Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd/kartplotter


asmund aa
 Share

Recommended Posts

Takk for et meget utfyllende og oppklarende svar Abbor!

Radar funksjonen er ikke så viktig for meg, mer ”nice to have”.

Dersom jeg forstår deg riktig så har Lowrance et analogt ekkolodd, mens Raymarine har et digitalt? Jeg anntar vi da snakker om selve signalbehandlingen (fra ekkoet er mottatt til bildet presenteres på skjermen)? Hva betyr dette i praksiss, og vil man kunne oppgradere Lowrance sine lodd gjennom å kjøpe en ny digital ekkoloddmodul når denne foreligger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 163
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Digitale ekkolodd betyr som du skriver digital behandling av signalene. Jeg kjenner godt til Furuno og Raymarine sin teknologi, har Furuno selv. Fordelen er at autofunksjonen fungerer bedre, støy i overflaten (surface clutter) filtreres bort. Loddene er også bedre til å skille små ekkoer fra hverandre. De har også høyere repitisjonsra<te og kortere pulser som gir bedre oppløsning på grunnt vann.

På andre områder, bla når det gjelder å detektere temperaturskiller er analoge lodd bedre. Lowrance har nok sammen med de analoge Furunomodellene de beste analoge loddene. Autofunksjonen til Lowrance fungerer meget bra i motsetning til mange andre analoge lodd.

Du kan koble til den nye digitalmodulen til Ethernet porten på LCX-113C.

Lowrance digital modul

Jeg har i dag et Furuno FCV-620 digitallodd, kommer til å kjøpe en LCX-37C i løpet av vinteren. (Har ikke plass til større skjerm enn 8,4" siden jeg skal beholde Furunoen) Komer etterhvert også til å utvide med radar.

Hadde du hatt plass til C120 tror jeg jeg ville ha anbefalt C120, siden det ikke går ville jeg ha kjøpt LCX-113C pga den store skjermen og den bedre oppløsningen.

Hvilke dybder fisker du typisk på? Tror egentlig svingervalg er viktigere enn valg av lodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller vel mot samme konklusjon. Det er bare mm om å gjøre for å få plass til en C120, så jeg skal sjekke målene en gang til for å være sikker. Går det ikke med en C120 så blir det LCX-113 C HD.

Når det gjelder dybde så fisker jeg ikke så dypt. Her i området er det lang grunt, er vel en 40-50 miles ut til kontinentalsokkelen, og det er vel max 50 meter før man kommer dit. Jeg skal ha med båten tin Norge når jeg returnerer om et par år, men planlegger vel ikke noe dypvanns fiske. Blir lit trolling og litt havfiske ned til en par hundrede meter. Har tenkt på en 50/200 kombisvinger - er ytelsene på disse like bra som på de som kun har en frekvens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generellt er kombisvingerene bedre. Tror stort sett alle Airmarsvingere er 2-frekvens.

Når det gjelder standardsvingerene til Lowrance er ikke den ene bedre enn den andre men de er best egnet til forskjellig bruk. 200kHz svingeren har 20 graders vinkel med store sidelober, som gjør at på grunnt vann kan du se fisk i opptil en 60 graders kjegle. Kombisvingeren har 12 grader for 200kHz og mindre sidelober.

For ditt bruk er Lowrance sin 200kHz svinger best egnet. Dette er også grunnen til at jeg vil ha et Lowrance fargelodd i tilegg til Furunoen. Har en LCX-15MT i tillegg i dag med 200kHz svingeren.

Senere kan du komplettere med en Airmar bronsesvinger for dypere vann.

Hvis du ender opp med C120 skal du kjøpe en B60 svinger i stedet for P66 som er "standardsvingeren" til Raymarine. Det er samme svingerelement i begge, men B60 har mye bedre montering og vil fungere i høyere hastighet. Jeg har B60 svinger på FCV-620.

Nå har heldigvis også Airmar forstått at det ikke bare er smal strålevinkel og store dybder som gjelder. Det er på vei en høykvalitetssvinger med 20 graders vinkel for både 200 og 50kHz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borra og monterte hekksvinger første dagen jeg hadde ny båten, var atskillig mer skeptisk da jeg skulle borre 60mm hull til den gjennomgående svingeren. Egentlig ikke noen stor risk å montere hekkmontert svinger hvis det gjøres riktig. Brukete sikaflex 292 for å forsegle hullene, tror det er 3M 5200 som normalt brukes på dine kanter. Det som er litt kjedelig er hvis en må justere plasseringen av svingeren eller bytte til en annen svinger. Da kan det fort bli mange hull.

Vet det er noen som fester en hvit plastplate på 12-15mm på hekken i området hvor svingeren skal monteres. Denne plata både skrus og limes fast og evntell glip mellom plata og skroget i underkant må fylles. Tror det er noen som bare limer med 5200 og utelater skruene. Med en slik løsning kan en enkelt finjustere posisjonen av svingeren eller bytte til en annen svinger.

Produktet som brukes kalles King StarBoard og er laget av Polyetylene tilsatt UV filter. Tror dette er vanlig tilgjengelig i båtutstyrsbutikker i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei abbor. Hopper inn i diskusjonen her men kansje det kunne vært en egen tråd, men, skitt au. :)

Skal kjøpe nytt ekkolodd/kartplotter nå og lurer på noen små ting. Du næmnde tidligere her i tråden at det var bedre å satse på LCX 112C heller enn 113C HD. Motivet var at en ikke trenger USA-kartet.

Hva med å slette dette og i steden for det, legge in egne kart på harddisken type Europa, eller Norge/Sverige? Kansje dette er problematisk, trenger en ein PC for dette eller hvordan greier man det?

Dessuten, kansje det i tillegg er mulig å beholde/lagre flere "Routs" hvis en lagrer disse på harddisken? :lol:

Tenker at jeg også vill satse på den digitale "Sounder-1" modulen da den kommer (når den kommer?), er det mulig å bruke de samme svingerne som til analog-utstyret?

Vedr. radaroverlayen i den nye "softwaren" så låter det meget bra må jeg si, da tanker er å komplettere LCX-en etter vart.

Søkte etter Lowrance større svingere på deres hjemmeside men fant ikke noen av dei, er dei tatt ut ur produksjon?

Spør p.g.a. at det er en målsetting at kansje satse på noe slikt for dei store dybdene her i Hardangerfjorden og ut i havgapet etter vart.

Ellers har jeg føljt med i tråden her og det er mange gode tips om utstyr, modeller og for- og nakkdeler.

Har tidligere kjørt med Lowrance og trur jeg vill komme og fortsette med det en stund til.

Mvh Flodstrøm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Europa finnes det bare Navionics kart tilgjengelig for Lowrance. Disse kartene må ligge på orginalt SD kort for å virke, serienummeret på minnekortet er kodet inn i kartet.

Med de nye XL-9 kartene dekker hver brikke et stort område. Det finnes dessuten 2 kortposisjoner på instrumentet.

XL9 22XG & 29XG

XL9 25XG

På de 2 linkene over vil du nok finne alt du trenger av kart, en brikke dekker de flestes behov vil jeg anta. Mjøsa er med på både 22XG og 25XG.

Med kart i den ene sloten og en tom brikke i den andre har du mer enn nok plass til å lagre alt du ønsker, både ruter og ekkoloddata.

Du kan bruke samme svinger til både vanlige LCX lodd og digitallodd.

Gå på LEI Extras sidene for å finne svinger.

LEI Extras

Hvis du skal fiske på dypt vann er nok Airmar M260 (innvendig svinger) det beste valget, B260 (HP-DFBL260) er så stor at du må ha minst 25' båt for å montere en slik. Ved riktig montasje er ytelsen tilnærmet identisk på disse svingerene.

Hvis ikke M260 egner seg, er B164, B60 eller B744 (THST-DFBL) bra valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk abbor.

Hvis jeg har forstått deg rett så er det ikke LCX 113 du foreslår men, LCX 112 ?

Skal studere linkerne nøye, men har du noen mening om hvordan enn koppler sammen et slik svinger til LCX-en, for det er vell ikke den samme kontakten på dei svingerne du foreslår ( Lowrance blue)? :D

Mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår LCX-112C ingen tvil om det. I utgangspunktet også skeptisk til å putte inn en hardisk også i et produkt som skal operere i et så tøft miljø.

LEI i LEI Extras står for Lowrance Eagle Instruments så svingerene som er listet der har selvsagt korrekt Lowrance konnektor.

Jeg vet at BOE, som nok er USAs beste marinelektronikksjappe, har B60, blir overrasket om han ikke kan skaffe M260 også. Problemet er at han ikke selger til noen utenfor USA, jeg er antaglivis den eneste i Norge som får handle med han :D Han har noen spesialutgaver som ingen andre forhandlere har.

Hvis du går inn på sidene til Airmar vil du se at M260 er tilgjengelig for Lowrance.

Gå inn på linken under og la alle untatt manufacturer stå på select all, velg Lowrance som manufacturer og du vil som resultat av søket få listet alle Airmarsvingere tilgjengelig for Lowrance (Nesten alle da, BOE har nok noen fler)

Aimar svingersøk

Mange Airmarsvingere kommer med en 2-3m lang kabel med en standard Airmarkontakt på. Det som trengs i tilegg da er en overgang fra denne konnektoren til de enkelte ekkoloddmodeller og de finnes. Det som imidlertid er et problem er at forskjellige ekkoloddfirmaer bruker forskjellig verdi på PTC/NTC motstanden som brukes som temperatursensor. Men jeg har imidlertid en mistanke om at temperatursensoren er lik for noen fabrikater,

Gemeco som er et datterselskap av Airmar er amerikansk distributør, hvis du kontakter dem kan de sikkert fortelle hva som er tilgjengelig.

Gemeco

Du kan også kontakte Airmar Europa i Danmark:

Airmar Europa

Når den nye digitalmodulen til Lowrance er tilgjengelig er jeg helt sikker på at alle Airmar høyytelsessvingere vil bli tilgjengelig for Lowrance. Så en løsning er selvfølgelig å gå for den vanlige 50/200kHz svingeren først og så kjøpe ny svinger når digitalmodulen blir tilgjengelig. fordelen er da at du kan bruke både det digitale og det analoge loddet uten å bytte om svingerkontakten.

Har nå funnet Airmar artikkelnummer for M260 med blå konnektor: 41-273-1-01

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår LCX-112C ingen tvil om det. I utgangspunktet også skeptisk til å putte inn en hardisk også i et produkt som skal operere i et så tøft miljø.

Jeg er også litt skeptisk til en bevegelig del som en hardisk i et maritimt miljø. Litt fart og bølger fører jo til slag og risting. Prisforskjellen er jo ikke stor, og for meg så er de amerikanske kartene nyttig i en periode. Men hva er konsekvensen dersom HDen kresjer? Stopper hele plottern å virke, eller mister man kun tilgang på data lagret på hard disken? Dersom 113 kun er en 112 med HD for kart så er det vel ingen katastrofe om HDen krasjer. Skulle vel bli det samme som om man mister ett av SD kortene på en 112??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget intressant abbor. det blir vell en LCX 112C da.

Da jeg spurte om kontakten så meinte jeg selvfølgelig dei frå Airmar, ikke dei frå LEI :D

Vedr svingeren M-260 så er den lagt for "in-hull" montasje og det var meget intressant faktisk, med tanke på svingerens fysiske størrelse. F.eks. B-260 ("thru-hull") blir meget stor fysisk da den bygger ca 0,5 meter påutsiden av skroget. M-260 tar ikke så stor plass på innsiden av skroget, i vært fall ikke i min 24´båt.

Veit ikke hvor stor forskjellen er i ytelse på dei to modellene, tenker på når dei er riktig montert (ellers er vell piezokristallene lik på dei to. eller?). Det kan virke slik att det ikke er noen stor forskjell. :)

Monteringen av M-260 virker ok og mye enklere enn den for "gjennomgående". Det var en litt annen løsning en den da enn limer fast svingere til skroget. Her er muligheten til å behalde svingeren hvis enn f.eks. selger påten/bytter båt, det er meget bra (bare å kjøpe ny "montasje-tank".

Har du en anelse om hva priset på en M-260 er i USA? :)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har massivt skrog uten luftbobler der M260 monteres vil du miste ca 15-20% av effekten sammenlignet med B260. B260 og M260 (helt identisked krystaller) svingerene er 50 ganger mer følsomme for 50kHz enn Airmar sitt standardelement (P66, P79, B60 og B744V), så de 20% i tap kan du nok leve godt med. Hvis det ikke er luft i skroget er bildet du får fra de to svingerene helt identisk.

Prisen på M260 i USA er ca 700 USD.

Hvis du har 24' båt begynner du i hvertfall å nærme deg størrelsen hvor du kan vurdere B260, men tror nok at jeg selv hadde valgt M260. Har sett og hørt bare positiv omtale om denne svingeren hvis den er riktig montert. Mulighet til å justere posisjon på den har man jo også ved innvendig montasje. Var temmelig nærvøs selv etter at jeg hadde borret 60mm hullet og montert B60 til jeg fikk testet den.

Usikker på hva som skjer med LCX-113HD ved diskkresj. Forhåpentligvis mister en bare kartene og kan kjøre med SD kort.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk abbor, det blir nok en slik M-260 hvis selger kan tilby en slik

Vurderte et tag B-260 da det var et "fairing-block" til salgs på eBay og antegelig meget rimeligt da det var veldig lav bud på den. Problemet med disse store blockene som skal kompensere for skrog-vinkeln slik at svingeren fås til å peike 90° rett ner er at få den saget opp i den rette vinkelen. Dette utstyret har ikke jeg. Kan gott leve med de ca 15-20% tap av effekt for en M-260, i vært fall for å slippe borre hull i skroget.

Ellers ser den nye typen av svingere som f.eks. SS164 meget lovande ut (med tiltbar kristall =ikke noe fairing-block). Men fy f...n borre et 136 mm stort hull i skråget, nej og nej.

Klart det, hvis enn skall selge påten må nesten en slik thru-hull svinger som SS164 følge med båtsalget så slipper man at fylle opp hullet/reparere båten før et ev. salg. Men svekkes prisen på båte, ja det veit enn ikkke men, det er godt mulig.

Mvh :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eller gang på veien ut til markedet virker det som om SS164 har skiftet navn til B164. Matrialet i huset har skiftet fra rustfritt stål til bronse. Har nok ingen betyding unntatt for de med aliminiumsbåt. Under er et bilde av B164 sammen med B60, den er et monster.

131797.jpg

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd detta. Kan ni hjälpa mig med lite allmänna funderingar?

Har per dags dato två instrument i båten, Lowrence LCX-15MT som bara används som ekolod och Lowrence 7500c som plotter. Har lust att byta den gamla LCXèn mot en LCX -112:a för att få ett stort färglod. Men att använda 112:an som bara ekolod känns bortkastat och två plottrar ser jag inte behovet av heller. Har plöjt igenom det mesta av Lowrence produkterna nu men hittar inget rent färglod i storleken jag vill ha. Tror heller inte att Furuno och Simrad är aktuella. Har inte behov av såpass kraftiga lod. Förslag?

( Visst, låg dollarkurs men 2000$ för ett färglod ÄR lite overkill eller? )

Blev heller inte klok på diskussionen om givare. P66 borde väl duga för trolling och lite till?

Tacksam för svar.

Mvh

Wiberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abbor,

Takk for mye nytting info og gode vurderinger relatert til kartplotter/ekkolodd!

Har lest/studert til øye ble stort og vått, men synes forsåvidt ikke det er så enkelt å velge. Du anbefalte i et tidligere svar garmin 4212, men dnne blir som du selv skriver for stor. Dersom ikke skjermstørrelsen er avgjorende, er vel 4208 et alternativ? Kommer vel neppe til å kjøre med 3 bilder (radar, lodd, plotter) samtidig særlig ofte, og for 2 bilder er vel 8,4” skjerm stort nok?

Skjønner at en av fordelene med Garmin kontra Lowrance er den digitale ekkoloddmodulen GSD 22. Vet du noe om hvordan denne presterer sammenlignet med hhv Raymarine og Lowrance (er inneforstått med at sist nevne ikke er digital)?

Når det gjelder kart så skjønner jeg at både Lowrance 113/112 og Garmin 40 og 50 serien kan kjøre 3D kart, mens Raymarine C serien ikke kan det (E serien kan vel).

Når det gjelder radar så syntes ”spekken” til Garmin å være bedre enn de to andre , bla med vesentlig bedre (mindre) horisontal strålebredde. Vet hvorledes Garmin er mtp radarbildet oppå kartet? Synes også ”kakeboksen” (radar) til Lowrance ser høy og klumpete (gammeldags) ut sammenlignet med de to andre.

Kort oppsummert står valget mitt mellom 10,4” skjerm (Lowrance 113/112) eller 8,4” skjerm (Garmin 4000 serien eller Raymarine C80). Min foreløpige konklusjon er at Garmin har best ytelser totalt vurdert, med unntak av en mindre skjerm. Så dersom ikke skjermstørrelsen er avgjørende er vel Garmin 4208/4008 et bra valg?

Dersom man sammenligner 3000 serien og 4000 serien på Garmin sine sider (https://buy.garmin.com/shop/compare.do?cID=148&compare=compare&compareProduct=390&compareProduct=8114) så syntes ikke forskjellene å være så store. Du skriver at 4212 er mye mer avansert, men hva er de vesentlige forskjellene mellom 3000 og 4000 serien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei abbor

så var det gjort, det ble en LCX-112 og en M-260 (er bestillt) . Resten, som jeg eg. ønsket å bestille nå, Lowrance LVF-880 og Sounder-1 digital conversion module finnes ikke på marknaden enn men, kommer trulig til vinteren eller etter årsskiftet. Får bestille disse produktene da.

Skal prøve å få postet en del bilder på monteringen av svingeren (og muligens ekkoloddet i tillegg).

Wiberg, hva er anledningen til at du ikke kan køra LCX-112 som combo? Ser du veldig mye på både lod og plotter samtidig? Två bilder på en 10,4" skerm er også stort. :D

Diskusjonen vedrørende givere dreier seg om i vært fall tre ting: spridningsvinkel (strålevinkel), oppløsning(detaljrikedom) og dybde (eg. aksjonsdjup) P66 er en bra svinger (givare) for vanlig trolling ner til 50-60m djup trur jeg, med rel. bred strålevinkel (for å kunne sjå loddet m.a.).

For store dybder og for eks. vrakfiske er den ikke egnet (100-400 m i saltvatten). Da er den typen jeg har valgt mye bedre egnet da den er en høg-effekt svinger. Den har dessuten mye smalare "strålevinkel" enn de vanlige trolling-svingerne, og mye bedre oppløsning, det er lettere å uppdage fisk nær, eller på bunnen. Men denne svingeren skal monteres inni båten, på skroget akter ut og det er en annen historia enn att skru fast en hekk-giver. :lol:

MVH :D

En eller gang på veien ut til markedet virker det som om SS164 har skiftet navn til B164. Matrialet i huset har skiftet fra rustfritt stål til bronse. Har nok ingen betyding unntatt for de med aliminiumsbåt. Under er et bilde av B164 sammen med B60, den er et monster.

Ja vist er den et "monster", difor klarte jeg ikke å kjøpe den, men det var fristende med tanke på den tiltande krystallen, dess prestanda og den enkle monteringen, uten fairing-block. Men 136 mm hull i skroget..brrrrrrrrrr. nei :o:D:):)

mvh

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FfS gratulerer med valg av ny elektronikk, tror du vil bli kjempefornøyd med det nye utstyret!

Wiberg du kan jo kjøpe LCX-112 eller eventuelt LCX-37 uten GPS antenne. Resten av det som skiller et lodd fra et kombiinstrument er jo bare software. Dett er årsaken til at Lowrance ikke lager noe storskjerm ekkolodd.

P66 er en fin trollingsvinger. Kjøper du Lowrance kan du like gjerne bruke orginale Lowrance svingere. Kombisvingeren til Lowrance tilsvarer omtrent P66. 200kHz svingeren har den fordelen at den har breder strålevinkel.

Kan så absolutt anbefale Furuno FCV-585, du bør vurdere dette seriøst. Men når Lowrance sin nye digitalmodul kommer kan jo også årets LCX modeller oppgraderes til samme ytelse som Furunoen.

dessmo,

Ytelsen til GDS-22 har jeg fortsatt ikke sett kommentert noen plass, og jeg er jo i utgangspunktet skeptisk til Garmin og ekkolodd til det motsatte er bevist.

Nå er det vel ikke bare skjermstørrelse men også oppløsningen som dårligere på Raymarine og Garmin sine 8" I alle anbefalinger jeg har sett sies dessuten, kjøp så stor skjerm du har plass og råd til. 5012 fra Garmin får du nok plass til, men så var det dette med budsjettet da :)

Enig i at Lowrance sin radarantenne ser klumpete ut, så en som hadde malt nedre delen blå som en Furunoantenne, det så faktisk mye bedre ut.

Raymarine har vel bare Furuno foran seg når det gjelder radar, så de er generelt bedre enn Garmin. Mulig du må opp en antennestørrelse for å få nyeste teknologi og bedre specer fra Raymarine. Jeg kommer sannsynligvis til å kjøpe LRA-1500 i stedet for LRA-1000 hvis jeg har plass grunnet strålebredden. Antar du kommer til å kjøpe et headingkompass til Garmin og Raymarine for å bli fornøyd med overlayfunksjonen. Det hevdes at dette ikke vil være nødvendig for Lowrance, kan ikke komme med noen forklaring på hvorfor Lowrance skal få til dette de andre ikke har klart (eller muligens ikke ønsker å få til da de heller vil selge en ekstra dings til noen tusen)

Forskjellen mellom 3000 og 4000 serien er i all hovedsak G2 Vison kart (3D), mye raskere prosessor, NMEA 2000 støtte og Auto Guidence. Auto Guidence betyr at plotteren selv kan lage en rute mellom 2 punkt som ikke er ei rett linje, tar også hensyn til dybder, sjømerker og trafikkreguleringer.Kan på en måte sammenlignes med når en bilnavigator beregner ei rute. Har også sett at 4000 har bedre skjermer. Tror nok at du vil beholde et 4000 instrument en god del lengre enn et 3000 så i det lange løp blir nok 4000 rimeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tackar för tillbakameldingar grabbar.

Det blir nog 112:an. Med 200 kHz svängare. Lowrence orginalsvängare ger temp & fart oxå va?

Kan ju aldrig skada att ha en plotter till i " säkerhets syfte "...

Har planer på att få min nuvarande 7500 plotter uppgraderad till radar oxå. Förstod det som att det är ett enkelt ingrepp för den kunnige (?).

Så då hoppas vi att dollarn håller sig " på plats " och att samarbetspartnerna på andra sidan pölen ställer upp så blir det tidig julklapp på undertecknad :P.

Förresten, någon som är intresserad av en Lowrence LCX-15MT , komplett m 200kHz givare, fartmåler och bruksanvisning? Billigt blir det....

Mvh

Wiberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.