Gå til innhold
Fiskersiden

beste røyeblinken ?


speydork
 Share

Recommended Posts

Hvilken er den beste allround røyeblinken ?

Er det noe særlig forskjell i mengde fangst ved bruk av de forskjellige typene?

Hvilke fargevalg anbefaler dere til røya,la oss si fra et par meter og nedover ,og is med mye snø på (mørkt)?

Jeg er en tradisjonell isfisker og har brukt lys draken,rautoblinken,isfloa ol. til mitt isfiske. Jeg fisker ikke så mye at jeg har kunnet dra noen konklusjon ang.hvilken som funker best.

Jan Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste røyeblinken? Rapala Magnum 18 cm sort/sølv med plastskje!

Tror nok forskjellen ligger mer i håndleddet der gitt.

Den største forskjellen ligger nok vanligvis i håndleddet,men det er vel med røyefiske som med annet fiske at noen "blinker" funker bedre enn andre.

Tror jeg må få meg en slik titacablink....har hørt en del bra om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt veldig gode erfaringer med titicaca 55mm i kobber farge, samt eldorado 55mm kobber. Men det er vel slik at man også fisker bedre med det man har trua på - og av en eller annen grunn har jeg fått det for meg at det er disse to KUN som fanger fisk...hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags blink man bruker er av underordnet betydning, enten man fisker på Skogseid eller andre steder. Der er jeg enig med Cato. Det er måten man bruker den på som er avgjørende. For eksempel at man ikke har for bråe rykk og store utslag når man fisker etter stor og lettskremt røye på grunt vann. Størrelsen og fargen kan likevel ha noe å si. Jeg mener at relativt små skjeer i kobber gir mer avdempede reflekser, noe som er en fordel på grunna i klart vann og gode lysforhold. På større dyp og under dårlige lysforhold derimot vil jeg bruke en større skje som gir kraftigere reflekser. Det er nok ingen tilfeldighet at store utgaver av Titicaca i gull og sølv fungerer så bra på Skogseid. Men store utgaver av andre skjeer i andre farger kan sikkert fungere omtrent like bra. Man må korrigere for hvor mye de ulike typene blir brukt. Når de fleste bruker Titicaca er det ikke så rart denne blinken dominerer fangststatistikken. Det blir som en selvoppfyllende profeti...

For øvrig har man litt av den samme problemstillingen når man dorgere med markdrag etter røye. I klare fjellvann er det ofte små skjeer i kobber som fungerer best, mens under dypdorging med tilsvarende redskap i Vättern har man brukt drag med store lettroterende skjeer i sølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ihuga isfisker etter mange arter er jeg selvsagt enig i at det er den som holder i stikka som bestemmer fangsten egentlig. Noen er gode til å få fisk på det meste de slipper ned i hullet. Trua på det man slipper ned må man ha. Hvis ikke man har det kan fisket bli så som så.

Men spørsmålet var enkelt fra trådstarter om hvilke røyeblink man synes er best

JL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det blir sagt her så har også jeg inntrykk av at noen får fisk på hva det måtte være,enten de fisker på isen eller med fluestanga, men det er jo også en grunn til at spesielle sluker/fluer/blinker blir brukt mer enn andre utgaver. Er det fordi mange bare begynte å bruke dem ut av det blå, eller har de blitt populære fordi de har vist seg å fange mer fisk enn andre typer.

Har i dag vært å kjøpt meg en stor Titacablink.....er den god til skogseidrøye så er den vel bra til røya her på helgeland også :)

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.