Gå til innhold
Fiskersiden

Gjør det selv !


Xplorer
 Share

Recommended Posts

Hei Martin,kult at du ville være medlem i forumet :rolleyes: Håper du vil dele noen av wobblerene du har laget med oss,jeg skal i alle fall dele mine kreasjoner(uansett utseende). Selv har jeg bundet fluer i mange år og laget div. mislykkede spinnere,sluker og wobblere. Nå venter jeg utolmodig på div. komponenter fra USA og gleder meg til å begynne med en "ny" hobby.

Kommende "prosjekter": Lage noen jerkbaits(glidere og top water)og noen vanlige wobblere.Lage div. spinnere og bucktails.

Lurer på: Material valg(tre,skruer,lepper...),type clear coat osv. Og ikke minst hvor man får kjøpt ting i Norge,hvis det går da.

Oskar :lol:

Alt som trengs til å lakkere og behandle wobler og sluker til eget bruk finnes selvfølgelig i Norge. Når jeg ikke drev i stor skala hadde jeg favoritter som dere fortsatt kan få takk i.

Til impregnering av treverk ( viktigste delen av wobler behandling)etter at modellen var klargjort og før viderelakkering, brukte jeg faktisk en type 2 komponent klar epoksy til impregnering av betonggulv som ble markedsført av Rescon.

Etter nøye forholdsblanding ( veldig viktig) satt jeg boksen oppi en kjele med svak varm vann som fikk epoksyen til å bli svært tynnflyttende. Imens varmet jeg opp modellen med hårfønner for å åpne porene i treverket eller hang opp disse i en godt brukt ovn, maks. 50 grader, for deretter dyppe disse oppi kjelen. Dere blir overasket over hvor dypt slik behandling trenger inni wobleren !

Dere kan gjenta prosessen med hvor mange dere vil.og de som henger inni ovnen vil torke raskere. Fortsett med prosessen intil det er tydelig at det ikke trenger mer inni trevekerket. La " glassuren" tørke godt til dagen etter. Slip fra grov til fin men unngå å komme ned i treverket.

Slik forbehandlin er det absolutt beste og ingen produsent uansett merkevare ,kan eller har råd til å foretta seg slik behandling. Ikke i Kina heller !

Kommer flere tips etter hvert. Om interessen er stor nok derute , vurderer jeg å lage serier med artikler basert på selvlagging av fiskeutstyr i mine hjemmesider, med bilder og steg for steg. Dere behøver ikke å snuble i alle tråder jeg selv har snublet i nå jeg startet som gjør det selv gutt.

Er forresten veldig overasket :o over hvor mye dere er villige til å betale for Jerkene ( på godt norsk kastewoblër) derute. Det er den enkleste og billigste wobler som det går an å produsere selv.

Martin Lopez :P;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er forresten veldig overasket :) over hvor mye dere er villige til å betale for Jerkene ( på godt norsk kastewoblër) derute. Det er den enkleste og billigste wobler som det går an å produsere selv.

Martin Lopez :);)

Ja, det har du vel kanskje rett i. Med priser opp mot tusen i det værste tilfellene er det temmelig drøyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har du vel kanskje rett i. Med priser opp mot tusen i det værste tilfellene er det temmelig drøyt!

Det er bare å sette opp en liste om hvilke type bruk ,størrelser og gange som trengs. Om jeg får tid innimellom kan jeg kanskje ordne til og med halvfabrikata. OBS etterlikninger av andre modeller godtas ikke som forslag ! De eller den som presenterer forslaget som likes mest av alle i forummet, kan til og med være med meg i bedriften for å produsere en serie fra A til Å .

Slik er også med på å skape EN NY GENERASJON ORIGINALE NORSKE PRODUKTER

Jeg kommer selv med en haug av modeller etter hvert. Skal gjøre mitt beste for å lage disse så holdbare og økonomiske som mulig for medlemmer !

Martin Lopez :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000,kr. kan da ikke være så dyrt :) Om man ser på seg selv som en håndtverker,og skal gnukke og gni for hånd så tar det tid.Lakking i flere lag osv.Jeg driver selv med lafting(håndlaft),og denslags blir ofte sammenlignet med maskinlaft :) Vil man ha håndarbeid,må man betale litt ekstra.Om det blir noe bedre resultat ,er en annen sak.Det irriterer meg forøvrig greneseløst at folk ikke skjønner forskjell på masseproduksjon,og håndarbeid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser på hvordan de nye wobblere og jerkbaits er lakkert må man bare ta av seg hatten.

Men hvordan er det med treblekrokene? Mange bytter jo ut de med en gang. Skal dette være krokløseprodukter som man kan ordne resten selv eller blir man påtvunget Mustad sine? Kanskje trollingfolket har noen heite tips om hva som gjelderav kroker?

Kanskje en ide er jo og lage poppere som man kan fylle med vann ettersom man trenger mer kastevekt eller at den kan fiskes på flere måter? Hvis den blir laget i resirkulert plast er det jo en miljøgevinst på det også?

Hvis man ser på ei laue som prøver og unnslippe abboren kan man se at den hopper i en relativt rett linje, så hvorfor ikke lage en slik wobbel/popper/jerk som kan bevege seg opp og ned i vannet igjen? Mye mer naturtro og sinnsvakt artig og fiske med antagelig.

Og det beste med det hele er at jeg tror det kan gjennomføres med at det er et gjennogående hull i wobbleren som får vanngjennomstrømmingen til og dra ned den og ei skje som får den til og hoppe.

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000,kr. kan da ikke være så dyrt :) Om man ser på seg selv som en håndtverker,og skal gnukke og gni for hånd så tar det tid.Lakking i flere lag osv.Jeg driver selv med lafting(håndlaft),og denslags blir ofte sammenlignet med maskinlaft :) Vil man ha håndarbeid,må man betale litt ekstra.Om det blir noe bedre resultat ,er en annen sak.Det irriterer meg forøvrig greneseløst at folk ikke skjønner forskjell på masseproduksjon,og håndarbeid ;)

Enig med deg LOS. Jeg tillater meg allikevel å minne deg på at det går an å masseprodusere for hånd og det er resultatet som teller, ikke hvor effektivt man har vært. Lite efektivitet og lang tidsbruk i endelig produkt forsvarer ikke høy pris. Riktig råvarer og håndverker som hvet hva som skal gjøres, rettferdiggør høyere pris. Kunden bestemmer allikevel å handle eller ikke å handle.

Lopez

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg LOS. Jeg tillater meg allikevel å minne deg på at det går an å masseprodusere for hånd og det er resultatet som teller, ikke hvor effektivt man har vært. Lite efektivitet og lang tidsbruk i endelig produkt forsvarer ikke høy pris. Riktig råvarer og håndverker som hvet hva som skal gjøres, rettferdiggør høyere pris. Kunden bestemmer allikevel å handle eller ikke å handle.

Lopez

Hvis kundene er der så er jeg enig. :) Kan du produsere 20 like så blir jo regnestykket litt annerledes,men de må likefullt behandles for hånd,vil jeg tro ;) Masse pirk og mye jobb,som de fleste ikke biter seg merke i :D

Bortesett fra at dette var dyrt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kundene er der så er jeg enig. :D Kan du produsere 20 like så blir jo regnestykket litt annerledes,men de må likefullt behandles for hånd,vil jeg tro :huh: Masse pirk og mye jobb,som de fleste ikke biter seg merke i :D

Bortesett fra at dette var dyrt :wacko:

Anbefalt måte å starte:

Dreiebenk. Ved hjelp av en enkel dreiebenk kan man faktisk lage mange like woblere, jerk eller kastedobber. En av mine absolutt favoritter til gjedde en gang i tiden var dreid. Denne var så effektivt at kun store gjedder bet på når jeg fisket på hytta ved Lysern. Det ble desverre kjedelig etter at koden på Lysern, Steinfjord og Jaren vannet gjedda ble løst.

Når modellene er ferdig dreid, går man over til båndsag og fjerner ønsked gods på langs og eller i midten eller på sidene. Skjea dreide jeg selvfølgelig samtidig og denne ble kuttet i ønsked dykkevinkel. Jeg har ellers gått mer bort i fra skjeer og integrerer som mye som mulig i selve kroppen.

En av ( fortsatt ) mine favoritter og som jeg solgte mest av som "amatør" var 2 plugger som ble limt mot kraftig plastrør. Plastrøret bestemte lengde på "luftkammeret" som også ble brukt til å fylle på blyhagel,jernmalm eller vann i og som ga meg muligheten til å forandre og forske på gangen og vekt, samt at de ble langkastede. Det er 10 år siden sist og woblerne holder mål ennå.

Hybrid stykkene ble senere formet i dreiebenken.

Martin Lopez

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å sette opp en liste om hvilke type bruk ,størrelser og gange som trengs. Om jeg får tid innimellom kan jeg kanskje ordne til og med halvfabrikata. OBS etterlikninger av andre modeller godtas ikke som forslag ! De eller den som presenterer forslaget som likes mest av alle i forummet, kan til og med være med meg i bedriften for å produsere en serie fra A til Å .

Slik er også med på å skape EN NY GENERASJON ORIGINALE NORSKE PRODUKTER

Jeg kommer selv med en haug av modeller etter hvert. Skal gjøre mitt beste for å lage disse så holdbare og økonomiske som mulig for medlemmer !

Martin Lopez :huh:

Tar vi utgangspunkt i de mest populære jerkbaitsa til forumbrukerene,finner vi vell noen holdepunkter.

Snakker vi jerk til gjedde,så er vell de mest brukte glidere på ca.15-20cm og 80-100gr(buster,salmo slider og fatso,pig,Phantom og jerko). Ser vi også litt på trender i USA(og Sverige),ser vi at baits blir STØRRE.

Mitt forslag så langt må bli en 20cm lang glider.Den må ha en "side til side" og litt "opp og ned" gange.Ikke for mye utslag,men ikke for lite heller :wacko::D Videre bør den kunne brukes ned til 4-5m dyp,uten å miste gangen. Form og utseende er jo viktig for å få solgt den,men uten en bra gange blir det ingen suksess.Personlig synes jeg det er for mye fokus på lakking etc,men det er vell fordi folk helst ikke vil komme for mye inn på selve konstruksjonen. Men man må jo starte i "feil" ende for å lage en jerk,nemelig med utseende. Personlig synes jeg den bør se ut som bytte til gjedda,f.eks en mort. Får vi til alle disse egenskapene,så kan vi gi den særpreg gjennom fargevalg osv. Her foreslår jeg noen naturlige farger og noen sterke farger med mye kontrast. Uansett design,må det satses på kvalitet i alle komponenter og produksjon.

Noen som er enige/uenige? Selvfølgelig må vi ha en variant med jigghale også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar vi utgangspunkt i de mest populære jerkbaitsa til forumbrukerene,finner vi vell noen holdepunkter.

Snakker vi jerk til gjedde,så er vell de mest brukte glidere på ca.15-20cm og 80-100gr(buster,salmo slider og fatso,pig,Phantom og jerko). Ser vi også litt på trender i USA(og Sverige),ser vi at baits blir STØRRE.

Mitt forslag så langt må bli en 20cm lang glider.Den må ha en "side til side" og litt "opp og ned" gange.Ikke for mye utslag,men ikke for lite heller ;):lol: Videre bør den kunne brukes ned til 4-5m dyp,uten å miste gangen. Form og utseende er jo viktig for å få solgt den,men uten en bra gange blir det ingen suksess.Personlig synes jeg det er for mye fokus på lakking etc,men det er vell fordi folk helst ikke vil komme for mye inn på selve konstruksjonen. Men man må jo starte i "feil" ende for å lage en jerk,nemelig med utseende. Personlig synes jeg den bør se ut som bytte til gjedda,f.eks en mort. Får vi til alle disse egenskapene,så kan vi gi den særpreg gjennom fargevalg osv. Her foreslår jeg noen naturlige farger og noen sterke farger med mye kontrast. Uansett design,må det satses på kvalitet i alle komponenter og produksjon.

Noen som er enige/uenige? Selvfølgelig må vi ha en variant med jigghale også B)

Dere blir overrasket over hva vi kommer med i tiden fremover ! Målet er at blikket blir rettet mot hva vi greier å skape her i Norge og slutter å se på hva andre land lager.

Vi , i sammen skal skape nye trender !!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innovativt og innovativt, en løsning er det jo. Men det finnes jo sammenleggbare senkehåver som både er lettere og tar mindre plass enn den der som er beregnet på stor fisk. Og har en mye enklere konstruksjon.

Her er min knutestrammer og fortomsretter:

14891_s.jpg

Den ble laga for et par år sia fordi noe slikt ikke fantes på markedet. Fox kom med sin i høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som trengs til å lakkere og behandle wobler og sluker til eget bruk finnes selvfølgelig i Norge. Når jeg ikke drev i stor skala hadde jeg favoritter som dere fortsatt kan få takk i.

Til impregnering av treverk ( viktigste delen av wobler behandling)etter at modellen var klargjort og før viderelakkering, brukte jeg faktisk en type 2 komponent klar epoksy til impregnering av betonggulv som ble markedsført av Rescon.

Etter nøye forholdsblanding ( veldig viktig) satt jeg boksen oppi en kjele med svak varm vann som fikk epoksyen til å bli svært tynnflyttende. Imens varmet jeg opp modellen med hårfønner for å åpne porene i treverket eller hang opp disse i en godt brukt ovn, maks. 50 grader, for deretter dyppe disse oppi kjelen. Dere blir overasket over hvor dypt slik behandling trenger inni wobleren !

Dere kan gjenta prosessen med hvor mange dere vil.og de som henger inni ovnen vil torke raskere.

Martin Lopez :)B)

Man skal være klar over at ved oppvarming av div. lim/lakk typer frigjøres det stoffer som KAN (og sannsynligvis VIL) gi varige løsemiddelskader!!! :o Dette gjelder i høyeste grad epoxylakk/lim, og dersom jeg ikke husker helt feil så ligger oppvarmingstemperaturen for uherdet lakk/lim rundt/under 50 grader celcius!!!

Dette er allmen viten blandt alle som har drevet med bygging av modellfly worldwide lenge, så jeg vil gjerne dele dette med dere :D

Vær forsiktige, og husk at også bruk av alle typer CA (Cyanakrynolat AKA lynlim) produkter kan gi varige skader på sentralnervesystemet, dersom man bruker dette ofte og ikke sørger for tilstrekkelig ventilasjon evt. korrekt pustebeskyttelse! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal være klar over at ved oppvarming av div. lim/lakk typer frigjøres det stoffer som KAN (og sannsynligvis VIL) gi varige løsemiddelskader!!! :o Dette gjelder i høyeste grad epoxylakk/lim, og dersom jeg ikke husker helt feil så ligger oppvarmingstemperaturen for uherdet lakk/lim rundt/under 50 grader celcius!!!

Dette er allmen viten blandt alle som har drevet med bygging av modellfly worldwide lenge, så jeg vil gjerne dele dette med dere :D

Vær forsiktige, og husk at også bruk av alle typer CA (Cyanakrynolat AKA lynlim) produkter kan gi varige skader på sentralnervesystemet, dersom man bruker dette ofte og ikke sørger for tilstrekkelig ventilasjon evt. korrekt pustebeskyttelse! :D

Flott at du bringer slik på banen.Jeg fikk desverre ikke kommet så lang når jeg startet tråden. Man skal lese helsedatablad for alle produkter man bruker, især om disse innenholder isocyanater ,som regel en komponent i herder.

Jeg har selv vært mye med profesjonelle fluebindere som bruker lakk som er vellldig farlig under fordampning.

Noen av produktene vi selv bruker blir opp mot 80 grader under herdingen eller selvreaksjon. Slike er selvfølgelig kun beregnet for industribruk og kommer ikke til å bli nevnt av hensyn til deres helse. Hos oss er vi pålagt å følge arbeidsmiljøloven og avsug ordnet deretter. Jeg prøver å mimre tilbake til "gamle dager" og tipse dere med hva som var mest tilgjengelig for hobby bruk da.

Når jeg startet med hobbyen brukte jeg gode kjøkkenvifter til formålet. Om kjemikalene var ekstra sterke brukte jeg også en liten vifte som blåste mot ryggen min og mot kjøkken viften. Det er ikke dumt å bruke maske heller.

Jeg anbefaler å få til en grei og ordnet rom til formålet for dere som ønsker å kaste seg i denne givende hobby.

Og OBS- OBS- OBS ! det fins veldig få materialer til hobby bruk som er så skadelig for sentralnervesystemet som bly. Bly må ALDRI komme i høyere temperatur en 500 grader, da utvikles det blygiftdamp som aldri kommer ut a kroppen.De mest vannlige forgiftninger som jeg har hørt om ved blybehandling er allikevel forårsaket av mye hudkontak, så bruk alltid hansker ved blyhåndtering og vask dere i hendene før spising og røyking.

Dere får alle sammen beklage meg om jeg kommer med noen skrive feil ( født i feil land , men gjorde noe med det )og håper at dere forstår min skrivemåte.

Martin Lopez :):):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kommer langt med stikksag og kniv/sandpapir og, jerkbaits/wobblere MÅ ikke være sylinderformet.

Michael

Det stemmer ! Men en dreibenk eller en enkel tillegsutstyr til drill og som kan brukes som dreiebenk forenkler oppgaven.

Nei ,woblere må ikke være silynderformet. Om du leser mitt innlegg nevnes det at det ferdig dreid stykke kan formes med å skjære på langs i midten for å fjerne gods og før firkantstykkene i begge ender fjernes . Stykkene limes sammen med vannfast lim etter at tråfestene er montert.

Jeg foretrekker løvsag til å starte med istendenfor stikksag til formålet. Stikksagen har lett for å hoppe når dere minst aner det .Dt beste er uansett en god båndsag.

Martin Lopez :D

Som ungdom pleide eg faktisk å tygge på bly. Lurer på når svultsen kommer fram eg. :D

Skal prøve å finne frem til helseblad som omfatter sympdomer på forgiftning ( det gjelder ikke fiskefeber). Så kan dere vurdere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ! Men en dreibenk eller en enkel tillegsutstyr til drill og som kan brukes som dreiebenk forenkler oppgaven.

Nei ,woblere må ikke være silynderformet. Om du leser mitt innlegg nevnes det at det ferdig dreid stykke kan formes med å skjære på langs i midten for å fjerne gods og før firkantstykkene i begge ender fjernes . Stykkene limes sammen med vannfast lim etter at tråfestene er montert.

Jeg foretrekker løvsag til å starte med istendenfor stikksag til formålet. Stikksagen har lett for å hoppe når dere minst aner det .Dt beste er uansett en god båndsag.

Martin Lopez :rolleyes:

Jeg har prøvd å finne sånn benk man fester drill i og får seg dreiebenk, men de fleste steder jeg spurte så var dette gått ut av produksjon, trist for oss som ikke har/vil ta seg råd til eller har plass til en ordentlig dreiebenk.

Båndsag og håndoverfres har jeg heldigvis tilgjengelig. Så jeg vil nok poste noen bilder etterhvert, nå som hobbyrommet begynner å bli klart her.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide også å klemme fast splitthagl med tenna da jeg var yngre, uten at det egentlig bekymrer meg veldig, selv om jeg jo i ettertid vet at jeg burde latt være. Stor forskjell på blydamp og metallorganiske forbindelser av bly og metallisk bly. Metallisk bly, som f.eks. splitthagl vil være dekket av et tynt oksidsjikt, men dette kan selvsagt brytes når man biter i ett splitthagl. Blydamp vil uansett være ekstremt mye mer reaktiv overfor organiske forbindelser enn metallisk bly. Skal spørre en toksikologivenninne i morgen om dette, men innbiller meg at mye av grunnen til at kadmium, kvikksølv og bly akkumulures og er farlige er at de i toverdig form er kjemisk sett ganske like toverdig sink, som man finner i mange enzymer og proteiner. Selv om jeg ikke er biokjemiker, så tror jeg det er potensielt farlig og kreftfremkallende om sink byttes ut med bly, kvikksølv eller kadmium siden det kan forandre formen på enzymer og proteiner, og dermed også egenskapene deres, noe som igjen kan føre til kreft. Tipper et par kjappe google-søk gir utdypende og mer korrekte svar på farene ved bly (og andre tungmetaller), men nå er det bussen hjem. Uansett: bedre føre var enn etter glassvar, vær forsiktige med blydamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å finne sånn benk man fester drill i og får seg dreiebenk, men de fleste steder jeg spurte så var dette gått ut av produksjon, trist for oss som ikke har/vil ta seg råd til eller har plass til en ordentlig dreiebenk.

Båndsag og håndoverfres har jeg heldigvis tilgjengelig. Så jeg vil nok poste noen bilder etterhvert, nå som hobbyrommet begynner å bli klart her.

Michael

Skal prøve å finne ut hvor slik kan handles. Ellers er det mulig å dreie med en borestativ med sentrert spiss i tvingen, det er bare litt tyngre. Prøv å montere denne horisontal.

Martin Lopez :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.