er jo faktisk ikke mer enn vi selv styrer med årene under harling etter laks & SØ i elv, gjerne to fluerigger på kantene og et par wobblere i midten. Kan bli kaos nok når laksen tar ut likevel, spesielt hvis elva er stri og du er alene i baljen :D

Takk for invitasjon! Hadde vært artig å lære litt mer om slikt "high-tech" fiske - ekkolodd, autopiloter, downriggere, utløsere og alt det der. Har bare prøvd diverse paravaner eller bare dorget wobblere uten, men det er jo milevidt unna... :D

For å si det slik - i førpubertal alder dorget vi SØ med flue, der stengene var av langbambus og lagt ut på hver sin side av båten med ca 10- 15 meters fortom knyttet i toppen. Fønket det også, for vi manglet ikke matfisk... Skal ofte ikke mye til, enkle ting fønker det også, men flueslepingen var jo relativt langt fra "trolling" da. Som å sammenligne steinalder med nåtid... ;)

4 stenger var bare et eksempel da.

I sverige bruker man fler, 10stk i Venern. Andre vann er det feks 4 stenger pr kort.(ingen begrensing på kort pr båt)

Litt lenger syd i sverige kan man fiske så mage en vil med , brukte da 16 stenger :-)

Svensken er så mye flinkere med baglimit, men Ola Dobbeltpottit er redd og begrenser redskapen men ikke utaket.

Altså stikk motsatt.....Ubegripelig spør du meg.

Invitasjonen står ved lag den: Gi et hint når du er på disse kanter så skal du "konfirmeres"

;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

ikke noe problem med mange stenger så lenge båten er i fart, saken er å aldri stoppe båten før alt utstyret er tatt inn...

lengst snører yterst på planerboard og opp med riggene hvis det er litt størrelse på fisken, er så lett så :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Nei Hadde halvrigget båt før.

2.

3. Mange timer i drammensfjorden+2 turer på venern med guide. En sei som mest sannsynelig gikk på kokain,lagde et skjære reir av 4 snører. Trolling er gøy,men samtidig utfordrene når det gjelder kunnskap og kjennskap til dybdeforholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel ikke helt blank der jeg heller :D 2 stenger på riggen og sjekke den nederste først, går som regel ikke bra :D
vel da har du gjort litt gale trur eg ;):);)

Går det ikke bra når du sjekker den nederste, går det heller ikke bra når det biter en på.

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

vel da har du gjort litt gale trur eg :P:lol::P

Går det ikke bra når du sjekker den nederste, går det heller ikke bra når det biter en på.

ikke noe galt, men du veit når man rykker løs fra nederste hempa og nisveiver opp rekker ikke kroken å komme bak den du stakker.....

bruker bare 3-5 meter på den nederste og kanskje ett par meter mere på neste som stakkes 12-15 fot lengre opp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.