Gå til innhold
Fiskersiden

Tohåndsfiske


Speyer
 Share

Recommended Posts

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er nok ikke vanskeligere å kaste med 12-13 foter enn med 14-15 foter hvis enn ikke har brukt tohånds fra før.

Ellers skjønner jeg ikke hvorfor #8/9 til suldal med tanke på bottle tubes, synkesnører etc. Minst #9 og 9/10 klump spørr du meg smile.gif
Der er jeg heilt enig med Tres Bien, Suldal er noe heilt annet en Etne og Bjerkreim.

Hvis du fisker med f.eks. en 13 foter i de mindre vassdrage du har nemnt her så er det ikke de lange kasta som står i fokus. Det er mer snakk om styre snøret v.h.a. mending og muligens også kaste med større tuber (metal slike av og til) da vannet er kalt i starten av sesongen.

I Suldal er fokuset meir på di lange kasta, også med tyngre snører (ikke uvanleg med synk i forskjellige grader) så da er en 15 foter virkeligen å anbefalle.

De forslaga som fremførts her vedr. Redington og deres kvalitet låter bra så da er vel valget ikke så vanskelig: 13 fot klasse 7/8, + 15 fot i klasse 9 eller 10 ? + Danielsson LW ett hakk større enn din 6nine (8eleven?)

Dessuten er en 12-13 foter for line 7/8 i Suldal en kanonstang ved sjøørretfiske om natta. så begge stengene kjem vel til bruk der.

mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! da blir det nok ny spoole med gelspun backing og runningline og klump.

Stang størrelsen er jeg litt usikker på enda men ser for meg at det blir kansje en 14 fots stang klasse #9

eller en billig 12 og en 15fot.

men er 12-13 fot vanskligere å kaste med for en som kke har håndtert to hånds før?

Beklager at jeg ikke er presis nok, LW 6nine på en 14 foter blir i drygeste laget, da forsvinner snella nesten.

Bruker min på 12.6`#6 altså i den lette tohånsskalaen, 6 nine bruker jeg sjelden på f.eks 13 foteren i #9, det går selvsagt, men 8twelven passer mye bedre. På 14 og 15 foter balanserer 6nine dårlig selv om de fleste ikke bryr seg om balansen nå i disse carbontider.

Gå for en billig og bra 12 og 15 foter, mye større bruksområde og billige stenger er som regel minst like gode som de i den dyrerer enden. Fluefiskestenger er kunstig høyt priset og JA bla bla bla, jeg kjenner til det meste innen det produsentene kaller "utviklingskostnader" og livstidsgarantier, kan uansett ikke forsvare 7000,- i prisforskjell når kastefølelsen er nesten identisk.

Pris på fluefiskeutstyr er snart ikke lengre synonymt med følelse i kastinga noe jeg vektlegger mer enn merke, utvikllingskostnader og Gud vet hva de priser inne i ett enkelt carbonemne :D

Endret av Tres Bien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Man behøver ikke fiske tungt i Suldal, og "storlaksen" på over 15 kilo er ikke årlig kost. En 13 foter dekker alle behov, og gjor ting enkelt. Man trenger heller ikke kaste langt på de fleste vald. Tunge synkesnører på 45-50 gram og 15 foter for en "nybegynner" på tohånds er ikke noe jeg kan anbefale. Men for all del, det er jo ikke noe minus dersom enn ønsker å gå til anskaffelse av begge.

13 foteren #8/9 eller 9 er også fin å benytte i Bjerkreim. På 13 foteren vil nok også LW 6-9 fungere fint, selv om den kan bli litt liten på en tohånds i dette kaliberet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man behøver ikke fiske tungt i Suldal, og "storlaksen" på over 15 kilo er ikke årlig kost. En 13 foter dekker alle behov, og gjor ting enkelt. Man trenger heller ikke kaste langt på de fleste vald. Tunge synkesnører på 45-50 gram og 15 foter for en "nybegynner" på tohånds er ikke noe jeg kan anbefale. Men for all del, det er jo ikke noe minus dersom enn ønsker å gå til anskaffelse av begge.

13 foteren #8/9 eller 9 er også fin å benytte i Bjerkreim. På 13 foteren vil nok også LW 6-9 fungere fint, selv om den kan bli litt liten på en tohånds i dette kaliberet.

Høres ut som et fornuftig kompromiss :lol: Ut fra elvene som skal fiskes i høres det ut som han trenger to stenger: en lett og en tyngre 15'. Men som nybegynner med tohånds og for å kunne bruke den snella han har, så høres det ut som at en åtter på 12'6"-14 fot er et godt valg.

Men før eller siden melder behovet seg for en lengre og kraftigere stang ;) Og jeg ville anbefalt en 14-15 foter heller enn feks 12'6" til en som skal lære seg tohånds. Og aksjonen bør være ned i håndtaket, som feks Sage European og sikkert Redington.

Men som et valg som matcher snella og lettere fiske med lettsynk og flytesnører ville jeg gått for en 12,5-14 foter. Har selv en Sage 8126 12'6" klasse 8 som jeg er utrolig fornøyd med. Den takler fint feks en PT Hover intermediate klump i klasse 9/10 på 11 meter. Stanga er utrolig fleksibel på snørevekt og jeg tror den ville passet perfekt til din LW 6nine :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns fortsatt at du bør satse på to stenger av samme grunn som tidligere

En 14 foter blir en kompromi i de fleste tilfeller, lit for liten i Suldal, lit for heavy i dei små elvene. Hvis du kjøper og lærer deg å kaste med f.eks. en 13 foter (i klasse 7,8 eller 9) , så kan du komplettere dit tohåndsfiske litt senere om et år eller så. Hvis du kjøper en 13 foter nå så har du alle reden snellen, og du behøver bare kjøpe kunn noen kasteklumper for tohåndsfisket. Slik kjem du rimeligst ut hvis det er for å "føle" på tohåndsfisket. Hvis du lit seinere finn ut at dette var goe greier, da kan dette vare med på å prioritere et kjøp av en 15 foter innkl. ny/større snelle. Da har du to tohåndsstenger og som brukt i deres rette element, ikke føles er kompromier i små eller store elver.

Dette er i vert fall mine erfaringer etter 30 år med nybegynnere på tohåndsfiske. Da snakker jeg ikke for meg selv, men om alle dei jeg har sett og opplevt som nybegynner på tohåndsfiske (m.a. i min kursvirksomhet).

mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns fortsatt at du bør satse på to stenger av samme grunn som tidligere

En 14 foter blir en kompromi i de fleste tilfeller, lit for liten i Suldal, lit for heavy i dei små elvene. Hvis du kjøper og lærer deg å kaste med f.eks. en 13 foter (i klasse 7,8 eller 9) , så kan du komplettere dit tohåndsfiske litt senere om et år eller så. Hvis du kjøper en 13 foter nå så har du alle reden snellen, og du behøver bare kjøpe kunn noen kasteklumper for tohåndsfisket. Slik kjem du rimeligst ut hvis det er for å "føle" på tohåndsfisket. Hvis du lit seinere finn ut at dette var goe greier, da kan dette vare med på å prioritere et kjøp av en 15 foter innkl. ny/større snelle. Da har du to tohåndsstenger og som brukt i deres rette element, ikke føles er kompromier i små eller store elver.

Dette er i vert fall mine erfaringer etter 30 år med nybegynnere på tohåndsfiske. Da snakker jeg ikke for meg selv, men om alle dei jeg har sett og opplevt som nybegynner på tohåndsfiske (m.a. i min kursvirksomhet).

mvh Flodstrøm

Takk for mange gode svar!

kommer nok til å begynne me en 13 foter, er dette noe for meg

så går det nok ikke lang tid før jeg kjøper meg både snelle og en 15 foter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tenker å kjøpe både en 13 og en 15foter, kan det nevnes at Baardsen selger VOGG First 15' med 70% avslag! Nå kun 1495,- :)

Denne kastekanonen ville nok være fin i Suldal!

Den er jo puck stiv og ikke en stang jeg ville satt i hendene på en fersk en, men for all del :o

Egenskaper betyr vel mer enn nedsatt pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Går selv med en T&T 13 foot med en danielsson/loop 6 nine. Bruker multifilament ikke gelspun. funker knall.

Det er dette utstyret som er min kommende favoritt, spør du meg.................

Skal bygge en egen 13 foter av et T&T blanks nå i vinter og vill bestille dette i løpet av vinteren. Di fleste av mine venner har denne 13-foteren. Jeg har ikke prøvd noe som er i nærleiken av denne stanga med dei fantastiske eigenskapene den har.

Er din for line #7 eller #8-9?

Ei slik stang er heilt suveren (outstanding) for fiske etter laks opp till ca 8-10 kg og har ein alldeles spesiell plats for det lette sommerfisket med flyte (intermediate)-fisket med små lakse fluer (=tynne fortommer) eller små tuber i plast eller metall (5-6 mm max)

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får dere tak på en Greys Greyflex 13 fot, den grønne versjonen (ikke MKii) altså den første i serien, ligner denne veldig på 13 fot T&T stanga i #9, bare til en hyggeligere pris, styggere utseende, men og med livstidsgaranti :)

Har ikke prøvd noen av disse, men er veldig,veldig fornøyd med min Sage 8126, altså 12'6" klasse 8. Nydelig dyp stang som samtidig har spenst i massevis. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd noen av disse, men er veldig,veldig fornøyd med min Sage 8126, altså 12'6" klasse 8. Nydelig dyp stang som samtidig har spenst i massevis. :)

Den 8126 SAGE tohåndsstanga er en meget god stang. Har fisket lit med den gjennom årene (har ikke noen akkurat nå), men, den er virkelig noe att rekommendere Speyer hvis han vill satse på en kvalitetsstang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, er litt seint inne i diskusjonen, men jeg har en 12,6 fot Talon stang som bare er helt nydelig å speye med og også overhånd for den saks skyld... lett nok til å kaste enhånds i nød og tung nok til å klemme tyngre klumper midtelvs i større elver... Denne stanga har jeg kjøpt hos Midtgaard fluefiske der man kan spesialbestille egne stenger... Grisegod stang!!!!!!! Bruker den sammen ned en Climax klump med gjennomsiktig tipp. Funka vaffal til 5 kg's SØ :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.