Gå til innhold
Fiskersiden

Randselva


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Ja, flott ørret den største der. Tatt i mørket?

Jeg hadde fått det for meg at det var nattfiske med flue som var tingen der. Men da jeg var der oppe fikk jeg høre at det stort sett var devon-fiskerne som fikk fisk i totalt mørke, mens fluefiskerne stort sett både fisket og fikk fisken sin mens det var lyst og selvsagt demring og skumring - men ikke i totalt mørke.

Stemmer dette? I så fall er det vel slik at skal man på kveldstur (fra Oslo) etter jobben så bør man saste på slukfiske og ikke fluefiske da det er mørkt da man får fisket?

Men om man likevel bruker fluestanga i mørket - hvordan fluer bør man bruke da? "Harvefluer", større tubefluer? Eller ordinære streamere eller "vanlige fluer (dobbeltkrok 8)?

Begynner å nærme seg slutten på sesongen nå, og om jeg rekker en tur til dit i år så må det bli en kveldstur. Men er det håpløst med flua der i mørket bruker jeg heller kvelden til annet fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det ble med en fisk som var på i 4 - 5 sek, kjente kraftig rist og det dro avgårde. Jeg fikk og en 800 - 1kg fisk på lørdagen, så en større fisk på en 4 - 5kg helt klar av vannet. Ble forsåvidt meg bekjent ikke tatt noen i går eller i dag. Fikk slått an en hyggelig prat med både Jan M og Bjørn S? ved kaffebordet.

Gabbe: Det er jo selføgelig tull og våseri :lol: Ørreten er mest aktiv på kvelden og natta igjennom, flue er veldig bra på natta da man får en tydelig siluett opp mot den ALLTID lysere himmelen. Sorte fluer sies å være bra, men uansett farge fisker da alt blir sort uansett. Jeg mener fyldighet er viktigere enn farge. Devon, gamel vane vond å vende? Hvis man bare fisker med stingsilda så får man bare ørret på stingsilda, hvis du skjønner poenget mitt. Etter noen ganger i elva har jeg og skjønt mønsteret, mange av de "lokale" kommer rett før sola står opp, går ett noen timer, kommer tilbake før hun går ned og går etter mørket har senket seg helt. Fisken biter nok 24/7, men påstålig nok skal jeg påstå at natta er den beste tiden siden ørreten er en nattaktiv fisk :) Så kveldsturer er nok helt på sin plass, og si i fra så kan vi jo dra sammen.

Sove nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg jammen prøve en kveldstur til uka. Satser på en av dagene man- tirs- eller tors. Avreise herfra i 17-tiden, og kun flue. Flott om du blir med Remy eller noen andre. Har plass i bilen hvis noen har lyst til å sitte på (fra Veitvet), men jeg bestemmer når bilen kjører tilbake til Oslo :lol:

(Akkurat nå ser ut til at det blir mandag - altså i morgen...)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, snakket en del med forskjellige folk ila helgen, mye hyggelige mennesker der og ildssjeler når det gjelder ørreten. Og det bekreftet misstanken min enda mer at det ikke bare er å hente de. Ene karen hadde fiskt 9 år før sin første skikkelige ørret, en annen 3, andre mange mange år uten noe som helst. Men det er jo dette som gjør fisket enda mer spennende og krevende :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble med en fisk som var på i 4 - 5 sek, kjente kraftig rist og det dro avgårde. Jeg fikk og en 800 - 1kg fisk på lørdagen, så en større fisk på en 4 - 5kg helt klar av vannet. Ble forsåvidt meg bekjent ikke tatt noen i går eller i dag. Fikk slått an en hyggelig prat med både Jan M og Bjørn S? ved kaffebordet.

Gabbe: Det er jo selføgelig tull og våseri :lol: Ørreten er mest aktiv på kvelden og natta igjennom, flue er veldig bra på natta da man får en tydelig siluett opp mot den ALLTID lysere himmelen. Sorte fluer sies å være bra, men uansett farge fisker da alt blir sort uansett. Jeg mener fyldighet er viktigere enn farge. Devon, gamel vane vond å vende? Hvis man bare fisker med stingsilda så får man bare ørret på stingsilda, hvis du skjønner poenget mitt. Etter noen ganger i elva har jeg og skjønt mønsteret, mange av de "lokale" kommer rett før sola står opp, går ett noen timer, kommer tilbake før hun går ned og går etter mørket har senket seg helt. Fisken biter nok 24/7, men påstålig nok skal jeg påstå at natta er den beste tiden siden ørreten er en nattaktiv fisk :D Så kveldsturer er nok helt på sin plass, og si i fra så kan vi jo dra sammen.

Sove nå :lol:

2 Nye ble tatt igår

http://www.randselva.com/modules.php?name=...order=0&thold=0

http://www.randselva.com/modules.php?name=...order=0&thold=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fisk ja, men er det ingen som driver C&R på disse gytfiskene? Merk mitt ord, hvis jeg får en, uansett størrelse så slippes den ut igjen. Selv om den hadde vært 15kg :lol:

Remy, hvilken inntrykk har du fått av Randselva som fluefiskeelv? (Du som er fersk i elva :-) Enhånds el. 2-hånds

Hei du, kjempe inntrykk, liker den elva, utrolig fine fluestrekk der og menneskene er utrolig hyggelige. Spørsmålet om en hånds eller to hånds, tja, si det. Man har ikke store problemer med å fiske effektivt med enhånds, forrige helg hadde jeg bare med enhånds og det gikk absolutt greit. Lite slitsomt om man kan gå og speye med enhåndsen. Men, og dette er et men da det er min tanke om det, jeg tror to hånds er bedre mtp å kroke fisken. Man har litt mer vekt bak en to hånds og skulle man få en "haka" på så er det greit md litt kraft bak tilslaget også :D Og man har mer styring. Elven er grunn og det er mye steiner som stikker opp mot overflaten, så noe bedre kontroll vil alltids være bra! Jeg kjørte på en to hånds klasse 8-9, men desverre med feil snører og sneller med :lol: Var kun mine enhåndssnører der, noe som var litt lette for stangen og resulterte i at den ble tungkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med c&r på disse fiskene har vært diskutert på andre forum ( her

Så lenge foreningen registrerer at det er fullt med gytefisk på elva når de driver med stamfiske er det vel ikke nødvendig at folk må "hive uti igjen" drømmefisken? Men du må gjerne gjøre det :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med c&r på disse fiskene har vært diskutert på andre forum ( her

Så lenge foreningen registrerer at det er fullt med gytefisk på elva når de driver med stamfiske er det vel ikke nødvendig at folk må "hive uti igjen" drømmefisken? Men du må gjerne gjøre det :blush:

Om du spør om MIN personlige mening; jo. Er gytefisk, så kanskje påbud med c&r etter 1.09 hadde vært en fin sak. Gytefisk smaker ikke godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får med deg riktig snøre i dag da.

Og husk plassen under løvtreet mellom de 3 bjørkene bak den store steinen under stokken i strømkanten ved overhenget på brekket der de to strømmene møtes litt over på den andre siden. Det er der den står.

Skitt fiske!

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får med deg riktig snøre i dag da.

Og husk plassen under løvtreet mellom de 3 bjørkene bak den store steinen under stokken i strømkanten ved overhenget på brekket der de to strømmene møtes litt over på den andre siden. Det er der den står.

Skitt fiske!

Jan.

hehehe, ja det er der den står. Nå er rette sneller pakket frem og har til og med vært og kjøpt ny line og skyteline for anledningen :D Så nå har jeg flyt, flyt med int spiss, synk1, synk4 og deep water express om det skulle stå på det i riktig vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskene i går ble tatt på mørket rundt 22.00 tiden. det er tatt fisk i dag tidelig også på flua.

http://www.randselva.com/modules.php?name=...order=0&thold=0

Endret av randselva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve og svare på en del spørsmål som har kommet opp her

Natt fiske.

Personlig har jeg fått alle mine slukfisker i mørket fra kl 21.00 til 01.00

dette på grunn av en ting. 90 % av fiske tiden min er i dette tidspungtet med sluk.

Flue har jeg fisk Midt på dagen samt morgen og kveld. ingen i mørket. men igjen pågrunn av lite fisking da med flue.

men det tas fisk i mørket på flua.

Fluer

det fiskes med tuber i alt fra små tuber til store Shadow tuber

Dubbel krok

fiskes det med fluer i str

10- 8 - 6

personlig bruker jeg mest 10 krok. men 8 bruker jeg også mye av.

Det brukes sorte fluer. men også rødt og grønt har funket bra. thunder and ligthning og black docktor varianter har fisket godt.

Men aller viktigste er å ha tro på det du driver med. her er det ingen hoved regel. men flere timer større mulighet for fisk dette er man kjent med .

er man kjent med lakse fiske så fiskes det likt den måten.

sier bare lykke til .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med c&r på disse fiskene har vært diskutert på andre forum ( her

Så lenge foreningen registrerer at det er fullt med gytefisk på elva når de driver med stamfiske er det vel ikke nødvendig at folk må "hive uti igjen" drømmefisken? Men du må gjerne gjøre det :)

Flott at elva er full av gytefisk! Hvis disse fikk gjøre det de skal der så hadde man vel sluppet stamfiske, stryking og utsetting av fisk :) La naturen gå sin gang...

Elva burde vært fredet mye tidligere!

elPerro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at elva er full av gytefisk! Hvis disse fikk gjøre det de skal der så hadde man vel sluppet stamfiske, stryking og utsetting av fisk :) La naturen gå sin gang...

Elva burde vært fredet mye tidligere!

elPerro

det er på sin tid når det gjøres grep i fjorden først. stakkars sportsfiskern er da ingen trussel for fisken .

det er garn folket og trollern. de fisker jo Mengder med ørret som er på tur ut i fjorden for og feite seg opp igjen .

orret2-liten.jpg

Ørret 12 kg tatt i Tyrifjorden (fyrstikkeske for perspektiv) se det hode. fisk som skulle være mye større det der.....

hogmoen.jpg

stor forskjell på de fiskene der.....

begge er tatt i fjorden. Nå skal man ikke ta alle trollere under en kam. men det blir tatt mye fisk på tur ut av elva på våren.

Endret av randselva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.