Gå til innhold
Fiskersiden

venern


finninge
 Share

Recommended Posts

Hadde jeg vært deg så hadde jeg prøvd brisling tackel.Det er tatt mye på det yidliger i år å i fjor høst.

Det er ikke noen fordel med brislingtakkel i denne tia da laksen biter på det meste og det tar for lang tid å halde på med rigginga.

brislingtackel ja.. ok det skal jeg prøve?? har også hørt ar bomber 15a skal vere hot, men hakke peiling på fargevalg.. vetdu???

Dei som kan dette fisket fisker sjelden med "brislingtakkel" i den tia. Grunnen er di mange hugg dei får og allt for mye jobb/griseri/forsinket rigging med naturleg agn. Du har nok av å rigge/passe på 10 stenger med wobblere, garrantert. I April-Mai er det overflatetrolling som gelder og da er det bra hvis du fisker i overflaten ytters på parravanene og så går du gradvis ner nærmere båten. Nærmast båten (= bak båten), kjører du med loddene på ca 5-10m maks (du får fiske med maks 10 stenger). Da foreslår jeg du bruker 4 stenger på hver side (parravanene/planer board) og en på hver lodd (5-10m)

Det anbefalles at du bruker flytende wobblere type Bomber og Strike i størrelse 7-15 cm og fargevalget varierer du så mye du kan. Du må notere hvilken farge du har dei fleste kontaktene på. Fisken i Vänern spiser Krøkkle men, mest er det snakk om Lagesild nær overflaten og laksen er meget bitevillige i den tia. Det betyr wobblere i fargene sort/sølv, Røtt/hvitt, sort/guld, Blått/sølv

men også grønne farger og varianter i orange må testes ut. Hvis (som eksempel kunn) mange biter på sort/guld 8 cm prøv da sort/guld ocgså i 10, 12 14 cm

noen som kan fortelle meg hvordan jeg legger inn bilder fra (mine bilder) på pcen å inn i forumet??

Da må du legge inn bildene i ett billed arkiv som du siden kan "linke" til ditt/dine innlegg, det går tyverr ikke at legge inn bilder direkte (uppload) frå din PC for jeg har nemnlig också spurt samme spørsmål til ansvarlig for dette forum. Grunnen for dette er at forummer er et lavtbuddsjett-forum og har begrenset bandbredde. Andre her på forummet kan tipse deg om hvilke billedarkiv du bør velge for å lagre bildene dine, og da kan du bruke dei for innlegg (via en "link"). mvh Flodstrøm :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det står at den veier 600 i båtkortet. jeg har også fått tilsent broskyre fra rana på spesifikasjoner. dro den glatt på hengeren..

hadde håpet å få sett noen bilder av den rigget. har han morten noen bilder av den tro??

det står at den veier 600 i båtkortet. jeg har også fått tilsent broskyre fra rana på spesifikasjoner. dro den glatt på hengeren..

hadde håpet å få sett noen bilder av den rigget. har han morten noen bilder av den tro??

prøvde å legg inn noen bilder fra fiskevatn.no linken men det går ikke (skjønner ingen ting) er ikke no kløpper på pc heller da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har han sikkert, men Morten bruker mindre tid på pc'n i løpet av året enn jeg gjør i kirka.

Det jeg husker av båten hans var at stangorgelet var montert som en targabøyle og at riggene er

montert rett i båten. En god stund siden jeg har sett båten hans. Men må være mulig å finne bilder på nett av en rigget Rana Cabin

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Det har han sikkert, men Morten bruker mindre tid på pc'n i løpet av året enn jeg gjør i kirka.

Det jeg husker av båten hans var at stangorgelet var montert som en targabøyle og at riggene er

montert rett i båten. En god stund siden jeg har sett båten hans. Men må være mulig å finne bilder på nett av en rigger Rana Cabin

hadde ikke Stener en slik før han kjøpte big fishen sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde å legg inn noen bilder fra fiskevatn.no linken men det går ikke (skjønner ingen ting) er ikke no kløpper på pc heller da

Hei finninge, trur bildene er for store. Sjekk hva format og størrelse du kan legge inn. Hvis dei har for stort format må du forminske dei i et billed program. Er ikke kjent med billed-program for PC, jeg arbeider på Apple-Mac (Adobe-Photoshop). mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

ok, pleier stener å bruke forumet?? hadde vert fint å sett bilder så slipper jeg å finne opp hjulet en gang til..

tror ikke det desverre, men du kan jo ringe han på Fyksen på Gjøvik...han har sikkert noen bilder og tips til deg....han har bygget mange trollingbåter.

ikke mange som er bedre enn han der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På alle windows baserte pc'r finnes et program som heter PAINT. Ligger under tilbehør på start menyen.

Åpne bilde du skal forminske og trykk ctrl w da kan du f.eks redusere det med 50%

Så lagrer du bilde med funksjonen LAGRE SOM (husk da å velge et annen navn enn orginalbilde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva dere vet å hva dere kan, jeg takker å bukker for tips å råd,kan dra til venern med litt mer håp i snøret nå.

har en nyinnkjøpt rana 18 cabine, noen som har sett en slik trollingrigget??

noen som kan fortelle meg hvordan jeg legger inn bilder fra (mine bilder) på pcen å inn i forumet??

Hei finninge.

Jeg har akkurat den samme båten som du har.Jeg trenger oxo tips til rigging av den ;) Så det er bare å komme med tips :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har bestilt hus i mellerud 10-13 april, gleder meg sinnsykt, noen som har tips om brukbare woblere??

Anbefaler wobblere istedenfor å måtte "kline" med agnfisk. Min erfaring er at agnfisk er bedre på Vättern enn Vänern, uvisst av hvilken grunn, selv om erfaringsgrunnlaget kanskje er tynt? Gode wobblere er for eksempel Bomber, Tomic, Strike-Pro og Rapala. Fargene bør tilpasses vannkvalitet og vær. På våren, med klart vann pleier blå, grønne og grå wobblere å fungere bra, særlig i pent vær. Men ikke lås deg i en løsning, prøv ulike farger. Og enda viktigere enn wobblertyper og farger er det å finne områder med riktig temperatur. Tidlig på sesongen, rett etter at isen har gått, er det gjerne kaldt vann langt inne i Dalbosjøen, som rundt Toppgrunn, Jeppe og andre plasser som pleier å levere om høsten. Varmest på denne tiden har det pleid å være utenfor Hjortens udde og rundt Midtledern, og det er her vi har pleid å få mest fisk tidlig. I mai 2005 målte vi oppunder 10 grader utenfor Hjorten, mens rundt Toppgrunn, Megrundt og utenfor Kållandsø var det 3-5 grader lavere temperatur. Vi fikk nesten all fisken i de varmeste områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://fiskevatn.no/foto/arkiv/8153/20003_s.jpg[/img]

Full

versjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/8153/20003.jpg

20004_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/8153/20004.jpg

her er bilder av ranan

har en 60hk mariner four stroke efi som jeg skal ha på den,så må jeg lage mindre kalesje som slutter av rett bak førerstolene så det blir god uteplass. tenker å lage stangorgel som går på skrått bakover som en targabøyle. vi får se. skal legg inn bilder underveis. tar gjerne imot tips, lurer litt på trollingbar også. har en bios mast som jeg er litt usikker på om jeg skal montere.

hilsen finni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.. skal fiske på venern for første gang å tenkte å prøve mellerud. noen som har vert der før?? kunne tenke meg å vite hvor det er ok å leie hytter,tips om hva det er bra å fiske med,hvor det er bra å fiske??

hilsen finni

Hei, det kan være litt vanskelig på Mellerud nå med all isen. Derimot er det nok bedre i Åmål(Ornas camping, tlf +4653217097, som har greie hytter og et fint anlegg. Ellers pleier isen å slippe litt før på Baggerud, på østsiden. Fisken går høyt i vannet på vinteren, og fisket foregår fra overflaten og ned til ca 5-10 meter. På hjemmesiden til Baggerud camping, kan du følge med på fangsten og med hva og hvor den er tatt.

Hilsen eno

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.. skal fiske på venern for første gang å tenkte å prøve mellerud. noen som har vert der før?? kunne tenke meg å vite hvor det er ok å leie hytter,tips om hva det er bra å fiske med,hvor det er bra å fiske??

hilsen finni

Hej Finni,

Om isen har släppt, vilket det är stor sannolikhet för som det ser ut nu, så är Mellerud/ Dalbergså något av det säkraste trollingfisket du varit med om.

Syd för mittledaren, väst rullstensgrund i varmvattensonerna kan du uppleva vansinniga huggperioder. Förra våren inträffade perioderna mellan 0630 - 1000 och på eftan så kom det ett ryck till strax innan solen gick ner.

Bomber Sal 11 utfiskade allt vi prövade med två undantag ( 8.0kg & 6.7kg ) i form av sked i svart, sölv och orange buk på riggen. Normalt är vårfärgerna alla Sal ( bomber ) men givetvis finns det ingen regel utan undantag. Man brukar ju säga att bara betena är i vattnet så får man fisk men av 10 beten så nappade det konsekvent på en speciell Sal 11. Helt otroligt! Givetvis har jag nu en något överdriven samling av just denna wobblern i lite olika nyanser :D .

Det enda boende jag har prövat är Dalbergså Camping och den håller helt ok nivå. Båtarna ligger fint vid en förhållandevis lång brygga men rampen är helt kass. Stor SUV rekomenderas om båten väger lite alternativt sjösätt i Mellerud och kör runt båten.

Glöm för Helv****..e inte solkrämen! Thilemannen och jag såg ut som två riktigt välkokta hummrar med 5%iga brännskador efter 4 dagars fiske med konstant sol. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flotte tips det der,hehe vi trollet på møsvann i sommer i 3 dager da ble vi sjokksolbrent, så solkremen skal vere med ja..

hilsen finni

er det noen som vet om xl9 22xg kartene til navronics inkluderer venern?

Mener både 22xg og 25xg inkluderer Venern, Bornholm og Simrishamn

hvilken båthenger er best???

HSS

http://www.toppfritid.no/baat/baatogmotor/...hengerindex.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

hallais. det ble en vellykket tur på venern. laks 9.4-5.4-4.7-4.6-4.2-3.7-2,7+4 under 60 cm somm fikk leve. helt rått. vi lovet trollingjengen at vi skulle bade i venern om vi fikk laks på over 5kg, det gjore vi så bading ble det. badebilder på trollingensmekka sidene..

må takke dere alle for gode tips. dere får også litt av æren.

vi kom ned på tirsdag med fiskefeber, og på onsdag blåste det sinnsykt,det var bara vi som kjørte ut å fisket.sjøa godt ja. når vi kom inn fikk vi teamnavnet... team maniacks,, så dette er det navnet vi går under nå. livet er hærlig.

hilsen:

team maniacks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.