Gå til innhold
Fiskersiden

Foring av røye og ørret


nisse
 Share

Recommended Posts

Hei

Noen som har noen tips angående rask foring av røye og ørret. Har sjelden tid til å fore dagen før eller lenger tid i forveien. Så jeg har forsøkt å fore opp når jeg kommer til stedet, for så å vente etpar timer med å fiske i disse hullene. Har forsøkt med forskjellig, men det jeg har sett noe(litt) effekt av er reke i lake. Noen som har gjort dette mye og som har mer kjøtt på beinet når det gjelder effekt? evt hva mann bør fore med når mann vil ha raskt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær òg forsiktig med å fôre mykje. På grunn av temperaturen i vatnet går fordøyelseprosessane svært sakte, og feit ost og liknande kan "tette" til mage og tarm. Resultatet kan bli døden for fisken. Moste reker, rekeskal og liknande trur eg er betre, utan at eg har vitenskapelege bevis som støttar opp om dette :unsure: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forer aldri når jeg er på røyefiske.

Jeg synes det er mer effektivt å lete opp fisken (ala abborfiske på isen),

men det er kanskje avhengig av hvor man fisker hen.

Har også lagt merke til at de som forer riktignok får mer fisk, men da også

mye større innslag av småfisk enn når du aktivt leter dem opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torskerogn skoldet i varmtvann er uhyre effektivt til langtidsforing. Lettfordøyelige proteiner gjør at fisken ikke spiser seg mett på fôret. Har ved annen foring opplevd at fisken enten blir mett eller selektiv på fôret.

Reke er óg som sagt et utmerket fôr ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Observasjoner av røye tyder på at det ikke er lurt hverken å fore med ostestoff eller planteprodukter. Fisken spiser det, men det ser ut til å hope seg opp i fordøyelsen. Da er nok fks. torskerogn en helt annen ting. ja.

Prøvde foring for første gang denne sesongen, både kvelden før og samme dagen - uten resultat. Det var å lete opp røya som ga uttelling, men jeg utelukker selvsagt ikke.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Man bør som nevnt lengre opp unngå å fôre med ostestoff, da dette faktisk kan ta livet av røya.

Mener det er useriøst hvis man som sportsfisker skal utsette fisken for unødvendig lidelse (bortsett fra det vi evt påfører når vi fisker den opp), når man er bevisst på hvilke skader fisken kan få.

Når det i tillegg finnes gode alternativer, så.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Torske rogn er eit effektivt lokke middel til røye..!!! Smultre det opp og visp det i hullet... Da synker det veldig sakte.. Erfarings messig lokker dette fort.. Lokker ofte masse små fisk, men eg trur dette gjør stor røya litt nyskjerrig, for den pleier og dukke opp:) Husk om den forsvinner igjenn, er den aldri langt vekke. Røya vandrer kommer altid igjenn!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.