Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd/kartplotter


asmund aa
 Share

Recommended Posts

Lowrance orginalsvinger gir temp, men ikke fart.

For å få fart må du ha SP-BL, se omtrent nederst på siden under:

LEI-Extras for LCX-112C

Har sett spådommer om at dollaren skal bli enda svakere, 5,25 ved slutten av året og ned til 5,10 tidlig neste år.

Det er bare å montere radarantennen og plugge den inn i GlobalMapen og så sørge for at instrumentet har siste tilgjengelige softwareversjon. Monteringen av antennen er selvsagt en del jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 163
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk igjen Abbor,

Enig at skjermstoerrelsen er viktig. tegnet opp d 3 alternativene paa et ark, og 8 blir vel i minste laget. Jeg har Garmin ekkolodd pr i dag, og er vel heller ikke saa fornoeyd med det.

Maa en benytte Lowrance sin rader paa 112/113, eller kan en bruke andre merker? har i en lokal sjappe her nede ble det feks sagt at Garmin og Raymarine var ombyttbare.

Har sett paaa 5000 serien men de er fryyyyktelig dyyyre! I tillegg er jeg ikke tilhenger av tuchscreen paa sjoen. Hendene fulle av fiskeblod etc egner seg ikke til knotting paa skjermen.

Endret av dessmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr i dag må en bruke Lowrance radarantenner på LCXen. Blir ikke overrasket om en i nær framtid også kan bruke Simradantenner.

Virker som om Ethernetløsningen som er på årets Lowrance vil bli en standard for hele Navicofamilien. Sammen med den nye digitalmodulen presenterte Lowrance også en Ethernetswitch med navn Navico Expansion Port-1, dette tyder jo på at løsningen skal brukes av de andre. Simrad kommer til å skifte hele modellspekteret sitt i løpet av vinteren, så dette skal bli spennende å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er softwareversjonen med radaroverlay for Lowrance ute, og det viser seg selvsagt at det trengs en headingsensor for å få det til å fungere.

KVH Autokomp 1000 som koster i underkant av 400 USD er et opplagt valg til jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da er softwareversjonen med radaroverlay for Lowrance ute, og det viser seg selvsagt at det trengs en headingsensor for å få det til å fungere.

KVH Autokomp 1000 som koster i underkant av 400 USD er et opplagt valg til jobben.

Da er LCX 113 og LRA 2000 bestilt. Bestilte ogsaa KVH Azimuth 1000 *prisen var foroevrig "bare" 243 US$. Ser at denne bruker NMEA 0183 standard. Trodde LXC113 brukte NMEA2000 - er dette noe problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det som er den tradisjonelle 600W bronsesvingeren er 525T-BSD, dette er den samme som Airmar B744.

Finner ikke den svingeren hos butikken du linker til, men boatersland har den. FCV-620 er vel en dollar eller saa billigere der ogsaa. Kan anbefale Boatersland, har handlet der selv.

http://www.boatersland.com/fcv620.html

Hvis du skriver hva slags baat du har og hva og du skal fiske etter kan jeg komme med et bedre raad naar det gjelder svinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk abbor

Har en eldre 26 fots kombisnekke som vel har maxfart på rundt 7 knop.

Det er fra før en gjennomgående bronse svinger av eldre dato montert i denne og er ingen problem å bore større hull om det skulle være nødvendig.

Fiskedybda som er mest aktuelle er vel 100 til 400 m, håpe er jo å finne storfisk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nest inntil lest meg vill i ekkolådd jungelen og trenger hjelp til å finne (hjem) det beste låddet for meg

Har for såvitt bestemt meg for et av disse to

men er åpen for andre kombi løsninger

Skal brukes i en 16 fot rib og tas av-hjem etter hver tur

Lowrance LMS-527C DF iGPS 50/200 Khz /500 watts RMS dual svinger, hekk montert

Med 5" skjerm

Denne har inntern GPS mottaker

til $994.99 Nok 5556,- Pris i Norge Ca 16 000,-

37573_s.jpg

Lowrance LCX-27c GPS 50/200 Khz /500 watts RMS dual svinger, hekk montert

Med 7" skjerm

Denne har exstern GPS mottaker

til $648.99 Nok 3622,- Pris i Norge Ca 10 000,-

37574_s.jpg

Prisene er fra

boatersland.com

1)

Hvor dypt kommer denne 50/200 Khz /500 watts RMS dual svingeren i praksis på pappiret går den til ikke mindre enn 750 meter :o

2)

Vilken av disse bør jeg velge ?

3)

Er LCX-27c hvert 1934,- mer en LMS-527C DF i

4)

Det står så fint: Up to 1 kW RMS med 50 kHz svinger

Men jeg finner ikke noe innfo om noen 1 kW RMS svinger

det er bare ramset opp mange forskelige 50 Khz, 200Khz å 50/200 Khz dual svinger: med priser fra 50$ til 150$ Men finner ikke noen ting om deres tekniske data

5)

Har en som skal over dammen til Maryland USA i jula

og tanken er å bestille låddet hjem til de som han skal være hos der

Er det noen som vet om boatersland.com en seriøs butikk eller som kan anbefale en annen butikk

6)

Hvor mye veier disse komplette settene ?

med tanke på bagarsje mengde, vekt på flyet hjem.

På forhånd takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1)

Hvor dypt kommer denne 50/200 Khz /500 watts RMS dual svingeren i praksis på pappiret går den til ikke mindre enn 750 meter

Med orginalsvingeren er nok ikke loddet egnet til fiskeleting noe saerlig dypere enn 200m

2)

Vilken av disse bør jeg velge ?

Velg LCX-27C pga av den mye stoerre skjermen. 7" skermen med 640x480 opploesning er super aa kjoere to skjermbilder paa samtidig.

3)

Er LCX-27c hvert 1934,- mer en LMS-527C DF i

Ja

4)

Det står så fint: Up to 1 kW RMS med 50 kHz svinger

Men jeg finner ikke noe innfo om noen 1 kW RMS svinger

det er bare ramset opp mange forskelige 50 Khz, 200Khz å 50/200 Khz dual svinger: med priser fra 50$ til 150$ Men finner ikke noen ting om deres tekniske data

Alle disse svingerene er 600W svingere. 1kW svingeren som leveres fra Lowrance en Airmar B260, men denne er ikke egnet til baater under 25-27 fot pga av stoerrelsen. Hvis du skal ha 1 kW svinger er den innvendige svingeren Airmar M260 den eneste muligheten. Denne koster ca 700 USD. Flyfishing for Salmon har kjoept en slik som han holder paa aa installere. Soeker du her paa forumet vil du finne info jeg har skrevet tidligere om begge svingerene.

5)

Har en som skal over dammen til Maryland USA i jula

og tanken er å bestille låddet hjem til de som han skal være hos der

Er det noen som vet om boatersland.com en seriøs butikk eller som kan anbefale en annen butikk

Hvis du hadde lest posten min over saa hadde du hatt svaret paa dette

Helge_67, svingeren jeg anbefalte er den riktige for deg.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1)

Hvor dypt kommer denne 50/200 Khz /500 watts RMS dual svingeren i praksis på pappiret går den til ikke mindre enn 750 meter

Med orginalsvingeren er nok ikke loddet egnet til fiskeleting noe saerlig dypere enn 200m

Men nå er det vel ikke fiskeleting som er aktuelt på de dybdene, men å se bunnforholdene/skrenter osv. Og det vil vel være mulig på større dybder enn 200m ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6)

Hvor mye veier disse komplette settene ?

med tanke på bagarsje mengde, vekt på flyet hjem.

På forhånd takk for hjelpen

Jeg hadde med meg 2 Lowrance kombi-instrumenter (LMS337) i håndbagasjen fra USA i fjor (2 forskjellige turer). De veier ikke så mye, men giveren er en stor andel av vekten. Har du mye annet stæsj i håndbagasjen kan du jo plukke ut giveren og legge i kofferten. Jeg gjorde ikke det, pakket heller andre ting i kofferten. Helt uproblematisk, selv om jeg måtte åpne esken i Frankfurt, etter gjennomlysningen der. De ble veldig nysgjerrig på alle kablene og boksene som dukket opp på skjermen, naturlig nok. Men så fort de fikk se at det var et GPS system mistet de interessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et 1kW ekkolodd og en M260 eller B260 svinger er det ikke noe problem med fiskeleting paa dyp vann. Disse svingerene er 50 ganger saa kraftige/foelsomme som paa 50kHz enn standardsvingerene i fra Airmar (P66, B744) som igjen er betraktelig bedre enn Lowrance orginalsvingerene. B/M260 har ogsaa smalere straalebredde som gjoer at opploesningen blir mye bedre.

Det er mulig aa se bunn og strukturer paa 300-400m med en Lowrance tofrekvenssvinger. Men opploesningen og hva en kan se av detaljer vil bli brgrenset.

For serioes fiskeleleting paa dypt vann er det bare B260 og M260 som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et 1kW ekkolodd og en M260 eller B260 svinger er det ikke noe problem med fiskeleting paa dyp vann. Disse svingerene er 50 ganger saa kraftige/foelsomme som paa 50kHz enn standardsvingerene i fra Airmar (P66, B744) som igjen er betraktelig bedre enn Lowrance orginalsvingerene. B/M260 har ogsaa smalere straalebredde som gjoer at opploesningen blir mye bedre.

Det er mulig aa se bunn og strukturer paa 300-400m med en Lowrance tofrekvenssvinger. Men opploesningen og hva en kan se av detaljer vil bli brgrenset.

For serioes fiskeleleting paa dypt vann er det bare B260 og M260 som gjelder.

Det som er litt teit er at B744 gjennomgående som sitter på skøyta mi nå har en stamme som er 2 toms, mens B260 som det er aktuelt å bytte til har en stamme på 1 tomme. Hullet er for stort. Enklere å lage et lite hull større enn et stort hull mindre. Blir litt mye å tette rundt. Bare tette igjen hele og lage nytt hull kanskje? Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er LCX-113 HD montert og foerste proevetur gjennofoert. Maa si jeg er imponert ov skjerm og brukervenlighet. Stor takk til Abbor for gode raad ved valg av enhet! Skjermen falt ned fra konsolen og i doerken under monteringen, men det taalte den bra. Saa min skepsiss til Hard Driven er trolig ubegrunnet. Foreloepig har jeg ikke montert giveren til ekkoloddet. Skrogets utforming akter gjoer det litt knotet aa montere den utvendige giveren som fulgte med. Noen som har noen forslag til en innvendig svinger med bra ytelser som ikke er for stor og koster 700$??

Det er langsgaende kanter/flater paa skroget som er paralell med vannflaten, saa det ser relativt kurant ut aa montere en innvendig svinger. disse er imidlertid bare 6-7 cm brede. Hvor mye effekt mister man egentlig naar signale maa passere gjennom skroget to ganger? fisker ikke saa dypt, men har litt daarlig erfaring med innvendig svinger paa et garmin ekkolodd jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en riktig montert innvendig svinger mister en typisk rund 20% dybden i forhold til en gjennomgående montasje. Dette gjelder en svinger som er bergnet for innvendig montasje, og ikke en hekksvinger som er festet med Sikaflex eller lignednde innvendig.

Det er viktig at skroget er massivt og at det ikke er luftbobler der svingeren monteres. Bruk en plastpose fyllt vann for å prøve forskjellige lokasjoner.

Svingeren du trenger er Airmar P79.

Det som er litt teit er at B744 gjennomgående som sitter på skøyta mi nå har en stamme som er 2 toms, mens B260 som det er aktuelt å bytte til har en stamme på 1 tomme. Hullet er for stort. Enklere å lage et lite hull større enn et stort hull mindre. Blir litt mye å tette rundt. Bare tette igjen hele og lage nytt hull kanskje? Noen tips?

Antagligvis enklest å fylle inn hele hullet. For de fleste norske sportsfiskebåter er den innvendige svingeren M260 bedre egnet. B260 er 50cm lang med fairing og er ikke anbefalt for båter under 25'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Her er link til montering av M260 innvendig svinger (for Lowrance LCX-112C).

Der kan ni sjå hvordan arbeidet er lagt opp for å få svingeren på plats.

Dessverre så hadde jeg ikke noet valg vedr. plaseringen av svingeren da det kunn var mulig å feste den under selve batterikassen i min båt. Der var det et lite område som egnet seg for en innvendig svinger av den størrelsen (etter samråd med båtproducenten i Finland) . Med en fysisk mindre svinger kunne jeg ha festet den bak hovedtanken i steden for som nå foran.

Men ytelsen, hehehe, heilt fantastisk. Kan faktisk lete etter fisk på over 500-600 m. (50 kHz) og på 200 kHz så kan jeg leite etter fisk i 22 knops fart og ner til ca 220-250 m. Jeg er imponert.

Husk på dette ni som ser på ytelser, spesifikasjoner etc. og dere som vurderer å kjøpe nytt/ eller beg.

Den dybde angivelse som står om att lese i de fleste brosjyrer er vanligvis spesifisert for ferskvann (det sies veldig lite om akkurat dette frå produsentens sin side) hvis der står at en 600W svinger går 5-600 m ner så må en halvere dette dypet hvis svingeren skal brukes i saltvann (marine miljøer). Da får enn en meir riktig bilde av svingerens ytels. En 600W svingere (to frekvens, 50 + 200kHz) er spesifisert med 600W på 50 kHz-en men det er da vanligvis bare 2-300W for den 200 kHz-en (p.g.a. den fysiske størrelsen på 200 kHz-ens piezo-krystall)

For den svinger jeg har montert i min TG-7200 så er den spesifisert til 1 kW på 50 kHz og 0,6kW på 200 kHz.

Link:

http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=31179#top

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Her er link til montering av M260 innvendig svinger (for Lowrance LCX-112C).

Der kan ni sjå hvordan arbeidet er lagt opp for å få svingeren på plats.

.....http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=31179#top

Nå fikk jeg også lyst på innvendig svinger :) Helt genialt med den tanken, da. Må vurderes seriøst når ny båt skal rigges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dessmo, du skal ikke ha NMEA 2000 versjonen med den vanlige versjonen

Airmar P79

For å få den med Lowrance konnektor må du sannsynligvis bestille fra Gemeco:

Gemeco

Hvis de ikke selger ut av US kan de sikkert levere via wmjmarine eller lignende.

Gemeco er et datterselskap av Airmar og er US distributør for Airmarsvingerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyfishing for Salmon, var inne på fiskesnack og så på montasjen din. Ser veldig bra ut! Skal bli spennede å høre hvordan den virker på 700m.

Har du noen bilder av skjermen i dorgefart?

En 600W svingere (to frekvens, 50 + 200kHz) er spesifisert med 600W på 50 kHz-en men det er da vanligvis bare 2-300W for den 200 kHz-en (p.g.a. den fysiske størrelsen på 200 kHz-ens piezo-krystall)

På 600W kombisvingere (Airmar) brukes samme krystall for både 50 og 200kHz, 600W effekt for begge frekvenser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.