Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd/kartplotter


asmund aa
 Share

Recommended Posts

dessmo, du skal ikke ha NMEA 2000 versjonen med den vanlige versjonen

Airmar P79

For å få den med Lowrance konnektor må du sannsynligvis bestille fra Gemeco:

Gemeco

Hvis de ikke selger ut av US kan de sikkert levere via wmjmarine eller lignende.

Gemeco er et datterselskap av Airmar og er US distributør for Airmarsvingerene.

Takk Abbor, du er et orakel på Lowrance!

Svinger er bestilt fra Gemeco, regner med jeg får den i morgen.

Har montert VHF i helgen og denne er koblet opp mot LCXen gjennom en av de to NMEA 0183 com portene. Det fungerer utmerket, så nå kan jeg både sende/motta DSC meldinger via VHF.

Neste prosjekt er å montere radaren, en LRA 2000. Her har jeg imidlertid møtt på litt tekniske utfordringer. Den andre NMEA 0183 com porten hadde jeg planlagt å benytte mot et digitalt kompass av typen KVH Azimuth 1000. Nå viser det seg imidlertid at radaren bruker den ene NMEA 0183 com porten, så da er det bare en igjen til annet utstyr. Kan vel neppe koble både VHF og kompass på samme port, og VHFen kan kun kommunisere via NMEA 0183. Jeg antar da at jeg må benytte et digitalt kompass som benytter NMEA 2000, for der er vel nesten ingen begrensing på hvor mange komponenter en kan koble i serie?? :hailfs: Noen kommentarer Abbor?

Endret av dessmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 163
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

På NMEA 2000 kan du koble til nærmest ubegrenset med enheter.

NMEA2000 kompass er tilgjengelig fra Simrad, men dagens versjon bruker ikke NMEA kabling men Simnet.

Sannsynligvis kommer det NEMA 2000 kabling til neste år. Maretron har en Simnet til NMEA 2000 konverter, som kan brukes.

Det er flere firmaer som jobber med NMEA183 til NMEA 2000 konvertere, blir antagligvis tilgjengelig i løpet av noen måneder.

En annen mulighet er å bruke en NMEA 183 multiplekser, med denne kan flere enheter tilkobles samme NMEA 183 port på loddet ditt. Raymarine og flere andre har NMEA 183 multipleksere.

LCX-112 har ikke dette problemet den har 2 NMEA inn porter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NMEA 2000 kan du koble til nærmest ubegrenset med enheter.

En annen mulighet er å bruke en NMEA 183 multiplekser, med denne kan flere enheter tilkobles samme NMEA 183 port på loddet ditt. Raymarine og flere andre har NMEA 183 multipleksere.

LCX-112 har ikke dette problemet den har 2 NMEA inn porter.

OK, en NMEA multiplexer synes aa vaere den rimeligste loesningen. Ser en kan faa en for ca 200 US$.

De kompassene jeg fant paa nettet med NMEA 2000 var fryktelig dyre.

Overasket at det ikke er samme kabling paa 112 og 113 - trodde kun forskjellen var harddriven. Paa min 113 saa skiftes orginal kabelen til skjermen (som inneholder stroem til enheten, stroem til NMEA 2000 nettverket og 2 NMEA0183 koblinger) med en ny saakalt RIM kabel for tilkobling av radar antennen. Denne nye kablen har i hovedsak de samme tilkoblingene, men den ene NMEA com porten (2 ledninger) er byttet ut med 6 ledninger for datautvesling til/fra radar antennen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du hadde LCX-111 siden du har problemet med bare en NMEA 183 inn port. På både 112 og 113 er dette fikset.

Du finner tilkoblingene på den felles power data kabelen

Com1

Tx - gul

Rx - orange

Jord - skjerm

Com 2

Tx - Blå

Rx - Grønn

Jord -skjerm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du hadde LCX-111 siden du har problemet med bare en NMEA 183 inn port. På både 112 og 113 er dette fikset.

Du finner tilkoblingene på den felles power data kabelen

Com1

Tx - gul

Rx - orange

Jord - skjerm

Com 2

Tx - Blå

Rx - Grønn

Jord -skjerm

Ja det er riktig når det gjelder kabelen som følger med skjermen. Men sammen med radar antennen følger en ny kabel (benevnt RIM) som erstatter denne hvor NMEA com port 1 er ersattet med 6 ledninger for tilkobling av radar antennen. Følgelig er bare com port 2 tilgjengelig for NMEA 0183 komunikasjon. Dersom man skal koble både kompass og VHF har man da en for lite. Ingen stor sak da man som du sier kan benytte en NMEA 0183 multiplexer, feks www.boatersworld.com/product/319883666.htm. Antar denne også fungerer sammen med Lowrance selv om de er laget for Raymarine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK så dette er årsaken. Må vente på de nye radarantennene med Ethernettilkobling før en får 2 tilgjengelige NMEA 183 da.

Raymarine multiplekseren bør fungere greit med alle merker. NMEA 183 er jo standardisert, i hvetfall hardwarelag og protokoll.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyfishing for Salmon, var inne på fiskesnack og så på montasjen din. Ser veldig bra ut! Skal bli spennede å høre hvordan den virker på 700m.

Har du noen bilder av skjermen i dorgefart?

På 600W kombisvingere (Airmar) brukes samme krystall for både 50 og 200kHz, 600W effekt for begge frekvenser

Takk abbor. Hvis du ser lengst ner på slutten av tråden så har jeg postet noen bilder på 200 kHz i over 20 knops fart + trollingfart. Skall poste fler bilder etter vert i den tråden, og også på 50 kHz.

Du har heilt rett vedr Airmars kombisvinger, jeg refererte til Lowrance sine, men det er mange andre fabrikat som har den samme løsning som Lowrance og da er det som jeg beskrev. Airmar står i en klasse for seg, heilt klart.

Intressant diskusjon den om NMEA.0183 /NMEA 2000 og multiplexer. Bra at vite om hvis enn får for lite kanaler at "leke med", hehehe. :D

mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk anbefalt å bruke en Noland Engineering NM42 http://www.nolandengineering.com/nm42.php av GEMECO Marine Accessories LLC

Ok, intressant. Prisen på denne produkt er meget rimelig også. Men hvordan kobles denne sammen med f.eks. en LCX-112C enhet? Er det ein av de to NMEA-0183 som brukes da eller er det NMEA2000? eller er det den ekstra "Ethernet socket" som kommer til bruk da (eller er den ikke koblet til hovedenheten)?

mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En annen mulighet er å bruke en NMEA 183 multiplekser, med denne kan flere enheter tilkobles samme NMEA 183 port på loddet ditt. Raymarine og flere andre har NMEA 183 multipleksere.

Sparker liv i denne gamle tråden igjen. Har diskutert dette med for få NMEA 183 porter på et annet forum hvor flere hevder at det ikke er noe problem å koble 3 ”lyttere” til en ”talker”

(http://boardserver.superstats.com/read.html?collapse=0&uid=2711010&u=vsign_3255184&id=4625&thread=4610&f=1&u=vsign_3255184). MAO skal en for eksempel kunne koble både VHF, og smartcraft speedometert til en utgang. Er det slik at GPSen kringkaster all informasjon (hastighet, retning, posisjon, etc) og at derfor flere kan lytte samtidig? Høres jo rimelig ut. Verre er det vel med flere ”talkers” til en lytter, da kan de vel ”snakke i munnen på hverandre”? Så å koble både for eksempel både VHFen og digitalt kompass på samme inngang på GPSen høres litt mer usikkert ut. Hva gjør multipelxeren, forsterker den signalet eller gir den alle litt ”taletid”??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS data blir kringkastet, alle lyttere som er tilkoblet signalet kan lytte. Stemmer at du kan koble minst 3. sannsynligvis flere lyttere til en utgang. Antallet vil være avhengig av kabellengder og typer.

Du kan ikke koble flere "talkers" til en lytter. En multiplexer sørger for at data fra forskjellige "talkers" blir plassert i hver sin tidsluke, dataene blir slått i sammen til et signal og kan dermed kobles til en inngang.

Tviler på at det har noen misjon for deg å koble VHF data til plotteren, har ikke studert dette i detalj, men tror ikke Lowrance har noen funksjonalitet for å motta data på NMEA 183 i fra VHF for å plotte posisjonen. Tror Lowrance bare støtter slik info i fra NMEA 2000, de kommer med 2 NMEA 2000 VHFer nå i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Abbor,

Pr nå har jeg koblet plotteren opp mot GPSen for å kunne motta posisjonsdata. Dersom det ikke er mulig via NMEA 183 på Lowrance så kan denne inngangen frigjøres til digitalt kompass. På utgangen kan både VHFen og det digitale speedometeret lytte samtidig. Konklusjonen blir jo da at jeg har nok porter som det er og trenger ikke en multiplekser like vel. Penger spart ;) , men jeg går og tenker på en autopilot så med mindre den er NMEA 2000 så trenger jeg vel en på sikt....

Endret av dessmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei abbor

Har nu bestemt meg for å bestille Lowrance LCX-27c

Ser at både boatersland og tigergps har den

http://www.boatersland.com/lcx27c.html

velger her DFCOMBO:50/200k Combo Add $300

http://www.tigergps.com/lcx27cdualcombo.html#

1:

hos tigergps er det lista opp hva du for med i pakka

men hos boatersland finner jeg ikke noen slik liste. er det samme innholdet i pakka enten jeg bestiller fra den ene eller den andre

Box Contents: hos tigergps

LCX-27C Head Unit

GB-18 Gimbal Bracket with knobs

LGC-3000 GPS Antenna for flush mounting

HST-DFSBL 50/200 kHz Plastic Transom Mount Transducer with Depth and Temperature.

SP-BL Speed Sensor

PC-27BL Power/Data cable

Protective cover

Owner's Manual

2:

Er dette den beste kombi svingern HST-DFSBL 50/200 kHz Plastic Transom Mount Transducer with Depth and Temperature

som er å få med i en Combo pakke, er det noe å spare eller hvor mye mere må jeg ut med for å få en bedre svinger

3:

Er det mulig å bestille og betale med Norsk VISA eller PayPal hos en av disse forhandlerene med leverings adresse i Marryland USA

PS: jeg leser engelsk bra men jeg skriver som en hane "kakkler" det er derfor vanskelig for meg å sende en mail til dem for å få svar på dette

Jeg hadde hvert meget takknemlig om du kunne gi meg en direkte link elle ordre nummer til den pakka eller delene som jeg bør kjøpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei dere som har kjöpt lcx 112c, er dere fornöyde med produktet?

Eventuelle problemer eller saker man skal tenke på?

Har selv bestilt en lcx 112c og en globalmap 8200c.

Tenkte å eventuelt kjöre lcxén som en radar ekkolodd combo, og 8200c som ren plotter.

Har også bestilt en simrad ap14H, har hatt flere sånne tidligere og värt fornöyd med dem.

Kobler jeg denne till plotter men nmea 0183 eller? gjorde iallefall det i min forrige båt.

Venter også på vhf og fire propack 1116 så då jävlar ska det riggas... lol

Mvh

Kjell-Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobler NMEA 183 fra plotteren til piloten. Denne piloten kan bare motta, og desverre ikke sende NMEA 183 data. Du vil trenge et trenge et seperat headingkompass for radaren for å kjøre radaroverlay.

Antar du er interesert i å kjøre radaroverlay. Uansett er det mer hensiktsmessig å kombinere kartplotter og radar på en skjerm. Hadde nok på en måte vært smartere og kjøpe LCX-37 og Globalmap 9200, men det er ikke noe problem å få saker å ting til å fungere optimalt.

Du kobler i sammen begge skjermene med en Lowrance Ethernetkabel. Da kan du b ruke GlobalMapen som ekkolodd selv om den ikke har noen ekkoloddmodul. Så bruker du LCXen som kartplotter og radarskjerm.

Anbefaler enten KVH Autocomp, Azimuth 1000 eller Maretron SSC200 kompass.

I tråden som er linket under finner du en del fine bilder av Lowrance med radaroverlay, du vil også finne mye info om Lowrance, radarer og kompasser der.

Radarer på NTF forum

Har du overveid den nye Lowrance Broadband Sounder-1 som ekkoloddmodul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobler NMEA 183 fra plotteren til piloten. Denne piloten kan bare motta, og desverre ikke sende NMEA 183 data. Du vil trenge et trenge et seperat headingkompass for radaren for å kjøre radaroverlay.

Antar du er interesert i å kjøre radaroverlay. Uansett er det mer hensiktsmessig å kombinere kartplotter og radar på en skjerm. Hadde nok på en måte vært smartere og kjøpe LCX-37 og Globalmap 9200, men det er ikke noe problem å få saker å ting til å fungere optimalt.

Du kobler i sammen begge skjermene med en Lowrance Ethernetkabel. Da kan du b ruke GlobalMapen som ekkolodd selv om den ikke har noen ekkoloddmodul. Så bruker du LCXen som kartplotter og radarskjerm.

Anbefaler enten KVH Autocomp, Azimuth 1000 eller Maretron SSC200 kompass.

I tråden som er linket under finner du en del fine bilder av Lowrance med radaroverlay, du vil også finne mye info om Lowrance, radarer og kompasser der.

Radarer på NTF forum

Har du overveid den nye Lowrance Broadband Sounder-1 som ekkoloddmodul?

Jo nå gjör jeg det :-) jeg finner ingen pris på den med ett snabb sök på nätet.

Hva ligger den på i pris fra USA?

Mvh

Kjell-Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prøv å bestille Lowrance utstyr fra Cabelas. Har fått rapporter fra flere om at Cabelas nekter å sende ut av USA, selv når en bruker jetcarrier begynner de å krangle på dette.

Ikke er de konkuransedyktige på pris når det gjelder elektronikk, så ingen grunn til å handle der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prøv å bestille Lowrance utstyr fra Cabelas. Har fått rapporter fra flere om at Cabelas nekter å sende ut av USA, selv når en bruker jetcarrier begynner de å krangle på dette.

Ikke er de konkuransedyktige på pris når det gjelder elektronikk, så ingen grunn til å handle der.

Hej o tack Abbor!

Jag har i stort sett alltid handlat mina prylar hos VIT Electronics, men Mike ser inte ut att ha fått in broadband sounder. Jag har mailat honom i samma ärende.

Han skickar hellre inte ut ur USA, OM har gör det och lowrance får reda på det genom till exempel en Svensk återförsäljare som läser här så är han inte Lowrance återförsäljare längre.

Jag tar mina prylar från VIT och in i Sverige genom ett annat företag så då skickas de först till American freight line som i sin tur skickar till Sverige.

Cabelas holder jag mig i stort sett långt ifrån, tycker inte om deras shipping estimating som baseras på varans värde istället för vikt och storlek.

Mvh

TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid Jetcarrier når jeg bestiller i fra USA. Får egen USA adresse, ikke postboks, når en bruker jetcarrier, dermed har også forhandleren sitt på det tørre.

Tidligere var det mange forhandlere som ikke ville sende Lowrance ut av USA, men det virker som de fleste ikke bryr seg lenger, har ikke hørt om noen andre enn Cabelas som nekter å sende til en Jetcarrier adresse.

Jetcarrier har gode priser på frakt og fortolling, de leveres osgå til Sverige.

www.jetcarrier.com

Bestiller mye fiskeutstyr fra Cabelas, men ikke elektronikk. Fraktprisene deres til Europa er helt horribele, men når det bare gjelder frakt fram til Jetcarrier sin US treminal går det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid Jetcarrier når jeg bestiller i fra USA. Får egen USA adresse, ikke postboks, når en bruker jetcarrier, dermed har også forhandleren sitt på det tørre.

Tidligere var det mange forhandlere som ikke ville sende Lowrance ut av USA, men det virker som de fleste ikke bryr seg lenger, har ikke hørt om noen andre enn Cabelas som nekter å sende til en Jetcarrier adresse.

Jetcarrier har gode priser på frakt og fortolling, de leveres osgå til Sverige.

www.jetcarrier.com

Bestiller mye fiskeutstyr fra Cabelas, men ikke elektronikk. Fraktprisene deres til Europa er helt horribele, men når det bare gjelder frakt fram til Jetcarrier sin US treminal går det greit.

Har ikke tid å surfe user reviews på Broadband soundern, er det noen av dere her som har den?

Eller har bra koll på bruker feedback?

Tackar

Kjell-Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det er noen i Norge som har erfaring med den enda. De første kundene i USA fikk den for under 2 uker siden.

Har lest en del brukererfaringer, den virker bedre i høy hastighet enn konvensjonelle lodd, den virker på dypere vann med samme svinger, men dette er det fortsatt litt tynt med info fra andre enn Lowrance på. Hvor mye bedre den vil være på grunnt vann, eller i de øvre vannlag ved dorgehastighet er det foreløpig ingen rapporter på. Dårlig med fisk i områdene jeg har sett skjermbilder i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.