Gå til innhold
Fiskersiden

Ismeitetreffet i Nord-Trøndelag


Triturus
 Share

Recommended Posts

Da er jeg tilbake igjen fra ismeitetreffet over alle ismeitetreff. Her kommer en kort sammenfatting av helgens begivenheter.

Fredag:

Arve (Chironomus) og jeg ankom Lygninfjorden i 16-tiden fredag, etter en 3-timers biltur fra Trønderhovedstaden. Ute på isen var allerede Vilhelm, Trond, Kjetil (kjetillund), Helge (HelgeL) og Sverre (SMS) i gang med jakten på artene. Før vi rekker å si hei til alle, drar Kjetil en en svær piggskate opp fra isen.

Picture%2520007%252C%2520liten.jpg

5720 gram.

Vilhelm og Trond hjelper til under operasjonen.

Picture%2520010%252C%2520liten.jpg

Så kom Christer, og han fant raskt hågjelhullet.

Her med kveldens første hågjel,

Picture%2520017%252C%2520liten.jpg

som var glad i lys og ville ikke ned i det mørket igjen.

I 23-tiden tok hotell- og hjemmeboerne kvelden, mens Trond, Arve og jeg skulle ligge i gapahuken ute på isen. Rundt midnatt var det action på den ene stanga mi egnet med halv hvitting. Etter et langt run og med påfølgende vellykket kroking, kunne jeg lande helgas første nye art for min del: Juvenil piggskate på 1,08 kg.

Picture%2520022%252C%2520liten.jpg

Etter et mistenksomt tregt run, kom denne sjøkrepsen opp fra hullet. Den ville også ta del i etegilde og brydde seg ikke om å slippe kroken etter å ha renspist den.

Picture%2520035%252C%2520liten.jpg

Den ble kokt på bålet og smakte fortreffelig. Faktisk noe av det beste jeg har smakt av sjømat.

Fluposen hadde stått og avgitt lukt i flere timer, og vi håpte i det lengste på at det ville komme inn en pigghåstim. Noe stor stim kan det ikke ha vært, men det lyktes å få opp ên. Her poserer Arve med en flott pigghå på 4,9 kg. For en hai!

Picture%2520046.jpg

Det var Arves første nye art for turen, synes jeg hørte et gledesadjektiv eller to etter vellykket gjenutsetting. Det kan ikke ha vært mye pigghå i fjorden, for dette var den eneste som ble tatt på hele turen.

I to-tiden var det duket for Trond og dobling av piggskatepers. 3,2 kg veide denne.

Picture%2520050%252C%2520liten.jpg

Kvelden var reddet for alle tre, så vi kunne hoppe i soveposen med god samvittighet.

Lørdag:

Jeg ble vekt til piping i 7-tiden, den halve hvittingen som hadde ligget ute hele natta hadde fanget oppmerksomheten til enda en skate. Etter en lang og seig fight med støl rygg og armer, dukker enda en piggskate opp fra unden. 4,62 kg og 88 cm lang. Ny pers!

Picture%2520060%252C%2520ny.jpg

Et par timer seinere kom Simon (Bullfrog) ut på isen. Han rakk så vidt å slippe ned på bunnen før helgas første strømsild beit på. God grunn til å være fornøyd!

Picture%2520068%252C%2520liten.jpg

Selv pakket jeg ganske raskt vekk skatetaklene til fordel for paternoster med str. 12-kroker. Etter n stk. av våre kjære hyser og hvittinger, kom det opp en hyggelig overraskelse i form av lusuer!

Picture%2520070%252C%2520liten.jpg

Mikrovekta til Helge viste 78,9 gram - nokså beskjeden størrelse med andre ord. Men det betydde lite siden det var ny art nr. 2 på meg.

Like etter kunne Sverre vise frem sin første piggskate for helgen. Denne ble ikke veid, men fiskeren selv anslo vekta til et sted mellom 1 og 1,5.

Picture%2520073%252C%2520liten.jpg

Neste skate gikk til Helge, vekta blir nøye sjekke av Sverre.

Picture%2520085%252C%2520liten.jpg

Picture%2520088%252C%2520liten.jpg

Vekta viste 4,55, hvis jeg ikke husker steingærnt.

Mikrotaklene gav uttelling i form av strømsild, og når det først løsnet kom det flere eksemplarer. Min største var på 56,6 gram.

Bilde%2520100%252C%2520edit.jpg

Helge hadde nytt jevnt run, og etter en leksjon i tilslagsteknikk var det flex i stanga igjen.

Bilde%2520105.jpg

Denne var på 4,45 og hadde et uvanlig flott mønster.

Christer var så heldig å få hvitting med blindpassasjer i form av havniøye.

Picture%2520110%252C%2520ny.jpg

Så var det dags for helgas største fiskeopplevelse for min del. Etter et godt timet tilslag var det fast fisk. Litt for fast egentlig, for den sto bom fast! Etter 5 minutter på stedet hvil klarte jeg endelig å heise den opp fra bunnen. Jeg fikk pumpa inn 10-15 meter, men så snudde den og rusa ut nok snøremeter til at den lå tilbake på bunn. Heldigvis kostet dette endel krefter så jeg fikk etterhvert pumpet den oppover i vannlagene. Etter et par mindre utras og mye melkesyre i musklene (mine) viste den seg i hullet. Det hjalp ikke på pulsen min, at fremmøtte tilskuere allerede på et svært tidlig tidspunkt konstaterte spisskate. 10 kg ble nevnt av flere. Når den viste seg i hullet var det ingen tvil. Vilhelm fikk tatt tak i den lange nesa og lirka skata igjennom det (for anledningen) underdimensjonerte hullet.

Søkkihællvett for ei skat!

Picture%2520123%252C%2520liten.jpg

Vekta viste 7,3 kg og lengden var 1,09 meter. Avkrokinga gikk greit, selv om hendene mine ristet og stemmen skalv som en pubertal sølvgutt.

Picture%2520136%252C%2520liten.jpg

Picture%2520141%252C%2520liten.jpg

Må vel kunne sies å være mitt livs fiskeopplevelse. Kommer ikke over hvor sinnsvakt sprek den var.

EDIT: Ja, det var virkelig synd at Arve fikk sin piggskate nettopp under spisskatekjøringa, får håpe kameraet til Christer ikke tok kvelden.

Med shaky fingre fortsatte jeg å fiske. På det ene mikrotaklet beit denne på.

Picture%2520148%252C%2520liten.jpg

Taggmakrell og nok en ny art.

I 19-tiden kom det en ny skateperiode. Vilhelm var først ute med nok et eksemplar på mellom 3 og 4 kg mener jeg å huske.

Picture%2520164.jpg

Christer fikk også skate på land, men den hadde uheldigvis krøka seg i vingen. Like etter runna det på nytt og endelig satt kroken i munnviken. Rett over 3 kg. Fortjent!

Picture%2520165.jpg

Simon fikk skaterun i et litt for lite hull, men med hjelpsomme medfiskere ble hullet bredere og skata kunne landes.

Picture%2520158.jpg

Nå hadde alle fått skate (!), hvilken plass! Har vært nevnt før, men tør ikke tenke på hvor store mengder skater det må finnes i namsenfjorden.

Utover kvelden ankom Geir (Havengel). Han traff dessverre ikke skata, men dro opp et par hågjel av ukjent størrelse.

Arve fikk på en stor hågjel, 1,36 veide denne.

Picture%2520169.jpg

De andre gikk etter hvert hjem til sengene sine, Trond sovna på bedchair'en til Sverre og Arve la seg i gapahuken. Jeg var ikke akkurat trøtt og hold på en stund til, det betalte seg i form av en piggskate på 4,3 kg og 88 cm lang. Denne hadde kroken nesten ut av ratata, så det går til skatefinnesuppe imorgen.

Søndag:

Grådig som jeg er, vil jeg så gjerne ha øyepål også, mest fordi det var blitt tatt mye av den på lørdag. Mellom alle strømsildene, kom det endelig opp en øyepål, og min sjette nye art.

Picture%2520190%252C%2520mini.jpg

Helgen var komplett og veeel så det.

Utpå formiddagen kom Terje Nortvedt en tur ut på isen for å fiske matfisk. Han fortalte blant annet at han hadde tatt 20 arter på en tur en gang på Lygnin, så fjorden er utvilsomt artsrik.

Jim Frode (Namsenlaksen) kom seg omsider ut på isen, og fikk endelig brukt stengene sine. Takk for lånet, forresten smile.gif

Tiden nærmet seg avreise, men svært høy flo gjorde det vanskelig å komme på land. Christer hadde gått igjennom til rett under armene kvelden før, så det gjaldt å vise aktsomhet. Det hjalp ikke at Helge hadde et fly å rekke. Det løste seg heldigvis ved at vi fant et stort isflak som det gikk an å løpe over.

Arve og jeg kom oss i land og vendte nesa hjemover. Etter at vi dro tok Vilhelm en piggskate på hele 5,98 kg, og Jim Frode en på et par kg.

Takk for en flott helg, gutter! Snakk om fullklaff på et fiskersidentreff, Trondheimstreffet var jo for en fis å regne i forhold.

Artsliste totalt:

- torsk

- sei

- lyr

- hyse

- hvitting

- sypike

- øyepål

- knurr

- strømsild

- taggmakrell

- makrell

- lusuer

- hågjel

- svarthå

- pigghå

- sandflyndre

- piggskate

- spisskate

- slimål

+ havniøye

Deltagere:

Helge.jpg

Helge

Christer.jpg

Christer

Arve.jpg

Arve

Simon.jpg

Simon

Vilhelm.jpg

Vilhelm

Kjetil.jpg

Kjetil

Sverre.jpg

Sverre

Trond.jpg

Trond

Irvin.jpg

Irvin

og Geir og Jim Frode.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Jim Frode hadde en økt fra ca kl 13 til 1630 på isen i dag. Jeg tror dere jaggu har fiska opp absolutt alt, for dauere har jeg ikke opplevd det på Lygnin. :D

Fikk ei hyse på halvkiloen som eneste fisk over 100g, men kneip både strømsild og øyepål. Skatetakklene fikk ligge i fred. Været var glimrende, sol og nærmest vindstille, men når sola gikk ned bunnfraus kaffen.

I går kveld fisket vi på kaia midt i Namsos sentrum, og på tre-fire timer dro vi et ukjent antall hågjel og svarthå, ny art på meg og pers på Jim Frode på svarthå med fisker på henholdsvis 430 og 450g. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.