Gå til innhold
Fiskersiden

nybegynnerfluestang. tips ?


jørgen meitefan
 Share

Recommended Posts

Hei Jørgen meitefan,

Når det gjelder din første fluestang vil jeg anbefale deg et komplett sett i klasse 5/6, eksempelvis pool12 sitt sett eller Redingtons sett. Begge disse settene fikk 5+/6 i test i alt om fiske og de inneholder det du trenger for å komme i gang med fluefisket. Samtidig med at dette er stenger som du kan ha glede av lenge.

Jeg vil ikke anbefale deg hverken #4 - da denne er veldig lett og veldig følsom ovenfor vind, eller # 7 - da dette er litt tunge snører å handle med samt at den er for kraftig (jevnt over) til å drive med noe tørrfluefiske.

Dersom du ønsker mer informasjon vedrørende testen i Alt om Fiske så er det bare å sende meg en PM så skal jeg overbringe deg informasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med fluefiske i våres. KJøpte da denne:

NRK-TV's "Forbrukerinspektørene" kåret Redingtons Red Fly 9 fots klasse 5/6 fluestang til beste nybegynnersett for fluefiskere i "Den store Fluefisketesten" 21. april ('04). NB finnes i både 2- (kr 1.395) og 4-delte (kr 1.695) sett (stang, snelle, backing, line, fortom). Tube kommer evt. i tillegg med kr 200.

Jeg ville gått for den som er firedelt. Lettere å frakte/bære med seg. Jeg er utrolig fornøyd med denne. Og anbefaler den på det sterkeste!!!

LEgger ved linken til nordisk fiske slik at du kan lese mer om den:http://nfisk.no/forside.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Loop black line er et godt valg, feks).

Aftm/vektklassen er en ting, og aksjon er en annen. Må ikke glemme at aksjon også er ganke viktig for en nybegynner. Medium aksjon- passer bra for en som ikke har kastet så mye før. Siden poenget med startfasen til en nybegynner i første rekke er å lære seg å kaste, vil nok #5-#6-#7 passe best, litt avhengig av typen stang.

Bør vel ikke akkurat kjøpe det dyreste du får tak i, men er en fordel å kjøp noe som i alle fall duger slik at det kan danne grunnlag for mersmak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at jeg ikke er en nybegynner av de skjeldene. Og med det vil jeg si at det er veldig frustrerende med all terminologi som brukes...aksjon...snøreklasser...wf...aftm..

Det tar tross alt litt tid å forstå det hele og det er ikke nødvendig heller spør du meg det are forvirrer. Derfor er det lurt å kjøpe noe som er anbefalt for nybegynnere og så kan man sette seg inn i alt det andre etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å lære å kaste lettest mulig vil jeg ikke anbefale deg å gå lavere enn #5.

Blir snøret for lett vil du fort få problemer.

Du må kunne kaste noenlunde for å gå ned i miniputt klassene.

Skriver bare fra egne erfaringer.

Lærte selv å kaste med #7 stang/#7snøre, og det gikk fint.

Fikk min første fisk på flue når jeg var 12 år, så jeg vet hvordan det er å være en liten pjokk som skal lære noe av det vanskeligste innen fiske.

Nemelig å kaste med fluestang.

Ta deg god tid, ikke bli sint og sur.

Du lærer ikke over natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskeLine

Jeg tror at jeg ikke er en nybegynner av de skjeldene. Og med det vil jeg si at det er veldig frustrerende med all terminologi som brukes...aksjon...snøreklasser...wf...aftm..

Det tar tross alt litt tid å forstå det hele og det er ikke nødvendig heller spør du meg det are forvirrer. Derfor er det lurt å kjøpe noe som er anbefalt for nybegynnere og så kan man sette seg inn i alt det andre etterpå...

Synes det brukes et ganske allment og greit fluefiske språk her, "termene" kommer inn med tiden og etter hvert som interessen øker!!!

Ikke for å skremme noen nybegynner her, men å lære fluekasting er "frustrerende". Man må ha tolmodighet og god viljestyrke, om man ikke har det...vil man fort gi opp! Fluekasting er så langt fra å vippe sluk med vandlig stang som det kan få blitt!

Til Jørgen Meitefan:

Mitt tips; Få noen bekjente som kan kaste til å øve litt med deg, eller ta et kaste kurs. Vær flink til å merke deg hva du gjør når du får til kastene og bygg vidre på det. Begynn med korte kast og få snøret til å flyte i lufta. Terp til det uendelige på riktig fram og baksleng(kl. 11.45 bakover og kl.14.35 forover[ :D ])

Så sannt som det er sakt; Flueksting læres ikke på en dag, ikke på en mnd. heller, 3-5mnd så bør det gå bedre!!! Utlært blir du aldrig[:0][ :P ]!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å følge opp litt;

Du er 13 år. Vil du ha ei stang som er enkel "å lære seg" og kaste med flue med, anbefaler jeg ei stang som ikke er av altfor høy klasse. Ergo "demper" du stanga langt på vei bare med dette punkt.

En #5 eller #6. Dessuten er mitt råd at du ser etter en stang som ikke er for stiv, men som er forholdsvis rask (aksjon). Det oppnår du med ei stang i denne klassen hvis du velger rett. Den bør også være noenlunde retningsstabil.

Denne type stang vil lettere kunne "hjelpe" deg under kasting, både med å tilføre fart med mindre bevegelse, samt at den gir deg bedre kontroll under kasting. Begge punkter er viktig for en nybegynner "for å komme raskere igang", og føle at "noe skjer". En altfor mjuk stang eller en altfor stiv fordrer mer av deg, og er et galt valg som førstestang for en gutt på din alder. Det samme gjelder for h.h.v. altfor treg eller altfor rask aksjon.

Mitt råd; legg litt penger i det, eller kjøp brukt, ellers kan det være vanskeligere å finne ei stang som fyller de kriteriene jeg har nevnt.

Så kan du bevege deg til grøvre klasser når du har funnet ut hvilket fiske du mest ønsker å bedrive, og da vil du takle den bra som følge av læretida di med ei lettere stang.

Ellers er du velkommen til oss (gratis) for å prøvekaste en sånn stang hvis du vil; Jan 994 90 194.

Mvh. Jan

Jan & Tom's Fluefiskeskole, Vestby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars gutt, om han ikke var forvirret fra før så er han det nå[ :P ]

Om han primært skal fiske ørret/harr o.l i ferskvann i Norge så bør han lære seg å kaste med lette stenger så fort som mulig! Med gode kasteinstuktører kan jeg annbefalle #5 ikke lavere! Ellers vil han ikke få noen følelse med kastingen!

Aksjon: 1/2-3/4, Medium rask!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem hva lengden på stanga gjør heller!

Moment=Kraft x arm, og for en på 13 vil jeg si at en litt kortere stang i klasse 4-5 kan være bra som begynnerstang, f.eks. 8 - 8 1/2 fot.

Kombinert med snøre i klasse 5 og progressiv 3/4-aksjon skulle det være mulig å holde et kontrollert håndledd, noe som er en forutsetning for et godt kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tackla Makan er inne på et godt poeng. Selv om utstyret er blitt lettere og lettere med årene. Et kontrollert oppstivet håndledd er viktig mellom de to stoppunktene for snørets hastighetsopparbeidelse og for høy svevkurve. Svært mange voksne, som ikke er vant til fluefiske, er for svake i håndleddet, og dermed slurves det lett, med for liten fart, berg-og-dalbane-kasting, og dårlig snørebukt; selvsagt helt vesentlig å unngå for at resten av kastet skal fungere.

Styrken kommer, men for deg som bare er 13, ville jeg altså gjøre som de fleste her anbefaler deg.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vanlig innlandsfiske i elv/sjø tror jeg det holder lenge med en #5 stang, har selv brukt ett Vision nybegynnersett i 2 år, og det får du komplett til ca. 1300 kroner. Det eneste du trenger i tillegg er fortom og fluer. Ta ett kurs, det holdes sikkert ett også i ditt distrikt, det lønner seg. Der vil du også som regel få gode råd og tips om stangvalg[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.