Gå til innhold
Fiskersiden

Favoritt sjøørretflue ?


Arne L
 Share

Recommended Posts

Å kalle det EN favorittflue blir kanskje litt drøyt. Vil heller kalle det en variasjon over et tema, nemlig wolly bugger. Binder den i mange fargekombinasjoner og størrelser, fortynget og ufortynget. Med "lodden" kropp, kropshackle og marabou-hale blir det en wolly bugger enten man kaller den "Killer", "Den Hvide" eller et eller annet fantasifullt navn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MP

En egen wolly-bugger variant, lignende Killer.

Og til elv så er det en feit, svart muddler som gjelder!

kommer an på hva man gjør med muddleren og i hvilken elv. å stripe den funker kun i noen elver.

en ren kjedelig muddlerhode flue med fjærvinge funker dårlig synes jeg.

men jeg synes fluer ala barret bimbo, bikkje flua og de store sunrayene er kanonfluer om natten i elv. har inntrykk av at jo større fluene er jo større fisk biter på..de små på halvkiloet holder seg gjerne unna..

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik 21: fisker mest SØ i Surna og der en muddleren helt rå. Bruker som regel fluer med vinge av rev eller zonker-strips med store, feite hoder av hjortehår. Er delvis sant at disse ikke funker overalt, men når de på stripet på blanke brekk er de helt rå. Er strømmen for rask bruker jeg heller enkle hårvingede våtfluer eller små tuber.

Muddleren er helt overlegen når ingenting annet funker, har hatt stor suksess med den når alle andre har fisket med våtflue/tube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rolf.B

Vinter: div lyse/ hvite wollybuggere, kvitebjørn

vår: børstemark imitasjon (sølvkrokentypen) wollybugere sort/ oliven

sommer: jiggy, leftys deceiver,div streameree rekeimitasjoner

høst: wollybuggere div streamere

Ingen grunn til å utelate kvitebjørn om våren. Mine største er tatt på vårparten av - nettopp - kvitebjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den flua jeg bruker mest, både som opphenger foran sluken og til rent fluefiske , er brun glimmerreke med orange isbjørn i halen. På våren bruker jeg marabou i halen for å imitere børstemark. [ :D ]

For to-tre år siden lagde jeg ei fantasiflue som fisket godt. Etter fargesammensettingene ble det til at jeg kalte den Märtha & Ari. Halen var av hvit isbjørn, kroppen av rosa kaktuschenille. Avsluttet med et blått kragehakkel. [ :D ]

Forøvrig bruker jeg endel zonkerfluer som foran beskrevet.

Jsc [8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juling, blanding av zonker og juletræ i hvit, svart og orange.

DSCN0314.jpg

DSCN0297.jpg

Funker hele året, men fortrinnsvis, høst, vinter vår, holder e knapp på den hvite.

Bunnyfluer funker bra vinterstid, da mest i hvitt

DSCN0310.jpg

Småfisker som denne er og fin, ikke brukt sommerstid

DSCN0271.jpg

Har alltid ei reke med meg, dene funker bra når det lir kaldere i vannet

DSCN0347.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager til alle de forferdelige bildene, ikke grasiøst, men er en elendig fotograf, skal jobbe med saken og makrofunksjoen samt bakgrunen[:I][:I][:I][:I]

Ellers er jo muddleren et selvsagt valg i elv og sommer, bruker denne mindre vinterstid når det er kaldt. Store fluer og synkesnøre brukes når det blir vinter, intermediate snøret er enda i bruk, men det begynner å bli kaldt nå[ :D ]

Vårparten kan være lurå bruke mindre fluer som tanglopper eller småreker, evt. et lite juketræ eller Magnus da i grizzlyvariant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.