Gå til innhold
Fiskersiden

Støping av søkker


tryta
 Share

Recommended Posts

Vintertid kan vel også kalles dvaletid for meitere.

Her er en enkel variant for støping av søkker.

Ett bilde av hobbybenken.

I skrustikka har jeg 2 aluminium klosser som er klemt sammen,samt drillet 5 små hull av varierende dybde.

For 10 klosser så betalte jeg 30kr hos jern og metall omsetningen i Larvik. Grafitt er vel det enkleste man kan bruke?

18845_s.jpg

Til høyre for stikka ligger det rester av en annen variant.

En 48mm x 223mm planke som jeg har drillet med 22mm trebor.Etter støpingen,så deler jeg den ganske enkelt med øksa.De sistnevnte søkkene får en ruere overflate.

Galvanisert ståltråd fra biltema av 2 forskjellige tykkelser.

Hos biltema har de også en big-pack med svirvler,som egner seg til søkker som skal skli fritt på sena.

Videre så ligger det noe bly som jeg fikk gratis på dekkverksted.Mye av det som brukes i dag er av metall og ikke av bly,så dette må sorteres før smelting.

18844_s.jpg

Den første aluminium blokka(forma) som jeg lagde ble mislykket pga 2 hull ikke var helt i senter,så søkkene satt fast

:D

Litt dårlige nærbilder.

Bilde av forma.

18846_s.jpg

Ferdige søkker.

Venstre:Egner seg godt til meite i ferskvann.

Høyre:De som er støpt i treverk får en ruere overflate,og vekten er best til surf.

18847_s.jpg

Surfsøkket til høyre har svirvel.

http://www.fiskevatn.no/foto/arkiv/7620/18848_s.jpg

Litt om vekt.

Surf: 30mm dypt hull med 22mm trebor veier ca110gr.

Meite:35mm dypt hull med 12mm metall bor veier ca 50gr.

OBS!!!!!!!

Når man driver med varmt bly,så må man være forsiktig ;)

Ikke bruk fuktig treverk,bruk væene hansker og briller.

Blydamp er svert helseskadelig,så husk god ventilasjon :)

Ikke bruk gamle kaffikjeler,da disse kan tippe til siden.

Blyet må ikke varmes for mye,bare litt etter det har smeltet.

God fornøyelse ;)

Edit:skriveleifer.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke verst tråd dette. :D

Skal ta noen bilder av blyformene mine.

Neppe til surf da den største forma blir 10 kg bly.

;)

He he!

Tenkte å drille hull fra begge sider,men må ha søylebor maskin først(Låner fatter sin).

Da kan man lett støpe 10 søkker i slengen.

Noen andre som har støpeformer? Eventuelt bilder av hjemmemekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smelter med en propan flaske(17kg) og flamme kaster. Ala den taktakkere bruker.Og en jærn gryte som rommer ca 8-10kg bly ferdig smelta. Kraftig varme til og begyne med.Deretter er det bare og kjøre svakere flamme for og holde blyet ved like ellers blir det en stor bly klump :D formene mine til elve fiske er lager av asbest og funker som bare det ;) bein harde og tåler varme (er vell ikke anbefalt og borre i sånt i dag

ellers til havfiske er forma lagd av støypegods

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å se at du har begynt å støpe søkker for meg, Robert. Det er service vettu - søkkene ligger og venter på at jeg kommer nedover. :)

Jeg ble veldig fornøyd med de søkkene vi støpte sist jeg. De gikk fint i lufta og lå fint på bunnen. Jeg prøvde det tyngste søkket på surfstanga, og det gikk veldig fint. Klarte å spenne opp ei passe stiv surfstang med de også. :)

Gleder meg til å se hvordan de nye søkkene fungerer.

For min egen del har jeg kun støpt flate søkker til surf og glidetackler (se nettbutikken i profilen), men kommer til å begynne å prøve meg på bombesøkker og spilesøkker snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smelter med en propan flaske(17kg) og flamme kaster.

Har samme flaske her,men har en reduksjonsventil til o,7 bar,da kan man bruke hvilken som helst gammel camping bluss. Grillflaska er jo også praktisk,men å kjøpe små flasker til primus fuel blir i dyreste laget.

Skal ta noen flere bilder av surf søkke støping i morgen.

Den rette kanten øverst på søkkene fungerer svært godt når det er sandbunn,men er ikke det beste til steinbunn.

Lasse klaget ikke når vi prøvde ut 110-140gr søkkene.

Angående svirvler. Noen som veit om billigere en biltema? Ca 0,89kr pr stk.

Ett annet alternativ for de som ikke har muligheten til å støpe søkker pga verktøy og egnet plass,så kan man kjøpe jigghoder i små poser (20stk) for brøkdelen av hva man betaler for vanlige søkker :)

Disse er 50gram.

18890_s.jpg

18891_s.jpg

Eneste ulempen er at man bør ha vinkelsliper eller en kraftig avbiter.

Ellers så finner man mye fornuftig på forumet:

Praktisk bruk.

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...46&hl=blysøkker

Forurenser det?

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...13&hl=blysøkker

Gammel forumbruker Mikkel med samme varianten av å borre hull i treverk.

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...77&hl=blysøkker

+ Mange flere tråder for den som ønsker å bruke søke funksjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også anbefale å kjøpe former for å støpe. Har selv kjøpt 5 ulike former på Ebay auksjoner denne vinteren.

Finnes en del spennende og rimelig (synes jeg hvertfall).

Har tidligere holdt på å lage former selv, men synes ikke det lenger er verd arbeidet dersom en oppnår gode priser i auksjonene..

Tips søk på Fishing molds eller sinker molds (USA) eller Weight mould (Eng.)

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående svirvler. Noen som veit om billigere en biltema? Ca 0,89kr pr stk.

http://toko.dk/product_info.php?cPath=25&products_id=65 1150 stk for 383,- + at du får med 10 bokser og 200 splitringer.

Svivlene har sluklås men det gjør vel ikke noe hvis de skal skal støpes inn i søkker.

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja støping av søkker er en hobby vi starter med i mai, når lakselukta begynner å bli gjeldende.

Brodern er heldigvis rørlegger :)

Vi har laget en jernform, dvs. 2 stk. 1cm. tykke jernplater som det er boret 2 hull gjennom. Der boltene går gjennom for hvert støp. Boltene festes selvsagt med mutter på bakside :lol:

Midt i jernplatene (på den ene siden) er det boret et hull ca. 7-8cm. ned.

Diameter på dette boret er en anelse tykkere enn innerdiameter på plastslange som skal tres på blysøkket.

Så har vi boret med et tykkere bor (ca. 12-13mm) helt ned til det står igjen 2,5cm av hullet som vi boret først. Da får vi perfekt tykkelse på søkket (som evt. kan klippes med knipetang etter behov) og smalere diameter der slangen skal tres hardt innpå. Slanger fås kjøpt f.eks. hos TESS. Så vi borer det første hullet som skal være tilpasset de slangene vi kjøper.

Før de klare plastslangene tres på blysøkket koker jeg dem i vann og putter en selvlaget "løkke" som puttes inn i toppen og strammes igjen med strips. Stor svirvel og pop.nagler er mye brukt og er proffere. Og enkelte limer igjen rundt svirvelen så det ikke kommer vann inne i slangen. (SMITTE!!!)

Bruker samme streng som er avbildet ovenfor (rustfri) for festing av fortom.

Og vi bruker 2 diametre på søkkene, enkelte er ekstreme, hele 2cm. brede og ca. 150gram til fiske i hard strøm. Og vi fyller i bly i formen som har 10 hull og noen fylles helt opp og noen med mindre bly.

Det er 2 typer bly, men vi bruker den myke da de er lettere å klippe med knipetang.

Den harde typen bly er meget hard å klippe av og restene dundrer avgårde som et prosjektil når man bruker knipetang (skummelt).

Så støping av 200 søkker er gjort på en halvtime ! Forma blir meget varm etterhvert så da er det bare å hive den i kaldt vatn for en stund og fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har støpt en del søkker i min fiskerkarriere og forsøkt flere varianter.

Etter å ha støpt en del søkker i en trekloss hvor jeg hadde borret ut mange hull med forskjellig diameter og dybde og så kløyvd treklossen for å ta ut søkkene så var jeg ikke fornøyd med utseende. Det er jo fullstendig likegyldig hvordan de ser ut egentlig, men jeg likte ikke utseende på de.

Jeg har også støpt en del søkker i gipsform som jeg hadde laget, men det tok mye tid å lage mange søkker.

Det jeg så forsøkte var å ta med meg en del tomme patronhylser i forskjellige kalibre fra skytebanen, og satte de fast i en skrutvinge mellom to plankebiter. Resultatet var meget vellykket! Jeg veide aldri disse søkkene, men de var veldig gode å kaste med og de så betydelig penere ut en de jeg hadde støpt i treform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jommen jeg rusler en tur rundt på skytebanen i morgen.

Slangesøkker har jeg,men de har ligget på bunnen av samleskrinet i flere år.

Jeg fisker nesten bare med glidene tackle,så jeg skal frese ut litt av aluminiums klossen for å prøve i morgen.

I dag har jeg satt gasskomfyren i hobbyrommet.

Tok den gamle kaffikjelen med rist i tuten. lempet oppi avbalanserings klosser,så var det bare å helle dette over en gammel spiss spade.

Fikk foredlet ca8kg bly i dag,så nå har jeg for flere år fremover :D

Brukte gassmaske i dag pga har ikke fått hentet meg avtrekksvifte ennå.

Lukter surt bare jeg nærmer meg uthuset,så uten skikkelig maske hadde det ikke gått.

Tusen takk for linkene til rimelige svirvler. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har støpt en del søkker i min fiskerkarriere og forsøkt flere varianter.

Etter å ha støpt en del søkker i en trekloss hvor jeg hadde borret ut mange hull med forskjellig diameter og dybde og så kløyvd treklossen for å ta ut søkkene så var jeg ikke fornøyd med utseende. Det er jo fullstendig likegyldig hvordan de ser ut egentlig, men jeg likte ikke utseende på de.

Jeg har også støpt en del søkker i gipsform som jeg hadde laget, men det tok mye tid å lage mange søkker.

Det jeg så forsøkte var å ta med meg en del tomme patronhylser i forskjellige kalibre fra skytebanen, og satte de fast i en skrutvinge mellom to plankebiter. Resultatet var meget vellykket! Jeg veide aldri disse søkkene, men de var veldig gode å kaste med og de så betydelig penere ut en de jeg hadde støpt i treform.

Ja, vi startet med å støpe i treklosser vi også, men ga opp etter første forsøket. Blyet er jo meget varmt og svidde nesten i stykker forma. Og umulig å få glatt og fin overflate på søkkene på sikt.

Men ei tykk jernplate eller aluminium er nok det beste.

Det som jeg synes er det beste søkket (for elvefiske) er det søkket hvor plastslangens (som blir brukt under lakse/s-ø fiske) ytterdiameter er det samme som selve søkket. Mindre sjanse for at søkket kiler seg fast mellom steiner. Jernsøkker fungerer meget dårlig, iallefall i store, tunge elver der altfor ofte forholdsvis tunge og massive søkker er det beste. Måtte hatt et jernsøkke på 20-25 cm. for tilsvarende et blysøkke på 6-7cm. Og søkket skal jo være massivt (kompakt) for at man skal "føle" søkket nedover bunnen !

Jo mindre man kan lage søkket (størst tetthet) jo mindre vann som presser på søkket nedover strømmen.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: der hvor jeg arbeider brukes en del rør i rustfritt stål i forsk.dimensjoner.en del avkapp blir det,og det går i søpla.noe av dette tar jeg vare på og bruker det til støping av søkker.kapper opp rørbitene i forsk.lengder og dim.har en stor trekloss i hardved,og i den har jeg forboret flere hull tilpasset de forskjellige rørbitene.dette bare for at rørbitene skal stå støtt under støping.hempe(øye) lager jeg av rustfri

stålstreng eller rustfri sveisetråd påsatt svivel.når dette har fått kjølt seg av,filer jeg vekk skarpe kanter.kjempefine søkker som tåler en støyt og som ikke ruster.like fine uansett hvor hard medfart de får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående svirvler. Noen som veit om billigere en biltema? Ca 0,89kr pr stk.

1000 stk str 3 ,til en sannsynligvis BILLIG penge! auksjonen går ut imorgen, løp å kjøp!

Prisen er vel ca 1 øre pr/stk pluss frakt nå....mao 89 ganger så billig som biltema...!!!

http://cgi.ebay.com/BULK-BRASS-SWIVELS-SIZ...bayphotohosting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.