Gå til innhold
Fiskersiden

Multifilament som backing?


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Registrerer at enkelte bruker mulitifilametsnøre som f.eks Fireline og Powerpro som backing på fluesnellene sine. Fordelen er opplagt - man får plass til mye mer av samme bruddstyrke. Holdbarheten er vel like god som dacron også.

MEN: Skjærer man ikke fingrene av seg dersom du kommer borti snøret mens det raser ut av snella (hvis du skulle være så heldig å få oppleve det)? Multifilament i bevegelse er jo rene sirkelsaga. Litt dyrere enn dacron er det vel også.

Er det andre ulemper også? Er det noen her som bruker multifilament som backing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man med så mye backing? Når man har hele snøret ute 27 - 30m samt 100 meter backing begynner sjansene får å lande fisken å minimeres. Når man nærmer seg 150meter så er sjansene ganske små. ¨Man har liten kontroll over fisken, man får MYE press fra vannet, speseilt hvis det er mye strøm eller i elv. Da må man heller vurdere tykkere fortom. 150 - 200 - 250m backing får man på de fleste sneller som er beregnet til litt tøffere fiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Använder aldrig mulitifilamet typ fireline som backing. Anledningen först att jag inte vill riskera att backingen skär ner i underliggande lager. Dessutom är jag mer intresserad i att ha en slitstark backing i stället för en som tål en massa kilo. Hellre en tjockare kanske lite mindra bruddstyrke, än tunnt och känskigt för slitage. Dom flesta rullar idag tar 150m+ med backing och det räcker i massvis om man inte fiskar i extrema vatten. Har bara sett en lax som tömt en flugrulle här i landet, och den var garanterat felkrokad. Gubben stog på samma plats och lär fiske gå och gå...och ja tillslut var rullen tom, och ännu en histora om 20kg laxen som gick var född

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det med at fisken sannsynligvis er tapt når man har så mye snøre ute likevel.

Det måtte være hvis man står i en elv mens fisken raser nedover og de siste 50 metrene med backing er det som skal til for at båten som gjør at du skal kunne følge etter fisken rekker fram. Men slik dramatikk opplever man jo ikke ofte akkurat.

Noen mindre sneller har imidlertid litt vel liten backingplass dersom man fyller plasskrevende flytesnøre på de, og i en slik situasjon er det jeg lurer på om multifilamnet er noe å vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ut i fra det dere sier at man ikke trenger så vanvittig sterk backing. Og ikke så sinnsylt lang heller. Men noe av grunnen til at fortommer ryker når man har laks på som svømmer oppover elva er vel at strømmen tar tak i snøret og backingen og gjør at presset blir for hardt. Vil ikke tynnere backing med samme bruddstyrke kunne redusere denne effekten litt?

Men så var det slitestyrke som LHO nevner. Skraper multifilamentsnøret mot en stein under fighten er det 1-0 og laksen og Game over!

Men jeg har vel fått svar på mitt spørsmål, og kommer til å bruke dacron på neste snelle som skal fylles opp også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo noe som heter High Density backing som er betydelig tynnere enn vanlig dacron. Det er et slags multifilament, uten at jeg vet så mye mer. Siden den er konstruert som backing er den sikkert litt mer slitesterk enn vanlig Fireline/Powerpro. 30lbs high density er tynnere enn vanlig 12lbs dacron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har brugt 0.25 mm gul Fireline til såvel backing som skytesnøre til mitt fluefiske i sjøen. man skulle tro at det var svært at undgå kludder på snøren, men det er det faktisk ikke. Linene giver ekstremt lange kast ved brug af skytesnøre. linen har ingen hukommelse som monofil og så flyder den. alt sammen gode fordele. men mest af alt. det billigt. du får 110 meter backing inkl. skytesnøre for rundt 160 kr.

normalt har jeg ingen problmer med at linen skære i fingrene. det afhænger af vinklen mellem linen og dine fingre.

har også brugt 0.25 mm Fireline som backing under mitt laksefiskeri uden problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det kalrt fordeler og ulemper.

Fordeler med fireline er at du får mer på rullen, har selv hatt utras på over 150 meter selv om det ikke skjer hvert år. Men kjedelig å se på at rullen går tom.

Ulempen er at den ikke er elastisk som mono line er. En klar fordel med mye snøre ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MP

Det må da være veldig vanskelig¨å få tak i firelinen mellom hvert dobbelt-trekk? Brukte en stund en skyteline fra Guide-line som var 0.26 tykk. Denne kastet langt som få, men på grunn av den tynne diameteren glapp jeg snøret rett som det var, og jeg har nå byttet.

Det er forskjell på skyteline og backing. Å bruke backing/fireline som skyteline vil man aldri gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på skyteline og backing. Å bruke backing/fireline som skyteline vil man aldri gjøre.

Vet jo godt forskjellen på backing og skytesnøre!! Men Lars Henrik sier at han bruker Fireline både som backing og skytesnøre, noe jeg synes var rart. Derfor stilte jeg spørsmålstegn ved utsagnet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MP

Det er forskjell på skyteline og backing. Å bruke backing/fireline som skyteline vil man aldri gjøre.

Vet jo godt forskjellen på backing og skytesnøre!! Men Lars Henrik sier at han bruker Fireline både som backing og skytesnøre, noe jeg synes var rart. Derfor stilte jeg spørsmålstegn ved utsagnet hans.

Beklager MP, ikke meningen å henge deg ut på noe vis - hadde bare ikke fått med meg hele teksten i Lars Henrik sitt innlegg. Jeg tror ikke jeg ville fått det til å fungere med Fireline som skytesnøre, men det kan være at det passer for andre som fisker anderledes enn jeg gjør. Har noe med hvordan jeg holder skytelina under oppspenning osv å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruger skyteklumper i klasse 9, 10 og 11 afhængigt af vejret og er svært tilfreds med fireline. men jeg må dog indrømme at ikke mange jeg kender deler min mening om fireline. der skal dog ikke herske nogen tvivl om at man kan med den rigtige teknink kaste svært langt om man bruger fireline som skyteline. spørg Atle M. han er stadig svært imponeret over danskens kastestil[ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.