Gå til innhold
Fiskersiden

Randselva


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Har hvert år planer om å prøve litt i Randselva - er vel elva nærmest Oslo som jevnt og trutt leverer skikkelig store flue-ørreter. Nå må ingen tro jeg er så tåpelig at jeg tror det bare er å hente seg en sværing der, men det er spennende å fiske på plasser hvor man i hvert fall har sjansen til å få noe stort - og hvor det faktisk også tas en del sværinger i løpet av sesongen. Det er vel slutten av sesongen som er best der med tanke på stor gytevandrende ørret, men forstår det slik at det er OK fiske etter stasjonær ørret der hele sesongen.

Tittet litt i gamle bilder og fant noen fra starten av juni for et par år siden da vi var innom Kistefoss og tittet - og der sto det jammen en kar og svingte fluestanga.

31012007154255829t7JKsfvIr.jpg?77

310120071542557d4U1kjE2yml.jpg?64

Vi fikk ikke pratet med han, men jeg har i ettertid lurt på om det var en som bare var ute og trente eller om det reelt er greie sjanser for OK ørret der på den tiden av året.

Har vært innom Randselva.com og sett og der står det jo at det blir tatt ørret på 1-3 kilo hele sesongen. Er f.eks Kistefoss et OK sted å fiske etter slike tidlig i sesongen?

Er det noen her på forumet som pleier å fiske i Randselva tidlig på sesongen også? Eller kan man liksågodt satse på andre elver fram til de store gytevandrene kommer på elva?

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Heisann....vet det blir tatt noen ørreter oppe ved Kistefoss tidlig i sesongen, men dette er ikke fisk med samme størrelse som lenger ned i elven. Etter vårflommen fiskes det endel på nedsiden av demningen ved Kistefoss, litt lenger ned enn bildene er tatt. Mest fisk opptil kiloen.

Ta heller turen nedover i elva til områdene rundt Hvalsmoen, og ned mot jernbanebroen. Det er flotte muligheter for fiske etter meget pen fisk tidlig i sesongen. Har selv fått ørret på 2,5 kg 16 Mai(tatt på mark)

Elva har ett bra tørrflue fiske i Juni/juli, gjerne noen store caddiser. Så om mulighetene til og ta fisk opp mot 10 kg er mindre tidlig i sesongen, slipper du og fiske i kø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene er fra Vaskeplassen, i svingen der oppe tok jeg min på 2,5. Har også stått der og kjørt på meget pen fisk fra elvestammen, den hadde slukt hele flua og da Bjørn skulle prøve og håve den tredje turen inne ved bena mine, så den dumt på meg , ristet på hodet og gikk....Bjørn(norgesrekordholder på fluefanget ørret) og jeg tippet ca 3,5-4kg. Har også tatt flere fisker på 1-1,5 kg samme sted. Er noen gromhøler i svingen der. Og det rettsrekket på nedsiden av broen er også bra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene er fra Vaskeplassen, i svingen der oppe tok jeg min på 2,5. Har også stått der og kjørt på meget pen fisk fra elvestammen, den hadde slukt hele flua og da Bjørn skulle prøve og håve den tredje turen inne ved bena mine, så den dumt på meg , ristet på hodet og gikk....Bjørn(norgesrekordholder på fluefanget ørret) og jeg tippet ca 3,5-4kg. Har også tatt flere fisker på 1-1,5 kg samme sted. Er noen gromhøler i svingen der. Og det rettsrekket på nedsiden av broen er også bra....

Bra du følger med. dette vet du bedere en meg zober

:) Er ikke så ofte i elva så tidelig. men husker godt den Gudsjelovern du prater om hehe.

gror fast på høsten der jeg. :D kan jo regge ny adresse for 2 måneder der oppe i den perioden .

Heisann....vet det blir tatt noen ørreter oppe ved Kistefoss tidlig i sesongen, men dette er ikke fisk med samme størrelse som lenger ned i elven. Etter vårflommen fiskes det endel på nedsiden av demningen ved Kistefoss, litt lenger ned enn bildene er tatt. Mest fisk opptil kiloen.

Ta heller turen nedover i elva til områdene rundt Hvalsmoen, og ned mot jernbanebroen. Det er flotte muligheter for fiske etter meget pen fisk tidlig i sesongen. Har selv fått ørret på 2,5 kg 16 Mai(tatt på mark)

Elva har ett bra tørrflue fiske i Juni/juli, gjerne noen store caddiser. Så om mulighetene til og ta fisk opp mot 10 kg er mindre tidlig i sesongen, slipper du og fiske i kø.

En meget god plass hele sesongen det der.

Om høsten står fisken mitt i slutten av strømmen inn i hølen.

ser forøvrig ikke så dypt ut på ndre siden der under kjerra. men er fra 4 til 6 meter der på andre siden.

31012007182447MJ692w2Tx531.jpg?27

Endret av randselva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres riktig spennende ut :)

Hvordan er de uskrevne reglene i elva? Hvis jeg kommer til Vaskeplassen f.eks også står det 3 stk der og svinger flua - er det da "fullt" og jeg må kjøre videre? Eller vader jeg bare øverst på strekket og begynner å fiske?

Er det "ufint" å begynne å denge sluk hvis det bare er fluefiskere på plassen?

Og hvis det er så dypt i renna på andre siden - lønner det seg ikke å komme ned til fisken med synkesnøre f.eks? Eller er det upraktisk der pga at det raskt går over til grunnere vann?

Er det streamere/tubefluer det går i under fisket i mai?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør ikke være noe problem da det merkelig nok fiskes lite i elva tidlig, Randselva har fått rykte på seg for og være høstelv, og fisket begynner liksom ikke før i august. Av folk som vanligvis fisker på elva praktiseres bevegelig fiske, så er det noen der er det bare og sette seg og vente litt så fiskes det på turnus.

På lav vannstand dukker det opp 3 "småøyer" av rullestein utover i elva. På nedsiden og mellom øy 1 og 2 er det høler. Du kan vade over hele elven ved og vade ut til øy 2 og så litt oppover elven til øy 3, da har du hele innsiden av Hvalsmoen og fiske fra(anbefales og gjøre i dagslys første gangene)

Jeg har bare brukt flyteline, bruker en wf 8 og fluene jeg vanligvis bruker går mye i svart og sølv, gjerne lange vinger, dobbelkrok4-6-8. og som før sagt strekket på nedsiden av broen er også meget bra. Eller kjør over broen, ta til høyre fem meter etter broen, følg veien nedover langs elven forbi 8-10 hus så deler den seg, ta til høyre over jernbanelinjen, så 500 meter på dårlig vei.Da er du ved jernbanebrua, her kan du ha ett knallfiske, det er fine plasser både ovenfor og nedenfor broen.

Og vi pleier og la fluefiskerne ha forkjørsrett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

takker for svar.

Har vært inne på den sida, men fant ikke disse opplysningene. Jeg fant omsider opplysninger om hvor korta selges, men ikke prisene på de. Det kan vel kalles overkommelig. Ser ikke bort fra at det blir en tur til sommeren, er det muligheter for å telte ved elva også? Jeg liker å fiske ut natta og gjerne tidlig på morgenen, og det er jo litt hyggelig å leve livet ved elva på denne tida av året for en dag eller to. Campingplasser er ikke så interresante i denne sammenhengen.

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg bor i Hønefoss å ser Randselva hver dag fra min arbeidsplass. Akkurat nå er vannstanden grei. Det blir regulert så det varierer veldig. Dette er spesielt irriterende på høsten, når gyte fisken vandrer. Er vanskelig

for fisken unde slike forhold. De som styrer vannet er åpenbart ikke fiske interesserte.

Når det gjelder randselva.com så vet jeg at denne er nede pga tekniske problemer. Regner med at noe

er på gang igjen snart.

Hvis noen skal oppover til Hønefoss på fisking så er det greit å si fra. Er alltid moro å ha med flere på tur.

Vi snakkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

siden er oppe delvis. men altig spennende og ta en tur på våren også.

vertfall når man ser slike http://randselva.com/html/modules.php?name...op=getit&lid=12 stamfiske film.

det kan slentre på noe stort tidelig også. :(

Endret av randselva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jeg får svare selv :closedeyes:

Ja, det er høy vannføring!

Tok disse bildene i dag fra brua (husker ikke hva den heter men det er i hvert fall denne.

Her oppover fra brua:

160820072313TrbECf4NjCY9xsBTXH.jpg?69

Og her rett overfor

160820072314cdcXPMMj2pTijNQ2ZC.jpg?21

og nedenfor

160820072318NYT4EFl2CcDj56wpUk.jpg?35

Uten å være kjent der kan jeg gjette ut fra det at det er trær i elva at det er litt mere vann enn normalt :rolleyes:

Tittet litt etter plasser man evt kunne komme til for å fiske, men det nærmeste var rett nedenfor en liten asfaltparkeringsplass:

160820072317JUzuUlt6bZqFY6DcXD.jpg?64

Er det plasser der som er fiskbare nå?

Og hvis det stemmer at vannføringen nå er 179,1 m3/s, hva bør den være nede i før det er fiskbart i det området jeg tok bilder i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er det veldig mye vann pga flomen i oppland forrige helg. Dette kommer vel til å vare noen

dager til. De som har fisket mye der før mener dette er bra for årets sesong. Men håper det snart blir litt mindre så vi kan komme i gang.

Når det gjelder vannstand så er det fint med ca. 60 m3/s på den plassen du har tatt bilde av. Brua går over ved hvalsmoen og plassen har navnet vaskeplassen. Tror det pleier å bli tatt noen fisker der hvert år. Ellers så er det fine plasser litt lengre opp også.

Jeg betalte 250,- for sesong kort.

Mvh

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SKal oppover ditt i helgen jeg om formen bli noe bedre. Gleder meg, utrolig fin elv, samt at det er mulig å få bra ørret der :)

Jeg sitter og ser ut på randselva fra jobb vinduet nå. Tror kanskje det kan være krevende å fiske der nå. Har hørt at høyeste vannstand det har blitt tatt fisk på er 150 m3/s. Nå regner de med at den vil gå på

ca. 185 m3/s i dagene som kommer.

mvh

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, høres ut som om jeg kan vente litt med å fiske der :)

Hvor får man kjøpt kort? Er det f.eks slike døgnkortkasser (som på det gamle bildet fra vaskeplassen) noen steder langs elva?

Jeg skal ikke sikkert si at det er umulig å fiske der. Det går sikkert an. Regner med at det er flere som vil svare på denne tråden senere i dag. Begynte selv å fiske der i fjor. Da var det veldig dårlig, nesten ingen som fikk fisk. Håper derfor på den store i år. :)

Vanligvis så skrur de ned til mellom 60 m3/s og 25 m3/s når flommen har lagt seg.

Jeg fikk tak i fiskekort på en sportsforretning i sentrum. Husker ikke hva butikken heter nå, men skal poste det etterpå. Den kassen jeg sjekket i år manglet kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.