Gå til innhold
Fiskersiden

"sjø"ørret fiske i ferskvann, Mjøsa


Recommended Posts

Har tenkt å prøve meg på ørreten fra land her oppe. Siden det er samme type fisk dette dreier seg om, tenkte jeg å lufte litt her inne, da det sikkert er masser av erfaringer å høste.

Jeg inbiller meg at en kan fiske på samme måte som en gjør i sjøen, selv om

en sannsynligvis må benytte større og tyngre sluker enn f.eks i Oslofjorden.

Fint om noen kunne postet en sånn liten

5 tips greier vedrørende sjøørretfiske så skal jeg se om en

får noe respons av brodern i ferskvann.

Dere ser nå HVORFOR denne tråden er postet i underkategori Sjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

har ikke fisket noe serlig i mjøsa. men tror nok du burde hatt en båt.

men hvis du ikke har det bør du nok fiske med sluker du kommer litt ut med.

kansje rundt 15-20 g. kommer jo litt an på hvor dypt der er der du fisker.

er stangfiske fra land dacron er ute etter, han har båt, er vell etablert båt og trollingfisker på Mjøsa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som hadde kjøpt ny stang, han dro ned til Mjøsa for å teste nyervervelsen. På et av de første kastene fikk han en ørret på 5kg.

Vil anbefale møresilda og devon i størrelsene 15 til 25g avhengig av dyp. Møresilda 18g er nok den mest anvendlige vil jeg anta.

Du bør oppsøke odder og andre plasser med strøm. Siden du er trollingfisker sitter du allerede med mye kunnskap om hvor fisken står på Mjøsa. Fisk ved de beste plassene ved land du kjenner. Kast i vifteform for å dekke området. Flytt deg så 15-20m sidelengs før du gjentar kastingen. Hvis du ikke får fisk etter en halvtimes fisking på et område flytt deg videre til et annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til - det er det jeg kaller gutsing!

Er født og oppvokst ved Mjøsa og tror jeg har hørt om ca. 1 ørret tatt fra land.... men den intet våger intet vinner.

Det jeg er ute etter er vel HVORDAN fisker dere sjøørret i sjøen, da jeg har tenkt å teste ut

dette på ørreten i Mjøsa siden en ikke kan dorge/trolle før mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er ute etter er vel HVORDAN fisker dere sjøørret i sjøen, da jeg har tenkt å teste ut

dette på ørreten i Mjøsa siden en ikke kan dorge/trolle før mai.

Når det gjelder hvordan man fisker sjøørret i sjøen bør det være mye å hente her: https://www.fiskersiden.no/index.php?option...id=23&Itemid=39

Bestefaren min fiska mye med oter i Mjøsa, og han fikk da ørret, gjerne tett på land. På dåpsdagen min fikk han en ørret på rundt 3-4 kilo på oter rett utafor Vismunda elveoset. Ellers ble det jo fisket mye stor ørret i elvene når de hadde høy vannføring etter nedbør, eller om høsten når de går opp for å gyte. Så å fiske rundt elveosene (feks vismunda, stokkelva, lena osv) er kanskje ikke så dumt. Husker også engang jeg så en ørret på flere kilo stå helt stille tett på land ved stokkelva oset. Hadde vel en 20-30 kast på den med den lille red-tag'en, før den seg sakte utover... :) Så det bør være muligheter, selvom man sikkert må regne mange timer pr ørretnapp :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sjøørretfiske" i Mjøsa, Hmmmmmmm?

Du bør heller fiske med utgangspunkt i hva for type fisk du har at gjøre med:

En hurtigvoksende, pelagisk fisk som sjelden kjem inn under land av den enkle anledningen

att der er mye mindre mat å få (en hva f.eks en sjøørret har av matfat i strandsona i sjøen). Matfatet for mjøsørreten er dei store stimene av byttesfisk s.s. Krøkkle (Slom/Nors etc), lagesild og den slags. Disse artene går svert dypt i løpet av vinteren og kjem opp mot våren-sommeren for å gyte. F.eks. vill Krøkkle gå opp mot elveoser og vassdragsinnløp i Mjøsa. Ørreten følger med og da er det mulig å lure en og annen fisk til å bite på lignende bytteimmitasjon/sluk eller hva du foretrekker å fiske med (tubeflue og fluestang?)

når disse byttesfiskene har gjort unna gytingen starter spising av planktoniske krepsedyr slik att dei nattevandrer d.v.s. de går opp om natta for å spise av dagens prod. av plankton og annet småkryp.

Speciellt Lagesild er ei formidabel planktonspiser og er meget spesiell i så forstand.

I strandsona kan en del småfisk og innsekter være akyive på våren-førsommeren innen det blir for varmt i vannet og da er det også litt sjangse å få en og annen Mjøsørret til å bite men, da må du fiske ørtidlig, eller under natten (i vert fall i april-mai-juni). Her er det da kansje mulig å få den til å bite på beite som etterligner stingsild hvis dette er å finne i strandsona. Ellers er det sikkert en del annen småfisk som ørreten kan jakte på under natten (den er mye meir aktiv om natten en om dagen).

Om høsten er det gytetid for ørreten, men ikke for alle. En del av stammens individer gyter ikke vært år, noen "står over" en eller annen sesong og den fisken biter da også bra, men her er problemet at den da går dypt.

Fisker enn på gytevandrende fisk så er den meget lite villig til å kaste seg over større bytten, heller kan den svømme "livet av seg" for noen skitt-små kryp/innsekter og da er det nok flue som gjeld. mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket i Mjøsa siden midten av 80 tallet så er helt enig i det du skriver, men...

På vinteren når det ligger snø på strendene trekker ofte ørreten nærmere. Har snakket en del

med garnfiskere og disse kunne fortelle at før fiskeforbudet med garn-dorging kom tok

dem MYE fisk tett oppved land i vintermnd.

Jeg har tenkt å fiske fra en båthavn hvor en kommer 2-300 meter ut fra land, og det er 11meter dypt ved den piren jeg skal stå, det er videre veldig strømt der, og temperaturen i dette sundet er generelt varmere enn ellers i Mjøsa. Derfor tenkte jeg at mulighetene for fisk faktisk er til stede. Men men en får finne ut av dette til uka. Kommer nok og til å benytte ganske så mye grovere sluker enn hva dere bruker til sjøørret. Blir snakk om 40g sluker her...

Vi har ved flere anledninger tatt ørret tett oppunder land dog på sommeren under åbbor dorging.

Så teorien min er at ørret er ørret, enten den lever i salt eller ferskvann, og at den pga snøen osv kan fiskes på

samme måte i fersvann som i sjøen. Hadde en ikke hatt denne teorien hadde dette blitt postet under et annet fora

enn SJØØRETT fiske.

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en fisker etter sø i sjøen så er lurt å gjøre følgende:

Fisk av områdene nermeste land før du begjunner å kaste langt. (Det står ofte mye fin fisk helt inne mot land)

Beveg deg, ikke stå å kast 100 ganger på samme plass. Kom heller tilbake til plassen senere.

Ikke vær redd for å bytte sluk/flue ofte.

Bruk gjerne sluker med livlig gange.

Fisker du med sluk så kan det være lurt å bruke en liten opphengs flue.

Varier insveivnings hastigheten og ha hyppige spinn stopp.

Har du først fått fisk på en plass så ta neste kast på samme sted som det det kastet du fikk fisk på. (Sjøørreten er ofte ikke alene)

Under og etter uvær/ruskevær er ofte meget produktive.

Skitt fiske... :)

Endret av Sean
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket i Mjøsa siden midten av 80 tallet så er helt enig i det du skriver, men...

På vinteren når det ligger snø på strendene trekker ofte ørreten nærmere. Har snakket en del

med garnfiskere og disse kunne fortelle at før fiskeforbudet med garn-dorging kom tok

dem MYE fisk tett oppved land i vintermnd. .

Vi har ved flere anledninger tatt ørret tett oppunder land dog på sommeren under åbbor dorging.

Jepp. Det er det samme som i Vättern, der laksen og ørreten kjem in under land for å spise stingsild. Under disse periodene (som mye styres av vanntemperaturen) kan enn fiske Vätternlaks og ørret frå land med sluk eller flue.

Du nemner dorging etter åbbor og fangst av ørret i dei periodene. Kan tenke meg at den ørreten ikke er så stor da? Mindre individ pleier vanligvis søke mat i strandsona før den har blitt så stor at den svitsjer til rein fiskdiett. Når den har gjort det går den dypere og foretrekker mat frå dei store byttestimene.

Størst sjangse for å uppleve suksess i dette fiske er vell å først lokalisere områder der det er mye stingsild om høst og vinter og konsekvent fiske der korte stunder, men veldig ofte. Bruk da glidende dupp med små stingsildimmitasjoner ("fluer") på 2-3,5m lang fortom og sveiva inn langsomt. Laksen (og ørreten) svimeslår stingsild i en stim, snur og fanger makelig dei stingsild som er svimeslått. Dette kan dei gjøre på meget grunt vann, på mellom 0,2 og 1 m dybde. mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttefisken her er krøkle, sik og lagsild. Noe laue og ørekyt.

Ørreten trekker inn mot strendene pga snøen, mens den ellers i året trekker inn mot strendene i de mørkeste timene ikke vet jeg hvorfor. Nå skal vi prøve å fiske den i iskantene. Bare isen slipper der vi har planlagt å stå.

Har fått ørret på 3.5kg under abborfiske og også opplevd å sett DIGER fisk som har slitt 0.35 snøre.

Det skal dog gjøres oppmerksom på at mesteparten av ørreten en får under åbbor dorging er >1 kg. Men størrelsen på fisken øker jo senere vi dorger.

Teorien er at storørreten kommer inn mot strendene i de mørkeste timer.

Uansett skal det leses sjøørret pensum og testes i løpet av uka... Se om en kan "flytte" sjøørret fiske over til

innlandsfiske.

Edit: første test blir i kveld... hoho dette blir spennende... Isen har nå sluppet taket

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.