Gå til innhold
Fiskersiden

Er du "imot" trolling ?


ovejan
 Share

Recommended Posts

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette spørsmålet ble frisket opp i hodet mitt via en annen tråd:

Hvorfor ser man ofte trollere i 90% av tilfellene med stor, diger fisk, og alltid bilde av slakten når man har kommet i land? Blir fisken så utmatett etter å ha blitt tauet at den dør? Eller er det en uskreven lov om at man kakker all stor fisk man får? Eller har jeg feil inntrykk? Settes det ut mer fisk enn inntrykket jeg sitter med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet ble frisket opp i hodet mitt via en annen tråd:

Hvorfor ser man ofte trollere i 90% av tilfellene med stor, diger fisk, og alltid bilde av slakten når man har kommet i land? Blir fisken så utmatett etter å ha blitt tauet at den dør? Eller er det en uskreven lov om at man kakker all stor fisk man får? Eller har jeg feil inntrykk? Settes det ut mer fisk enn inntrykket jeg sitter med?

Hvor ofte ser du markfisker, slukfisker og for den del fluefisker som slipper ut stor, diger fisk????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

har fått forståelse for at det er en del som er i mot en eller flere former for fiske. Garn, ruser, ståsnører, trolling o.s.v.

Håper folk her inne står frem nå med sitt sanne jeg :)

1: Er du imot Trolling og måten fisket foregår på ( forutsatt at regler overholdes) ?

2: Hvis JA på spørsmål 1, hvorfor ?

3: Har du noen gang vært med på trolling ?

edit: det måtte bli en edit her også :lol: skriveleif i overskriften + litt til

1. Jepp.

2. Trolling fiskere benytter ofte opptil 10 stenger , noe som gjør at de selvsagt har større tilgang

til stor fisk enn ordinære overflate dorgere. Det viser seg at Trolling fiskere punmper opp alt for mye stor fisk i relativt sårbare vann som : eikeren , tunhovd , pålsbu , selvsagt vil også mjøsa merke kjøret nå som antall sportsfiskere stiger grasalt i dette landet...heldigvis begynner en del fiskeforeninger å forby trolling og ekkolodd i sine områder , det er helt klart veien å gå før vi ødelegger de fine ørretstammene vi fortsatt har.

Eks 1 : 2 familier har bedrivd " normal dorging" på Tunhovd siden 75 , kun 1 ørret over 10 kg , og ca 5-6 stk mellom 5 og 10.

1 Trollingfisker fra uvdal kakker 3 fisk på mellom 8 og 11 kg , samt 4 fisk på mellom 3 og 6 i løpet av sommeren 98.

Eks 2 : Trolling fisker på eikern kakker fisk på henholdvis 6 og 6,5 i løpet av April mnd dette år. Kakker nok en fisk på 3,7 nå i Mai.

(det er ikke for morro skyld at enkelte foreninger forbyr trolling)

Selvsagt finnes det trolling fiskere som bruker hode , men i de fleste tilfellene dreier det seg om å hale opp mest og størst fisk på kortest mulig tid.

3. NEI! Her dorges det på gamlemåten med 1 til 2 stenger.

Jeg forsvarer heller ikke de som kakker fisk som er under minstemål , forutsatt at fisken ikke er hardt skadd.

Fiske er en fin hobby så lenge man vet å begrense seg(la de aller minste gå , og kun høste de man trenger) , noen selvfiskede måltider må man unne seg , om jeg skulle være så heldig etter hundrevis av fisketimer og dumpe borti en stor ørret så kakkes den, men når folk som i eksemplene over kakker alt de kommer over så mener jeg at det blir feil.....selv hadde jeg jo vært strålende fornøyd om jeg bare hadde fått den på 3,7 i løpet av en hel sesong , og selv det kan jeg ikke forvente.

Så jeg er altså personlig i mot Trolling , fordi jeg har sett at det kan virke negativt på en fra før sårbar ørretstamme.

Ha en god fiskesesong alle sammen, snart skal Tunhovdfiskeren på 4 dagers tokt på Tunhovd , det kribler i kroppen :D

Endret av tunhovdfiskeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jepp.

2. Trolling fiskere benytter ofte opptil 10 stenger , noe som gjør at de selvsagt har større tilgang

til stor fisk enn ordinære overflate dorgere. Det viser seg at Trolling fiskere punmper opp alt for mye stor fisk i relativt sårbare vann som : eikeren , tunhovd , pålsbu , selvsagt vil også mjøsa merke kjøret nå som antall sportsfiskere stiger grasalt i dette landet...heldigvis begynner en del fiskeforeninger å forby trolling og ekkolodd i sine områder , det er helt klart veien å gå før vi ødelegger de fine ørretstammene vi fortsatt har.

Eks 1 : 2 familier har bedrivd " normal dorging" på Tunhovd siden 75 , kun 1 ørret over 10 kg , og ca 5-6 stk mellom 5 og 10.

1 Trollingfisker fra uvdal kakker 3 fisk på mellom 8 og 11 kg , samt 4 fisk på mellom 3 og 6 i løpet av sommeren 98.

Eks 2 : Trolling fisker på eikern kakker fisk på henholdvis 6 og 6,5 i løpet av April mnd dette år. Kakker nok en fisk på 3,7 nå i Mai.

(det er ikke for morro skyld at enkelte foreninger forbyr trolling)

Selvsagt finnes det trolling fiskere som bruker hode , men i de fleste tilfellene dreier det seg om å hale opp mest og størst fisk på kortest mulig tid.

3. NEI! Her dorges det på gamlemåten med 1 til 2 stenger.

Jeg forsvarer heller ikke de som kakker fisk som er under minstemål , forutsatt at fisken ikke er hardt skadd.

Fiske er en fin hobby så lenge man vet å begrense seg(la de aller minste gå , og kun høste de man trenger) , noen selvfiskede måltider må man unne seg , om jeg skulle være så heldig etter hundrevis av fisketimer og dumpe borti en stor ørret så kakkes den, men når folk som i eksemplene over kakker alt de kommer over så mener jeg at det blir feil.....selv hadde jeg jo vært strålende fornøyd om jeg bare hadde fått den på 3,7 i løpet av en hel sesong , og selv det kan jeg ikke forvente.

Så jeg er altså personlig i mot Trolling , fordi jeg har sett at det kan virke negativt på en fra før sårbar ørretstamme.

Ha en god fiskesesong alle sammen, snart skal Tunhovdfiskeren på 4 dagers tokt på Tunhovd , det kribler i kroppen ;)

Heisand :) Jeg driver med trollingfiske i mjøsa med 4stenger.Huff og meg farlig jeg er :) Slik som vårfiske er i furnesfjoren er det som regel dem som dregger på gamle måten med dreggesprøtt og ror som drar opp stofiska,Og det har dem erllig for tent.Nei vi trollingfiskere tar ikke med mere fisk en andre hjemmat vi heller.For meg er trolling livet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisand :) Jeg driver med trollingfiske i mjøsa med 4stenger.Huff og meg farlig jeg er :) Slik som vårfiske er i furnesfjoren er det som regel dem som dregger på gamle måten med dreggesprøtt og ror som drar opp stofiska,Og det har dem erllig for tent.Nei vi trollingfiskere tar ikke med mere fisk en andre hjemmat vi heller.For meg er trolling livet :D

Selvfølgelig drar dere opp mer fisk enn andre. Men som jeg sa så finnes det trolling fiskere som bruker hue , men se hva som skjedde på Tunhovd , når Trolling fiskerene fikk øye for dette vannet som huser en av Norges mest kjente ørretstammer poppet de opp som paddehatter , og heiv opp den ene 10 kilosen etter den andre . dog etter noen år innså de at fiske dabbet av og ble færre , dette oppdaget jo selvsagt også foreninga som til slutt forbød alt som hadde med trolling å gjøre.

Er sikker på at også eikern vil merke kjøret , nå kan man nesten daglig telle 10-15 trolling båter der oppe hele sesongen og de drar opp enorme mengder med fisk i 3-6 kg klassen , og "sporten" er stigende.

Det vannet er ikke stort nok til å takle slikt fiske for evig og alltid , det er jeg overbevist om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

BLIR BARE UTROOOOLIG PROVOSERT AV SÅ MYE DRITTPRAT OM TROLLINGFISKERE!!!! :):):D

Kanskje det hadde vært noe å innføre bag limit, er ikke utstyret som utrydder fisken, kan ta like mye fisk på andre metoder!!!!

Er jo fisken vi skal bevare!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hvorfor tror vi i lille Norge at vi er så mye bedre enn alle andre, rart at di får det til i andre land?

Hvorfor må vi finne opp kruttet på nytt selv hver jæv.... gang, trenger ikke se lengre enn til Sverige for å lære litt om fisking.

Har dere ikke mere vetuge ting å komme med enn å rakke ned på trollingfiske synes jeg det kan være like godt å holde kjeft!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sier snart takk for meg på fiskesia hvis det skal være slik, heldigvis andre forum som har fiskere som ikke er så trangsynte og skinnhellige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BLIR BARE UTROOOOLIG PROVOSERT AV SÅ MYE DRITTPRAT OM TROLLINGFISKERE!!!! :):):D

Kanskje det hadde vært noe å innføre bag limit, er ikke utstyret som utrydder fisken, kan ta like mye fisk på andre metoder!!!!

Er jo fisken vi skal bevare!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hvorfor tror vi i lille Norge at vi er så mye bedre enn alle andre, rart at di får det til i andre land?

Hvorfor må vi finne opp kruttet på nytt selv hver jæv.... gang, trenger ikke se lengre enn til Sverige for å lære litt om fisking.

Har dere ikke mere vetuge ting å komme med enn å rakke ned på trollingfiske synes jeg det kan være like godt å holde kjeft!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sier snart takk for meg på fiskesia hvis det skal være slik, heldigvis andre forum som har fiskere som ikke er så trangsynte og skinnhellige!

Kanskje det hadde vært noe å innføre bag limit, er ikke utstyret som utrydder fisken, kan ta like mye fisk på andre metoder!!!! Ja på garn!

Det som er interessant er at hver gang noen har enn annen mening enn at trolling er helt topp , så mister dere helt besinnelsen.

Hvorfor i allverden kan man ikke finne seg i at andre ikke mener det samme som seg selv?

Noen mener at løve jakt fra en Jeep er den ultimate jakt opplevelsen , javel jeg mener dem om det!

selvom enkelte slipper ut mesteparten av fisken så gjør langt i fra alle det , når man blir nødt til å forby tingene enkelte steder.

Vel , du blir provosert over at andre ikke mener det samme som deg selv , jeg blir provosert over folk som ikke lar andre ha sine meninger.......

om det er noen som kommer med usakeligheter her så må det vel være deg i dette innlegget...my god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunhovdfiskaren seier vel berre at mange trollarar (ikkje alle) tek opp mykje stor fisk. Han peikar på det at interessa for trolling er på veg oppover, og at ein difor bør ta førehandsreglar. Dei fleste veit sikkert at det er færrast av dei store fiskane i innsjøar, og dersom det er mogleg å ta opp ein stor andel av desse med trolling er det grunn til å rope varsko.

Om det er mogleg for trollingfiskarar å ta opp ein stor andel av fisken i eit vassdrag veit eg ikkje. Men ein må ta innover seg at dersom alle tek opp tre-fire fisk over fem kilo frå eit vatn på eit år, er det verre enn om berre èin gjer det.

Ein fiskar kan ikkje gjere så stor skade, men hundre kan kanskje gjere det.

:)

EDITH: Dette gjeld sjølvsagt for alle fiskeformer og vassdrag. Jo fleire fiskarar, jo meir band må ein legge på seg sjølv.

Endret av Chironomus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunhovdfiskaren seier vel berre at mange trollarar (ikkje alle) tek opp mykje stor fisk. Han peikar på det at interessa for trolling er på veg oppover, og at ein difor bør ta førehandsreglar. Dei fleste veit sikkert at det er færrast av dei store fiskane i innsjøar, og dersom det er mogleg å ta opp ein stor andel av desse med trolling er det grunn til å rope varsko.

Om det er mogleg for trollingfiskarar å ta opp ein stor andel av fisken i eit vassdrag veit eg ikkje. Men ein må ta innover seg at dersom alle tek opp tre-fire fisk over fem kilo frå eit vatn på eit år, er det verre enn om berre èin gjer det.

Ein fiskar kan ikkje gjere så stor skade, men hundre kan kanskje gjere det.

:)

EDITH: Dette gjeld sjølvsagt for alle fiskeformer og vassdrag. Jo fleire fiskarar, jo meir band må ein legge på seg sjølv.

Takk for ett seriøs innlegg ;O)

Jeg svarte på 3 spm ut fra hva jeg mente , og at det da klikker helt i toppetasjen for enkelte tyder vel egentli bare på at man er inne på noe vesentlig.

Norge har vel egentlig bare enn 2-3 innsjøer som er store nok for trolling fiske , og som sagt sporten er stigende. derfor mener jeg at man bør innføre strengere restriksjoner , er ikke ett totalforbud jeg er ute etter. men ett max ant stenger og bag-limit burde være selvsagt.

En dag så kommer vi dit at fiskerne selv ser at noe er galt , da kan det være for sent.....bruk vett og hue i alle fall , det er min bønn for jeg har sett det stikk-motsatte!

Mitt er sagt i denne saken , håper trådstarter fikk svar på sine spm hehe

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BLIR BARE UTROOOOLIG PROVOSERT AV SÅ MYE DRITTPRAT OM TROLLINGFISKERE!!!! :angry2::angry2::angry2:

Kanskje det hadde vært noe å innføre bag limit, er ikke utstyret som utrydder fisken, kan ta like mye fisk på andre metoder!!!!

Er jo fisken vi skal bevare!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hvorfor tror vi i lille Norge at vi er så mye bedre enn alle andre, rart at di får det til i andre land?

Hvorfor må vi finne opp kruttet på nytt selv hver jæv.... gang, trenger ikke se lengre enn til Sverige for å lære litt om fisking.

Har dere ikke mere vetuge ting å komme med enn å rakke ned på trollingfiske synes jeg det kan være like godt å holde kjeft!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sier snart takk for meg på fiskesia hvis det skal være slik, heldigvis andre forum som har fiskere som ikke er så trangsynte og skinnhellige!

Tror nok det er noe trollere her inn som selv har lagt opp til noe av det negative i form av sine uttallelser på siden. Tror nok du kan finne ting som bekrefter det jeg skriver hvis du leter litt, mye av det er sikkert men som spøk, men for mange så blir det ikke lest på den måten.

Jeg tror nok de fleste av oss som har vært med litt på trolling vet hvordan sportfiske det er og at fisken behandles (hvis man ønsker å sette ut) på en så bra måte som mulig. De som uttalerer seg negativt er kanskje de som ikke har vært med å trollet i det hele tatt, å det blir litt søkt men men, tror nok man bare må innfinne seg i slikt.

Nå kan det være att jeg er litt sensetiv, men hvis man ser på tittellen på tråden så er jo den noget negativt ladet og da tror jeg nok at noen klæsser til. Nå vet jeg ikke selv om trådstarter er noen stor troller (altså bruker mange timer på det) men negativeladdede ord som , i mot,nei osv. gir ofte negative svar tilbake.

Nei synes du skal riste av deg det negative som du oppfatter i denne tråden, heve deg over det å heller snakke trollerens språk om fiskes gleder og utfordringer.

Jeg vil gjerne til Mjøsa men trenger hjelp og råd...... :)

herlig! enda en tråd med masse usakligheter og god underholdning!

lammelår til denne tråden Oz?

:):unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe i mot trolling gitt, siden det er nesten bare den type fiske jeg bedriver.

Jeg kan skjønne at folk kan være skeptiske til denne formen for sportsfiske, da båtene ser ut som juletrær.

Selv har jeg en helt grei båt (Rana 17 HT + 4 HK motor...), med det enkleste av elektronikk. Ok lodd og en håndhold GPS. (Hele sulamitten med båt og alt kom vel på ca 35 lapper...)

Som det har blitt nevnt, så er det kanskje ikke det mest aktive fisket som finnes, men etter en dag i båten med mye vind, så er i allefall jeg sliten og støl.

Jeg begynte med trolling for 6-7 år siden. Nesten bare i Randsfjorden, for det er der det er best uttelling på stor fisk. Jeg har tatt langt over 15 ørreter over 5 kilo der. Et komma på veien, er at en kompis av meg har tatt like mange store fisker der, hvis ikke flere, men han fisker bare med to stenger.... og han pleier å ro, med årer! 65 grams storauren i kobber sverger han til:-). Er det trolling å ro sluk???

Så, jeg er ikke imot trolling, men blir irritert når folk ikke holder reglene mtp antall stenger, samt minstemål. Som aktiv troller prøver jeg å vise forsiktighet, setter ofte igjen ut hun-ørret og pene stamfisker (jadda...jeg vet jeg er avbildet med hun-ørreter også:-))

Snittvekta på trollet fisk (les Randsfjorden) er på ca 4 kilo. Slik fisk får man skjelden fra land der, og nesten ingen setter garn der heller..fordi de ikke får noe særlig ørret på garn. Vi vet også at de mest fruktbare fiskene ligger på 1-3 kilo. De store ørretene vil enten dø av alderdom, eller sette seg fast i en krok. Da kan men jo velge da.. Jeg velger krok.

Generelt så viser de fleste trollere hensyn, både til bestand og andre som ferdes på vannet. Så jeg tror nok det er mye jantelov i dette. Folk som fisker mye er kanskje missunlige på oss? Vi tar jo veldig store ørreter da! Størrelser som fluefisker aldri kommer til å få .-)

Ble mye svada dette her men....sånn tenker i alle fall jeg.

Børge "Mixerman" Finstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det være att jeg er litt sensetiv, men hvis man ser på tittellen på tråden så er jo den noget negativt ladet og da tror jeg nok at noen klæsser til. Nå vet jeg ikke selv om trådstarter er noen stor troller (altså bruker mange timer på det) men negativeladdede ord som , i mot,nei osv. gir ofte negative svar tilbake.

Det var ikke min mening å legge opp til negativitet når jeg startet tråden, jeg var kun ute etter å få svar på om det er så mange som er imot denne formen for fiske.

I løpet av 92 poster så syns ikke jeg det har vært så mye negativt jeg.

Forstår godt at Tunhovdfiskeren har fått en dårlig oppfatning av dette fisket, når han opplever dette som han skriver her.

Om jeg er en stor troller ? nei, jeg er ikke det. troller mye om sommeren og mindre ellers i året, regner meg selv som amatør innen trolling. Jeg syns det er et fascinerende fiske som kombineres med min båtinteresse. Til nå så er det kun i sjø jeg har trollet. Men hva har dette med saken å gjøre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.