Gå til innhold
Fiskersiden

"Bål-kos"


sea_boy
 Share

Recommended Posts

Hei..Eg har tatt ein del bilder i dag, med mitt nye canon eos 300D(gammelt da seff,men nytt for meg:P), men får nesten alltid uskarpe bilder, så trenger tips til forbedringer.

23022007180545hRS9F4O972Dh.jpg?46

her er eit av bilde eg tok i dag, Eit av dei betre. Eg syntest stemninge og fargemetningen vart bra her, men er likevel noko eg ikkje blei fornøgd med, men klarer ikkje heilt å sette ord på det. litt mykje støy? Eg håper på at nokre kan komme med tips til forbedringer. trenger det sårt.

Canon eos 300D

EF-S 18-55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste tipset: Meld deg inn på digit.no og bruk bildegalleriet - der får du mye mer kvalifisert hjelp og tilbakemeldinger enn her.

Skal ikke kommentere utsnittet da det var noe annet du var ute etter. Litt usikker på hvilken støy du sikter til, men om det er det at bakgrunnen nedenfor er blitt blass og uklar så er antakelig noe av forklaringen dis, noe lav dybdeskarphet antakelig som følge av lav belnderverdi og noe fordi den er overeksponert. Forbedre tips - høyreklikk på originalbildet, velg Egenskaper og klikk på Sammendrag og så på Avansert og gi oss litt mer info om eksponeringen som brennvidde, blenderverdi og lukkertid og evt program så er det enklere å forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For andre som måtte ha interesse av bilder, bildekritikk osv...

her er ett par kontoer fra medlemmer på FS

http://www.digit.no/wip4/photo/?person=54623 - ThorEH

http://www.digit.no/wip4/photo/?person=56069 - Espen Ørud

http://www.digit.no/wip4/photo/?person=37798 - Karl Inge Stumo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men ville nok ikke medført vesentlig mindre såkalt korn eller støy som følge av iso - ihvertfall ser jeg dette som oftest ikke i nevneverdig grad før lukkertiden blir lang og bildene har en del mørke partier. Men i og med at du klarer komme deg helt opp i 1/400 del så hadde du nok klart deg godt med lavere iso også ja. Ellers er Neat Image et godt verktøy til å fjerne støy med. I den siste utgaven av det svenske DigitalFoto er det også flere gode tips til forskjellige måter å fjerne uønsket støy på.

Ellers er slike bilder vanskelig med store lyse felter og mindre mørke felter ikke enkle fotomessig. (faktisk en del gode tips på den problematikkken i samme blad).

Litt usikker på hvilken støy du vil til livs også da jeg ikke ser nevneverdig av det jeg i første rekke forbinder med støy. Det virker noe uklart på et vis og kanskje det er det du mener - selv om du vil få flakkende lys pga bålet tror jeg ikke det har hatt innvirkning på så kort lukkertid heller. Har du sjekket at du ikke har noe på objektivet? Ellers kan det ofte dukke opp litt støy om man drar for hart i farge og lysjusteringsspaker samt kjører for hardt med oppskarpingsverkøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.