Gå til innhold
Fiskersiden

Jøatur


Triturus
 Share

Recommended Posts

I helgen var Chironomus og jeg på hyttetur på Jøa, en øy i Nord-Trøndelag. Det var herlig å komme seg bort fra mudrete Trondheimsfjorder til fordel for sandbunn og tareskog ute i havgapet. Man blir faktisk lei av turbid fjordvann med konstant slimålbunn.

Vi så ikke stort til de andre turdeltagerne, da vi befant oss ved en eller annen brygge hver eneste av døgnets lyse timer.

Men på turen opp måtte vi jo benytte anledningen til å prøve en av Namsos' beryktede skatekaier, og Vilhelm stilte villig opp som guide. Vi stilte oss på sentrumskaia og rigget stenger og podder, til de fremmøttes store begeistring. For det var ikke måte på så mange nysgjerrige Nord-trøndere som skulle kikke oppi utstyrsbagene våre.

Frem til det ble mørkt skjedde det lite, bare agnseien var i bettet. Den beit til gjengjeld på alt som var, søkker, tomme kroker, knuter, snøre åssåvidre.

Etter en bedre kebabmiddag på stamstedet til Vilhelm flyttet vi utstyret litt lenger bort på kaia. Jeg var raskest ute når Vilhelm stilte havmusspoten til disposisjon, det var i og for seg rettferdig, siden Arve skal til Salhus neste helg. Og der kryr det av havmus sies det.

Hvittingen ble vi godt kjent med i løpet av kvelden, dessverre var alle mindre enn 7-8 hg, men til gjengjeld fikk vi vel en 20-30 av de, hver.

Noe action skulle det bli, da det i 10-tiden runnet på uhvittingsk vis, og jada det var ikke hvitting, men ei søt lita skat.

Picture%2520003%252C%2520liten.jpg

Som var under kiloen og fikk friheten uten å bli målt og veid.

Like etter var det nok et rolig run på glidetakkelet agnet med småsei. Og nok en småskat kom opp på kaien.

Picture%2520001%252C%2520liten.jpg

Etter dette fikk Vilhelm også et bra run, og sin 101 skate og sin 99 piggskate var et faktum. Denne ble ikke tatt bilde av, men var i samme størrelsesordenen som mine. Etter dette skjedde det svært lite, men jeg regner med at Arve får sin revansje på Salhus neste helg.

I halv ellevetiden måtte vi pakke sakene for å rekke siste ferga ut til Jøa, vi sa farvel til skatekongen og flåkjørte videre nordover. Vi fikk dermed en halvtime på fergeleiet og der kunne vi sitte og mikromeite og alle unntatt sjåføren, drikke øl.

Mye kan sies om resten av kvelden, men det skal ikke sies her. Neste morgen derimot, var det opp til kl 8 med rolig vindforhold og ikke nedbør. Vi traktet 8 liter kaffe og kjørte til en sted som det visstnok skal være bra med mudderkutlinger. Mudderkutlinger ble det ikke, men derimot to rare ulker.

Picture%2520032%252C%2520liten.jpg

Denne var 8 cm og 4,9 gram.

Picture%2520038%252C%2520liten.jpg

Mens denne var hakket større, 8,5 cm og 6,4 gram.

Jeg håpet i det lengste om piggulke, men innså nok at Arve hadde mye rett med sin tørre kommentar: "Vanlig ulke det der".

Deretter flyttet vi oss til en bukt med et fint bryggeanlegg, der det skulle være bra med leirkutling og mulighet for glassvar. Her ble det dårlig med leirkutling og glassvar, men jeg hadde da i det minste noe i enden av snøret en stakket stund. For etter et sakte og bestemt run, gjorde jeg tilslag med surf-stanga, hvorpå jeg nesten fastslo det til bunnapp. Men som alle gode fiskehistorier, så begynte bunnen å røre på seg og det ble konstatert fisk i andre enden. Fisken hadde ingen monsterutras, ikke mer enn to-tre meter om gangen. Men den var så avsindig tung, så jeg klarte ikke pumpe inn mer enn maks 5 meter i minuttet. Da jeg hadde holdt på i 15 minutter og jallet "dette er så gøy" opptil flere ganger, så kjørte fisken seg selvsagt fast. Selvsagt i de idiotiske kjettingene som brygga var bundet fast med. Den var urokkelig, og etter mye bannskap så sleit snøret.

Det kom en mann ut på brygga like etter, "pass på dæm kjættingan som e båttå fast i boinn der".

- Jada, sa jeg (det var nære ved at svartsinnet tok overhånd).

Og det var det vi rakk før himmelen åpnet seg og orkanen veltet trær, da dro vi tilbake til hytta for å slukke sorgene våre. Men Jøa skal til pers en annen gang også, da med litt bedre vær og litt mindre kjetting i bryggene.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Ojjj. Kjempefin rapport som alltid, full av engasjement og humor og tøffe fisker. Typisk nok for fiskeglade sjeler, så blir både plasser og info stilt til disposisjon ved besøk rundt i det glade land. Flott!

PS, jeg blir aldri lei skatebilder, selv om de er små, keep em coming. Og det var utrolig synd med den store fiske, jeg tipper grom torsk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.