Gå til innhold
Fiskersiden

Duppfiske i sjøen


Chironomus
 Share

Recommended Posts

Hei.

i jula kjøpte eg meg ein Milo-dupp som det står 100 gram på. Eg reknar med dette er bæreevna. Eg har tenkt å bruke denne over nokre vrak (båtar, bilar, vaskemaskiner og mopedar) som har ein tendens til å stjele botntackler. Agnstorleik tenkte eg frå 1/6 sild opp til 1/2 sild. Djupet eg har tenkt å fiske på, er 25-35 m, og omtrent samme antal meter ut frå land. Så er spørsmåla:

1. Korleis lage ein fin stoppknute på 0,25 mm Fireline? Vanleg duppstoppar glir vel på snøret, og eg må då ta av og på igjen sjokkfortommen. Er Powergum dugande?

*Tenke litt*

No har eg tenkt litt, og eg tvilar på at knuten til sjokkfortommen smett gjennom glideduppen. Må eg fiske utan den vanlege sjokkfortommen?

2. Korleis skal ein rigge krokfortommen utan at det blir surr? Stoppknute-> (perle)-> dupp -> 0,60 mono -> sigarsøkke frå 60-80 gram -> 0,60 mono -> krok og sild ?

Shimano Beastmaster Specimen 2,75 er mjuk og fin, og verkar ideell til slikt bruk, eller kva?

På forhånd takk for innspel :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powergum og perle burde holde, ja. Bruker 0,60 Powergum på sjøørretstanga, så 1 mm PG skulle passe til 0,25 FL og surfstang. Sjokkfortom trenger du ikke, bruk heller ekstra lang fortom fra duppen i tilfelle en fisk drar den i bunn. 0,60 høres bra ut, greit kompromiss.

Rigges enten slik: stoppknute, perle, dupp, perle, søkke, svivel, 1,5-2m fortom med krok

eller: stoppknute, perle, dupp, perle, svivel, fortom med liten bom med søkke i enden, 0,5 m fortom med krok på bommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra:) Burde sikkert brukt dupp mere i sjøen,men det blir som regel mest om sommeren. Hvor dypt fiska du,og med hvor mye bly? Pleier selv å bruke dupper med bæreevne på 20-40gr og 15-30gr søkke. Skal jeg fiske dypere enn 6-7m pleier jeg å bruke power gum.Vanlige duppstoppere fungerer også,men ikke så bra etter å ha blitt dratt 6-20m oppover sena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil videreutvikle duppmetoden kan du ta en feeder og feste over krokfortommen. Denne vil lage et luktspor som gjør fisken enda mer gira på å ta agnet, og forhåpentligvis føre til flere napp. Kjøpte noen digre dupper med feste for to knekklys i den øvre delen og feeder i den nedre som jeg ikke har fått testa ennå, men disse er nok mer beregna på større fisk som går høyt i vannet. Må vel minst være 5 kilo for å dra den ned. :) Sikkert fine til pigghå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.