Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er dette?


Gjest Brage
 Share

Recommended Posts

Er det noe å diskutere da Jørgen?

Jeg vet ikke om rykkfiske med banapilk er noe særlig utbredt... men vil jo tro at det er færre og færre som benytter seg av dette da tilgangen på slikt utstyr blir mindre og mindre.

Det er en utdøende "sport" ettersom matauk ikke lenger er i fokus på like stor andel av fisketurer som tidligere.

(dette er tanker og følelser og synsing fra min side uten noen som helst form for fakta bortsett fra at jeg har sett at bananpilken har forsvunnet fra hyllene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rykkpilken er jo helt genial til blandt annet røyefiske. Lokke fisken inn med for og vips - så er det bare å røske til.

Sveiva innom på Notodden på vei til fjells i vinter. Ble ikke noe handling. Snudde rekka med rykkpilker bak frem og gikk. Skulle noen ha denslags måtte de i hvert fall lete godt[ :) ]

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et flere rariteter, også disse fra det store utland. Disse kjøpet jeg i Kroatia. Rappala wobleren er orginal og har ikke mindre en 22 kroker. Det kan vel se ut som om vi har et relativt humant fiske i Norge hvis vi sammenlikner oss med de gamle østblokk landene.

Tenkte jeg skulle ta med wobbleren til stamfiske i Drammenselva til helgen. Gamlekara setter nok kaffen i halsen når de ser den...

091120041449xhE4BUupGuKAZxYgZc.JPG?95

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nytt for meg at det går ann å fiske blekksprut med wobblere. Men etter å ha blottlagt min uvitenhet mht karpefeederen så ligger jeg heretter lavt i terenget.

Det er forøvrig ingen mottakere på hverken wobbleren eller reka.

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Den øverste er i alle fall en jigg til å fiske akkar/blekksprut med. Den nederste så litt mer tvilsom ut, men etter krokene å dømme er det en blekksprutwobbler!

Jepp! Har sett slike i katalogene til Bass og Cabelas. Brukes til å fange ymse arter blekksprut med! Blekksprutene blir så brukt som agn. Like bedritent som rykkepilk og gjeddesaks, spør du meg.[} :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jiggen er ment å skulle feste seg i munnregionen på blekkspruten, ikke å rykke den. Det er nok større dyreplageri å fange akkar med enkeltkrok eller treblekrok. De river blekkspruten i stykker ved belastning i stedet for å holde på den ved å fordele trykket på et større område, slik en blekksprutjigg gjør. En blekksprutjigg er meget vanskelig å rykke fisk og blekksprut med på grunn av de små krokene. Den vil løsne umiddelbart hvis det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske med rykkpilk / huggpilk er dessverre temmelig utbredt fortsatt på isen, blant annet under røyefiske på isen på Møsvatn i Telemark. Der benyttes det en lokal variant kalt Sputnik.

Det er vel forøvrig praktisert forbud mot å bruke huggpilk under isfiskekonkurranser.

Den eksisterer ellers fortsatt både som banan, ringeriks, finnepilk og hva de nå heter, og fås fortsatt kjøpt i mange sportsforretninger her på indre Østlandet.

Skulle vært totalforbudt etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokene på akkarwobleren er ikke til for å kroke blekkspruten i munnen men derimot i fangarmene. Akkaren jakter aktivt med armene og krokene er til for å krøke hverken mere eller mindre. Når det gjelder rykkpilk og bananpilk så er det desverre fortsatt et stort marked for den slags på Ringerike. Mange rykkere på Steinsfjorden feks vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bananpilker blir solgt til folk som bruker de til sivilisert fiske på sjø-isen. Og akkurat som med Nilsepilken biter sjøfisken på pilken. Men hadde de lagd de samme pilkene med en treblekrok hengende under i stedet for mange svære fastmonterte kroker, så hadde de nok fisket like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Cato

Vet at en anonsør her på fiskersiden.no selger 2 forskjellige banan/huggpilker...

Er det da ikke på sin plass å bombardere denne annonsøren med mail ? Eller er vi feige, skal vi la noen slippe unna fordi de støtter sidene våre ? Nei, det skal vi ICKE! Hvem er det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.