Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken knute mellom skyteklump og skyteline?


berkley
 Share

Recommended Posts

Jeg bruker løkke for å skjøte dem. Liten løkke som du lager selv på klumpen, du kan evt sette på en ferdigløkke. På skytelina lager jeg en stor løkke. Stor nok til å kunne tre en hel snørespole gjennom. Dette gjør det enklere å bytte klump i en fart. Har du skyteline med flettet innerkjerne kan du lage den ved å skrelle coatingen osv - det kommer en artikkel snart om hvordan man gjør dette - og så lage en løkke ev den. Jeg bruker en annen type skyteline som ikke har kjerne. Jeg legger da skytelina dobbelt og surrer så rundt festepunktet med bindetråd, bretter enden tilbake og surrer ned denne med bindetråd og avslutter med superlim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Bruker løkke-til-løkke. Bruker trådholdern og surrer overgangen mellom løkka og snøret med bindetråd for å få den jevn. Deretter et lag med Aquasure utapå. Hele greia + klumpen holdes jo utafor stanga uansett (2-hånds).

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løkke/løkke med aquasure funker som ei kule!! Unngå for all del lynlim på skjøten, en kompis ble anbefalt dette av en åndspymé i ei sportssjappe!! Skiten blei ultrasær å kaste med[ :D ][ :P ] Omtrent som å legge inn en kjettingskjøt midt på snøret virka det som, stivt og rart + at driten krakelerte etter kun få kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Esox Lucius

Løkke/løkke med aquasure funker som ei kule!! Unngå for all del lynlim på skjøten, en kompis ble anbefalt dette av en åndspymé i ei sportssjappe!! Skiten blei ultrasær å kaste med[ :D ][ :P ] Omtrent som å legge inn en kjettingskjøt midt på snøret virka det som, stivt og rart + at driten krakelerte etter kun få kast.

Kommer veldig an på hvilket superlim man bruker. Men man unngår dette ved å glatte med nevnte lim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overganger skal altid være glatt og ikke store. Et godt triks er å glatte Aqua-/StormSuren med cellofanpapiret fra f.eks en røykpakke. Mener uansett det ikke har noe å si for kastingen da jeg alltid har overheng når jeg kaster, dvs at skjøten alltid er ute av ringene. Om jeg står høyt er den en god bit utenfor stangtoppen og om jeg vader dypt er den bare litt utenfor stangtoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av berkley

Jeg har en Guideline power taper skyteklump og en power taper skyteline i 0,48 mm tror jeg det er. Hvilken knute skal jeg bruke for å feste de i sammen ????

Jeg bruker Guideline Linkline skyteline og skjøter denne til løkka i skyteklumpen med en helt vanlig slukknute. Strammer godt og kapper overskytende ende helt inntil. Sitter som et skudd og er kjapt og enkelt. Selve knuten bygger mindre enn løkka på skyteklumpen. Merk at dette kun funker på de 'nye' skytelinene i plast og altså ikke på de med kjerne.

Den eneste ulempen jeg ser med denne skjøten er at du må kappe 1-2 cm for hver gang du skifter klump, men på et skyteline på 40 meter er denne utslitt lenge før dette får noen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.