Gå til innhold
Fiskersiden

fluefisketips til en meitefisker??


knut-inge
 Share

Recommended Posts

Hallo alle børtingdødare!!

Trenger tips til å fiske sjøørret med flue i min elv, salangselva. I det partiet hvor jeg fisker renner elva stille med sandbunn. Når det er gode forhold i elva,grumsete og høy vannstand, er jeg jo der selvsagt med meitestanga. Da får jeg ofte SØ, men når jeg tar frem fluestanga er det ikke antydning til napp. Er nybegynner med flue så jeg trenger tips til å lure storbørtingen..

anyone...??+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er forhold som du beskriver burde du bruke store fluer, til og med tubefluer. Fluene kan med hell ha sterke farger for å synes bedre. En annen faktor er lyd. Bruk gjerne fluer med type mudler hode (se bilde under) som skaper en vibrasjonsbølge når den går igjennom vannet. Når elven renner stille og rolig kan du også mende snøret ned, dvs å legge snøret nedstrøms i det du skyter ut. Gjør dette rett før lina lander på vannet ved å føre stanga i en bue den veien du vil ha snøret, altså nedstrøms.

final.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en nedstrøms mending vil danne snørebuen, derved gi flua mer fart, og en slik stripende muddler er ofte svært effektivt.

Hva slags bilde er det du har lagt ut nå da, Remy??? Er det ikke Buffy???

Remy - vampyrenes skrekk!

[ ;) ] Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok ett tips er å fiske med inntrekk. fisker du etter laks lar man gjerne strømmen ta flua og føre den nedstrøms. skal man fiske sjøørret i elv er det inntrekkmetoden som gjelder. seffli kan man være heldig å få noen på slump, men sjøørreten foretrekker litt mere fart.

når det gjelder valg av fluer, tror jeg fluer i fargen sort/gul/rød er bankers. men husk at i flom er det helst synkesnøre som gjelder. antall fisker jeg har tatt på flytesnøre kan jeg telle på ei hånd.

ei garry bundet på krok er bankers, iallefall der hvor jeg har fisket i flom/farget elv.

her er ei grei oppskrift:

krok:salar sort eller gull

tag:oval gull tinsel

butt:gul fl. antron/sort strutseherl

hale:gule fluor fibre

kropp:sort floss/dubbing

kroppstinsel: gull (oval)

fronthackel:blå perlehøne eller blå hane.

undevinge:2+2 av rød mirror flash, deretter en bunt røde bucktailhår.

overvinge:holografisk eller angelhair gullflash i paasende mengde.deretter gul bucktail i passende mengde.

sider:orange jc

hode: fl.orange bindetråd.

ønsker du andre tips ang flue valg, nattefiske etc, er det bare å sende en pm.

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Hvorfor vil du bytte ut en metode som virker?

(altså meitingen)

Hvis jeg synes jeg får for mye fisk på sluk eller meite, eller bare vil ha nye utfordringer, så fisker jeg med flue, selv om jeg får mindre fisk enn jeg ellers ville fått. Det har nok også muligens noe med mine ferdigheter som fluefisker. Spørsmålet om hvorvidt en metode virker, er ikke bare et spørsmål om fangsten den gir, men også om opplevelsen den gir, og det er jo veldig subjektivt. Men dette har vel vært diskutert før endel ganger. [ ;) ]

I Jan Grünvalds bok om laksefiske med flue er det en tubeflue som var utviklet spesielt for fiske i flomvann. Den har en liten propell av plast som du trer på fortommen foran tubeflua, tanken er at propellen gir langt mer trykkbølger enn en flue alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.