Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiskestøvler


geirm
 Share

Recommended Posts

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bruker Canada boots CanadaBoots.jpg som blant annet Avkroken selger. Ganske gode å gå i, men jeg er litt usikker på hvor varme de ville være om man sitter i ro i førti blå.

Prisen er i hvert fall helt ok. Selges også på magasinet.

...og hos Affi. :)

http://www.steindal-sf.no/index.php?cPath=...34d42d18c72defc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokian leverer en støvel som du kan pigge og er romslig rundt leggen.

Husker ikke helt navnet.

De nokia støvlene som kan pigges er egentlig alle modeller, men de du tenker på er vel tuura eller kaira. Tuura er med fast filtstøvel inni, mens kaira har løs filtstøvel. Forøvrig kan det spesialbestilles en værsting modell som heter Nali. Denne kan pigges, samt at den garanterer - 74grader :blink: Da ler du ikke.....

Jeg bruker SkeeTex støvlen. Brukt den i mange år og har ALDRI fryst på beina!

126stor.jpg

Feite støvler hvis du ikke skal gå lenger enn 10 meter. Passformen er vel så som så, da det ikke er forskjell på høyre og venstre støvel. Jeg tar av meg hatten..... :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Bruker Canada boots CanadaBoots.jpg som blant annet Avkroken selger. Ganske gode å gå i, men jeg er litt usikker på hvor varme de ville være om man sitter i ro i førti blå.

Prisen er i hvert fall helt ok. Selges også på magasinet.

styr unna-spør en meg... har så seint som idag satt i to timer og fryse på føtter i disse støvlerne... ikke verdt penga sine :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker fint å gå i SkeeTex støvlene, men de er vriene og få festa ordentlig i Tubbs truger da hælen på støvlene svinger innover så hælreima sklir av på trugene. Men er det ok kaldt og nedover(under -10) sliter jeg med kondens i støvelen som fører til fuktighet og dermed fryser fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil igjen anbefale Kamik Oslo WP. Å fryse i dem er nesten ikke et tema en gang, og de er faktisk ikke så ille å gå et stykke i heller. Tunge og store selvsagt, og ikke det jeg ville dratt på for en lang fjelltur, men like fullt fullt brukbare å gå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil igjen anbefale Kamik Oslo WP. Å fryse i dem er nesten ikke et tema en gang, og de er faktisk ikke så ille å gå et stykke i heller. Tunge og store selvsagt, og ikke det jeg ville dratt på for en lang fjelltur, men like fullt fullt brukbare å gå i.

Helt enig, kjøpte slike tidligere i vinter og de fungerer vaffal godt i kaldt vær, 4 timer på isen i minus 15 grader uten å fryse på føtterne:).

Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er varme og gode ja, men prøv de i overvann!

Der faller alt annet enn gummistøvler gjennom. Likevel, i moderate mengder overvann er de gode som gull. og det bør være mulig å impregnere tøydelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der faller alt annet enn gummistøvler gjennom. Likevel, i moderate mengder overvann er de gode som gull. og det bør være mulig å impregnere tøydelen.

Det er vel en grunn til at jeg ofte anbefaler Skee-Tex som en god allrounder....... I hvertfall har jeg hittil aldri blitt våt eller kald med mine, men jeg skal være den første til å innrømme at det ikke er den ideelle støvlen til å gå tremila , men det funker å ha de i sekken til man kommer frem også.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mest elendige er de støvla som kjennes så utrolig fløffy og gode ut i butikken, men der fòret etter et par turer blir helt sammenklemt og dermed mister all isoleringsevne. No fløffyness left. Om det i tillegg er for lave såler som isolerer dårlig opp fra isen har du helvete igang. Har gjort et par kalde erfaringer med slik dritt i yngre dager.

Skal bruke litt tid på å finne meg noen duganes støvler før kommende vinter. Kjekt da å lese erfaringer i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Tay Muckboot (gummiert neoprene) brukes mye til isfiske her nordpå.

Ellers finnes Viking Thermo for voksne. Har ikke testet disse, men barnemodellene er varme, fullstendig vanntette og holder seg myk i kulda.

Selv bruker jeg faktisk mest Alfa Bever jaktstøvler i lær med Gore-Tex i romslig størrelse. Har enda til gode å bli våt med slike så lenge vannet ikke trenger inn over skaftet.

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Power Boots og er veldig fornøyd :)

Så i Villmarksliv angående Puma,så bra ut ihvertfall..

Fikk ikke med meg hvem som forhandla dem men?

:) Jeg har nå snart kjøpt det som er, Powerboots funker helt ok så lenge du ikke skal gå flere mil. Kanskje de letteste å ta av og på, og i vekt. Og 100% vantette. Men blir du anbefalt en størrelse over det du normalt bruker, så gå opp minst ett hakk til. De har kommet i en halvlang versjon som jeg anbefaller om du ikke må ha støvler helt opp til knærne. Ulempen med de lange er at de er tykke og det kan være trøbblete å få en bukse over om den ikke er skikkelig vid i anklene. En annen sak med slike kunstfiber støvler er at det kan bli en jævl... lukt i de etter hvert. Men da er det jo bare å ta en sniff så er en lykkelig hele dagen..Kamik har jeg hatt og funket det og, men ikke alle er tette i skaftet/øvre del. Har brukt DAM sine og, og de har nå funket for meg stortsett. Riktig nok brukt de kun sist sesong og da var det kaldt. Så i blautvann har de vel ikke fått testet seg. Også kjøpt meg en par forede gummistøvler av typen viking som kun er vært testet nå i helgen, og det gikk og å stå 5 timer på ett aludekk uten å fryse. Elers bruker jeg ofte en liten varmepose av den typen med lim på ene siden og legger i støvlene under fotbuen elle r ved tærne om det er plass. Mine støvler er både brukt på fiske, og på elgpost, og det er nesten værre da du sitter dønn stille i en god stund av gangen.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt tilgode å fryse i bena med Kamik Oslo, har hatt de i ca 5 år nå. Og etter at jeg begynte å impregnere stoffdelen har de gjort jobben i en del overvann også. Før jeg impregnerte de, hadde jeg et par plastposer imellom varmesokken og støvelen. Funka det også men det ble fort hull i posene, måtte bytte ofte og det er fort gjort å glemme. Så jevnlig impregnering må til. Brukte kalesjeimpregnering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.