Gå til innhold
Fiskersiden

oppdrett på land?hvorfor er det ikke tenkt på før???????


villlax
 Share

Recommended Posts

Hadde alle hatt slik positivitet til nytenking som du har KIS, Ville AS Norge blitt kommuneNorge, ergo ville ikke akkurat næringslivet gått så bra. Sier ikke at dette går, men legger man penger, positivitet og nytenkning til grunn kan man få frem teknologi som gjør landbaserte anlegg mer produktive enn havbaserte. Sitter man bare å sier nei, nei får man i hvertfall ikke til noe. Er det noen som tror at man for 100 år siden hadde trodd at verden skulle bli slik den er i dag om år? Et eksempel Kaldfusjon vil løse alle problemer knyttet til transport av vann oppvarming osv, miljøproblematikken er derimot borte! Gidder ikke si så mye mer i denne saken annet enn at det meste er mulig. Driter jo forøvrig i Laks og alle dens venner, men har jo forstått ut i fra en del tråder at dette er et stort problem? :D

Edit: Og løser man energiproblemet er det jo heller ingen ting i veien for å ha anlegg under jorden der de ikke synes, men det er kanskje umullg det og...

Har du sett Wedlock med Rutger nå? :D

Ærlig talt Ginny, hva er poenget med et slikt innlegg? Du aner ikke noe om problemstillingen, du interesserer deg ikke for problemstillingen men være spydig-det tar du deg tid til. Denne problemstillingen er som nevnt flere ganger her ikke ny, og den er forkastet gang på gang når det nærmer seg praktisk gjennomføring. Jeg har både i denne og andre tråder sagt hvordan jeg mener en bør jobbe med problemet, på områder jeg mener det er realistisk å få til resultater innen en fornuftig tidsperiode.

Hva er ditt forslag til problemet med CO2 utslipp- satse på at det om 100år er mulig å få alt til å gå på luft og kjærlighet og legge på is det vi jobber med nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt Ginny, hva er poenget med et slikt innlegg? Du aner ikke noe om problemstillingen, du interesserer deg ikke for problemstillingen men være spydig-det tar du deg tid til. Denne problemstillingen er som nevnt flere ganger her ikke ny, og den er forkastet gang på gang når det nærmer seg praktisk gjennomføring. Jeg har både i denne og andre tråder sagt hvordan jeg mener en bør jobbe med problemet, på områder jeg mener det er realistisk å få til resultater innen en fornuftig tidsperiode.

Hva er ditt forslag til problemet med CO2 utslipp- satse på at det om 100år er mulig å få alt til å gå på luft og kjærlighet og legge på is det vi jobber med nå?

Skal vi ikke holde oss til det tråden omhandler da KIS? Ønsker du å diskutere CO2 problematikken kan du gjerne starte en tråd om det, skal delta i den og jeg. Men her er det landbaserte anlegg for oppdrett av fisk som er temaet.

At du sier jeg er spydig får være opp til deg å bedømme, innlegget mitt var mere ment som et konstruktivt innspill på at kanskje er det ikke så umulig som alle skal ha det til. Hvorfor forsker man på det hvis det er umulig??? Jeg er kanskje ikke så interessert i arten Laks, men derimot er jeg svært interessert i teknologi og miljø. Slik jeg ser denne saken handler den jo faktisk om miljø og teknologi. Hvordan skal verden skaffe mat fremover? Så saken interesserer meg definitivt. Og jeg visste heller ikke at det var et krav til hvilket kunnskapsnivå man må befinne seg på for å delta i en tråd. Prøvde å bruke litt humor mot deg for å sette ting litt på spissen, derfor smileansiktet, men hvis dette ble for mye for deg må du gjerne moderere meg som du selv føler.

Forøvrig oppfattet jeg ditt innlegg som spydig, men jeg gidder ikke henge meg opp i det og la oss fra nå av diskutere det tråden handler om så kan vi heller opprette andre tråder for andre miljøproblemer, OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KIS : Vet du hvordan landet ligger mht oppdrett av Steinbit her på berget? Slik jeg har forstått det, er det både dyrt\vanskelig med smoltproduksjon og at den er vanskelig å ale opp pga en smal trivselstemperatur.. Den er jo ganske dosil og trives med artsfrender rundt seg?

Har en rar nabo på hytta i Ølen som fablet litt med flatbunnede merder og datastyrt hydraulikk for å regulere dybde\temperatur :D Han hadde faktisk lagt ned mye arbeid med å prøve å finne ut av problematikken rundt oppdrett av denne arten....

Kunne vært innbringende å finne en bra løsning på det :D

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For steinbit er det første fasene som er bøygen såvidt jeg vet, steinbit er vel eksempel på en art hvor oppdrett på land kan være et alternativ. Ikke så krevende på strøm/vann og god kilopris.

Kveite, steinbit og hummer-hadde man funnet nøkkelen til vellykket oppdrett av dissse artene kunne man pensjonert seg tidlig :D

Skal vi ikke holde oss til det tråden omhandler da KIS? Ønsker du å diskutere CO2 problematikken kan du gjerne starte en tråd om det, skal delta i den og jeg. Men her er det landbaserte anlegg for oppdrett av fisk som er temaet.

At du sier jeg er spydig får være opp til deg å bedømme, innlegget mitt var mere ment som et konstruktivt innspill på at kanskje er det ikke så umulig som alle skal ha det til. Hvorfor forsker man på det hvis det er umulig??? Jeg er kanskje ikke så interessert i arten Laks, men derimot er jeg svært interessert i teknologi og miljø. Slik jeg ser denne saken handler den jo faktisk om miljø og teknologi. Hvordan skal verden skaffe mat fremover? Så saken interesserer meg definitivt. Og jeg visste heller ikke at det var et krav til hvilket kunnskapsnivå man må befinne seg på for å delta i en tråd. Prøvde å bruke litt humor mot deg for å sette ting litt på spissen, derfor smileansiktet, men hvis dette ble for mye for deg må du gjerne moderere meg som du selv føler.

Forøvrig oppfattet jeg ditt innlegg som spydig, men jeg gidder ikke henge meg opp i det og la oss fra nå av diskutere det tråden handler om så kan vi heller opprette andre tråder for andre miljøproblemer, OK?

Du har jo ikke lest det jeg skriver.. Det er ikke umulig-det er fullt mulig, man fikk det til for 20år siden. Men uansett hvordan man snur og vender på det må man ha volumet/arealet. Det er altså snakk om oppdrett av 500 000 000kg laks i året, selv uten problematikken knyttet til vannkvalitet, kostnader til pumping av vann og kostnader ved opparbeiding sitter man fremdelels igjen med behovet for areal og volum-som er mitt ankepunkt mot dette.

Jeg mener altså at man må gå andre veier-sterilisering, lukkede anlegg i sjø, nye krav til nøter, nye rutiner for notskift og båtbruk. Jeg synes ikke dette er mangel på nytenkning.

Og jeg tolker dette som spydig

"Hadde alle hatt slik positivitet til nytenking som du har KIS, Ville AS Norge blitt kommuneNorge, ergo ville ikke akkurat næringslivet gått så bra."

Hadde smileyen kommet direkte etter den setningen hadde jeg kanskje ikke reagert :D men da er den saken avklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveite, steinbit og hummer-hadde man funnet nøkkelen til vellykket oppdrett av dissse artene kunne man pensjonert seg tidlig :D

En prøver da så godt en kan :D

Da vi skulle i gang med bygging på land, var vi igjennom mange alternativer. Det å bygge et "svømmebasseng" er utrolig dyrt og skal en i tillegg ha tak på, blir det enda verre.

Jeg er enig i at alt er mulig, men er det lønnsomt? En må ha inntaksledning ned på minimum 70 meters dyp, pumper og pumper i backup, biofilter, UV-filter, Mekanisk filer, utslipstillatelse etc. etc.

Oppdrettsnæringens historie er full av eksempler på at en ikke har gjort skikkelige økonomiske beregninger før en setter i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeridirektoratet anser ikke den teknologiske utviklingen av landbasert matfiskanlegg for produksjon av laks og regnbueørret for å være kommet så langt til at slik virksomhet kan regnes som fullverdige alternativer til sjøbaserte anlegg. Ut fra dagens konsesjonsstørrelse anses ikke slike anlegg for å være konkurransedyktige med konvensjonelle sjøbaserte matfiskanlegg. Landbaserte oppdrettsanlegg har tidligere vært prøvet ut her til lands uten at det har vært mulig å vise til lønnsom drift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinbit drives i dag kun på ett anlegg (Tomma, Nordland), og det er planlagt ett til i Troms. Men det tar for lang tid å få fisken til slakteklar str., samtidig somdet ikke drives forskning på den. Litt av det samme som for kveite: man kjenner ikke biologien godt nok.

Men de er som nevnt her sosiale dyr, og slikt sett "greie å ha med å gjøre "når de når en viss str.

Husker ikke tallene, men hvis man ser på hvilke mengder vann bare et smoltanlegg bruker pr. dag, ville man begynt å ane omfanget av en fullskala matfiskproduksjon på land....

Endret av LTPoppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egentlig meitefisker

Det jeg lurer på er om alle oppdrettsanlegg kjøper smolt fra samme anlegg, dvs. at all fisk i alle anlegg har samme genetiske opphav?

Genetisk fremavlet for supervekst.

Hvorfor ikke påby bruk av lokale stammer i anleggene.

Rømningene vil da by på mye mindre eller ingen problemer.

-eller er det rett og slett slik at riktig laks ikke vokser fort nok til at det blir lønnsomt?

Endret av Egentlig meitefisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er om alle oppdrettsanlegg kjøper smolt fra samme anlegg, dvs. at all fisk i alle anlegg har samme genetiske opphav?

Genetisk fremavlet for supervekst.

Hvorfor ikke påby bruk av lokale stammer i anleggene.

Rømningene vil da by på mye mindre eller ingen problemer.

-eller er det rett og slett slik at riktig laks ikke vokser fort nok til at det blir lønnsomt?

1.Delvis-ikke et smoltanlegg, men smoltanleggene leverer til mange anlegg. Flere av selskapene ahr egne anlegg.

2.. Vekst er et viktig mål for avlen, men også kjøttfarge, sen kjønnsmodning, og 2 faktorer ttil jeg ikke husker i farten er brukt som viktige mål.

3. Vanlig villaks vokser for sent og kjønnsmodner for tidlig til at det vil lønne seg.

Vet det var snakk om at en oppdretter ville bruke Alta laks i Altafjorden men tror det ble med snakket. mulig det ligger noe om dette på veven en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er jo at så lenge ting ikke umiddelbart lønner seg i kroner og øre her hjemme så driter man i de miljømessige langsiktige kostnadene. Og med en miljøfjernminister som Helen Bjørnøy så har jo naturen tapt fra dag 1, for makan til handlingslammet og udugelig minister har jeg knapt hørt om siden Hitler ble tysk fredsminister i 1939! (ok, kødda)

Dama er jo helt løk! Jeg føler meg temmelig sikker på at en hvilken som helst av agnmakrellene jeg har i fryseren hadde gjort en bedre jobb enn HB! Gi oss tilbake Børge Brende! Sikkert ikke bare rene svin på skogen der heller, men han gjorde i det minste noe for miljøet, og turde å tale Roma midt i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.