Gå til innhold
Fiskersiden

Årets Rovfisker 2007


Remy
 Share

Recommended Posts

Det er ingen nettsider som driver og legger ut mailadresser til "konkurrerende" aktiviteter-de som skal melde inn andre steder må jo gå på deres sider og se hvilke krav disse stiller og hvor de vil ha innmeldingene.

NMU har jo nå direkte innmeldinger over nett bla?

Vi ønsker flere innspill ang 5 eller 10 fisk

Når vi er enige om detaljene vil denne tråden blir ryddet for "heia ål", "ja til Gjørs" :) og lignende innlegg slik at den blir mer ryddig og informativ. Begrunnete argumenter/innspill vil selvsagt ikke bli slettet-men det er lov å hive inn "ja til 10 fisk! og lignende dersom man ønsker det nå :lol:

Tenkte ikke på at de er konkurrerende etter som navnene ble lagt ut av Trym som er moderator, så da slo det meg ikke, at man ikke kunne legge ut e-mail adressene, men tok vist feil der og det er sikkert riktig.

Beklager dette på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

rovfisk konken er suveren, men må si det er tullete med ål. Gjedde,abbor,lake og ørret hadde vært helt perfekt, kanskje til og med uten lake.

Det hadde vært flott med en konk som alle kunne hevde seg i. Abbor,gjedde,ørret er noe alle kan få både stor og liten og de er veldig lett tillgjennlig. Men ål da tipper det over til å bli mere alvor/vanskelig, og man må målrettet fiske etter det. Jeg er ikke i mot målrettet fiske, men det det hadde vært så deilig med en konk der man ikke måtte satse så voldsomt.

FS er en side som nå hadde muligheten til å lage en artig konk for allmenheten, men med ål og lake forsvinner mange mange før de har begynt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg uenig i. Det er på abbor og gjedde det er tydeligst at ekspertene utmerker seg.

Ål er dessuten en fisk som finnes over HELE landet, i motsetning til abbor, lake og gjedde.

(Edit-hele er litt drøyt men er ikke langt unna da)

Det er mange hensyn å ta ;)

Vi vil kjøre flere mindre konkurranser i løpet av året, men å ha en årskonkurranse hvor det ikke lønner seg å satse målbevisst blir vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg uenig i. Det er på abbor og gjedde det er tydeligst at ekspertene utmerker seg.

Ål er dessuten en fisk som finnes over HELE landet, i motsetning til abbor, lake og gjedde.

Det er mange hensyn å ta ;)

Vi vil kjøre flere mindre konkurranser i løpet av året, men å ha en årskonkurranse hvor det ikke lønner seg å satse målbevisst blir vanskelig.

Så lenge man kunn hører på folk som har fisket i mange år, så vil ål automatisk bli med på en slik liste, men spørr man en 10 åring om ål fiske så tror jeg du ikke får noe svar, men på gjedde,abbor og ørret derimot, får du nok det du trenger. Synes bare FS hadde en mulighet til å ta med seg større deler av fiske Norge altså den dele som kanskje ikke er 100 % utlært enda og som synes det hadde vært artig å være med, men på grunn av to arter så ser man ikke muligheten.

Og jeg synes at det med tilgjennlighet bør bety noe, kanskje mest.

Alle kan få stor gjedde KIS og abbor, men klart det er noen som alltid får større og flere en andre, men ÅL ?? hvem får det og når og hvor ??

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lake og ikke minst Ål er MEGET tilgjengelig for de fleste, ihvertfall ål.

Svært interessant setning.

;)

Ålen finnes jo i de fleste vann her på østlandet i allefall... Klart skal man gå etter de store betyr det et fiske for de spesiellt interesserte, men er det ikke slik med de fleste arter da?

Endret av Ginny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Specimen eksemplarer er alltid for de spesielt interesserte. Selvsagt slenger det store eksemplarer ellers også, men over tid ser en signalene.... hvor mange gjedder over 10kg har Leirud og AAB på et år for eksempel? Flere enn det tas på slump av resten av landet omtrent.

Tror vel det blir tatt flere store abbor og gjedder på slump enn stor ål i hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo hele poenget, En slik konkurranse som dette vil jo garantert bli vunnet av en som har peiling, flyt, god geografisk beliggenhet(eventuellt mye reiselyst) og som legger ned en del tid i fisket og som satser på disse artene målrettet, men antar det er det som er ideen. At det er den beste som skal vinne? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakgrunnen for rovfiskkonkurransen var at den skulle være for "vanlige" fiskere også. Med mange arter og arter som du må være spesialist for fiske etter blir det igjen en konkurranse for spesialistene.

Selvsagt vil folk som er rovfiskspesialister vinne, men poenget er at andre har da en mulighet til å delta og muligens hevde seg. Hadde man valgt å ha en fisk i hver klasse så hadde det muligens blitt enda lettere for hvermannsen.

Hvor mange er det som fisker ål med stang i dette landet? Ålen har stort ubredringsområde men hvor mange fisker eter den? Vi har så lett for glemme alle fiskere som ikke er som oss:-) De fleste fisker noen helger og i ferien og gutser ikke 15 dager i strekk(ref odalsgutta).

Dette var noen av mine tanker rundt dette med rovfiskkonkurransen og er ikke ment som noen kritikk mot FS eller andre sportsfiskere rundt det ganske land.

Måtte bare "lufte" det.

JL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjedde og abbor er en fisk som er tilgjengelig for nesten alle, fra nord til sør, fra øst til vest. Her blir det nok tatt mange gromfisker som ikke noen kjente fiskere tar, se på alle de store abborrene fra Lysern man ikke hører om bla. Vel, poenget er vel. Den særeste arten i denne konkurransen er og blir lake. Vil vel påstå at flere klarer og har tilgjengelighet til Ål enn lake. Ål kan man få langs hele kysten og langt opp i de fleste vassdrag. Hvis en deltager har en ok abbor og en ok gjedde, en grei ørret inne, burde det ikke være personen i mot å ta èn kveld i ett vassdrag og få ål. Ål er utrolig enkelt og få og krever mindre ekspertise enn feks stor ørret eller lake. Selvfølgelig sier jeg ikke at det er enkelt å få en STOR ål, men det er det heller ikke med lake, abbor, gjedde og ikke minst ørret! Tror nok balansen er meget god mtp på at nå er det noe alle kan få tak i i de fleste regioner i Norge! Hva noen har tilgang på, er noe annet andre ikke har tilgang på ;) Måtte den beste og heldigste vinne! Og jeg sitter med en mage følelse at det ikke blir en specimen meiter som kommer til å stikke av med premien ;) Go Ola Nordmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke legge meg for mye bort i dette. men hva med to premier, en for totalvinneren av konken og en for nybrottsarbeide. Det kan feks være en stor fisk i forhold til vannet(evt landsdelen) den ble tatt i, ny metode, nytt agn eller lignende. På denne måten har absolutt alle en mulighet til å få en premie. Ellers må jeg bare si at konken virker bra.

Endret av Ginny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke legge meg for mye bort i dette. men hva med to premier, en for totalvinneren av konken og en for nybrottsarbeide. Det kan feks være en stor fisk i forhold til vannet(evt landsdelen) den ble tatt i, ny metode, nytt agn eller lignende. På denne måten har absolutt alle en mulighet til å få en premie. Ellers må jeg bare si at konken virker bra.

Det er i grunn varetatt av Storfisklisten på hovedsiden. Der legger juryen gjerne en spesiell grunn bak avgjørelsen. I år var det en kombinasjon av nybrottsarbeid samt stor havåle fra land som vel var begrunnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med FS årskonkurranse, rovfiskerkonkurransen,storfisk konkurransen, rapportkonkurranse over hele året, fotokonkurranse (det kommer), mindre konkurranser og konkurranser på treffene har de fleste en viss mulighet.

Det vil bli arrangert flere mindre konkurranser i løpet av året etterhvert som vi får premier fra sponsorer. Forlsag til slike mindre konkurranser kan sendes på PM til undertegnede ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..så kan det være en premie for den som har fisket mest, en for den som fisket mest i forhold til fisk, en til den som ikke fisket, og 2 til en som ikke kan fiske. Og vips så vinner alle :lol: Hva er vitsen med en konkurranse da ? Det er vel ikke barnehagen heller ?

Det jeg sa var vel mest et forslag i forhold til det Jan Leirud sponsoren av premien til konkurransen sa var ideen bak det hele. Eller det han håpet å oppnå. Regnet med at dette var noe man prøvde å ta litt hensyn til. Skjønner jo egentlig ikke hvorfor jeg gidder å bry meg? Det jeg skjønner enda mindre er vel hvorfor du gidder å bry deg?

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.