Gå til innhold
Fiskersiden

Gjør det selv !


Xplorer
 Share

Recommended Posts

  • 5 months later...
  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har lurt litt på dette med å lage egne wobblere.

Sånn jeg har forstått det så er det vanlig at en ståltråd blir lagt mellom to trestykker som deretter blir limt sammen og så formet til ønsket form.

Og da lurer jeg egentlig bare på om det kan være fare for at de to trestykkene splitter seg med tiden? At limen løsner på en måte?

Kan jo være spesielt ugunstig om storruggen mot all formodning skulle bite på. Eller er dette noe som bare ikke skjer? Hvilken lim er best å bruke? Og hvor får man tak i osp?

Tror kanskje jeg må forsøke meg på noen wobblere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt litt på dette med å lage egne wobblere.

Sånn jeg har forstått det så er det vanlig at en ståltråd blir lagt mellom to trestykker som deretter blir limt sammen og så formet til ønsket form.

Og da lurer jeg egentlig bare på om det kan være fare for at de to trestykkene splitter seg med tiden? At limen løsner på en måte?

Kan jo være spesielt ugunstig om storruggen mot all formodning skulle bite på. Eller er dette noe som bare ikke skjer? Hvilken lim er best å bruke? Og hvor får man tak i osp?

Tror kanskje jeg må forsøke meg på noen wobblere.

Ståltråden redder vel fisken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Jo, men på de bildene jeg har sett av denne ståltråden så har det bare vært en rett tråd med nedbøyninger der hvor krokene skal være. Så dersom trebitene splittes så vil krokene/splittringene kunne skli rett av ståltråden liksom. Skal se om jeg finner et bilde.

hvis du tvinner tråden til ett øye for den bakerste kroken, faller den ikke av hvis du er uheldig med wobbleren, da stopper den i trebblen bakerst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men angående osp? Hvor får jeg tak i dette?

En velassortert trelasthandel eller en snekkerbedrift kan ha det.

Disse lager panel i osp, går sikkert an å få kjøpt rester.

http://www.fangesag.no/kontaktoss.html

Har selv lagd noen wobblere i bjørk, det er også et godt materiale å jobbe med. Kjøp de billigste knivskaftemnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreativiteten tok overhånd på 80-tallet engang, da var det reker i full størrelse som skulle støpes i former med silikon. Og med innlagte og svartmalte knappenåler som øyne så de fryktinngytende ut (uten lukt) :) Men de ble aldri brukt, da reka ble forbudt etterhvert i Orkla.

Og Hørgårdnymfa ble også laget i gipsformer mettet med kvistlakk.

Men de ble ikke så proffe som originalen. Har alltid lurt på hvilke materialer som brukes i slike "plastikk-greier".

Men wooblere/bombere ble laget i balsa. Formet akkurat like store som originalene. Balsa er jo lett å forme med Stanley-kniv og sandpapir. Og det fåes kjøpt hos modellbutikker.

Skje i front syntes jeg ble for "avansert" eller vanskelig så jeg sagde ganske enkelt et spor i underkant på woobleren. Og der la jeg inn små blyremser (ved balansepunktet). Dette for at woobleren skulle gå med buken ned i vannet :mellow: En tykk, rustfri streng ble også lagt i sporet, før det ble limt igjen med epoxy.

Sprayet på lakk, kjøpt hos Torshov og overflata ble behandlet med klar epoxy.

Disse skjener ikke ned i vannlaget pga. at de mangler skje, så de var beregnet på å fiske med søkke.

Testet de i rennende vann, og de vibrerte og gikk som en drøm ;)

Men de ble aldri brukt disse heller, da det ikke er tillatt å bruke de med søkke her.

Men moro var det å lage de.

200320071147zCLKqpW13IC5hWTz6W.jpg?64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt litt på dette med å lage egne wobblere.

Sånn jeg har forstått det så er det vanlig at en ståltråd blir lagt mellom to trestykker som deretter blir limt sammen og så formet til ønsket form.

Og da lurer jeg egentlig bare på om det kan være fare for at de to trestykkene splitter seg med tiden? At limen løsner på en måte?

Kan jo være spesielt ugunstig om storruggen mot all formodning skulle bite på. Eller er dette noe som bare ikke skjer? Hvilken lim er best å bruke? Og hvor får man tak i osp?

Tror kanskje jeg må forsøke meg på noen wobblere.

Du trenger ikke bruke ståltråd gjennom wobbleren,bare hvis du bruker myke treslag som balsa.Bruker du osp,bjørk osv,kan du bruke øyeskruer laget til formålet.I denne tråden finner du noen linker til steder du kan kjøpe øyeskruer og div. andre ting. Eller du kan tvinne dine egene øyne av ståltråd,borre hull i emnet og lime de fast med epoxylim(her er en link som viser hvordan:fiskesnack)

Hvis du like vell vil lage med gjennomgående tråd,så gjorde jeg det slik: Skar ut emnet og pussa det grovt til.Så delte jeg det i to,freste spor med en dremmel og bøyde til ståltråd i sporet. Etter det limte jeg alt sammen med epoxy og lagde ferdig wobbleren. Problemet er å få delt wobbleren helt på midten. En løsning på dette er å begynne med to biter tre som du limer sammen med litt spraylim eller annet svakt lim.Du lager så wobbleren din av dette emnet,for så å dele bitene fra hverandre til slutt.

Hvis du lurer på noe mere bare spør,jeg har ikke laget så mange wobblere,men jeg har lest mye om det på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vil nok funke uten gjennomgående ståltråd ved bruk av harde tresorter. Men jeg tror likevel at jeg vil foretrekke gjennomgående. Ville vært for gale om storlaksen skulle forsvinne pga av krokøyet blir dradd ut av wobbleren. Hadde nok følt meg tryggere under fiske etter mindre ørret osv.

Men nå er det laks som er målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vil nok funke uten gjennomgående ståltråd ved bruk av harde tresorter. Men jeg tror likevel at jeg vil foretrekke gjennomgående. Ville vært for gale om storlaksen skulle forsvinne pga av krokøyet blir dradd ut av wobbleren. Hadde nok følt meg tryggere under fiske etter mindre ørret osv.

Men nå er det laks som er målet.

Det var nok grunnen til at jeg brukte gjennomgående tråd ja. Tok ikke sjansen på at festet skulle ryke hvis en storlaks bet på. Men jeg kom aldri dit.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vil nok funke uten gjennomgående ståltråd ved bruk av harde tresorter. Men jeg tror likevel at jeg vil foretrekke gjennomgående. Ville vært for gale om storlaksen skulle forsvinne pga av krokøyet blir dradd ut av wobbleren. Hadde nok følt meg tryggere under fiske etter mindre ørret osv.

Men nå er det laks som er målet.

Ikke bruk skrue. Mange store er blitt borte pga det. Uten tvil er tråd ( syrefast fjærtråd helst ) og som kan handles hos Norfjær i Oslo det beste til formålet.

Alle festene må sikres med spining av tråd eller ved å surre tynn kobbertråd på ( enklere ,om dere ikke eier egnet verktøy)

Jo lettere treverket er jo bedre svømmer wobleren. Balsa er for min del utelukket da denne kan godt erstates av OSP , som er betydelig bedre til formålet. Til skjea og som nevnt i denne tråden , er plasten klipt ut av halsene på brussflasker det beste og rimelige man kan bruke til hobby formål.

Lykke til !

M. Lopez

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sak som kun kom på tegnebrettet :D

Planer-dupp !

Flytedupp er jo kun tillatt her (den skal flyte når den er på stille vann).

Så etter litt grubling skulle det lages dupper i tre. Og de skulle fortynges litt på den ene siden med bly. Akkurat nok til at de holdt seg flytende i ei bøtte med vann. Men hvordan få de til å gå i forskjellige dybder ute i strømmen. Lage planeringsvinger på sidene av duppen, slik at den skar seg ned til passe dybde der den skulle brukes :P

Så blyets funksjon var bare for at duppen skulle gå med blyet (tyngden) nederst. Eller ville ikke planeringen virket :blush:

Men etter at jeg "oppdaget" at duppen fungerte best i overflata, ble også dette lagt på grus.

Men det er nok fullt mulig der det er tillatt. Men kanskje litt tyngre dupp hadde vært det beste da :D

Og det spørs om kontrolløren hadde godkjent dette som en flytedupp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Ja det vil nok funke uten gjennomgående ståltråd ved bruk av harde tresorter. Men jeg tror likevel at jeg vil foretrekke gjennomgående. Ville vært for gale om storlaksen skulle forsvinne pga av krokøyet blir dradd ut av wobbleren. Hadde nok følt meg tryggere under fiske etter mindre ørret osv.

Men nå er det laks som er målet.

den ene jeg har er det blitt tatt x antall gjedder på 4-6 og ett par på 9+ uten at det er synlige skader rundt innfestinga...men men, går ann å borre seg rett gjennom wobbleren og borre seg opp til midten fra undersiden, lage en løkke og stikke inn og la sentertråden gå gjennom løkka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.