Gå til innhold
Fiskersiden

Noen som vet hva slags fisk det er i vollene i gamlebyen i Fredrikstad.


ravanus
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg bor i Fredrikstad og de gangene jeg har vært i gammlebyen så har jeg for noen år siden sett at det er noen som fisket i vollene som omkranser byen. De fikk en merkelig fisk som mest lignet på en av mallene jeg har hatt i akvariet mitt.

Er det noen som vet hva slags fisk det kan ha vært og om den er der ennå?

Tror også det ble holdt NM i moderne meite der for noen år siden og da ble disse fiskene nevnt, men jeg kan ikke huske hva det var for art.

Hvis noen kan hjelpe meg med det blir det forhåpentligvis enda en ny art på meg snart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskrivelsen tyder på Amerikansk dvergmalle.Charlie på forumet har vel n-rek?540gr-2004

Europeisk malle er ikke observert i norge hvor vidt meg bekjent.

Når det gjelder føletrådene så kan også sterlett passe,men den blir sjelden mørk uansett bunnforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er lange følehorn så er nok dette egentli antenner,så det vil si at du har sett noen av de første russiske ubåtene som kom hit under den brr-kalde krigen...Siden disse gikk på atom kraft(ofte med lekasjer)så har dem rett og slett omgjort seg til noe som blir kalt=atomdrevet brr malle......ikke mange igjen av dem nå,men skulle du få en så glem catch og slepp ut metoden!Ha dem ihjel fortere en jomfru kommer på et horehus....... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med en annen fiskekompis som også mener han har hørt om dette her. Han rette meg litt i forhold til lengden. De skal vist ha vært på mellom 20-25 cm ( alt blir små mye større når du er liten selv ehemm.....)

Men han viste ikke hva slags art det var. Men han mente at de ble sluppet ut der for maaaange år siden. Og skal vistnok ikke være andre steder.

Men jeg skal ta en telefon til en gammel bekjent i løpet av dagen. Hvis han sier at det ikke er noe spes der så må jeg ha drømt alt sammen :)

Kommer tilbake med info utover dagen håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått litt info.

Det skal vist ha blitt tatt ganske store maller der for en 10 til 15 år siden. ( er ikke sikker på hva slags maller) De skulle ha vært opp mot noe av det største som er tatt i landet. Men en av dammene hadde vistnok hatt en lekasje for noen år siden hvor over halvparten av vannet hadde rent ut. Så det er uvist om det er mye eller lite fisk der nå, men jeg skal prøve utover våren så da håper jeg at jeg kan få gitt noen possitive tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Blir spennende med vollene til våren\sommeren ja.

Fløyfisken min er tatt utenfor Engelsviken.

Har en rapport fra den liggende på rapportkonkuranser som heter noe slik som tredje tur med surfstanga eller noe. Der er det noen flere bilder av den. :P

Veldig stolt altså :) Er ikke hver dag en får slike raringer her nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 11 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.