Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken klasse: #3, #4, #5, #6, #7...


Flemms
 Share

Recommended Posts

Interresant å høre om hvilke stang klasser folk bruker til forskjellige formål her. Rettere sakt hvor langt ned du tør å gå, eller hvor langt ned det er forsvarlig å gå?

Hvis vi feks tar uganspunkt i tre forskjellige situasjoner:

1. SØ fiske i sjøen?

2. Ørretfiske i fjellvann og elv?

3. Gjedde fiske?

PS! Og gjerne hvorfor dere velger nettopp dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#4 på gjedde var litt drøy, men allt er lov!!!

Selv bruker jeg mest:

1. #7, selv om man gerit kan bruke både #3 og #4. Er vel bare vinden som begrenser dette!

2. #5, forde jeg hverken har #3 eller #4 nå.[ :( ] Ellers hadde jeg brukt det. Vinden kommer vel litt inn i bilde her også.

3. #8, sverger til #8 grunnet bruk av STORE fluer!!!

Så var det dette med følelsen da, så lav klasse som mulig for å nyte maks og for sportens skyld. Nja, tenke seg en 3kg SØ på #3...ok man får den opp, men stanga flater jo mer enn helt ut, blir litt spett synes nå jeg! Sverger heller til noe høyer klasse når vind og muligheter for større fisk er der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Interresant å høre om hvilke stang klasser folk bruker til forskjellige formål her. Rettere sakt hvor langt ned du tør å gå, eller hvor langt ned det er forsvarlig å gå?

Egentlig er det vel ikke snakk om verken forsvarlighet eller hva man "tør å fiske med" som er det essensielle, heller hva som er praktisk mulig under de rådende forhold.

Da tenker jeg ikke på selve "kjøringen" av fisken, men heller det å få flua ut i vannet og fiske den effektivt.

>Du klare fint å lande en laks på 10+ med #6 stang hvis ikke elva er for stri, men du klarer neppe å kaste en stor fortynget tubeflue med samme stang!

Det er gøy å kjøre fisk på #4 stang i sjøen, men med litt vind og store fluer blir kastingen umulig.

Så ut fra erfaring tar jeg gjerne med meg enhånds #6 og #8 stenger på laksefiske i tillegg til 2-håndsstenger,og gjerne en #7 på ørretfiske i tillegg til basis-stengene som da vil være #3-6. Er man på tur er det viktig å være utrustet for alle forhold!

Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cascapedia

Opprinnelig postet av Flemms

Interresant å høre om hvilke stang klasser folk bruker til forskjellige formål her. Rettere sakt hvor langt ned du tør å gå, eller hvor langt ned det er forsvarlig å gå?

Egentlig er det vel ikke snakk om verken forsvarlighet eller hva man "tør å fiske med" som er det essensielle, heller hva som er praktisk mulig under de rådende forhold.

Da tenker jeg ikke på selve "kjøringen" av fisken, men heller det å få flua ut i vannet og fiske den effektivt.

Jada, du er så korrekt så korrekt, men noe av tanken var nettopp å høre hva folk foretrekker til de forskjellige artene. Selvfølgelig er det visse faktorer som begrenser hvor langt ned du kan gå, det har jeg vel også vært innepå(fluestørrelse, vind og stri elv)

Høre litt om tyning av grensene, å ta ei 10kg gjedde på #3 stang er lite "forsvarlig" men sikkert mulig. Spørsmålet da er om stanga har noen funksjon, blir vel det samme som å holde kun snella med snøre i hånda.

På en anne side kan man fint bruke #3 i sjøen etter SØ, men man må bare begrense seg til dager med lite vind! Mens kansje en #8 vil bli for grovt for SØ med tanke på fiskens størrelse osv. Har faktisk sett folk med tohåndsstang etter SØ fra land i Saltvann....osv!

Play Ball....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under sjø-ørretfiske i sjøen kommer man borti så mange forskjellige forhold at man nesten burde ha tilgang til hele spekteret alt avhengig av sitasjonen. Skal man bare bruke bare et sett bestandig må man kompromisse. Et åttersett kan bli for grovt for finfiske på en vindstille morgen, mens det er OK å kunne kaste ut store fluer i mørket. Her er det vel ikke størrelsen på fisken, men ønsket kastelengde, fluestørrelse, vind og slikt som er avgjørende.

Da jeg for alvor begynte å bruke fluestanga etter ørret (høsten 1981), var faktisk 8-er utstyr anbefalt som standard til ørretfiske. Etterhvert som årene har gått har det blitt mer og mer vanlig med lettere utstyr. Men her varierer det jo også ekstremt mye. Ørretfiske med flue kan jo være alt fra små myggimitasjoner på blikkstille vann til brutalt nattfiske med grove streamerer i store elver. Bare et sett her blir jo også et stort kompromiss, med mindre man stort sett bare bedriver en type fiske.

Gjeddefiske med flue er gøy, og kraftig utstyr øker variasjonsmuligheter når det gjelder fluene. Men jeg har opplevd selv og sett at gjedder av Ok størrelse har gått på forholdsvis små fluer, så her kan man også variere utstyret - eller rett og slett bruke det man tilfeldigvis har. Tror ikke det er like viktig her som på ørret og sjø-ørretfiske.

Konklusjonen må vel bli at det blir svært vanskelig å komme med noen konklusjon. Det kommer an på hvilken type fiske man mest bedriver og om man foretrekker å fiske "fint" eller "grovt". Og det er ikke selvsagt at alle liker å fiske så lett som mulig - det blir litt som telemark kontra slalom/snowboard - noen har sans for det myke elegante mens andre liker det litt mer rått og brutalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SØ fiske i sjøen: Ron Thomsen Stone Creek 7-9 med 8 snøre

Ørret/Harr elv: Zebco 3-4. WF 4 snøre (meget bra stang)

Gjedde fiske: Har ikke prøvd, men ville brukt det samme som til SØ.

Har forresten møtt Børre Pettersen på sjøørretfiske på Hvalstrand i Asker. Han gikk med tohåndsstang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjøørret: 4# med flytesnøre på stille dager. 6# med intermed. på dager der jeg må kaste litt lengre i vind og bølger. og når fisken ikke tar på flytesnøre

ørret: 4# har ei ironfetherstang som gir meg god følelse med fisk i alle størrelser

Gjedde: har ikke prøvd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.