Gå til innhold
Fiskersiden

Banke Lake!


Dæljer'n
 Share

Recommended Posts

Kan rett og slett ikke helt forstå meg på enkelte. Hvorfor er det så fælt å bruke en gammel tradisjon som banking av lake om man vil ha lake til mat? For fisken er det en langt bedre behandling enn sportsfiske. Tre en krok igjennom kjefte, bli motvillig dratt i land, opp på land, fryser, skader seg, bli sluppet ut igjen. Så skal viktigper og grinbitere sitte og disse en gammel tradisjon der fisken faktisk besvimer og blir tatt opp og drept? Nei, finn på noe bedre å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så hagle og dynamitt er greit også nå da ?

Dine ord Thor. Men hva bryr det deg om noen svimeslår en fisk og tar de for matauk? Hva er problemet din i den saken? At det er for humant? Eller bare at de ikke blir revet opp fra bunnen med en krok i kjeften og sveivet inn i all hast for så å bli kastet tilbake? Når du som sportsfisker og andre sportsfiskere kommer med kritiske komentarer til en helt human form for høsting av mat, blir det liksom litt dumt. Da kan du likeså gi opp fiskeinteressen din! Hagle og dynamitt er vel i litt andre kategorier, det forstår selv du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo gjeddeskyting med hagle også en eldgammel måte å skaffe seg fisk på. (Ihvertfall fra 1930 tallet)

Hvis det kun er for maten sin skyld så må det jo være opp til hver enkelt hvordan man skaffer seg fisken på(så lenge man holder seg innen lovverket) Men metodene er jo ett godt stykke unna det man kan kalle sportsfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, definisjonen for sportsfiske er ganske så klar. Hverken dunking, skyting, dynamitt eller fiske med RPG er sportsfiske, det er vel alle klar over. Men at sportsfiskere skal reagere med vanntro på at noen vil dunke seg noen laker er litt sært. Når samme personer kan med god samvittighet gi røyer problemer med trykkforskjel med god samvittighet, kroke, ødelegge skinn, bein, slimhinner, øyer og sette fisken ut, og ev- plage fisken med god samvittighet, men fy, ikke slå en lake i svime med klubbe på isen!

Dunking av lake er en trygg affære (så lenge isen er tykk nok), og er ikke en fare for omgivelser eller andre personer (om klubberen ikke er mentalt syk da). Hagleskyting kan skade mennesker og dyr, gamle haglepatroner med bly forurenser, fisken kan bli skadeskutt etc etc. Fisking med dynamitt som Thor elegant fremstiller som et sidestykke til lakedunking er definitivt en forurensede affære, det er særdeles farlig, ødelegger i store masser både fisk, dyr, insekter, etc og kan bety døden på en del mennesker. RPG fisking er vel ikke noe å snakke om da det ikke vil forekomme i Norge, ikke det at det forekommer dagelig i afganistan heller tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ skal ikke jeg si meg enig i at gjeddesaks eller gjeddeskyting er noe jeg er for, snarere tvert i mot. Ser ikke på det i samme segment en gang i forhold til klubbe lake. Gjeddesaks er en tvilsom fangstmetode, der gjedder blir maltraktert og ødelagt, der folk "glemmer" å sjekke saksa på en stund etc.

Virker som att disse gutta her er fra Østlandet ihvertfall:

Ja, det var de karpene i damtjern :( Dette er et eksempel på ren og skjær idioti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var de karpene i damtjern ;) Dette er et eksempel på ren og skjær idioti.

Dette er miljøkriminalitet av verste sort. Og det har ingenting med om det er karpe eller laks man snakker om. Tenk om noen skulle begynne å hive dynamittkubber i laksehøler, eller skyte laks med hagle, som er helt lovlig etter gjedde. DET hadde blitt ramaskrik det. Og jeg sier ikke da at man nødvendigvis skal behandle alle bestander eller arter helt likt. Men hvis man skal gripe inn i en bestand, så må det være et klart rasjonelt argument for å gjøre dette. Grotesk "lek", og inngrodde fordommer er ikke gode argumenter for å si det sånn... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er miljøkriminalitet av verste sort. Og det har ingenting med om det er karpe eller laks man snakker om. Tenk om noen skulle begynne å hive dynamittkubber i laksehøler, eller skyte laks med hagle, som er helt lovlig etter gjedde. DET hadde blitt ramaskrik det. Og jeg sier ikke da at man nødvendigvis skal behandle alle bestander eller arter helt likt. Men hvis man skal gripe inn i en bestand, så må det være et klart rasjonelt argument for å gjøre dette. Grotesk "lek", og inngrodde fordommer er ikke gode argumenter for å si det sånn... :(

Jøsses :huh: , håper du ikke retter deg mot meg som jeg fikk inntrykk av. Nevnte damtjern fordi det lignet på på pytten og fordi de sprenger og driver veiarbeid på siden der. ;):blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses :blink: , håper du ikke retter deg mot meg som jeg fikk inntrykk av. Nevnte damtjern fordi det lignet på på pytten og fordi de sprenger og driver veiarbeid på siden der. :(;)

Vi er det vel enig her vi Remy? Du skriver jo selv at dette er idioti. Det er et problem at det er akseptert i den norske befolkningen å skyte gjedde i gytetida eller pælme dynamitt i vann der det likevel bare svømmer "skrapfisk". Det er disse fordommene og sjuke holdningene, som viser en fundamental mangel på respekt for naturen jeg ønsker å ta et oppgjør med. Synd hvis jeg misforstås på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er det vel enig her vi Remy? Du skriver jo selv at dette er idioti. Det er et problem at det er akseptert i den norske befolkningen å skyte gjedde i gytetida eller pælme dynamitt i vann der det likevel bare svømmer "skrapfisk". Det er disse fordommene og sjuke holdningene, som viser en fundamental mangel på respekt for naturen jeg ønsker å ta et oppgjør med. Synd hvis jeg misforstås på dette.

Ja, totalt enige :(

Foreslår at alle som er registrert på youtube legger inn en komentar til Eivind og de andre som sprenger ,5kg dynamit bla.

Finnes noen lokale bygder her rundt omkring og som har sine lokale laksefester. Da sprenger de dynamitt i elva og har not tvers over elva lenger nede. Hei hvor det går!

Nice, men trodde ikke hvilken som helst Ola Nordmann kan bruke sprengstoff sånn uten videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes noen lokale bygder her rundt omkring og som har sine lokale laksefester. Da sprenger de dynamitt i elva og har not tvers over elva lenger nede. Hei hvor det går!

Ja, men særlig "stuerent" er det ikke i det offentlige landskapet. Hvis noen ble tatt for dette ville det blitt strenge reaksjoner. Hvis noen sprenger et tjern med abbor, eller karper for den saks skyld, ville mannen i gata bare trukket på skuldrene, og straffereaksjonene trolig minimale. Da ville det blitt fokusert på ulovlig bruk av dynamitt snarere ann at det er miljøkriminalitet...

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig i at det ikke er humant, og støtter ikke noe av det,

men det har seg slik at det har foregått i mange år, :angry:

så jeg støtter ikke at de gjør det,så det er sagt,

håper at dere ikke tror at jeg støtter den slags fiske :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 15 years later...
On 1/29/2007 at 11:58 PM, Hoika said:

Det kan jo faktisk bli jæ**** morro :)

Har foresten støtt på en gammel kar i Dynovika som stadig forteller hvor mye gjedde de banka i gamledager...

Hei! Jeg jobber med en bok om gamle fiskemetoder og skulle veldig gjerne snakket med noen som lærte bankefiske i sin ungdom. Er den gamle karen i Dynovika fortsatt i live? Skulle gjerne hatt en prat med ham, høres ut som han har mye kunnskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.