Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken prest eller annet bruker dere ?


ovejan
 Share

Recommended Posts

For de av Dere som spiser fisk og bruker noe av det Dere fisker som matfisk hvilken avlivingsmetode blir brukt til hvilken fisk ? Er det noen fisker som er vanskeligere enn andre ?

For min del så er det denne som er mest i bruk en av mine 150 gr. prester.

18263_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/7377/18263.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

hvis det skulle dukke opp noe større / vanskeligere fisk så er det baksiden på trekleppen som blir brukt.

Edit: Sorry Espen skriveleif igjen :unsure:

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein er billig og bra til laks og SØ!

Den vanskligste fisken jeg har avlivd var en Steinbit på 12kg.. Etter den hadde forsynt seg av åra og slengt litt med kjeften fikk den 5 slag med kleppen og en kniv i skallen :blink: Den fortsatte å glefse og sprelle i en god halvtime etterpå. Skremte også skiten av meg da den begynte å bukte på seg mens jeg bar den i land 2 timer etterpå :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vanskligste fisken jeg har avlivd var en Steinbit på 12kg.. Etter den hadde forsynt seg av åra og slengt litt med kjeften fikk den 5 slag med kleppen og en kniv i skallen ;) Den fortsatte å glefse og sprelle i en god halvtime etterpå. Skremte også skiten av meg da den begynte å bukte på seg mens jeg bar den i land 2 timer etterpå :)

De er seige, men de har et svakt punkt. Et solid slag med f.eks. baksiden av en hut rettet mot overgangen nakke/bakhode får dem til å finne roen.

Ellers er en vanlig hammer et utmerket redskap for å stede større fisk til hvile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd med den lokale presten, men han ville ikke ta i fisken en gang....

ellers er ei knyttneve i nakken en sikker vinner, eller å røske over blodåren til hodet...da blir det fort slapt.

endel fisker er greie å holde i halen og dengen i bakken eller i et tre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett et avlangt søkke på over 100 g liggende, og det funker jo fint som prest. For meg virker det som det er mer skånsomt og klinke til fisken først og deretter bløgge.

Ellers har jeg de siste årene blitt flinkere til å ta en rask avgjørelse på om fisken skal bli mat eller ikke. Da øker både sjansene for grei gjenutsetting og for rask og effektiv kakking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett et avlangt søkke på over 100 g liggende, og det funker jo fint som prest. For meg virker det som det er mer skånsomt og klinke til fisken først og deretter bløgge.

Ellers har jeg de siste årene blitt flinkere til å ta en rask avgjørelse på om fisken skal bli mat eller ikke. Da øker både sjansene for grei gjenutsetting og for rask og effektiv kakking.

helt enig i den måten å gjøre det på, bestemmer meg før turen hva jeg skal ha med hjem. planlegger landing av fisk, har avkrokings-tanga tilgjengelig. og kakking først ja, selv om bløgginga går veldig fort for fisken det og.......(håper jeg :P )

Endret av kim andre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.