Jump to content
Fiskersiden

De første svartskate bilder fra Stord?!!

Joost.L
 Share

Recommended Posts

Det er forskjell på munnen til en spisskate og en svartskate, råtne bilder, men jeg synes faktisk det ser ut som en svartskate på munnen. Legg merke til formen på munnen til spisskata mi, og se også på bildene av Irvins fra forrige helg. Spisskata mi var veldig mørk ift til de som har blitt tatt grunt på Lyngnin, men legg merke til burgunderskjæret i nederste kanten av vingene. Let opp bildet av John Aindows norgesrekord på arten og dere ser i hvert fall to tegn som kan skille spiss og svart.

Har hele tiden tenkt med meg sjøl at det var snakk om ei "svart" spisskate, men etter å ha sett bildene må jeg nok si meg enig med SMS ;) , men som sagt VELDIG på tynn is her.. :)

Sjekket røffelig opp øyeavstand/snutelengde, og utifra di ræva bildene for jeg forholdet til å bli ca, 1:3 noe som skal utelukke Spisskate.

Men her kommer nok spekulasjonene til å bli mange utover kvelden....... B)

Edit:

Noe som taler mot Svarskate er at den ikke er helt svart på undersida, som vistnok skal være varemerket til Svartskata

Edited by asmund aa

Hehe er en fare for det ja ;)

Hvis dere tar en liten titt på disse bildene så ser det ut som om spisskata blir smalere mye tidligerre en svartskata. Noe i hvert fall ene bilde av stord skata viser. Men dette kan ha med hvordan skata oppførte seg når bildene ble tatt.

http://www.fiske-feber.se/news.php?var=0610&id=061017.095824

Og når det gjelder munnen så varierer vel den en del på hvor "utskutt" den er.

lordag0016.jpg

Dette er vel også ei spisskate, men her er ikke munnen like tydlig buet....

Ps: ikke for å kverulere... vil gjerne ha ai svartskate i området jeg :) Og jeg er i hvertfall på ekstremt tynn is her.........

Ramler tilbake på Spisskate her nå..... ;)

Edit: Kommer ikke utenom at den er ganske så rødlig i bakkant av vingene ,og da er svaret spisskate.

Men Det er tatt mange svartskater av engelse og norske forskere her i fjorden under linefiske, så de er her i godt monn, isammen med hvitskate ,storskate alle de andre "vanlige" :)

Edited by asmund aa

Har hele tiden tenkt med meg sjøl at det var snakk om ei "svart" spisskate, men etter å ha sett bildene må jeg nok si meg enig med SMS :) , men som sagt VELDIG på tynn is her.. :D

Sjekket røffelig opp øyeavstand/snutelengde, og utifra di ræva bildene for jeg forholdet til å bli ca, 1:3 noe som skal utelukke Spisskate.

Men her kommer nok spekulasjonene til å bli mange utover kvelden....... :D

Edit:

Noe som taler mot Svarskate er at den ikke er helt svart på undersida, som vistnok skal være varemerket til Svartskata

Svartskata er "kølande svart" på under sida, da har eg sett asmund . :P;)

Svartskata er "kølande svart" på under sida, da har eg sett asmund . :):D

:P Enkelt skal det ikkje vera,men Bibelen; Sportsfiskeleksikonet, seier at svartskata er "mørkt grå med rødskjær som forsvinner raskt når fisken dør, mens undersiden er brunsvart". Dette kan igjennkjennast på dei lite gode bileta om ein vil. Spisskata" har ei overflate som er gråbrun med lyse flekker og prikker, mens undersiden er gråhvit. Bakkanten av finnene er rødlig.....Overfata er ru, med store hudtenner på halen...." ;) Kven veit, eg våger ikkje å bekrefta at dette ikkje er ei svartskata, men så er eg heller ikkje nokon ekspert. :D

Edited by Even A

:P Enkelt skal det ikkje vera,men Bibelen; Sportsfiskeleksikonet, seier at svartskata er "mørkt grå med rødskjær som forsvinner raskt når fisken dør, mens undersiden er brunsvart". Dette kan igjennkjennast på dei lite gode bileta om ein vil. Spisskata" har ei overflate som er gråbrun med lyse flekker og prikker, mens undersiden er gråhvit. Bakkanten av finnene er rødlig.....Overfata er ru, med store hudtenner på halen...." ;) Kven veit, eg våger ikkje å bekrefta at dette ikkje er ei svartskata, men så er eg heller ikkje nokon ekspert. :)

Du er uten tvil bedre ekspert på dette enn dei fleste Even, men ser i Bibelen min da e ingen skater som har i nerheten av den svarte undersiden som svartskata har, så korfor kan ikkje dette vera svartskate?

For alt jeg veit så er det gjerne ei svartskate, men med de bildene og dypet den er fanget på (i følge fishbase så er grensen for svartskate 200 - 1000m, denne er som nevnt tatt på 130m) så har jeg en sterk mistanke om at dette dreier seg om en spisskate.

Når det gjelder munnen så er den omtrent like flat på det bilde av spisskata som jeg la ut.

Fargen på Sverre sin fisk er ikke akkurat spesielt forskjellig i fra stord skata.

Det at vingen i tilleg ser ut til å ha en mer spisskate form gjør at jeg har mine tvil til at dette er en svartskate....

Men hadde vært fint om du Joost kunne lastet opp filmen eller fått tat noen bedre bilder sån at det kan bevises at det er ei svartskate. Hadde definitivt vært knall om de fantes her på vestlandet også.

Er på veldig tynn is her som sagt tidligere, men med de bildene og fangststed så har jeg mer tro på ei spisskate.

For alt jeg veit så er det gjerne ei svartskate, men med de bildene og dypet den er fanget på (i følge fishbase så er grensen for svartskate 200 - 1000m, denne er som nevnt tatt på 130m) så har jeg en sterk mistanke om at dette dreier seg om en spisskate.

Når det gjelder munnen så er den omtrent like flat på det bilde av spisskata som jeg la ut.

Fargen på Sverre sin fisk er ikke akkurat spesielt forskjellig i fra stord skata.

Det at vingen i tilleg ser ut til å ha en mer spisskate form gjør at jeg har mine tvil til at dette er en svartskate....

Men hadde vært fint om du Joost kunne lastet opp filmen eller fått tat noen bedre bilder sån at det kan bevises at det er ei svartskate. Hadde definitivt vært knall om de fantes her på vestlandet også.

Er på veldig tynn is her som sagt tidligere, men med de bildene og fangststed så har jeg mer tro på ei spisskate.

Dybden som står oppgitt for de forskjellige fiskartene må en ta med ei klype salt, er min erfaring.

At Svartskata er her er hevet over en hver tvil, du virker skeptisk Rønsingen? kan du begrunne tvilen?

Jeg har skrevet det før, både Norske og Engelske marin biologer/forskere har foretatt testfiske med liner på flere "stasjoner" her på Stord, og de har fått MANGE svartskater, de største var på 180-190cm noe som skal tilsi relativt drøye fisker.

At spisskata er grå/hvit på undersiden er ikke noe godt kjennetegn det hjeller, har sett bilder av mange spisskater som er nesten helt svarte på undersiden, de rødlige bakkantene og snutelengden er nok det sikreste kjennetegnene på den

Etter å ha sett det siste bildet som "Lettaste Døsen" la ut er jeg plutselig i tvil igjenn....

Joost, Brenn den filmen asap! :)

Du er uten tvil bedre ekspert på dette enn dei fleste Even, men ser i Bibelen min da e ingen skater som har i nerheten av den svarte undersiden som svartskata har, så korfor kan ikkje dette vera svartskate?

dette er det som gjer at eg tvilar....

Nesten kvit i bakkant?

Men som sagt : bilden suger big time! skaff bedre bilder /film Joost:)

19988_s.jpg

Tviler ikke på at det fins svartskate i området, men syns ut i fra disse bildene at denne fisken ligner mer på ei spisskate en ei svartskate.

Og som du sier så kan det like gjerne være ei spisskate med den fargen. Dypet er greit å ta med en klype salt, men det er alikevel et poeng for spisskata.

Det som gjør meg mest usikker på svart er vinkelen på vingen. ut i fra bildene og spesielt det fra undersiden av skata så ser det ut som om "knekken" er på undersiden av munnen, noe som skulle tilsi at det er ei spisskate. Hos svartskata så er ikke denne knekken like tydlig og den er heller ikke like spiss som på bildet.

Men som sagt så er det rett og slett for dårlige bilder til å si noe sikkert.