Gå til innhold
Fiskersiden

Kjøpshjelp ekkeolodd?


july
 Share

Recommended Posts

For ferskvannsfiske velg en 200kHz svinger.

For sjøfiske velg enn 50/200kHz kombisvinger. Da drar du nytte av at 50kHz dempes mye mindre enn 200kHz i vann noe som gir mye større rekkevidde. Den smale 200kHz svingeren er fin for å finmanøvrere ved hot spots, samtidig som den gir bedre oppløsning. Loddene kan også stilles slik at både 50 og 200kHz vises samtidig på hver sin skjermhalvdel, dette kan være nyttig i noen situasjoner.

Skjønner ikke det her helt, så jeg spør. Jeg skal ha et forholdsvis billig lodd til kajakk, og kommer så og si kun til å bruke det i forholdsvis grunne innsjøer (stort sett under 50 m dyp). Hvorfor bør jeg da ha en ren 200kHz-svinger istedenfor en kombi 83/200kHz svinger? På f.eks humminbirdloddene (Piranhamax og flere) har 200kHz 20 gr strålebredde og 83 kHz 60 gr strålebredde.

Jeg vil vel "gå glipp" av endel fisk ved å bruke et enkelt 200kHz-lodd med smal stråle (fisk som ville vises i 60-graders strålen)? Ser nå at de billige Eagle-loddene har 200 kHz med 60 graders stråle , så da blei jeg enda mindre klok på hva jeg bør handle.. :blink:

Endret av Wire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rimlige Eagle loddene har samme 200kHz, 20 graders svinger som jeg har beskrevet over (Eagle og Lowrance er tilnærmet identiske produkter som kommer fra samme firma). Ved bruk av høy sensitivitet og lett ASP få den en dekning opp til 60 grader.

Hvis du vil ha et enkelt rimelig lodd er CUDA 242 eksempelvis et godt valg. Hvis du vil ha fare er FishEasy 320C bra.

På grunne innsjøer har du ingen nytte av lavere frekvenser enn 200kHz. Lavere frekvenser har lenger bølgelengde på signalet, dette gjør at lavere frekvenser er dårligere til å skille forskjellig mål fra hverandre. Det vil altså gi dårligere oppløsning.

Har ingen erfaring med Humminbird sine nyere svingere så om du får like god dekning med Piranhmax sin 83/200kHz svinger som med Lowrance/Eagle sin rene 200kHz svinger kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et "alarm" batteri fra Biltema, eksemplevis 80-409 som koster 79 kr. De har mange utgaver, finn et som passer deg i kapasitet og vekt/størrelse. I tillegg trenger du en lader, 37-711 til kr 279 er et bra valg til slike batterier.

Dette er en grei måte å gjøre et standard lodd portablet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abbor, du kan kanskje hjelpe meg med noen tips ??

Jeg har to lodd, begge lowrance- et lms 350a og et LCX-16CL. Kjører vanlige sendere i plast, en dual 192/50 og en med hver for seg... aktermontert, og er lite fornøyd med dybdekapasitet etc. når jeg bruker disse ute på havet og vil noe ned... 200 ++ 50khz fungerer heller ikke særlig bra.....virker rett og slett ikke...

Har sett på noen aimar sendre og lurte på om det kunne være verd investeringen å bytte. Har sett på disse 2:

SS560

TM258

Jeg har en alu båt er selvsagt skeptisk til å borre og ha gjennomgående..... men vil denne uansett være bedre enn den andre?? Er det så stor forskjell mellom disse at det er verd det?? Og vil det å bytte opp til en aimar sender uansett være mye bedre enn hva jeg har nå? Har du noe å anbefale?

Takker så mye:)

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

192/50 svingeren antar jeg er for LMSen. Et LCX lodd skal jo ha 200kHz.

Loddet ditt heter nok LCX-CI ikke CL, dette er samme lodd som mitt LCX-15MT bare at du har farger.

Forstår ikke helt hva du mener hver for seg når det gjelder svinger.

Har du HS-50/200-DX svingeren? Dette er orginal 2-frekvenssvinger som fulgte med LCX-16CI, hvis loddet ditt ble kjøpt som 2-frekvensutgave. Jeg synes denne svingeren er bra på dypt vann, det lille jeg har prøvd den på dypt vann da, Har brukt den litt for å studere bunnforhold på 300m på Mjøsa, men der er det jo ikke så mye fisk å se på :)

Hvis du har denne svingeren og ikke er fornøy bør du gå for en 1kW bronsesvinger. Om du går for Lowrance HP-DFX260 eller en Airmair B260 har ingen betydning da dette er samme sensor. Har hørt Lowrance sin kommer i Airmar eske med Lowrance varenummer. B258 er nok noen kroner billigere enn 260, men har bare halve følsomheten. SS560 er samme svinger som B260 bare i rustfritt stål, sannsynligvis et meget bra valg til en aluminiumsbåt.

Eksempelvis BV744/THST-50/200-DX er jeg ikke overbevist om at er mye bedre enn HS-50/200-DX, så den er sannsynligvis ikke verd pengene, selv om den er rimelig, hvis du har HS-50/200-DX. Alle disse svingerene her er 600W svingere med et element i 50kHz delen. 1kW utgavene har 5 elementer i 50kHz delen.

B260/HPDFX260/SS560 er 50 ganger mer følsom enn BV744 ved 50kHz så det er ingen tvil om at en ny verden vil åpne seg for deg hvis du investerer i en slik svinger.

Men gjennomgående er jo noe dritt i mindre båter og spesielt aluminium da.

Alternativet hvis ikke HS-50/200-DX er bra nok, er å gå for B260/HPDFX260/SS560 slik jeg ser det.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ci ja....

HS-50/200-DX, mener det er denne ja- kom med loddet. Får problemer når jeg går over til 50, får ikke bunnkontakt, dårlig bilde, etc etc. Vet ikke hva det kan komme av. Virker ihvertfall ikke slik den burde. På 200 er det ikke problemer, men der begrenser jo dybdekap. seg. Skulle gjerne ha kunnet fått et bedre bilde på dypere vannn.... Driver å utforsker noen skrenter her ute.....

Har en silver shark 19 foter og har vurdert borring som sagt, men har jo litt mere sans for å ha senderne bak. Når jeg trailer båten, og spes. alle turene opp og ned på vintern tror jeg liksom senderne bak vil være noe mer skjermet.

Du har ikke sett noen løsninger på å montere gjennomgående på f.eks. senkbare braketter bak? noe tilsv.

oppsettet på TM258? Blir vel kanskje alt for stor og klumpete.....

Så i monteringsanvisningen til SS560 at de beskrev fremgangsmåten også for alu/stål. Sendte en mail til seawave for å få pris på sendern og en oversikt på tilbehøret for montering i alu. Tenkte jeg kankje kunne nå ned gjennom "stolfestet"- skru dette løs- for da kommer jeg jo i det minste ned til bunnen på innsiden av båten. Dette vil jo kunne være et passende sted for montering. Men som sagt skeptisk til å borre hull i skroget:)

Men takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en fordel om du har tenkt litt på hvor du skal fiske. Salt/Fersvann, tenkte dybder osv...

Utvalget er ganske så stort. Må være portabelt og med sugekopp... Skal du da ha det på flere båter, eller på en båt samt til isfiske?

skal kun brukes i ferskvann, på ikke veldig dypt vann( opptil 30 m eller noe). loddet skal brukes på forskjellige båter, men har ikke tenkt og bruke det på isen..

takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ci ja....

HS-50/200-DX, mener det er denne ja- kom med loddet. Får problemer når jeg går over til 50, får ikke bunnkontakt, dårlig bilde, etc etc. Vet ikke hva det kan komme av. Virker ihvertfall ikke slik den burde. På 200 er det ikke problemer, men der begrenser jo dybdekap. seg. Skulle gjerne ha kunnet fått et bedre bilde på dypere vannn.... Driver å utforsker noen skrenter her ute.....

Kan tyde på at du har en defekt svinger. 50kHz delen i en HS-50/200-DX skal virke 3-4 ganger dypere enn 200kHz delen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lms 350 har jeg byttet sensor flere ganger. Dreier seg da om at 50 khz dual senderen ikke virker som den skal mens 192 funker greit. Derfor har jeg kjøpt en av hver og bruker sep. nå. På fageloddet har jeg ikke byttet enda. men merker at 50 ikke funker som den skal. Vurderte å skaffe separate også her.

Mener det ble sagt av lev. at dette kunne skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

abbor, husk å minne kjøper på, hvordan denne "20°" eller "60°" vinkelen er spesifisert. er dei like eller er noen spesifisert ved -10dB (eks.v. 60°) Lowrance spesifiserer sine svingere til -3 dB. En svinger med spesen 60° (-10 db) er nesten detsamme som en med spesifikasjonen 20° (-3 dB), Forskjellen er kunn 1 dB og det er lett for novisen og tru dei er voldsomt forskjellige. Praktisk er det ingen forskjeller på disse to svingerne, du ser verken meir eller mindre. Men hva trur en som er novis? her er det utruligt lett å bli villedet, produsentene kunne ha brukt en standardisert måte å angi svinger-data på, hva syns du?

mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Humminbird du omtaler? Mener å huske at de roter rundt med 10 grader ja. Fikk så i mot Humminbird for noen år siden da de bare hadde disse begredlige 3D loddene. Tror faktisk at de har fått noen brukbare lodd nå, men jeg holder meg i hvertfall til Lowrance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel få eller ingen ekkolodd på villmarksmessa. Bra med lodd, men ikke superpriser på Sjøen for alle. 20% pleier det være mulig å oppnå i hvertfall på noen merker.

Tror nok du kan få et Eagle lodd billigere på nett her i Norge enn hva du få på messa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Jeg har etter mye om og men fått låne en kajakk fram til min spesialbestilte kommer. For å få testa eagle-loddet (FishEasy 320C) på lånekajakken skulle jeg da hatt en sugekopp som kan settes på svingeren min (holderen min er til hekkmontering, og vil ikke skru...). Jeg finner ikke disse løse i noen nettbutikker, og hos cabelas var dette varer som det var sikkerhetsbegrensninger på...

Noen som har slik liggende og vil selge eller låne bort i sommer?

i013194sn01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navy på Høvik har den. (Eller stikker ned til Lowranceimportøren i etasjen under og henter en) Lowrance og Eagle bruker samme svingere.

Bruker en slik både på kanoen og på en elvebåt. Har laget meg en vinkel mellom sugekoppen og holderen slik at den kan monteres på siden av kanoen samtidig som svingeren blir stående i riktig retning.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.