Gå til innhold
Fiskersiden

Er du "imot" trolling ?


ovejan
 Share

Recommended Posts

ikke noe galt, men du veit når man rykker løs fra nederste hempa og nisveiver opp rekker ikke kroken å komme bak den du stakker.....

bruker bare 3-5 meter på den nederste og kanskje ett par meter mere på neste som stakkes 12-15 fot lengre opp B)

da så...dårlig tid? :)

Pleier alltid å lad den få gå selv opp...ofte det hugger da også gitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skummel å utale seg ang. dette med dunker på plass, men for meg er det OK med trolling, det jeg kanskje reagerer litt på er ved hugg. Hvis man tror at fisken er av en viss størrelse velger/må man (å) sveieve inn de andre stengene. Og kjører man da med en 10-12 stenger tar det sin tid. Og da er vel ofte den fisken så utmattet at det nesten bare blir å taue den inn.

Så for meg holder det med lettere dorging, men dette har nok helt sikkert med manglende kunnskap fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummel å utale seg ang. dette med dunker på plass, men for meg er det OK med trolling, det jeg kanskje reagerer litt på er ved hugg. Hvis man tror at fisken er av en viss størrelse velger/må man (å) sveieve inn de andre stengene. Og kjører man da med en 10-12 stenger tar det sin tid. Og da er vel ofte den fisken så utmattet at det nesten bare blir å taue den inn.

Så for meg holder det med lettere dorging, men dette har nok helt sikkert med manglende kunnskap fra min side.

-Man sveiver ikke inn alle de øvrige stengene, bare de som sitter på riggen!

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Man sveiver ikke inn alle de øvrige stengene, bare de som sitter på riggen!

:blink:

Nå har jeg sett på litt trollingfilmer og jeg mener da at de tar inn alt, når fisken er stor.

Dette er vel for å unngå å få ti andre snører inn på det snøret man kjører fisk på.

Trodde faktisk at de som satt på riggen var minst viktige etter som de går rett ned og noe dypere ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis taes ikke stengene på planerboardet inn, men må man slutte med å ha drift fremover på båten under fighten er det en stooor fordel ja - slik at ikke betene på planerboardet/-lina ikke huker tak ihverandre.

Hvorfor man heiser riggene er fordi stor fisk har også en tendens til å gå nedover under fighten derfor...

Hvis du har sett dette på trollingfilmeventyr..tipper jeg du har sett noen riktige bjesser fra Østersjøen? Der er det jo innimellom snakk om laks på +15-20kg...da kan det fort bli ønskelig med å få satt båten i fri - for å lette fighten og trykket endel - og da bør jo alle stengene inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at noen av de som er "imot" trolling vil stå fram med det på denne siden. Men det betyr nok desverre ikke at de ikke finnes.

Hører stadig vekk folk jeg treffer på fisketur (ikke trollingturer merkelig nok :D ) prate kritisk om trolling - det ser tydeligvis litt for "effektivt" og "yrkesfiskeaktig" ut med alle de stengene, og det at det er ekkolodd, kartplotter og masse avansert utstyr om bord gjør det ikke bedre.

Det er tydelig at de mener det er "juks" å bruke ekkolodd og fiske med flere stenger samtidig. Til argumentasjonen om at det er "jobbing" hele tiden på en trollingbåt i aktivitet svarer de at det er det med drivgarnsfiske også, og mange andre former for fiskefangst som ikke har noe med sportsfiske å gjøre.

Om jeg argumenterer videre sier de bare "hmmm" også vil de ikke diskutere mer. Det er ikke lett å få folk som har slike meninger til å forandre mening.

Hvor farlig er det at en god del mennesker tydeligvis er litt "imot" trolling? Vel, begrensning av antall stenger det er tillatt å bruke samtidig på enkelte steder f.eks. Men kanskje andre restreksjoner også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Du skulle bare sett og hørt hvordan det var på Mjøsa for bare en 5-6 år siden du....var ganske hett mellom tradisjonelle dreggere (dreggevinner og devon) og oss som kom med planerboard og dypriggger :D

fikk beskjed at det var for liten plass for bord :blink: på Norgesstørste innsjø.....

i dag er vel Mjøsa det stedet i Norge som det er størst trollingmiljø sammen med Tyrifjorden.....

Noen er det umulig å argumentere med uansett men,har også sett flere mjøsdreggere som har kjøpt seg ekkolodd :lol:

utviklinga går fremover og folk kommer etter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror motstanden mot trolling ofte kommer av uvitenhet - javel..jeg istemmer at det kan se brutalt ut for fiskebestanden når man kommer tauende med en båt som er fullrigga, men jeg tror de aller fleste trollere kan være ærlige nok til å si at vi tauer ikke inn en haug med fisk - og gjør vi det så er vi ansvarlige nok til å release en god del fisk. Dessuten tror jeg ikke jeg har snakket med EN troller som ikke har foreslått baglimit, som en mulighet å innføre, for å ta bedre vare på bestanden av fisk.

Jeg kjenner fler enn èn troller som f.eks har pålagt seg selv restriksjoner om å ikke kakke èn eneste sjøørret under 1 kg.

Men jeg vet om fler enn èn som kakker en sjøørret som såvidt har nådd minstemålet - hvor fiskeren står på land og svinger fluestanga.

Edit: P.s: jeg er klar over stangbegrensningene som er mht trolling etter anadrome arter i sjøen - men båten ser ut som den gjør - om vi troller fullrigget eller ikke...

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at noen av de som er "imot" trolling vil stå fram med det på denne siden. Men det betyr nok desverre ikke at de ikke finnes.

Hører stadig vekk folk jeg treffer på fisketur (ikke trollingturer merkelig nok :blink: ) prate kritisk om trolling - det ser tydeligvis litt for "effektivt" og "yrkesfiskeaktig" ut med alle de stengene, og det at det er ekkolodd, kartplotter og masse avansert utstyr om bord gjør det ikke bedre.

Det er tydelig at de mener det er "juks" å bruke ekkolodd og fiske med flere stenger samtidig. Til argumentasjonen om at det er "jobbing" hele tiden på en trollingbåt i aktivitet svarer de at det er det med drivgarnsfiske også, og mange andre former for fiskefangst som ikke har noe med sportsfiske å gjøre.

Om jeg argumenterer videre sier de bare "hmmm" også vil de ikke diskutere mer. Det er ikke lett å få folk som har slike meninger til å forandre mening.

Hvor farlig er det at en god del mennesker tydeligvis er litt "imot" trolling? Vel, begrensning av antall stenger det er tillatt å bruke samtidig på enkelte steder f.eks. Men kanskje andre restreksjoner også?

Trolling har aldri vært i nærheten av å tiltale meg (mest fordi hele opplegget virker teknisk slitsomt og jeg liker det enkelt, og fordi jeg ikke tilhenger av å drive med unødig motorisert ferdsel). Er ikke veldig glad i dorging heller, men med en stang per mann funker det innimellom.

Fra det til å bli en motstander av trolling (hva det enn er å være en motstander) er veien lang. At det er sportsfiske er det ingen tvil om (de bruker vel stang og snelle og forholder seg til diverse regler som alle andre). Jeg synes vel heller ikke det er så mange ville uttak blandt trollere her på forumet, og ikke noe som tyder på at tullpratet om "yrkesfiske" har noe for seg. De fanger sin mengde med fisk som alle andre, og må forholde seg til regler og annet som finnes av begrensninger.

Og hva ville vel forumet vært uten Ovejan og Dunkers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til dere som er imot den moderne form for dorging/trolling(hvis det finnes noen): prøv og gjør dette på den gamle måten.sett dere i robåten og hiv ut snøret med et tre-kilos jernlodd i enden.sitt slik i flere timer mens du prøver og komme ned etter storseien.dere gjør det ikke mere enn en gang.det er et h....... på jord.prøvde dette en gang med min bestefar nordpå Tjøtta.aldrig mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror motstanden mot trolling ofte kommer av uvitenhet - javel..jeg istemmer at det kan se brutalt ut for fiskebestanden når man kommer tauende med en båt som er fullrigga, men jeg tror de aller fleste trollere kan være ærlige nok til å si at vi tauer ikke inn en haug med fisk - og gjør vi det så er vi ansvarlige nok til å release en god del fisk. Dessuten tror jeg ikke jeg har snakket med EN troller som ikke har foreslått baglimit, som en mulighet å innføre, for å ta bedre vare på bestanden av fisk.

Jeg kjenner fler enn èn troller som f.eks har pålagt seg selv restriksjoner om å ikke kakke èn eneste sjøørret under 1 kg.

Men jeg vet om fler enn èn som kakker en sjøørret som såvidt har nådd minstemålet - hvor fiskeren står på land og svinger fluestanga.

Edit: P.s: jeg er klar over stangbegrensningene som er mht trolling etter anadrome arter i sjøen - men båten ser ut som den gjør - om vi troller fullrigget eller ikke...

Bedre å kakke en minstemålfisk enn en 6kilos fisk :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å kakke en minstemålfisk enn en 6kilos fisk :blink:

Forskjellen er vel at det er LANGT flere som kakker fisk under minstemålet enn det er trollere som kakker fisk på 6. Tror ikke jeg er langt fra sannheten om jeg påstår at tallet her er minst 1:5000, så da kan man jo spørre seg hva som er best for bestanden.. 1 troller som tar 2 fisk på 6 kilo, eller 10000 hobbyfiskere som kakker 10000 undermålere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Bjørn Bjølgerud fra Vikersund er veldig godt kjent på Tyrifjorden, hvor han tilbringer mesteparten av året.

Dere har sikkert også blitt kjent med han gjennom AOF... Bjørn setter ut all fisk han ikke spiser. Han har satt tilbake mange fisk over 6kg.

Han har vel pers på 11,2 kg trur jeg ;)

Gylseth (fra Hønefoss) har også mange C&R av store ørretter. Jeg mener det ikke er vits i å drepe mer fisk enn man makter å spise. :)

Det er ikke så stor forskjell på meitere og trollere,- vi er alle ivrige sportsfiskere som har ett felles mål,- å få trofefisk. Men en trofefisk kan også svømme videre.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter også ut igjen mesteparten av fisken jeg får, beholder noen få 2 kiloser til mat og setter tilbake de som er mindre og større. Har satt tilbake fisk på 7-8 kilo flere ganger. Nå som jeg har et skikkelig veienett kommer jeg garantert til å sette ut igjen 10 kilos fisker også om jeg skulle være så heldig og få det igjen.

Problemet er faktisk trollingkonkuransene, det blir en del av disse i løpet av en sesong og der må en klubbe fisken. For å unngå at de går ned i vekt lar jeg være å bløgge dem. Når en da i tilegg noen ganger ikke får fisken på kjøling før en får den tilbake etter premieutdeling langt ute på dagen, er ikke matverdien helt på topp. Jeg pleier som regel å gi bort disse fiskene :);)

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kveld par tre år sia blei jeg jaga ut av kona for å dra makrell. (livretten hennes vettu)

la ut båten i Skjebergkilen og der blei jeg trua av en yrkesfisker gitt.

Gale mannen satt der å stella med garna og sa at han ikke hadde noe til overs for sånne fanatiske hobbyfiskere som meg med alle de stengene i båten og det vakke måte på.

Jeg argumenterte med at han sansynlig vis fikk mer fisk på et garntrekk en jeg ville ha fått på en uke..hjalp det??...phøø.

Jeg hadde ikke EN stang med meg, bare hekle, alikevel gikk leppene fortere enn noen gang.

Edit:kø i bokstav sjappa...fikk ikke med meg alt. :-(

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke vi får så mange motstander av trolling, her nei.

Fant et innlegg på et forum for fluefiske, hvor en gikk forholdsvis hardt ut mot trolling. Vedkommede hadde ikke prøvd det men hadde helt sikker sett en av våre båter. Også de som driver med opplæring av slikt fiske fikk også passet påskrevet. Vi tømte jo bokstavelig alt som var av vann og vi var en stor trussel mot alle fiskebestander.

Skal søke opp innlegget igjen og se om det er noen flere imot oss der :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.