Gå til innhold
Fiskersiden

Fjern miljøbomben


 Share

Recommended Posts

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei, dette er vanlig oppførsel fra den kanten det. Høre på det ekspertene anbefaler, og så gjøre det stikk motsatte...

Jeg håper de får det opp og vekk, vil helst slippe å tenke på hva som kan skje om det går galt under den operasjonen. Hva sa de på nyhetene? Mengden kvikksølv i ubåten tilsvarer Norges samlede utslipp av stoffet over 100 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden illustrerer problemene ved demokrati som styreform.

Kan du forklare ? Uansett så er det en gledens dag for veldig mangen inkl. meg selv. tror jeg skal bevilge meg restene av juleakkevitten i kveld. :lol:

Faktisk deilig/utrolig at det velges en løsning som er det dyreste alternativet.Men etter min mening det mest fornuftige. Deilig lesning:

- Vi har lagt avgjørende vekt på den utrygghetsfølelsen lokalbefolkningen har. Derfor har vi konkludert slik, fordi vi ønsker at Fedje-boerne skal være trygge, sier Pedersen til bt.no.

:)

Og så får vi krysse det vi har på at det kommer trykt i land og at der finnes en plan med lagringen av avfallet.

Nei, dette er vanlig oppførsel fra den kanten det. Høre på det ekspertene anbefaler, og så gjøre det stikk motsatte...Jeg håper de får det opp og vekk, vil helst slippe å tenke på hva som kan skje om det går galt under den operasjonen. Hva sa de på nyhetene? Mengden kvikksølv i ubåten tilsvarer Norges samlede utslipp av stoffet over 100 år...

Og av og til er det stikk motsatte det riktige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen som ikke syns det er prinsippielt problematisk at politikere velger å gjøre det stikk motsatte av anbefalingene fra DNV? Hva er egentlig fornuft; lekfolks følelser, eller fagfolks anbefalinger? Er det bare jeg som er oppgitt over denne typen antikunnskapspopulisme?

Får inderlig håpe at hevingen går bra, og at konsekvensene av valget blir positive, selv om det rent prinsippielt er en aldeles hårreisende avgjørelse. Hva skal man egentlig med utredninger i fremtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvikksølv har en massetetthet på 13,7 SG. Sjøvann har 1,03 SG. Hvordan i ALL VERDEN skal kvikksølvet kunne flyte opp og blande seg med vannet? Om det renner ut vil det havne nedi driten på havbunnen og renne langt under bunnen til denne er stabil nok til å holde på det ekstremt tunge kvikksølvet. Avhengig av bunnens beskaffenhet vil dette kunne være mange meter under selve bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen som ikke syns det er prinsippielt problematisk at politikere velger å gjøre det stikk motsatte av anbefalingene fra DNV? Hva er egentlig fornuft; lekfolks følelser, eller fagfolks anbefalinger? Er det bare jeg som er oppgitt over denne typen antikunnskapspopulisme?

Får inderlig håpe at hevingen går bra, og at konsekvensene av valget blir positive, selv om det rent prinsippielt er en aldeles hårreisende avgjørelse. Hva skal man egentlig med utredninger i fremtiden?

Hva skal meningene til DNV bety da?,

Et komersielt selskap med mange "bedrevitere" som sitter på Høvik....

Neida, mange flinke folk i DNV, men jaggu er det mange der som ikke har peiling på hva de utaler seg om...

Problemet med mange av de som jobber i DNV lar sin personlige mening gå forann all annen fornuft, samt andre sin mening (også andre kolleger i DNV), samtidig vernes de som om det skulle vært SEFO internt... :angry2:

(FYI, så jobber jeg mot DNV daglig) :blush: og det kan være tungt......

men man finner da sine "venner" der også ,så dagene blir overkommelige :)

Jeg har stor tro på at de som får oppdraget med å heve vraket klarer det uten store ulykker og lekasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fagfolk og Fagfolk.Det var jo såkalte Fagfolk som sto bak finanskrisen og.Men de kan bare prøve og heve den for min skyld, går det til helvete så er det greit for en har jo prøvd. Godt et jeg ikke bor på Fedje.Går det greit så håper jeg at deponiet ikke blir i mitt naboskap :blush:

Dette er jo en flott innstilling. Greit om ting går til helvete, så lenge det ikke er i hagen min... Går det til helvete er det IKKE greit. Uansett om man har de beste intensjoner. Jeg er optimist, og tror det går bra, men jeg håper inderlig ikke de som skal heve den har samme innstilling til operasjonen som det du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen som ikke syns det er prinsippielt problematisk at politikere velger å gjøre det stikk motsatte av anbefalingene fra DNV? Hva er egentlig fornuft; lekfolks følelser, eller fagfolks anbefalinger? Er det bare jeg som er oppgitt over denne typen antikunnskapspopulisme?

Får inderlig håpe at hevingen går bra, og at konsekvensene av valget blir positive, selv om det rent prinsippielt er en aldeles hårreisende avgjørelse. Hva skal man egentlig med utredninger i fremtiden?

Støtter denne. Det er utrolig hvordan "lokaldemokratiet" fungerer i valgår...! :) Men en konsekvens av dette er jo at det ikke lenger er noen vits med faglige vurderinger. Heretter kan vi jo bare la lokalbefolkningen avholde avstemming i slike saker, så kan vi se hvordan ting går etterhvert... At det er den dyreste løsningen spiller for øvrig liten rolle, forutsatt at den er den beste, objektivt sett. Men når man velger den dyreste løsningen på bakgrunn av populisme fremfor faglige vurderinger, ja da virker det urimelig å belaste oss skattebetalere for "mellomlegget". Og ja, jeg håper jo naturligvis at dette går bra, alternativet er jo et skrekkscenarie. Men jeg er slett ikke sikker på at det kommer til å gå bra. Og selv om jeg gratulerer Fedjes befolkning med en politisk gevinst, ser jeg ikke bort fra at dette kommer til å bli en Pyrros-seier, der vi til slutt blir tapere alle sammen, i sær Fedjes befolkning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig enig med pisc og sms!

Denne gang handler man mot faglige råd/bedre vitende for å tekkes en gjeng mennesker som skriker høyt, men ikke evner å se utover egen nesetipp. De ønsker jo ikke å fjerne kvikksølvet av generelle miljøvernbetingende grunner. De ønsker kun å få det bort fra sin egen bakgård fordi de selv blir urolige av å ha det der. Dette koster 800 mill kr. Resultatet kan være at man ved neste korsvei ikke nok penger til å følge faglige råd. Det kan faktisk gå utover andre, men det bryr vel ikke skarve 600 fedjesjeler seg om. Det er akkurat dette som er så farlig med å la "folket" ta avgjørelser. Så lenge det dreier seg om meg, mitt og mine er ingen statlige ressurser for store. Men hva skjer når alle krever alt ut i fra egne behov? Jo engang blir krybben tom selv for frp-populister. Og når krybben er tom hva gjør hestene da?

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette er jo måten en del politikere(skal ikke nevne parti) definerer sin poilitkk. Hvis det er noe "folk flest" mener er det rette, ja da er det jo riktig.

Antagelsen om at det alltid er folk lokalt som vet hva som er best i saker som faktisk krever stor fagkompetanse.....

Foreldre vet for eksempel alltid hva som er best for sine barn, å mene noe annet er å tilstrebe overformynderi. Spør barnevernet om det er automatikk i at foreldre vet hva som er best for barna sine.

Ekspertise skal man lytte til!

Av og til tar ekspertene feil, men oftere er det ukvalifiserte folkemeninger som svikter når det skal konkluderes.

Personlig må jeg tilstå at jeg ikke har satt meg mye inn i alternativene her, så jeg skal ikke si om dette er rett eller galt, men har man fått satt i gang en vurdering og konsekvensanalyse, så bør det veie noe i spørsmålet.

olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper gjeltstens folk allerede jobber hardt i disse dager for å få lov til ta hånd om skiten ved å "forsvarlig" deponere det på langøya midt blant alle de fine fiskeplassene våre i sandebukta/holmestrandsfjorden. for å ikke snakke om midt i et av norges mest befolka områder! og med klare minner om den utrolige inkompetanse folka på den lange øya har vist før, så blir jeg en smule nervøs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.