Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd/kartplotter


asmund aa
 Share

Recommended Posts

Hvilke radar antenner vil fungere på mine Lowrance produkter( lcx112c og globalmap 8200c) ?

Er det bare Lowrance sine egne antenner eller andre merker også?

Har lest noe sted ( sikkert her) at Lowrance sine radar antenner er produsert av ett annet marine elektronikk firka, som allt annet man kjöper.

Isåfall hvilke antenner vil fungere? og hvilke antenner anbefales ? störrelse osv?

Jeg vil ikke ha noen kjempe radar for å se fugle flokker osv, men vil ha radar for å slippe å kolidere med land båter og godkjent merkede flytegarn med radarreflektor.

Takker

TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 163
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du kan bare bruke Lowranceantenner. Tidligere solgte Lowrance antenner produsert av Koden, men tilpasset Lowrance. De er nå i ferd med å gå over til Northstar antenner. Northstar, Lowrance, Eagle og Simrad er alle eid av Navico, så det er jo logisk at de samarbeider om utstyr. Selv om selve radardelen er lik for forskjellige merker, er interfacet tilpasset det enkelte fabrikat.

Anbefaler LRA-1800 HD eller LRA-2400 HD, dette er er opprinnelig Northstar antenner og er av den nye typen med digital signalbehandling som kalles High Defintion. Antennene kom på markedet for Northstar i fjor og har fått bra omtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei

Jeg er ny på dette forumet og ser at det er mye bra her. Er for tiden på jakt etter ett kombinert ekkolodd/kartplotter og ett rent ekkolodd. Ønsker å bruke samme svinger hvis mulig.

Dette skal monteres i en Bayliner med flybridge. Kartplotter/ekkolodd nede og kun ekkolodd oppe. Vurderer også å kjøpe 2 kartplotter/ekkolodd. Prisen blir det avgjørende her.

Planen er å handle dette i USA.

Er det noen som kan gi meg noen forslag på kombinasjoner ,etc. (skjermene bør være 7" eller mer)

Kartbrikker i USA, hvor finner jeg det?

Mvh

Spirit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimeligste løsning for deg er å kjøpe en Lowrance LCX-27C og en Globalmap 7200. Disse kan sammenkobles via Ethernet slik at ekkoloddataene kan deles mellom de to skjermene.

Vil anbefale en 8,4" skjerm nede, denne modellen heter LCX-37C. Hvis du bare skal bruke den på flybridge som ekkolodd, kan du eventuellt gå for en 5" skjerm der. 5" plotteren heter Globalmap 5200 og kan vise ekkoloddata når den er tilkoblet et Lowrance ekkolodd.

Kanskje smart å kjøpe 2 kombiinstrumenter så har du full backup hvis en av enhetene feiler. 5" kombiinstrumentet heter LMS-525C DF, 7" LCX-27C og 8,4" LCX-37C. LCX serien er tilgjengelig i komplette pakker med svinger og GPS, med bare svinger, eller bare skjermenheten.

Alternativet er enten 2 stk Raymarine E80, Garmin 4008 eller Furuno MFD8 men dette blir mye dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar Abbor

Ett lite tilleggs spørsmål.

Du skrev:

Rimeligste løsning for deg er å kjøpe en Lowrance LCX-27C og en Globalmap 7200. Disse kan sammenkobles via Ethernet slik at ekkoloddataene kan deles mellom de to skjermene.

Mitt spørsmål er da, hva trenger jeg i tillegg til disse ? (Ethernet box etc?) Må jeg ha en manuell vender for å bestemme hvilket instrument som skal være i bruk. (felles svinger)

Mvh

Spirit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste du trenger i tilegg er en Lowrance Ethernetkabel.

Lowrance Ethernetkabel

Hvis du skal koble i sammen mer enn to enheter, eksemplevis velger å utvide med ekkoloddmodulen Broadband Sounder-1 senere, vil du da trenge en Navico Ethernet Expansion Box.

Bare LCXen har innebygd ekkolodd så du trenger bare en svinger, men ekkoloddataene overføres via Ethernet til Globalmapen. En kan si at ekkoloddelen av LCX fungerer som en blackbox ekkoloddmodul for Globalmapen. Så snart instrumentene er koblet i sammen får du fulle ekkoloddmenyer også på Globalmapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 LCX-27C forbundet med Ethernet og en svinger fungerer utmerket.

Den rimeligste plassen å kjøpe Navionics Gold kart i Norge er Claes Ohlson, de tar 1998kr. Platinumkart tror jeg er billigst på Maritim, jeg ga 3100kr på CF brikke, Maritim har nå begynt å forhandle Lowrance så de bør kunne skaffe det også på SD brikke.

Anbefaler å kjøpe kart i Norge, siden det ikke er så mye og spare og med norskkjøpt kart kan du mot et mellomlegg oppgradere til en nyere versjon senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du trenger egentlig ikke noe annet enn displayet på den andre enheten. Jeg hadde nok kjøpt nødvendige NMEA 2000 deler slik at begge var koblet opp på NMEA 2000. Du vil da trenge en T-kobling og en backbone kabel i passende lengde avhengig av avstanden mellom dine 2 skjermer, samt en kort dropkabel for å koble til den andre skjermen.

Jeg vil likevel anbefale deg å kjøpe 2 komplette enheter da vil du ha en GPS antenne i reserve, surt med 2 skjermer og ei ingen GPS hvis den skulle feile. Du vil da også ha alle delene tilgjengelig for å koble de 2 skjermene i sammen via NMEA 2000 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starmarinedepot skal være en grei butikk.

Nå var vel den siste anbefalingen min å kjøpe 2 komplette LCX-27 med GPS og svinger, så da er det vel ikke nødvendig med noe bilde :) Alle NMEA 2000 kablene du trenger vil da være inkludert. Jeg har desverre ikke tid til å grave opp bilder eller varenummer på det du trenger.

Og husk på Lowrance Ethernetkabelen i tilegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.